Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har mistet jobben i sykemeldingsperiode og forstår det slik at NAV betaler sykepenger innen utløpet av et år med sykemelding. Stemmer dette? Hva skjer hvis jeg er sykemeldt fortsatt om 2 mnd når sykepengeperioden utgår, får jeg da dagpenger eller AAP? Grunnen til oppsigelse er nedskjæringer.

Anonymkode: 354e9...3f8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du fortsatt er syk, må du søke aap. Det er 8 ukers behandlingstid, så på tide å søke. Aap er ca 66% av inntekt før sykdom, dagpenger er bare 62,4%. Du kan få aap under jobbsøking i 6 mnd. 

Anonymkode: 749dd...6f7

Skrevet

Er du fortsatt syk, søker du aap, hvis ikke, søker du dagpenger. 

Anonymkode: b25ec...4b6

Skrevet

Men jeg mister altså ikke noen form for stønad jamfør oppsigelsen? Jeg får sykepenger så lenge det er en sykemelding og etter det får jeg dagpenger eller aap? Bare redd for å bli stående uten penger så trenger å forstå hva jeg står over.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg mister altså ikke noen form for stønad jamfør oppsigelsen? Jeg får sykepenger så lenge det er en sykemelding og etter det får jeg dagpenger eller aap? Bare redd for å bli stående uten penger så trenger å forstå hva jeg står over.

At du er oppsagt har i og for seg ingen betydning. Så lenge du oppfyller vilkårene for AAP vil du kunne få det, men vær klar over at du må ha sykdom, skade eller lyte (Som det heter...) som gjør deg minst 50% ute av stand til å utføre et hvert arbeid. I motsetning til når du har hatt sykepenger holder det altså ikke at du er for syk til å utføre den jobben du hadde hvis det er annet arbeid du kan utføre. 

Du bør med andre ord sørge for å komme i dialog med både fastlegen og NAV om dette så fort som mulig for saksbehandlingstidene er lange i utgangspunktet og enda lenger blir de om du må klage. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...