Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg er sykepleier i hjemmesykepleien og har et spørsmål i forhold til dobbeltkontroll av medisiner. Vi har per nå praktisert at studentene våre kan legge medisindosetter som en sykepleier sjekker. I tillegg har våre studenter fått trukket opp medisiner til subkutane injeksjoner som vi sjekker. Jeg er nå på skolen og lærte her at studenter IKKE skal brukes til dobbeltkontroll i legemiddelhåndtering. Jeg finner derimot ikke noen dokumentasjon på dette. Hvordan praktiseres dette der dere jobber? Og har dere eventuelt noen lenker jeg kan forholde meg til?

Takk på forhånd <3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Student kan ikke dobbeltsjekke 

Anonymkode: d7f24...909

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Student kan ikke dobbeltsjekke 

Har du kilder?

Skrevet

Jeg trodde ikke at splstud. kunne gjennomføre dette, men jeg ser i lovverket at det ikke er definert slik. 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2008-04-03-320

"Dobbeltkontroll: To personer som hver for seg og ved å signere, manuelt eller elektronisk, bekrefter at en oppgave er utført korrekt, og i henhold til eventuelt fastsatt prosedyre. En automatisert elektronisk kontroll kan benyttes dersom den er likeverdig med en manuell kontroll."

Anonymkode: 5c338...1f9

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde ikke at splstud. kunne gjennomføre dette, men jeg ser i lovverket at det ikke er definert slik. 

"Dobbeltkontroll: To personer som hver for seg og ved å signere, manuelt eller elektronisk, bekrefter at en oppgave er utført korrekt, og i henhold til eventuelt fastsatt prosedyre. En automatisert elektronisk kontroll kan benyttes dersom den er likeverdig med en manuell kontroll."

Anonymkode: 5c338...1f9

Jeg synes også det var vanskelig å finne dokumentert at studenter ikke kan gjøre dette 

Skrevet

Da jeg var student for noen år siden fikk jeg beskjed om at jeg kunne dosere og trekke opp medisiner og at en spl deretter kontrollerte så var det ok. Jeg kunne derimot ikke kontrollere derslm en spl doserte/trakk opp.

Anonymkode: c3a8a...e2b

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg var student for noen år siden fikk jeg beskjed om at jeg kunne dosere og trekke opp medisiner og at en spl deretter kontrollerte så var det ok. Jeg kunne derimot ikke kontrollere derslm en spl doserte/trakk opp.

Anonymkode: c3a8a...e2b

Ja, det er akkurat sånn vi også gjør det. Derimot på studiet jeg går nå har de sagt at det ikke er greit 😐

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Studenter er ikke helsepersonell 

BBBC6337-387A-43A8-ACCC-F24E424251FA.png

Hvem er helsepersonell?

Helsepersonell er definert i helsepersonelloven § 3 første ledd. Her framgår det at begrepet omfatter

1. personell med autorisasjon etter § 48 a eller lisens etter § 49
  2. personell i helse- og omsorgstjenesten eller i apotek som utfører helsehjelp
  3. elever og studenter som i forbindelse med helsefaglig opplæring utfører helsehjelp

Åh, jauda, det er de.

• Liker 4
Skrevet

Jeg er vernepleiestudent og får legge dosetter, trekke opp osv også gjennomfører en vpl eller spl dobbeltkontroll. Når jeg har øvd på dobbeltkontroll har veileder sett sammen med meg, så det er henne som har det formelle ansvaret mens jeg får mengdetrening.

Anonymkode: efea2...1a2

Skrevet

Jeg gjorde også dette som student, er akkurat ferdig utdannet. Mange var usikker på om det var lov, men alle "tok" sjansen da vi ikke fant noe motstridende om dette, så lenge vi hadde bestått medisinkurs og farmakologi. Skulle ønske det stod tydelig svart på hvitt! Men tror absolutt det er lov så lenge det er en spl. som utfører den siste kontrollen. Jeg har gjort det slik i psykiatri, sykehjem, hjemmesykepleie og sykehuspraksis. 🤗

Anonymkode: 5e3bf...101

Skrevet

Det står i Forskrift om legemiddelhåndtering for virksomheter og helsepersonell som yter helsehjelp §4 at det ikke er lov.

• 1 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Dytter. Ønsket å høre flere erfaringer? Kan man bruke studenter til dobbelkontroll? Er det forskjell på 1. år, 2. år eller 3. år? Hva med spl.studenter som et hjelpepleiere/helsefagarbeider? 

Anonymkode: 7c724...88a

Skrevet

Uavhengig om det er lov eller ikke: Jeg ville ikke satt studenten min i en sånn posisjon. Tenk om noe går galt. Det ansvaret skal man ikke ha som student, mener jeg. 

AnonymBruker
Skrevet
bolla92 skrev (6 minutter siden):

Uavhengig om det er lov eller ikke: Jeg ville ikke satt studenten min i en sånn posisjon. Tenk om noe går galt. Det ansvaret skal man ikke ha som student, mener jeg. 

Et godt svar. Ser andre steder at dette praktiseres. 

Anonymkode: 7c724...88a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er virksomhetsleder som bestemmer hvem som skal kunne håndtere legemidler (sier loven eller forskriften om legemiddelhåndtering). Dvs at hvis studenten er ansatt (helgevikar f.eks) er det opp til sjefen om han/hun skal kunne kontrollere, eller dele ut legemidler.

Hvis studenten er i praksis, har skolen også noe de skulle ha sagt i saken, men man skal være obs på at studenten da har en annen rolle enn om han/hun er på jobb. De er da i en opplæringssituasjon, og ikke det samme selvstendige ansvaret som om de er ansatt.

Anonymkode: e878c...4cd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...