Gå til innhold

Medstudent mye mer utadvendt enn meg , praksis

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan løse dette uten å miste seg selv , og kanskje slite seg totalt ut ? Dette er barnehagelærer praksis. Jeg kan jo ikke bli en annen enn jeg er.

Anonymkode: e99a0...517

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis dette er et problem for deg, kanskje du ikke bør jobbe med noe sosialt?

Det er helt vanlig ha en profesjonell personlighet og en hjemmepersonlighet

Anonymkode: 62495...d1a

Skrevet

Er det et problem da? Alle er jo forskjellige. 

Anonymkode: ec14f...eac

• Liker 2
Skrevet

Jeg er veldig sosial på jobb med kunder, jeg småprater og ler og blir sett på som veldig utadvent. Jeg har jobbet i flere serviceyrker, i barnehage og på intstitusjon.
Det er en maske, en jobbpersonlighet. Bare skuespill. 

Egentlig liker jeg ikke folk, jeg vil helst ikke prate med folk (på fritiden). Jeg trives absolutt best i mitt eget selskap og orker ikke engasjere meg i andre folks liv. Det er rett og slett ikke interessant. 

Om det sliter deg ut å være en annen på jobb, så bør du nok finne deg en annen, mer passende jobb. 
For min del er det slitsomt i perioder, men jeg drives av resultater og jeg er sabla god i mitt yrke så joda, det er slitsomt men det er verdt det for min del. 

Anonymkode: ce5b7...e6c

• Liker 6
Skrevet

Nei jeg slutter ikke på utdanningen nå siste året.

Skrevet

Sist praksis hadde jeg to totalt ulike studenter, men begge var veldig flinke. Folk har ulike kvaliteter og det bør vi vite sette pris på.

Anonymkode: 27cc2...eae

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei jeg slutter ikke på utdanningen nå siste året.

Du burde da blitt veiledet ut av studiet mye tidligere. Noen praksisveiledere har gjort deg en bjørnetjeneste ved å la deg bestå

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du burde da blitt veiledet ut av studiet mye tidligere. Noen praksisveiledere har gjort deg en bjørnetjeneste ved å la deg bestå

Virkelig?? På bakgrunn av at hun ikke er utadvendt? Jeg ler meg skakk 😂

TS: kanskje du kan ta det opp med praksisveileder eller praksislærer på tomannshånd? Forklare hva du føler er problemet? Er du redd for at du blir sett på som mindre dyktig enn medstudenten? 

• Liker 8
Skrevet
1 minutt siden, bib_84 said:

Virkelig?? På bakgrunn av at hun ikke er utadvendt? Jeg ler meg skakk 😂

TS: kanskje du kan ta det opp med praksisveileder eller praksislærer på tomannshånd? Forklare hva du føler er problemet? Er du redd for at du blir sett på som mindre dyktig enn medstudenten? 

Nei, på bakgrunn av at hun tydeligvis ikke egner seg i jobben når den største bekymringen er at medstudenten er annerledes. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg ble mer utadvendt med alderen min, er 31 nå

Anonymkode: 30db9...322

Skrevet

Jeg går selv barnehagelærer og er svært utadvent av natur. Er man litt mer på den introverte skalaen, så tenker jeg at det også kan bli sett på som en berikelse for fellesskapet. Jeg legger merke til når jeg er på jobb at jeg lett tiltrekker meg de barna som blir, misforstå meg rett, "lettest sett". Jeg tar mye plass, de tar mye plass. Selvfølgelig jobber jeg med å forsøke å se alle barn, og gi av min tid til alle, men nå og da tenker jeg plutselig på det barnet, som pleier å sitte å styre med sitt, krever ingens oppmerksomhet, og da tenker jeg at burde bruke mer tid på dem. Der ser jeg at de voksne som også kanskje er mer på den rolig siden av skalaen, faktisk lettere tar seg tid med disse barna, enn det jeg selv gjør. Nå snakker jeg bare ut av erfaring her altså. Jeg tenker at alle har noe å komme med, og det er flott at du ikke er som din medstudent! Den viktigste vi gjør i barnehagen, gjør vi for barna, så jeg tenker at så lenge du er i stand til å skape relasjoner, og å se barna, og alt som følger med, så skal du ikke bekymre deg :)

Anonymkode: a9411...b1c

• Liker 11
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, på bakgrunn av at hun tydeligvis ikke egner seg i jobben når den største bekymringen er at medstudenten er annerledes. 

Hvem har sagt at det er hennes største bekymring? Det er noe hun kjenner på skaper problemer/bekymringer i praksis. Jeg er sykepleier og hadde lignende bekymringer i noen av mine praksisperioder - det har jo n a d a med om man er egnet for yrket eller ikke.

• Liker 3
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det ??? Fordi jeg ikke er en klovn?

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor i alle verden skulle hun blitt veiledet ut av studiet??? Vi trenger ulike typer mennesker i slike jobber, og ikke bare de svært utadvendte. De litt roligere barna trenger selvfølgelig også rollemodeller. Det hadde blitt et slitsomt hektisk samfunn hvis bare de sprudlende og utadvendte skulle jobbet med mennesker.

Anonymkode: 6b821...126

• Liker 2
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er alltid veldig spesielt med disse "vet-alt" folkene, som skal dømme andre bare ut i fra sin egen mening uten i det hele tatt å ha nok informasjon om den personen som blir dømt. 

Anonymkode: c16ff...768

• Liker 3
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går selv barnehagelærer og er svært utadvent av natur. Er man litt mer på den introverte skalaen, så tenker jeg at det også kan bli sett på som en berikelse for fellesskapet. Jeg legger merke til når jeg er på jobb at jeg lett tiltrekker meg de barna som blir, misforstå meg rett, "lettest sett". Jeg tar mye plass, de tar mye plass. Selvfølgelig jobber jeg med å forsøke å se alle barn, og gi av min tid til alle, men nå og da tenker jeg plutselig på det barnet, som pleier å sitte å styre med sitt, krever ingens oppmerksomhet, og da tenker jeg at burde bruke mer tid på dem. Der ser jeg at de voksne som også kanskje er mer på den rolig siden av skalaen, faktisk lettere tar seg tid med disse barna, enn det jeg selv gjør. Nå snakker jeg bare ut av erfaring her altså. Jeg tenker at alle har noe å komme med, og det er flott at du ikke er som din medstudent! Den viktigste vi gjør i barnehagen, gjør vi for barna, så jeg tenker at så lenge du er i stand til å skape relasjoner, og å se barna, og alt som følger med, så skal du ikke bekymre deg :)

Anonymkode: a9411...b1c

Helt enig! Kjempeviktig at flere typer personligheter er representert i barnehager og skoler. Jeg er selv introvert lærer og mener at min største styrke er at jeg ser, forstår meg på og knytter sterke relasjoner til de "usynlige" barna. 

Anonymkode: 98219...30e

• Liker 3
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke rart at hun bekymrer seg for dette. Hvis man er to studenter på samme praksissted er det lett at man blir målt opp mot hverandre og at den utadvendte får all oppmerksomheten mens jobben den som er stille og rolig gjør ikke blir lagt merke til i samme grad. Når man skal ut i praksis vet man hvor viktig det er å bli sett og man vet at alt man gjør og sier skal bedømmes. 

Anonymkode: 6b821...126

• Liker 2
Skrevet

Jeg jobber på universitet, riktignok innenfor sykepleie. Og studenter er forskjellig - men og  det er pasientene også. Man trenger all slags folk. Det er fort gjort og bli målt opp mot hverandre, men det er ofte i begynnelsen.  Etterhvert som de blir kjent med studentene ser man de ulike kvalitetene og de faktiske ferdighetene. Jeg har fulgt mange studenter, både de typiske utadvente og de mer rolige, mange dyktige av begge sort. Jeg ville bare vært meg selv, vis hva du kan faglig. Du har nok mange kvaliteter som kan passe godt for barn:) Lykke til i praksis!

Anonymkode: f5e47...225

• Liker 4
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan løse dette uten å miste seg selv , og kanskje slite seg totalt ut ? Dette er barnehagelærer praksis. Jeg kan jo ikke bli en annen enn jeg er.

jeg skjønner ikke hvordan dette påvirker deg? hva gjør det at en annen er mer utadvendt?

Anonymkode: 6bc39...0a6

• Liker 1
Skrevet

Tenk så heldig den barnehagen er, som får deg. Jeg tipper du er kjempegod på 1:1, 1:2 med ungene, og har masse å tilby. , ikke alle er skapt for å klovne foran en hel sal. Ikke alle barn heller som liker det store fellesskapet, men har behov for 1:1 kontakt med voksen og mer stillferdig lek.  Ikke tenk på at introvert=mindreverdig, du kan fylle andre roller for barna enn de som har andre personlighrtstyper. 

Lykke til :)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...