Gå til innhold

Helt ny i herpes (hsv) verdenen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk min hsv2 diagnose på fredag og er mildt sagt i sjokktilstand. Jeg har bodd på Google siden.

Jeg fikk mine første symptomer 2 dager etter ubeskyttet sex og munnsex med ny date (vi har selvsagt ikke definert hva vi er). Jeg fikk høy feber og influensaverk i kroppen og to dager senere oppdaget jeg et bittelite sår på utsiden av ene indre kjønnsleppe. Freaket og gikk rett til legen og fikk tatt prøver. 2 dager senere fikk jeg ekstremt vondt i hele venstre bein, rumpe (venstre side) og etterhvert også venstre arm. Underlivet verket også og på fredag morgen oppdaget jeg flere små blemmer på samme sted på indre kjønnsleppe. Har ikke hatt noen innvendige blemmer. Fikk resultat på prøvene samme dag og fikk Valtrex (?).

Legen er ganske sikker på at dette er et klassisk førstegangsutbrudd etter nylig smitte. Jeg har aldri hatt symtomer før, men leser jo at man kan bære viruset og være asymtomatisk. Er det noen som har vært med på lignende? Og siden jeg ikke har innvendig utbrudd, er jeg da smittet utenfra? Feks pga oralsex? Og hvis jeg får utbrudd igjen kan jeg forvente dette på samme sted?

Anonymkode: 5e715...589

Skrevet

😨 Huff huff...herpes er ingen lek...desv så må mange  brenne seg før de lærer. Håper at det ikke er vanlig med så mye plagsomme komplikasjoner.  Tørr iallefall aldri ha sex med andre enn en som er min partner og min kjære. 

Anonymkode: 03c0c...3ba

• Liker 1
Skrevet

Herpes er dråpe og kontaktsmitte ved utbrudd. Så du er smittsom ved f.eks kyssing, sex etc. 

Anonymkode: 0ba58...1e9

Skrevet

Er det lov å spørre hvordan går det med daten videre :) ? Lite sjarmerende å slafse i seg Herpesvirus på den måten der.

Anonymkode: d7a22...33b

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

😨 Huff huff...herpes er ingen lek...desv så må mange  brenne seg før de lærer. Håper at det ikke er vanlig med så mye plagsomme komplikasjoner.  Tørr iallefall aldri ha sex med andre enn en som er min partner og min kjære.

Det der viruset kan du få ved å drikke av samme glass eller flaske også. Du kan ha det lenge uten utbrudd,og så PANG! Det er ikke sikkert det er daten som har vært der og plantet viruset. Veldig mange går med herpesviruset i kroppen, men ikke alle får utbrudd, noen gjør det aldri.

• Liker 3
Skrevet (endret)

.0

Endret av Swan1998
Brukernavn
Skrevet

Jeg vet at man kan ha det latent, men pga symptomene mente legen det var et klassisk førstegangsutbrudd etter nylig smitte. Jeg er uansett ikke ute etter å fordele skyld her. Kondom beskyttet bare delvis. 

Jeg er på jakt etter erfaringer. Jeg har aldri hatt et munnsår i hele mitt liv, men ser jo nå at jeg har vært veldig naiv med tanke på smitte. 

Virus som forårsaker utbrudd enten på munn eller i underliv er det samme. Man kan få HSV 1&2 begge steder, men man får ikke HSV i underlivet av å kysse på munnen trodde jeg?

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De mistenker en link mellom en type herpes og MS nå..kanskje folk ikke blir så avslappet med Herpes lengre. 

Mistenker og at det er det er noe helt annet. Om det virkelig er slik er et noe man kan gjøre veldig lite med siden det er et virus som smitter lett og ikke bare seksuelt. Når over 80 prosent av befolkningen har det så vil det nok komme til de fleste en eller annen gang. MS eller ikke.

• Liker 1
Skrevet

Det var jeg som startet denne tråden og er overhodet ikke avslappet og ber om at dere som ikke har erfaringer dropper å kommentere her.

• Liker 1
Skrevet

Vel... Bare så det er sagt, du er mest sannsynlig smittet av daten din, så han bør kjenne etter om han har utbrudd på kjønnsorganer eller i munnen... Sinksalve hjelper ❤️ tørker blemmene ut fortere. Blemmene vil komme på samme sted stortsett hver gang og det er der du vil kjenne det murrer noen timer eller fager før neste utbrudd... 

Anonymkode: bc4c1...722

• Liker 1
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker said:

Mistenker og at det er det er noe helt annet. Om det virkelig er slik er et noe man kan gjøre veldig lite med siden det er et virus som smitter lett og ikke bare seksuelt. Når over 80 prosent av befolkningen har det så vil det nok komme til de fleste en eller annen gang. MS eller ikke.

Det er bare tull at 80 % har herpesviruset.

Folk med herpes liker å si dette, det stemmer ikke!

Anonymkode: a2b06...bf3

• Liker 1
Skrevet

Det brenner ut om noen år og utbruddene vil komme sjeldnere og bli mindre intense 😊 stress, som fører til redusert inmunforsvar vil kunne fremprovosere utbrudd.

Det er helt forferdelig å ha det 😕

Anonymkode: bc4c1...722

• Liker 1
Skrevet

Takk ❤️

• Liker 1
Skrevet

C og d vitamin er antivirale vitaminer og vil hjelpe immunforsvaret med å slå ned på viruset. Herpes styres av immunforsvaret, det er en grunn til at det dukker opp når man er stressa, er forkjølet, mensen osv. Sunt kosthold hjelper på, full dagsdose med c og d vitamin hjelper VELDIG. Føler med deg ts! Ligg unna sukker og alkohol under utbrudd så slår kroppen fortere ned på det. 

Anonymkode: 37c0f...326

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare tull at 80 % har herpesviruset.

Folk med herpes liker å si dette, det stemmer ikke!

Anonymkode: a2b06...bf3

Kilde: nhi.no 

Men dette gjelder herpes 1. Herpes 2 er IKKE like vanlig, og det er den typen som er verst.

33C58476-647B-48D4-A1AF-42D5DACF83D9.jpeg

Anonymkode: 5a9b0...6a4

• Liker 2
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det der viruset kan du få ved å drikke av samme glass eller flaske også. Du kan ha det lenge uten utbrudd,og så PANG! Det er ikke sikkert det er daten som har vært der og plantet viruset. Veldig mange går med herpesviruset i kroppen, men ikke alle får utbrudd, noen gjør det aldri.

Hvis du puler og har oralsex med en ukjent på mandag og får ditt første utbrudd av KJØNNSHERPES på torsdag, så bør du ikke være rakettforsker for å forstå at det er denne mannen som har gitt deg herpes.

Kjipt TS, men hvorfor ha ubeskyttet sex med randoms 😕

Husk å sjekk deg om 3 mnd for hiv ,husk inkubasjonstiden. En venninne av meg brydde seg lite om herpesen når hun noen uker senere også testet positivt for hiv. Fikk det av kjekk tinder kar. Men 🤞🤞for at du ikke har hatt så uflaks. 

Anonymkode: 5a331...0e2

• Liker 2
Skrevet

Hei, så vanvittig leit at du har opplevd dette☹️ Jeg opplevde selv å bli smittet av herpes i 20 årene. Han jeg hadde samleie med hadde ingen synlige utbrudd og vi brukte kondom. Hadde selv skikkelig ille førstegangsutbrudd og ble skikkelig dårlig. 

Fremover kan du ha dialog med legen din, det finnes legemidler du kan ta i det du kjenner at det blomstrer opp for å minske utbrudd og varighet. De første årene hadde jeg relativt hyppig utbrudd og var fortvilet, etterhvert skjønte jeg tegninga når det begynte å klø i området (fikk det kun bak ved rumpen og ikke ved kjønnet, hvordan det har skjedd vet jeg ikke 😝). Etterhvert som jeg kopla tegningen rengjorde jeg sårene med medisinsk grønnsåpe (kjøpt på apotek) og brukte inotyol (rimelig sterk salve som brukes på bla eksem og tørker ut blemme/sår fort) som jeg la på padder av bomull. Opplever at paddene også gir ekstra beskyttelse slik at det ikke blir like vondt.

Etter noen år roet utbruddene seg veldig og jeg kan ikke huske sist gang jeg hadde utbrudd (over 4-5 år siden).

Å få herpes er kjempe leit, og jeg sleit med hvordan jeg skulle fortelle nye partnere om det. Jeg valgte å fortelle slik det var - at jeg hadde hatt samleie med en som var smittet uten at jeg var klar over det og at jeg derfor selv hadde fått herpes. Jeg synes det var utrolig skambelagt og flaut å fortelle, men ville aldri sette noen i samme situasjon som jeg endte opp i.

Anonymkode: ace15...97e

• Liker 1
Skrevet

Takk ❤️

Og til deg/dere som bare skriver nedlatende: dere bekrefter alle fordommer knyttet til dette forumet. Hvorfor tråkke på noen som ligger nede? Og hva skjedde med normal folkeskikk?

Det var ikke en random, men en ordentlig mann som heldigvis er litt mer opplyst en noen av dere som kommenterer her. Vi har snakket sammen og alt er fint mellom oss.

Det er selvsagt IKKE kult å få dette, men for min del så er det ikke blemmer/sår der nede som har vært verst. Det har vært som et lite munnsår, bare lokalisert på feil plass. Nervesmertene mm har definitivt vært MYE verre. 

Denne artikkelen er enkel og grei og anbefales:

https://www.sexogsamfunn.no/sykdommer/seksuelt-overforbare-infeksjoner/herpes/

• Liker 3
  • 9 måneder senere...
Skrevet
På 21.1.2020 den 15.27, AnonymBruker skrev:

2 dager senere fikk jeg ekstremt vondt i hele venstre bein, rumpe (venstre side) og etterhvert også venstre arm.

Hjelp! Herregud dette høres helt grusomt ut, stakkars deg. Hvordan var smertene, hvis du husker det nå? Brennende?

Jeg har akkurat oppdaget en slags blemme i underlivet og skal ringe og be om hastetime hos fastlegen i morgen, men er sykt stressa nå. Får man svar samme dag som prøven taes, eller er det sånt som må dyrkes i flere dager? 

Dere som har fått påvist herpes, hvordan kjennes de sårene ut? Hvordan merker dere at det er på vei? Er det smertefullt hele tiden eller bare når dere tisser og sånn?

Anonymkode: bd516...0dd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...