Måneskinn Skrevet 21. januar 2020 #1 Skrevet 21. januar 2020 Nå i januar var det plutselig et nytt beløp på min husleie. Lurte på hva det var, og fikk beskjed av regnskapskontoret at det var normal konsumprisindeks økning av leien. Jeg sa at det har jeg ikke fått beskjed om, så det betaler jeg ikke. En venninne av meg som bor i samme bygg ringte vår kontaktperson og hun sa at det bare var å betale det samme som vi gjorde før. Jeg har fått purring på utestående, hele 174 kr - så blir ikke blakk.. men det er prinsippet som gjelder mener jeg. Er jeg sær?
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #2 Skrevet 21. januar 2020 Sikker på at dette ikke er regulert gjennom husleieavtalen? Det pleier å være det. Anonymkode: 8fff3...cbe 5
Anim92 Skrevet 21. januar 2020 #3 Skrevet 21. januar 2020 Min husleie gikk også opp etterkonsumprisindeks, 100 kr. Fikk varsling både på sms, mail og brev fra selskapet jeg leier via...
The_Stig Skrevet 21. januar 2020 #4 Skrevet 21. januar 2020 (endret) Så lenge du har leid i mer en et år er dette helt normalt (justering iht konsumpris), og er regulert i husleieloven. Men du skal ha minimum en måneds varsel, så du gjør rett i å ikke betale. (men du må betale neste måned) Sitat Husleieloven: § 4-2. Indeksregulering Hver av partene kan kreve leien endret uten oppsigelse av leieforholdet med følgende begrensninger: a)endringen må ikke tilsvare mer enn endringen i konsumprisindeksen i tiden etter siste leiefastsetting, b)endringen kan tidligst settes i verk ett år etter at siste leiefastsetting ble satt i verk, og c)den annen part må gis skriftlig varsel med minst én måneds frist før endringen kan settes i verk. Endret 21. januar 2020 av The_Stig 3
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #5 Skrevet 21. januar 2020 Det første du må gjøre er å bestride kravet, med utgangspunkt i at du ikke har fått varsel om KPI økning av husleien. Så da enten godtar de det, eller så må de bevise at de har kontaktet deg. Hvis de setter seg på bakbeina tar du bare kontakt med jurist med kompetanse innen husleierett. Anonymkode: ea55c...51e 4
Måneskinn Skrevet 21. januar 2020 Forfatter #6 Skrevet 21. januar 2020 Takk for innspill alle sammen jeg skal betale altså, og vet det er innafor å øke i ny og ne - men jeg har ikke fått varsel i det hele tatt. Ingenting. Hverken sms eller mail - og jeg har dobbeltsjekket alle mapper på mailen min i dag, og ingenting. Så den purringen tar jeg ikke til meg. 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #7 Skrevet 21. januar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det første du må gjøre er å bestride kravet, med utgangspunkt i at du ikke har fått varsel om KPI økning av husleien. Så da enten godtar de det, eller så må de bevise at de har kontaktet deg. Hvis de setter seg på bakbeina tar du bare kontakt med jurist med kompetanse innen husleierett. Anonymkode: ea55c...51e Var vel litt i overkant å ta kontakt med jurist for et engangskrav på 147kr😅. Er bare første faktura som kan stilles spørsmålstegn ved. Anonymkode: a778a...01f 6
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #8 Skrevet 21. januar 2020 1 time siden, Måneskinn skrev: Takk for innspill alle sammen jeg skal betale altså, og vet det er innafor å øke i ny og ne - men jeg har ikke fått varsel i det hele tatt. Ingenting. Hverken sms eller mail - og jeg har dobbeltsjekket alle mapper på mailen min i dag, og ingenting. Så den purringen tar jeg ikke til meg. Du må gi beskjed da. Anonymkode: 3da24...411
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #9 Skrevet 21. januar 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det første du må gjøre er å bestride kravet, med utgangspunkt i at du ikke har fått varsel om KPI økning av husleien. Så da enten godtar de det, eller så må de bevise at de har kontaktet deg. Hvis de setter seg på bakbeina tar du bare kontakt med jurist med kompetanse innen husleierett. Anonymkode: ea55c...51e ja for all del, bruk en jurist til flere tusen kroner mot å heller bare betale 147,- som ho nok uansett må gjøre Anonymkode: f8868...9e0 5
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #10 Skrevet 21. januar 2020 5 timer siden, Måneskinn skrev: Nå i januar var det plutselig et nytt beløp på min husleie. Lurte på hva det var, og fikk beskjed av regnskapskontoret at det var normal konsumprisindeks økning av leien. Jeg sa at det har jeg ikke fått beskjed om, så det betaler jeg ikke. En venninne av meg som bor i samme bygg ringte vår kontaktperson og hun sa at det bare var å betale det samme som vi gjorde før. Jeg har fått purring på utestående, hele 174 kr - så blir ikke blakk.. men det er prinsippet som gjelder mener jeg. Er jeg sær? Du må jo lese kontrakten du fikk da du flytta inn, det står nok der angående økning som er normalt i januar for flere plasser. Anonymkode: 41549...d08
Gjest Blondie65 Skrevet 21. januar 2020 #11 Skrevet 21. januar 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du må jo lese kontrakten du fikk da du flytta inn, det står nok der angående økning som er normalt i januar for flere plasser. Anonymkode: 41549...d08 Men det skal varsles! Det er ikke adgang til å øke husleien uten forutgående varsel!
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #12 Skrevet 21. januar 2020 3 minutter siden, Blondie65 skrev: Men det skal varsles! Det er ikke adgang til å øke husleien uten forutgående varsel! Det kan stå spesifikt i kontrakten at husleien økes ihh til KPI et år etter innflytting og årene fremover. Anonymkode: c87d3...d61 2
Gjest Blondie65 Skrevet 21. januar 2020 #13 Skrevet 21. januar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det kan stå spesifikt i kontrakten at husleien økes ihh til KPI et år etter innflytting og årene fremover. Anonymkode: c87d3...d61 Mener du at å fastsette i kontrakten at husleien økes en gang pr år er i tråd med dette kapittelet i husleieloven? § 4-2. Indeksregulering Hver av partene kan kreve leien endret uten oppsigelse av leieforholdet med følgende begrensninger: a)endringen må ikke tilsvare mer enn endringen i konsumprisindeksen i tiden etter siste leiefastsetting, b)endringen kan tidligst settes i verk ett år etter at siste leiefastsetting ble satt i verk, og c)den annen part må gis skriftlig varsel med minst én måneds frist før endringen kan settes i verk.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #14 Skrevet 22. januar 2020 2 timer siden, Blondie65 skrev: Mener du at å fastsette i kontrakten at husleien økes en gang pr år er i tråd med dette kapittelet i husleieloven? § 4-2. Indeksregulering Hver av partene kan kreve leien endret uten oppsigelse av leieforholdet med følgende begrensninger: a)endringen må ikke tilsvare mer enn endringen i konsumprisindeksen i tiden etter siste leiefastsetting, b)endringen kan tidligst settes i verk ett år etter at siste leiefastsetting ble satt i verk, og c)den annen part må gis skriftlig varsel med minst én måneds frist før endringen kan settes i verk. Ja. Står det i kontrakten, har man allerede fått beskjed om at husleien indeksreguleres 1 gang pr år ihh til KPI. Her står det gjerne også oppført dato dette skjer på. Anonymkode: c87d3...d61 2
Måneskinn Skrevet 22. januar 2020 Forfatter #15 Skrevet 22. januar 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja. Står det i kontrakten, har man allerede fått beskjed om at husleien indeksreguleres 1 gang pr år ihh til KPI. Her står det gjerne også oppført dato dette skjer på. Det står det ingenting om i vår kontrakt - jeg har snakket med flere som bor i bygget her. Det er helt greit at leia økes, men det var dette med beskjed på forhånd jeg var ute etter, og det har jeg fått svar på, takk til de som gjorde det. Da er det ikke vits å drive å dra ut tråden med alt annet dill forøvrig har jeg nå fått økt leie 3 ganger siste kalenderår - noe jeg også syns er litt mye...
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #16 Skrevet 22. januar 2020 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Var vel litt i overkant å ta kontakt med jurist for et engangskrav på 147kr😅. Er bare første faktura som kan stilles spørsmålstegn ved. Anonymkode: a778a...01f I praksis kanskje, men svaret mitt gjaldt kun det prinsipielle. Hvis man faktisk ønsker å bestride kravet, og huseier setter seg på bakbeina så betyr det jo at det kan bli juridiske forhandlinger av det. Jeg hadde nok ikke gjort det selv. Selv om huseier skal varsle rent prinsippielt så hadde jeg latt det gå dersom ting ellers var på stell med utleieboligen og huseiren ellers var redelig. Anonymkode: ea55c...51e
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #17 Skrevet 22. januar 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja. Står det i kontrakten, har man allerede fått beskjed om at husleien indeksreguleres 1 gang pr år ihh til KPI. Her står det gjerne også oppført dato dette skjer på. Anonymkode: c87d3...d61 Man skal varsle i forkant av hver økning (Med minst en måneds frist forut for endringen) dersom man som huseier benytter seg av retten til å KPI justere utleieprisen. Anonymkode: ea55c...51e
Gjest Blondie65 Skrevet 22. januar 2020 #18 Skrevet 22. januar 2020 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja. Står det i kontrakten, har man allerede fått beskjed om at husleien indeksreguleres 1 gang pr år ihh til KPI. Her står det gjerne også oppført dato dette skjer på. Anonymkode: c87d3...d61 Jeg er uenig med deg i dette, men jeg er åpen for at jeg kan ta feil. At det står i kontrakten at man justerer husleien hvert år i henhold til KPI er ikke det samme som at man varsler med en måneds varsel hva den nye husleien vil bli. Men, jeg har Googlet for å finne frem til hva som er gyldig og ikke minst hva et varsel skal inneholde og det finner jeg ikke noe entydig. Så da tenker jeg at det mangler rettspraksis på dette området. Hvis en sammenligner med andre - men lignende - rettsområder, f.eks. sameie og økning i felleskostnader så er det også der nødvendig med en måneds varsel. Jeg har aldri hørt om at man kan vedtektsfeste at felleskostnad økes med KPI en gang pr år. Og det andre jeg har lyst å anføre er at som regel må man angi hvordan man har kommet frem til økningen i et slikt skriv, ellers risikerer man strid. Dette vil jeg tro også vil gjelde husleieøkning. Men jeg vet som sagt ikke om det er godkjent å "varsle" i kontrakt. Finnes der rettspraksis?
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #19 Skrevet 22. januar 2020 12 timer siden, Måneskinn skrev: Det står det ingenting om i vår kontrakt - jeg har snakket med flere som bor i bygget her. Det er helt greit at leia økes, men det var dette med beskjed på forhånd jeg var ute etter, og det har jeg fått svar på, takk til de som gjorde det. Da er det ikke vits å drive å dra ut tråden med alt annet dill forøvrig har jeg nå fått økt leie 3 ganger siste kalenderår - noe jeg også syns er litt mye... Står det ikke spesifikt i kontrakten, skal du ha skriftlig beskjed senest 1 mnd før leien økes. Det skal også fremgå av varselet at leien økes ihh den gjeldende KPI, og ikke KPI neste mnd, hva den nå enn måtte være. Anonymkode: c87d3...d61
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #20 Skrevet 22. januar 2020 3 minutter siden, Blondie65 skrev: Jeg er uenig med deg i dette, men jeg er åpen for at jeg kan ta feil. At det står i kontrakten at man justerer husleien hvert år i henhold til KPI er ikke det samme som at man varsler med en måneds varsel hva den nye husleien vil bli. Men, jeg har Googlet for å finne frem til hva som er gyldig og ikke minst hva et varsel skal inneholde og det finner jeg ikke noe entydig. Så da tenker jeg at det mangler rettspraksis på dette området. Hvis en sammenligner med andre - men lignende - rettsområder, f.eks. sameie og økning i felleskostnader så er det også der nødvendig med en måneds varsel. Jeg har aldri hørt om at man kan vedtektsfeste at felleskostnad økes med KPI en gang pr år. Og det andre jeg har lyst å anføre er at som regel må man angi hvordan man har kommet frem til økningen i et slikt skriv, ellers risikerer man strid. Dette vil jeg tro også vil gjelde husleieøkning. Men jeg vet som sagt ikke om det er godkjent å "varsle" i kontrakt. Finnes der rettspraksis? Det er godkjent i kontrakten. Kontrakten løper fra den dato leieforholdet inngås og det skal stå at leien økes ihh til KPI ett (1) år etter at leieforholdet tok til. Altså om du leier fra 1 jan 2017, skal leien økes ihh til KPI i jan 2018. Merk "skal", ikke "kan" Etter minimum 3 års leie, i dette tilfellet tidligst jan 2020, kan leien økes ihh til gjengs leie. Denne skal alltid varsles skriftlig 6 mnd før leien økes, uansett om det står i kontrakten at dette vil bli foretatt. Merk "kan" ikke "skal" Dette pga at huseier mulig vil unngå lavere leie om markedet har tapt seg. En omtrent ikke-problemstilling i Norge. Anonymkode: c87d3...d61
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå