AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #1 Skrevet 21. januar 2020 En kollega havnet i en bilulykke. Hen han sakt at det ikke er sikkert hen kan komme tilbake 100% siden vi har en fysisk krevende jobb. Jeg tenker jo da at hen heller burde søke jobb et annet sted for eksempel på et kontor. Er det virkelig sånn at man får delvis uføre hvis man ikke klarer jobben sin fullt selv om man hadde fått til en annen jobb? Kan det ikke kreves at folk bytter jobb selv om de ikke får brukt utdannelsen sin? Anonymkode: 65103...87f
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #2 Skrevet 21. januar 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: En kollega havnet i en bilulykke. Hen han sakt at det ikke er sikkert hen kan komme tilbake 100% siden vi har en fysisk krevende jobb. Jeg tenker jo da at hen heller burde søke jobb et annet sted for eksempel på et kontor. Er det virkelig sånn at man får delvis uføre hvis man ikke klarer jobben sin fullt selv om man hadde fått til en annen jobb? Kan det ikke kreves at folk bytter jobb selv om de ikke får brukt utdannelsen sin? Anonymkode: 65103...87f Man må som regel gjennom en del arbeidstiltak før det åpnes for søknad om uføretrygd ( jeg mistet gamlejobben min pga en ulykke og var i diverse arbeidspraksis i nesten ti år før NAV åpnet for å søke. Er nå 50% kontorjobb og 50% ufør pga skadene ). Anonymkode: 8ae16...03b
Gjest loveli Skrevet 21. januar 2020 #3 Skrevet 21. januar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: En kollega havnet i en bilulykke. Hen han sakt at det ikke er sikkert hen kan komme tilbake 100% siden vi har en fysisk krevende jobb. Jeg tenker jo da at hen heller burde søke jobb et annet sted for eksempel på et kontor. Er det virkelig sånn at man får delvis uføre hvis man ikke klarer jobben sin fullt selv om man hadde fått til en annen jobb? Kan det ikke kreves at folk bytter jobb selv om de ikke får brukt utdannelsen sin? Anonymkode: 65103...87f Nei. Man skal være ute av stand til ethvert inntektsgivende arbeid for å bli delvis eller fullt ufør. Er man 100meter-sprinter og må amputere begge beina så blir man ikke automatisk ufør. Med mindre man har opplevd noe traumatisk psykisk og er helt ute av stand til å fungere. Men så lenge hodet fungerer normalt så får man beskjed om å pelle seg i jobb.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #4 Skrevet 21. januar 2020 Som andre her sier må man være ute av stand til å ha inntektsgivende arbeid, og det betyr at man kan tvinges til å søke annet arbeid hvis man ikke lenger kan ha sin vanlige jobb. Når det er sagt kan det være vanskelig for mennesker med en sykdomshistorie bak seg å få passende arbeid. Selv om de er kvalifisert fra før eller omskolerer seg for å stille sterkere er det mange som kvier seg for å ansette en som har måttet gå fra en annen stilling på grunn av helsen. Mange som egentlig ønsker å jobbe ender opp som uføre for de de er uønsket av arbeidsmarkedet. Anonymkode: 3ebc3...4d2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #5 Skrevet 21. januar 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: En kollega havnet i en bilulykke. Hen han sakt at det ikke er sikkert hen kan komme tilbake 100% siden vi har en fysisk krevende jobb. Jeg tenker jo da at hen heller burde søke jobb et annet sted for eksempel på et kontor. Er det virkelig sånn at man får delvis uføre hvis man ikke klarer jobben sin fullt selv om man hadde fått til en annen jobb? Kan det ikke kreves at folk bytter jobb selv om de ikke får brukt utdannelsen sin? Anonymkode: 65103...87f Det er ikke en selvfølge at en kontorjobb er bedre for en som har vært i en bilulykke. Løpet fra ulykke til ufør er ganske langt (ofte flere år) og krever utredninger, behandlinger, arbeidtiltak osv, nettopp for å finne restarbeidsevnen. Noen får omskolering, osv, mens andre får tilpasninger, hjelpemidler eller hjelp til å finne annen egnet jobb. Uansett: det er uvesentlig hva du tenker at vedkommende kan klare av arbeid. Anonymkode: 0f14f...16e 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå