Gå til innhold

Hvordan klarer folk å spise bønner/linser?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det smaker jo ruttna ägg og boskapsvagn 🤢Har prøvd det flere ganger nå, men begynner bare å brekke meg. Fatter ikke hvordan folk klarer å spise bønner/linser, fysjameg. 

Anonymkode: e97f2...ea6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilke type retter spiser du da? Å bare spise bønner og linser helt tørt, er jo ikke noe godt, men i en chili sin carne, eller most som i en bønneburger er digg. Linser er godt i daal curry, eller en blanding av veggisfarse, grønnsaker og linser som evnt tacofyll eller spaghetti bolognese. 😛 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, deedee_ skrev:

Hvilke type retter spiser du da? Å bare spise bønner og linser helt tørt, er jo ikke noe godt, men i en chili sin carne, eller most som i en bønneburger er digg. Linser er godt i daal curry, eller en blanding av veggisfarse, grønnsaker og linser som evnt tacofyll eller spaghetti bolognese. 😛 

Har prøvd i mange varianter altså :) Jeg har vært mye i Mexico, og der har de seriøst bønner i alt. De bruker mye mole også, som er bønnepurè. Helt grusomt, jeg klarer ikke konsistensen. Har testet det i gryteretter, indisk, bønne/linsesuppe men jeg brekker meg bare.

Er åpen for å prøve litt nye oppskrifter, men sliter med bønner og linser. 

Anonymkode: e97f2...ea6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da liker du ikke bønner. 

Akkurat som at jeg ikke liker sjokolade. 

Anonymkode: a6753...538

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe godt uten litt krydring. Men det er det jo nesten ingenting som er ;) 

Anonymkode: 22156...a8b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Liker ikke spesielt godt den kornete konsistensen jeg heller, og siden de har så høy fodmap reagerer jeg med magesmerter om jeg spiser for mye av det. Hadde slitt med å skulle bli vegetarianer for å si det slik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser en god del bønner, linser og kikerter, og synes ikke de har så mye egensmak? 

Det hender jeg strever litt med magen etterpå, men det anser jeg som helt normalt, det er jo en kjent sak at spesielt bønner kan gjøre en oppblåst. 

Anonymkode: 438ff...59d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempegodt, men de som er litt faste er aller best. Bønner i tomstsaus, speilegg og bacon, naaam...🤤

Anonymkode: d3700...ef8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte det ikke før, men lærte meg å like det. Nå elsker jeg det. Kan spise bønner rett fra boksen (skyller de først ja...)

Anonymkode: 05834...60a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med ts. Det smaker RÆV.

Dere tror sikkert jeg bruker ræv som et metafor, men jeg har vært i fengsel så jeg vet hvordan ræv smaker. Og tro meg når jeg sier det, bønner/linser smaker ræv

Anonymkode: 64580...eb5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjedelig alene, men godt sammen med andre ting. Feks refried beans sammen med nachos, litt bønner i taco, chili con carne. Ed bønner sammen med kjøttdeigen osv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser mye bønner av alle slag, synes det er veldig godt. Linser der i mot er jeg ikke så begeistret for. Jeg kan godt bruke litt som tilskudd i en ellers smaksrik rett, men linser får aldri "hovedrollen" hos meg. 

Anonymkode: 48fad...e9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hatet det som barn. Fikk mye vond mat hjemme: erter, bønner og ihjelkokte gulrøtter. 🤢
Jeg lagde derfor aldri erter, bønner og linser til egne barn fordi jeg tok det som en selvfølge at de ikke likte det. Så feil kan jeg ta! De elsker det! 😅 De hadde lært i barnehagen (?) at det er «styrkepiller».

Så nå, fordi det er sunt og billig, bruker vi det stadig vekk, og jeg fant ut at jeg liker det jeg også, når det er riktig tilberedt. I går hadde vi bønnestuing med tacokrydder til tacoen (ved siden av kyllingstrimler u/ tacokrydder). 

Anonymkode: 28954...11e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er godt, har aldri møtt en belgfrukt jeg ikke har likt. 

Når det er sagt så har jeg hatt suksess med å bruke bønner i baking - google black bean brownies for eksempel. Det er bare supergodt, og du merker ikke at det er bønner i. Ikke supersunt kanskje (men sunnere enn vanlig brownies!) og kan kanskje fungere som en inngang? 

Anonymkode: 68e41...5c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...