AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #1 Skrevet 21. januar 2020 Nå er jeg så jævlig lei av testingen og trassen til 3-åringen. Vet ikke hvordan jeg skal takle én dag til, er så lei. Folk sier at babyer er vanskelig, men det var enkelt i forhold til nå. Hvorfor kunne ingen advare meg om hvor slitsomt og utfordrende det blir med en 3 åring??? Blir det bare værre herfra? Da legger jeg meg ned og griner. Hvor er det blitt av min gode baby? Orker ikke mer testing.. Takler ikke det frekke ansikte som ønsker å provosere meg!!! Hjelp! Hva har vi gjort galt??? Hvor har vi feilet så jævlig????? Anonymkode: 243ab...bf7
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #2 Skrevet 21. januar 2020 Det kommer en pause om et år eller noe, før det starter igjen rundt skolestart, og så er det pause igjen frem til ca tenåringsalder. Men i tenårene er det ikke grensetesting på samme måte, men bevisst provosering... Lykke til! Anonymkode: df591...6ef 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #3 Skrevet 21. januar 2020 Tror du må jobbe med å dnu tankegangen din. Det er en helt normal og viktig del av utviklingen til barnet ditt. Hva med å tenke at du er heldig? Anonymkode: 47019...d57 17
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #4 Skrevet 21. januar 2020 Noe må være feil når du tenker og skriver «det frekke ansiktet» om en treåring.😢 Anonymkode: 79540...324 16
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #5 Skrevet 21. januar 2020 Vet ikke alle om den såkalte trassalderen da? Det er en viktig del av barns utvikling og et ledd i at de ønsker å bli mer selvstendig. Det er en sunn og normal utvikling, men kan selvsagt være irriterende og slitsom. Det vil gå over, vær tålmodig. Anonymkode: 2f74a...bc2 4
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #6 Skrevet 21. januar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker said: Noe må være feil når du tenker og skriver «det frekke ansiktet» om en treåring.😢 Anonymkode: 79540...324 Ja du har så rett!!! Føler meg som en grusom mor for å tenke slik. Jeg trenger hjelp. Anonymkode: 243ab...bf7
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #7 Skrevet 21. januar 2020 Du bør få samtaler så du får ut frustrasjonen din og får verktøy du kan bruke. Trassing er som nevnt en viktig utvikling for barnet ditt Anonymkode: b90dd...25e 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #8 Skrevet 21. januar 2020 Hva med å heller tenke litt positivt? Noen dager er virkelig utfordrende, men når jeg kjenner at tålmodigheten virkelig settes på prøve, må jeg gå ut av rommet og gjøre noe HELT ANNET så jeg får litt perspektiv. Jeg går og henter en kaffe og kommer tilbake. Da kommer pedagogiske meg frem med nyante krefter. Dette er en del av normal utvikling, se på det som positivt at barnet tør å teste grenser hos deg, og venter på din reaksjon. Da er det viktig at du går frem som et godt eksempel. "jeg vet at du liker å rive i arkene som ligger på bordet, men mamma trenger dem, legg arkene tilbake/riv i de andre arka istedet". Slår hun seg vrang så forhold deg rolig og tenk at det ikke er lett for så små barn. Anonymkode: 703e1...48d 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #9 Skrevet 21. januar 2020 Min datter var også sånn. Særlig om morgenen før hun skulle i barnehagen, det var daglig trass og hyling når yttertøyet skulle på og vi var på vei ut. Jeg fant ut at jeg ikke klarte å endre henne, så da måtte jeg endre meg. Barn skifter ofte humør når situasjonen endres, som når man kommer ut, setter på TV, får besøk etc. Jeg fant derfor ut at jeg måtte velge mine kamper med omhu. Dess flere kamper, dess mer trassig ble hun. Først endret Anonymkode: 0635d...8d0 1
Kitcat Skrevet 21. januar 2020 #10 Skrevet 21. januar 2020 Denne fasen er helt normal, og betyr ikke at barnet har blitt et uhyre ;)Jo mer du viser at du lar deg provosere og blir frustrert, jo lenger vil dette vare og desto verre blir testingen. Vær derfor alltid voksen, rolig og avbalansert foran barnet. Husk at barnet lærer av dine reaksjonsmønstre. Velg dine kamper med omhu. Ikke prøv å trumfe gjennom ting, bare fordi du kan. Oppfordre til økt selvstendighet. Legg vekt på hvor stort og dyktig barnet har blitt og gi konkrete oppgaver som utfordrer og oppmuntrer selvstendighet. Det kan demme opp for grensetesting i andre sammenhenger. 5
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #11 Skrevet 21. januar 2020 Ta kontakt med helsestasjonen for her høres det ut som at det trengs veiledning før det går galt...😨 Anonymkode: 508e4...9f8 1
Krok1 Skrevet 21. januar 2020 #12 Skrevet 21. januar 2020 Jeg skulle også ønske at noen hadde vært ærlig om hvor ekstremt slitsomt det er å ha barn, ikke minst emosjonelt. Det er viktig for 3 åringen at du er konsekvent og ikke gir etter, men det er søren ikke enkelt. Om det faktisk tærer mye på deg ville jeg søkt hjelp hos helsestasjon. Vi fikk et fantastisk kurs, cos-B, trygghetssirkelen. Skal sies... At den prosessen endte i at vi innså at det var vi foreldre som var problemet, vi hadde korte lunter og klarte ikke kommunisere med hverandre eller ham. Kurset lærte oss masse om hvordan vi skulle møte ham og etter det ble alt så utrolig mye bedre. 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #13 Skrevet 21. januar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min datter var også sånn. Særlig om morgenen før hun skulle i barnehagen, det var daglig trass og hyling når yttertøyet skulle på og vi var på vei ut. Jeg fant ut at jeg ikke klarte å endre henne, så da måtte jeg endre meg. Barn skifter ofte humør når situasjonen endres, som når man kommer ut, setter på TV, får besøk etc. Jeg fant derfor ut at jeg måtte velge mine kamper med omhu. Dess flere kamper, dess mer trassig ble hun. Først endret Anonymkode: 0635d...8d0 Jeg trykket før jeg var ferdig med innlegget, her er fortsettelsen: Først endret jeg morgenen. Istedenfor å ta på henne klær inne ventet jeg til vi kom ut, for da kjente hun at det var kaldt og ville kle på seg helt frivillig. Jeg overså annen trass som ikke var så viktig, sånn at jeg unngikk kamper der. Poenget er å endre situasjoner og sin egen oppførsel og unngå kamper, det øker bare trassen! 😊 Anonymkode: 0635d...8d0 3
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #14 Skrevet 21. januar 2020 Tips: søk opp podcasten Foreldrekoden med Hedvig Montgomery. Episoden om aggresjon samt den som heter de tre s’er er ialfall veldig aktuelle. Jeg har også en treåring btw;) Anonymkode: 47086...e8d 6
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #15 Skrevet 21. januar 2020 3 år er bare en liten smakebit av hvordan 6 års alderen blir 🙈😂 Anonymkode: ff241...c0d
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #16 Skrevet 21. januar 2020 Dette er et av mange grunner til at jeg aldri skal ha barn..grøss! Anonymkode: b0bf1...c11 5
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #17 Skrevet 21. januar 2020 Det er helt normalt å være frustrert. Be helsestasjon om hjelp. Veldig ofte trenger man et perspektiv utenfra for å se hva som foregår. Barn er ulike også. Noen trasser enormt mye mer enn andre. Anonymkode: 15795...f96 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #18 Skrevet 22. januar 2020 Anbefaler også podcasten nevnt over her. Den hjalp meg veldig da verdens søteste 2-åring ble en preteen nesten over natta når hun bikket 3 år. Nå er hun snart 4 og det har roet seg endel. Prøv å tenke at det er bra for barnet å gå gjennom denne fasen. Hør podcasten!! Klem Anonymkode: 1c5bb...e0e 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #19 Skrevet 22. januar 2020 Æææh, jeg synes 1,5-åringen min tester mye nå, så hardt å tenke på at det skal bli verre 😭😭 Anonymkode: e5f1b...0e9
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #20 Skrevet 22. januar 2020 Dette kan du måtte regne med. Men det spørs hvor mye du har gitt etter FØR han/hun ble 3år, for dette starter tidlig. Du må være sjef fra dag 1 når du får barn, aldri gi etter uansett. Så må du jobbe med deg selv hver gang slike ting oppstår, aldri bli sint. Anonymkode: 7d0d7...aaf 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå