Gå til innhold

Tvingende nødvendig tvang?

Bettie

Anbefalte innlegg

Tvang er saken!

Når man ikke har "råd til" å ta skikkelig vare på folk, lager man et forslag til lover der tvang blir lovlig.

Hva jeg snakker om??? Eldre"omsorg".

Gamle mennesker, særlig gamle og senile mennesker, kan være brysomme når de er flyttet på institusjon. De må passes på, stelles, og ikke er de snille hele tiden. Noen bare går sin vei, og blir borte, og da må de som skal passe på ut å lete.

De passer ikke inn i det "hellige" effektiviseringsevangeliet, rett og slett.

Og hva gjør man da? Man ansetter ihvertfall ikke flere mennesker til å ta seg av disse gamle og utbrukte, senile menneskene slik at noen har tid til å gre håret deres, snakke med dem, ha tid til å stelle dem på en verdig måte. De som er på jobb, gjør så godt de kan - intet vondt ord om dem...

Men.... siden disse gamle, senile menneskene er så brysomme og ikke lar seg effektivisere, vil man endre lovverket, og det er da TVANG kommer inn. Hvis effetivitesevalgeliet vinner skal det bli lov å dope ned gamle mennesker, så de holder seg i ro, og ikke protesterer. Det skal bli lov å spenne den fast i stolen eller senga med reimer, så de blir mindre brysomme å håndtere.

Snakk om å tenke menneskeverd.

Det kan jo hende at jeg blir både gammel og senil - og da skal jeg behandles verre enn en forbryter ????? Uten å ha gjort noe annet galt enn å bli gammel?????

Hvorfor snakkes og skrives et så lite om denne saken - den er faktisk snart avgjort......

Så selv om det ikke angår meg direkte ennå - så protesterer jeg !!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ble skikkelig opprørt når jeg leste innlegget ditt Bettie.Det tyder på en masse misoppfatninger angående saken fra din side.

Jeg kan med stor sikkerhet si at du nok aldri har jobbet med "slike" mennesker.For da hadde du visst at slik behandling av eldre mennesker omtrent aldri skjer.Rett og slett fordi det ikke er lov til det.

Du sier blandt annet:

Når man ikke har "råd til" å ta skikkelig vare på folk, lager man et forslag til lover der tvang blir lovlig.

Dette stemmer ikke overhodet. På vårparten 02 tredte en ny lov i kraft innen institusjoner du nevner, der tvang av eldre mennesker er ULOVLIG!!!!!!! Om den eldre ikke vil ha medikamentene sine, skal de ikke tvinges til å ta dem. Om den eldre ikke vil dusje, skal man ikke tvinge de til det.Man har ikke lov til å holde fast/binde et eldre menneske.På lukkede institusjoner har man nå ikke lov til å låse døra mer. Fordi det nå er ULOVLIG!!!! Hva skal man gjøre da?????? Jeg har jobba i 5 år på lukket institusjon der 2 pleiere til enhvær tid må ta seg av 8 pasienter.Tror du virkelig vi hadde tid til å gå rundt å surre fast de eldre til stolene sine til enhvær tid????

Gamle mennesker, særlig gamle og senile mennesker, kan være brysomme når de er flyttet på institusjon. De må passes på, stelles, og ikke er de snille hele tiden. Noen bare går sin vei, og blir borte, og da må de som skal passe på ut å lete.

Mange av de eldre menneskene som må flyttes på intitusjon er ikke bare brysomme men direkte farlige.Jeg har opplevd alt fra å bli spytta på, utskjellt, jeg har blitt kløpet så hardt at jeg har fått kraftige blødninger under huden, å ha blåmerker på kroppen er normalt, jeg har blitt slått i ansiktet, jeg har blitt slått med stav av en mann som var 3 ganger større enn det jeg er, jeg har til og med blitt stukket med gaffel.Ei venninne av meg fikk handa si brukket av en eldre senil mann.At den eldre bare går sin vei og blir borte er det MINSTE problemet man har i en slik institusjon.I hvertfall var det det helt til loven som sier at alle dører skal være åpne tredte i kraft.Om en senil dement pasient nå går ut, blir borte og blir funnet fråsset ihjel ute, er det vi som pleiere som blir stilt til ansvar for det.At vi da har 7 andre pasienter å ta vare på spiller ingen rolle.

Og hva gjør man da? Man ansetter ihvertfall ikke flere mennesker til å ta seg av disse gamle og utbrukte, senile menneskene slik at noen har tid til å gre håret deres, snakke med dem, ha tid til å stelle dem på en verdig måte. De som er på jobb, gjør så godt de kan - intet vondt ord om dem...

At det er feil å ikke ansette flere mennesker fordi kommunene ikke har råd er jeg så enig så enig i. Det eneste de oppnår med å bruke pleiere på denne måten er at det til slutt ikke vil være flere igjen.Jeg jobber nå i barnehage!!!!!

Når man går på jobb om morgenen(eller kvelden,natta) er hovedoppgaven din å ta vare på menneskene, og det er nettopp det vi gjør.Om vi ikke tok vare på disse menneskene, ville det vært så mange fulle sykehjem da???? I våre(pleierene`s) øyne er ingen av disse menneskene utbrukte.I andre mennesker`s øyne derimot........

For oss er dette mennesker som ikke lenger kan klare seg selv, derfor trenger de hjelp. Og det er vår oppgave å gi dem det.

Å gre håret til gamle mennesker hører til morgen/kvelds stellet og er en selvfølge.Men som sagt........om de ikke vil selv, kan vi ikke tvinge dem til det og da vil de også se deretter ut.Eldre mennesker får et like verdig stell de som du, selv om de ikke er i stand til å gjøre det selv vil ikke derimot si at det skjer på en uverdig måte.

og JA, vi gjør så godt vi kan.

Men.... siden disse gamle, senile menneskene er så brysomme og ikke lar seg effektivisere, vil man endre lovverket, og det er da TVANG kommer inn. Hvis effetivitesevalgeliet vinner skal det bli lov å dope ned gamle mennesker, så de holder seg i ro, og ikke protesterer. Det skal bli lov å spenne den fast i stolen eller senga med reimer, så de blir mindre brysomme å håndtere.

Å dope ned gamle mennesker er ikke lov uansett, og det vil det nok heller aldri bli.Hvertfall ikke av den grunn at de skal tie stille.Hvor har du dette tøvet fra??? Når det er aktuelt å dope ned eldre mennesker er det for deres skyld, ikke vår.Da er det enten fordi de skader seg eller andre pasienter.At eldre mennesker blir dopa så kraftig ned at de knapt kan gå, skjer som regel aldri.Det er faktisk ganske ironisk at ambulanse personell kan/skal la en person gå amok på gata og skade seg selv, andre uten at de griper inn, for å beskytte seg selv.VI derimot, har ikke lov til å beskytte oss.At eldre senile mennesker skader seg selv er ikke uvanlig, og da må det noen gang medikamenter til.NOEN GANGER!!!!!

Men det med å binde fast de eldre..........kjære deg, tror du virkelig ikke vi som pleiere har mennskelige følelser???Tror du mange millioner hjelpepleiere går på jobb hver dag, spenner fast og tvinger mennesker til ting de ikke vil og så drar hjem med god samvittighet??? Jeg må nesten le av den misoppfatninga di. Klart det skjer enkelte steder, men da har den eller de pleierene en alvorlig misoppfatning om hvordan man tar vare på mennesker.

Snakk om menneskeverd.

At eldre senile mennesker ikke har igjen menneskeverd skyldes ikke de som tar seg av dem, men dem selv. Den dagen du som senildement går på butikken, setter deg ned foran kassa, drar ned buksa og tisser foran 500 mennesker er menneskeverdet ditt borte uansett.

Det kan jo hende at jeg blir både gammel og senil - og da skal jeg behandles verre enn en forbryter ????? Uten å ha gjort noe annet galt enn å bli gammel?????

Den dagen du muligens blir gammel og muligens blir senil vil du få hjelp.Hjelp til å bli tatt vare på,hjelp til å spise,stelle deg. Rett og slett hjelp til å leve resten av det livet du har igjen, på en god og respektabel måte.

Så selv om det ikke angår meg direkte ennå - så protesterer jeg !!!

Det synes jeg er kjempe fint at du gjør.Men ha da hvertfall alle fakta på bordet først.Jeg er også dritt redd for å bli gammel, men ikke fordi jeg da ikke vil få hjelp.Jeg er redd for at det den dagen ikke finnes flere pleiere som vi ta denne jobben lengre.Fordi de ikke har noen beskyttelse for sitt eget liv og fordi de blir misbrukt i stillingene sine.De må jobbe rompa av seg på bekostning av rygg og kropp for en drittlønn uten like.

Og om politikerene skal få drive på som de gjør vil det heller ikke være flere sykehjem igjen da.For de seg jo helst at familiene tar seg av sine så de slipper å bruke penger på dem.

Så det så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes også det er ille å behandle mennesker slik. Jeg tenker ikke på senil demente, men på vanlige eldre som har litt vanskelig for å klare seg selv.

Mamma begynte nylig å jobbe på et aldershjem, og fortalte at de ikke får gå på do engang når de trengte. De måtte sitte der med bleie, for at ingen hadde tid til å følge dem.

Det er uverdig syntes jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Thea

Jeg sier IKKE at det er slik i dag, for jeg vet at mange slitere i eldreomsorgen, mange som prøver å gi gamle, senile mennesker TID og omsorg.

Det jeg refererer til er en HØRING som pågår nå, hvor det er FORSLAG om at det skal BLI LOV å bruke tvang. Jeg vet at det ikke er lov pr. i dag.

Mitt innlegg var ment som et varsko - for det er så stille rundt denne høringen at nesten ikke vet om den, og hvis ingen protesterer, så er det stor fare for at det blir LOVLIG å bruke tvang.

Og jeg mener at eldreomsorg IKKE kan gjøres til et effektivitseringsobjekt, eller et sted man skal spare i knappe økonomiske tider. Det er tvert imot et område som det burde vært ØKNING av bemanningen.

Jeg har antagelig uttrykt meg klossete når du misforsto mitt innlegg så grundig, for jeg tror vi er enige.

Men OBS - OBS - alle som kommer over høringen til nye lover og forskrifter i eldreomsorgen (loven skal visstnok vedtas før jul - etter departementes plan) - PROTESTER MOT INNFØRING AV LOVER SOM GODTAR BRUK AV TVANG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må tenke nytt, det er det som er saken.

Alderdommen kommer aldri som en overraskelse på noen.

Hvorfor ikke komme den i forkjøpet?

Her er mitt forslag over hva jeg kanskje kommer til å gjøre;

Jeg allierer meg med noen kamerater, fra fylte førti setter vi en sum penger inn på bok. Disse sparepengene vil vi tredve år senere kjøpe vårt eget herskapshus. Vi kan ansette våre egne sykepleiersker.

Et spleiselag.

Man kan ikke stole på kommunenen, og er det egentlig deres ansvar? Det blir nesten som om vi skulle tro at våre egne liv hviler på andres hender.

Ja til privatisering!

W

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange vil nok tenke slik, og mange vil nok handle slik også - ihvertfall de som har en økonomi som gir dem anledning til det.

De som har en solid økonomi, vil dessuten i liten grad bli rammet av slike lover, for de kjøper seg, eller fmilien kjøper dem, den omsorgen de trenger.

Før i verden var den eldre generasjonen barnas ansvar - barn og barnebarn. Men det er lenge siden det var slik. Rett og slett fordi samfunnet har "vokst" forbi storfamiliene med flere generasjoner i nærheten av hverandre. Dagens storfamilier er kvinne - mann, eks- vkinne, eks-mann. dine barn, mine barn og våre barn. Besteforeldre blir det derfor liten plass til.

OG jo, det er også en fellesoppgave å ta vare på de som er gamle og trenger hjelp. Denne hjelpen har blitt systematisert gjennom lover, forskrifter og en tanke om at samfunnet skal ta ansvar for de svakeste.

I dag er dette uthult av effektivisering og dårlig økonomi, og tanken om at enhver er sin egen lykkes smed. Det har desverre gått hardt ut over de som trenger det mest - bare husk alle eldre som mistet TT-kort fordi kommunene skulle spare, og det går like hardt ut over alle som jobber innen sektoren - arbeidspresset er umenneskelig, og det er ikke mange som selv holder til pensjonsalderen.

Så jeg har ikke bare tro på privatiseringen - for det går i enda større grad ut på profitt enn dagens system. Jeg har tro på at vi må ha en solidaritet i bunnen som sikrer de som ikke har mulighet til å spare til alderdommen. ANsvar for eget liv eller ikke (for mange KAN ikke ta ansvar for eget liv - de er senile - ikke sant)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns kanskje løsningen din var noe enkel, Waco. Det er som Bettie sier ikke noe problem for de velstående, men hvem vet hvem som er velstående om 30 år? Så vidt meg bekjent kan ingen se inn i framtiden, og der kan noen og enhver sitte om 5 - 10 - 15 år, uføretrygdet, og med heller laber økonomi.

Tør vi som idag kan ha anledning til å inngå et spleiselag, Waco, bare sitte og godta alt, fordi det antakelig ikke blir vårt problem?

Hva med vår foreldre, og besteforeldre? Skal vi bare godta situasjonen, så lenge det ikke angår oss? Nei, vi må nok tenke litt på andre, og ikke KUN på oss selv, i denne verdenen.

For håpe vi alle får en strålende alderdom, på et gamlehjem på stranda i Spania 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel så jeg har enkle løsninger, er det det dere mener?

Jeg skriver bare hva jeg ville ha gjort.

Det er så synd at jeg må gjenta meg selv =(

Alderdommen kommer aldri som en overraskelse på noen!

Man har et helt liv til å få seg en verdig alderdom. Ansvaret hviler kun på deg selv, og ingen andre!

Det finnes pensjonsforsikringer.

Man kan sette av en liten sum penger hver måned.

Hvorfor ikke låne penger?

Med en nedbetalingstid på tyve år så skulle man i gjennomsnitt ha tre hus/leiligheter hver eneste mann og kvinne i dette landet.

Å investeste i eiendom og senere drive utleie er vel noe av det lureste som fins.

W

Det er litt synd det der... med disse menneskene som ikke klarer å forstå at til slutt så bør man stole på seg selv og ikke alle andre hele tiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solskinn

Jeg tror du bare kan begynne å spare waco, for sånn som befolkingen ser ut i dag så vil vi allerede når dagens 40-50 åringer blir gamle ikke ha mulighet til å ta vare på dem som vi gjör i dag. De er nemlig så mange at det verken finns plass eller tilstrekkelig med unge til å pleie dem. Det er skummelt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visste dere at egypterne for 5000 år siden brukte all sin tid her på jorda til å planlegge en verdig begravelse og på å bygge et brukbart gravkammer til sitt eget lik?

Du minner meg litt om dem, Waco... men det er slettes ingen dårlig ide. Egypterne planla i god tid, og de har ennu ikke råtnet bort.

Kos deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...