AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #41 Del Skrevet 21. januar 2020 Jeg spilte selv en god del i ungdommen. Det var gøy der og da, men kom for øvrig intet godt ut av det. Skulle heller sett at jeg hadde lært meg mer fornuftige ting. Jeg blir SINT når jeg leser hvor mange som driter i aldersgrensene. De er der for å veilede foreldre, og det ødelegger for alle når så mange lar ungene spille før de er gamle nok. Spesielt skytespill synes jeg det er helt unødvendig at ungene spiller i det hele tatt. La heller ungene starte med skiskyting eller bueskyting. Og når jeg hører at det finnes spill der man får poeng for å voldta... Er det rart enkelt unge menn blir skrudd i hodet når det gjelder syn på kvinner og sex? Anonymkode: 35493...b68 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #42 Del Skrevet 21. januar 2020 2 minutter siden, Vera skrev: Men nå sier jo flere i de artiklene jeg har lagt ved, at de selv har spilt spillet, og beskriver voldtekter..? Jeg skjønner ikke hvorfor dette skal dysses ned? Hvorfor ikke få frem alle aspekter ved et spill, så slipper en rykter og tåkelegging? Filmen på YouTube er fra spillet GTA, og heter «Voldtekt og drugdeal». Hvordan tolker du det? Jeg spiller selv GTA og du får ikke poeng for å voldta, du kan ikke voldta noen overhodet. Men du kan ha sex med prostituerte, men det er ikke noe man må og det er ikke noe det legges opp til. Anonymkode: c9126...872 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Okapi Skrevet 21. januar 2020 #43 Del Skrevet 21. januar 2020 Just now, Vera said: Men nå sier jo flere i de artiklene jeg har lagt ved, at de selv har spilt spillet, og beskriver voldtekter..? Jeg skjønner ikke hvorfor dette skal dysses ned? Hvorfor ikke få frem alle aspekter ved et spill, så slipper en rykter og tåkelegging? Filmen på YouTube er fra spillet GTA, og heter «Voldtekt og drugdeal». Hvordan tolker du det? Jeg skummet gjennom artiklene, så ingenting om voldtekt, og så gjorde en ordsøk i nettleseren etter voldtekt. Fikk ingen treff. Hadde satt pris om du kunne sitere direkte, for jeg finner ingenting. I forumtråden var voldtekt nevnt to ganger: Først av en som påstå man kunne voldta i spille, og så avvist rett etterpå. Hva er det jeg ikke ser her? Videoen har jeg ikke sett, siden du ikke har gitt oss tilgang på den, så det eneste jeg kan tolke er tittelen. Den impliserer jo at en voldtekt forekommer i spillet. Jeg kan ikke huske det etter å ha spilt det selv, men skal ikke bestride akkurat det punktet. Det jeg vil at du skal demonstrere, er dette: 1) At du som spiller kan voldta (altså at det ikke skjer i en scene spilleren ikke har kontroll på), og 2) at du får poeng for det. Hvis du ikke kan det, synes jeg det er litt spesielt å komme med en såpass drøy påstand, og så følge opp med å snakke om at det dysses ned. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #44 Del Skrevet 21. januar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en sønn på 8 år som går i 3. Klasse. Ifølge ham får flere av kompisene hans lov til å spille Fortnite til tross for at aldersgrensen er 12 år. Lurer på om det bare er noe disse guttene sier for å tøffe seg. Dere med sønner på 8 år, hvordan er det i klassene til barna deres? Er det virkelig 8-åringer som spiller Fortnite? Anonymkode: 6c716...688 Sønnen vår på 9 år spiller Fortnite. Han starta når han var 8. Mange gutter i klassen spiller og ,noen gutter liker ikke Fortnite så de spiller andre spill. Ellers ja det spilles som bare det. Fortnite er ikke noe "farlig" spill. Jeg ,som er pappa til gutten over ,har FPS spill helt siden 1997. Første Doom ,Quake og alt mullig etter. Så jeg har stor erfaring med spill da. Fortnite er prump i forhold til andre spill. Anonymkode: 011a2...991 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #45 Del Skrevet 21. januar 2020 Til alle foreldre som IKKE har peiling på gaming: Gå inn på yputube og se hvordan spillene er. Det er bare å skrive inn "Fortnite gameplay"... så finner du en haug me videoer. Vær så snill ikke les det som står på forskjellige foreldreportaler. det er så feil som det kan bli. Tro meg, ingen gamer, eller i allefall den som spiller aktvt og kjenner til innholdet ville skrevet noe skremselspropaganda om fortnite. Gaming er artig, spesielt med venner! Anonymkode: 65a4d...efb 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dorey Skrevet 21. januar 2020 #46 Del Skrevet 21. januar 2020 (endret) Min snart 8 åring får ikke spille Fortnite. Men han får spille "Zelda: Breath of the wild" som også har 12 års aldersgrense. Her har vi gjort en vurdering og satt oss inn i spillet. I vår familie gamer vi voksne noe også, så vi har grei oversikt over spillene. Endret 21. januar 2020 av Dorey Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 21. januar 2020 #47 Del Skrevet 21. januar 2020 Min sønn på 9 år spiller Fortnite, og har gjort dette i godt over ett år. Jeg syns det er bra med aldersgrenser, men jeg syns også det må få lov til å være veiledende når det kommer til ting som spill, film osv. Man må innse at folk er forskjellige, også barn. Det er også en forskjell på hvor mye foreldre følger opp slike ting. Jeg er helt i mot at f.eks et barn på denne alderen får fri flyt, spiller alene osv. Hvis barnet er engstelig av natur, får mareritt o.l også så sier det seg selv at spillet ikke er noe for akkurat det barnet. I vårt tilfelle har far + storesøsken introdusert spillet til den yngste, og spilt mye med ham (lært han opp). De storkoser seg i kjellerstuen, og han tok reglene raskt og har virkelig funnet en stor interesse. Etterhvert oppdaget han at flere i klassen spiller det, og syns det var kjempestas. De møtes hos hverandre, er sosiale og spiller, og på sene kvelder i helgene er de sosiale over nettet sammen. Så vi føler vi har kontroll over når og med hvem han spiller, faren kjenner spillet godt og ser at han virkelig trives når han spiller og i livet ellers. Han er ikke en voldelig person, og skiller lett mellom spill og virkelighet. Er det så farlig da at han er 3-4 år under spillets aldersgrense? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #48 Del Skrevet 21. januar 2020 4 minutter siden, Amatariel skrev: Etterhvert oppdaget han at flere i klassen spiller det, og syns det var kjempestas. De møtes hos hverandre, er sosiale og spiller, og på sene kvelder i helgene er de sosiale over nettet sammen. Jeg håper han var og er sosial sammen med andre i klassen utenom Fortnite-tid også? Anonymkode: 5180f...922 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anciol Skrevet 21. januar 2020 #49 Del Skrevet 21. januar 2020 Guttungen min som er 12 har spillt WoW siden han var 6 år;) det er først i år at han har fått egen konto i WoW! Fortnite er ut i hans vennekretser, Hello Neighbour er spillet som er inn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #50 Del Skrevet 21. januar 2020 Veldig gjenkjennelig og veldig frustrerende. Jeg synes ikke en 6-åring skal spille Fortnite. Min sønn er 14 og slik har det vært hele veien. Alltid de foreldrene som ikke bryr seg om aldersgrenser og setter dermed press på andres barn som ikke får lov og blir utenfor. Så må man gi seg til slutt for at eget barn skal være med i gjengen og det som skjer. Anonymkode: f1148...38c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 21. januar 2020 #51 Del Skrevet 21. januar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg håper han var og er sosial sammen med andre i klassen utenom Fortnite-tid også? Anonymkode: 5180f...922 Hehe, ja selvfølgelig. Det jeg mente var at han fikk dette i tillegg nå. Han er veldig glad i fotball på sommeren, og om vinteren ski + skøyter. Og Fortnite er bare èn time i døgnet, så han har andre ting å gjøre også. Men har blitt kjent med flere nå, leker med flere osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #52 Del Skrevet 21. januar 2020 Det er vanlig. Kommer jo helt annpå spillene og grensen, såklart. Men mange får spille fortnite. Jeg synes minecraft er mer brutalt enn fortnite. Anonymkode: aaa51...b7d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #53 Del Skrevet 21. januar 2020 31 minutter siden, Okapi skrev: De har alle bred appell og spilles av tenåringer? Tror jeg aldri har vært borti unger i pubg...apex er like troskyldig som fortnite, men heller ikke her møter man noe særlig med unger. Anonymkode: d7f21...364 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emmelise Skrevet 21. januar 2020 #54 Del Skrevet 21. januar 2020 36 minutter siden, Vera skrev: Men nå sier jo flere i de artiklene jeg har lagt ved, at de selv har spilt spillet, og beskriver voldtekter..? Jeg skjønner ikke hvorfor dette skal dysses ned? Hvorfor ikke få frem alle aspekter ved et spill, så slipper en rykter og tåkelegging? Filmen på YouTube er fra spillet GTA, og heter «Voldtekt og drugdeal». Hvordan tolker du det? Men nå er det da ikke snakk om at ungen din på 8 år skal spille GTA er det vel? Ungen din vil spille Fortnite, og det spillet i seg er ganske uskyldig. Som flere andre foreldre og spillere bekrefter. Jeg syntes jo selvsagt at det er interessant du henger deg opp så vanvittig i den påståtte voldtekten som angivelig finner sted i et gammelt spill som sønnen din IKKE har bedt om å spille. Ved det tidspunktet han er gammel nok til å vise interesse for spill som er i sjangeren til GTA så har du helt andre ting å bekymre deg for. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #55 Del Skrevet 21. januar 2020 Min gutt går også i 3.klasse å dette med aldersgrense med film,spill og sosiale medier har vært ett tema. Det mange som fikk lov å spille fortnite og se filmer med høyere aldersgrense enn de er. Flere hadde også snapchat selv om det er 12 (13? ) års aldersgrense, Sønnen min får ikke spille fortnite og snapchat er uaktuelt når aldersgrensen er 12--13 år. Anonymkode: c4fff...bf9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #56 Del Skrevet 21. januar 2020 Ja, det er helt vanlig at barn får spille spill og se filmer de ikke har nådd anbefalt aldersgrense på. Noen barn tåler mer enn andre, og har foreldre som vurderer spill eller film greit for sitt barn. Andre barn har ikke foreldre som setter grenser. (I de fleste klasser er det gjerne 1-4 sånne) Noen introduseres for spill og filmer av eldre søsken, venner eller slektninger. (Jeg har opplevd at en 8-åring har blitt lært opp i GTA av en ungdom i familien. Men da som "bilspill". ) Da vår 10-åring fikk spille Fortnite, var det samtidig mange av de i klassen til 6-åringen som spilte det også. Mens vi som foreldre valgte å holde igjen. (Mest fordi 6-åringen ikke var så vant med spill, og ikke trengte å bli lært direkte opp i "skytespill".) Vi fant heller andre morsomme spill som begge ville spille, og som vi foreldre syntes var mer passende. (Som også mange av 10-åringens venner spilte.) Som mange andre, ble jeg overrasket over hvor mange av barna i klassen til minste som tydelig var helt inne i Fortnite, da de gikk i 2. klasse. Men jeg har mye dialog med andre foreldre, og forsøker å avstemme at noen av oss i det minste har ganske like regler. Da får det heller være at andre 8-åringer får spille spill med 18-års grense med far, eller alene. Det er ikke bare mine som ikke får. Vi bruker ofte barnevaktens veiledere som informasjon om innhold i spill vi ikke kjenner. Men det blir da som informasjon i forhold til om spillet kan spilles av vårt barn eller ikke. Vi vet hva barna tåler og ikke, og kan fint vurdere at vi ikke følger aldersgrensen, selv om barnevakten anbefaler at vi gjør det. Som mange andre opplever jeg at det nesten er viktigere å følge med på interaksjonen med andre i flerspiller onlinespill. Det er ikke få tilfeller av stygg språkbruk, mobbing eller utestengning vi har vært borte i. Men så lenge foreldrene til de som spiller snakker seg imellom også, og følger med på eget barns oppførsel, også på nett. Anonymkode: c9061...c4e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Witch24 Skrevet 21. januar 2020 #57 Del Skrevet 21. januar 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg trodde det var et voldsomt skytespill 😨 Har jo ikke peiling på spill i det hele tatt, jeg som er 34 og «umoderne» 🙈 Ts Anonymkode: 6c716...688 Stort sett får alle i klassen til sønnen min på 8år lov til å spille fortnite. Noen få unntak, der jeg mistenker at foreldre ikke har satt seg inn i spillet og den ene gutten har atferdsproblemer så skjermes... Jeg tenker at så lenge barnet ikke kommuniserer med de andre spillerne, mye stygt språk så går det greit. Minus mic og headphones så er spillet barnevennlig syns jeg:) 35år gammel kvinnelig gamer;) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #58 Del Skrevet 21. januar 2020 Huff, kjenner jeg gruer meg til min sønn blir eldre og vil spille slike spill. SÅ vanskelig å vite om det er riktig å følge mine egne morsinnstingter og holde oss til aldersgrensene, når det virker som om ingen andre foreldre gjør det. Grensene er der av en grunn! Anonymkode: c59be...20f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Karkta Skrevet 21. januar 2020 #59 Del Skrevet 21. januar 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg trodde det var et voldsomt skytespill 😨 Har jo ikke peiling på spill i det hele tatt, jeg som er 34 og «umoderne» 🙈 Ts Anonymkode: 6c716...688 Det beste du gjør i en slik situasjon er å prøve det ut selv. Du vet selv hvor sensitiv ditt eget barn er. Prøv først ut selv, så kansje dere kan spille sammen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #60 Del Skrevet 21. januar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Huff, kjenner jeg gruer meg til min sønn blir eldre og vil spille slike spill. SÅ vanskelig å vite om det er riktig å følge mine egne morsinnstingter og holde oss til aldersgrensene, når det virker som om ingen andre foreldre gjør det. Grensene er der av en grunn! Anonymkode: c59be...20f Det er ikke aldersgrense, men ANBEFALING! Anonymkode: 31dbb...f89 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå