Gå til innhold

Er det vanlig at barn spiller spill med høyere aldersgrense enn egen alder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sønn på 8 år som går i 3. Klasse. Ifølge  ham får flere av kompisene hans lov til å spille Fortnite til tross for at aldersgrensen er 12 år. Lurer på om det bare er noe disse guttene sier for å tøffe seg. Dere med sønner på 8 år, hvordan er det i klassene til barna deres? Er det virkelig 8-åringer som spiller Fortnite? 

Anonymkode: 6c716...688

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Finnes ingenting i fortnite som er grafisk nok at en 8 åring ikke kan spillet det spillet der. Ser ut som de løper rundt å skyter dart piler, mens de bygger trehytter her og der. Grafikken er barnevennlig i seg selv

Anonymkode: 39db3...b49

• Liker 16
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Finnes ingenting i fortnite som er grafisk nok at en 8 åring ikke kan spillet det spillet der. Ser ut som de løper rundt å skyter dart piler, mens de bygger trehytter her og der. Grafikken er barnevennlig i seg selv

Jeg trodde det var et voldsomt skytespill 😨 Har jo ikke peiling på spill i det hele tatt, jeg som er 34 og «umoderne» 🙈

Ts

Anonymkode: 6c716...688

• Liker 2
Skrevet

Det samme sier min 3.klassing. Samme med film, at en i klassen f.eks hadde sett IT.
Om det er sant vet jeg ikke, men han får ikke overskride aldersgrense på spill uansett hva andre gjør.

Anonymkode: 6a2c4...40f

• Liker 4
Skrevet

fortnite er nok innafor. følg heller med når det gjelder 18+. jeg fikk spille 18+ spill da jeg var 10-12 år på nittitallet. tok ikke skade av det MEN det er en helt annen grafikk i dag. 

• Liker 5
Skrevet

Min 9 åring har spilt det i 1 år. Han får spille og ser filmer opp til 13 års grense. Vennene hans spiller også fortnite, det vet jeg fordi de spiller sammen fra hver sin data, og snakker med hverandre.

Anonymkode: a6a77...541

• Liker 4
Skrevet

Fortnite er helt innafor her i huset, men så har sønnen min to gamerforeldre. Vi vet hva det går i. Innholdet i spillet er helt ufarlig, det er muligheten for in-game kommunikasjon jeg er obs på. 

Anonymkode: d7f21...364

• Liker 12
Skrevet (endret)

Dessverre altfor vanlig! Den ene gutten vår går på ungdomsskolen (13-14 år), og i klassen hans er det helt vanlig at barna får spille spill med 18-års grense. Hårreisende i mine øyne, og svakt av foreldrene som ikke tør å sette foten ned og si nei. 

Edit; Fortnite er et av de mest «uskyldige» spillene i dagens marked. Men, vær obs på snakkingen underveis i spillet. Det ble mye ekskludering og mobbing når spillet var poppis her. Gutten vår fikk spille det fra han var 11 år. Det er som noen sier, ikke veldig grafisk, men samtidig er det om å gjøre og skyte flest mulig..og man får poeng for hvordan man skyter om jeg ikke husker helt feil. Headshot ga mange poeng..

Endret av Vera
  • Liker 5
Skrevet

Veldig vanlig. Mine har fått spille enkelte spill og sett enkelte filmer når de ikke er gamle nok etter at vi foreldre har tatt en vurdering om innholdet. Men ser at nr 3 får lov til ting tidligere enn nr. 1. Ikke nødvendigvis fordi han er tøffere, men har nok litt herdet av å være nr 3. Det gjelder både ting som skjer på skjerm, og ellers. Men vi foreldre bestemmer om de får lov. 

Anonymkode: 50f49...531

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, Vera skrev:

Dessverre altfor vanlig! Den ene gutten vår går på ungdomsskolen (13-14 år), og i klassen hans er det helt vanlig at barna får spille spill med 18-års grense. Hårreisende i mine øyne, og svakt av foreldrene som ikke tør å sette foten ned og si nei. 

Det kan jo hende foreldrene har peiling på hva de driver med? Mange spill kan reguleres i settings. Det jeg synes er største risikoen er spill med unge spillere som feks lol og fortnite. Der er det mange unger på selvstyr som er så toxic at de kunne ha snakket voksne i kne.

• Liker 7
Skrevet
3 minutter siden, Vera skrev:

Det samme har jeg observert, til og med på mellomtrinnet har jeg hørt om de som får lov å spille spill med 18-årsgrense... 

Anonymkode: 50f49...531

Skrevet

Det kan jo hende foreldrene har peiling på hva de driver med? Mange spill kan reguleres i settings. Det jeg synes er største risikoen er spill med unge spillere som feks lol og fortnite. Der er det mange unger på selvstyr som er så toxic at de kunne ha snakket voksne i kne.

Jeg er enig. Men spillet jeg snakker om inneholder så groteske ting at jeg har gitt totalforbud uavhengig av aldersgrense. Man får poeng for å voldta bl.a, og det er veldig grafisk.

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og du, nå må du forklare meg her, for det ene ordet du bruker, har jeg lurt lenge på 🤪 Hva menes med at unger er så toxic? Jeg hører mange ungdommer bruker ordet.. «Hun er så sykt toxic, det var så sykt toxic..» Jeg skjønner hva ordet betyr, men når man bruker det i slike sammenhenger, hva betyr det? 

Hilsen gamla

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, Vera skrev:

Jeg er enig. Men spillet jeg snakker om inneholder så groteske ting at jeg har gitt totalforbud uavhengig av aldersgrense. Man får poeng for å voldta bl.a, og det er veldig grafisk.

Hvilket spill tenker du på? Jeg kjenner til mange spill som har for høy pegi etter manges mening. Hvert spill bør vurderes individuelt og etter brukeren.

• Liker 1
Skrevet

Hvilket spill tenker du på? Jeg kjenner til mange spill som har for høy pegi etter manges mening. Hvert spill bør vurderes individuelt og etter brukeren.

Jeg husker ikke hva det heter 🤔 Men det foregår i en by, biler er involvert osv..kan det være GTA? Veldig usikker.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Vera skrev:

Og du, nå må du forklare meg her, for det ene ordet du bruker, har jeg lurt lenge på 🤪 Hva menes med at unger er så toxic? Jeg hører mange ungdommer bruker ordet.. «Hun er så sykt toxic, det var så sykt toxic..» Jeg skjønner hva ordet betyr, men når man bruker det i slike sammenhenger, hva betyr det? 

Hilsen gamla

Det er ren sjikanering, angrep, hakking osv. Opplevde en gang i fortnite at en liten norsk unge tok for seg en brite. Det var  du suger, jeg hører hvor feit du er, vedder på at moren din revnet under fødsel pga vekta di osv. Toxic folk er som ordet sier ufattelig giftig å bli utsatt for.

Skrevet
1 minutt siden, Vera skrev:

Jeg husker ikke hva det heter 🤔 Men det foregår i en by, biler er involvert osv..kan det være GTA? Veldig usikker.

Er nok gta ja😊

Skrevet
7 minutter siden, Vera skrev:

Tenker på GTA du? Grand theft auto

Skrevet

Det er vanlig her i alle fall. Jeg har en 8-åring selv som spiller Fortnite, og de fleste vennene hans får lov også. Første gang de har spurt om å få spille her og sagt de får lov hjemme, så har jeg sjekket med foreldrene om det stemmer først, og alle har sagt ja.

Anonymkode: 7379a...29d

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, Vera said:

Ingen spill gir deg poeng for å voldta. Hadde vært fint om du sluttet å spre sånne myter uten å ha sjekket selv.

Anonymkode: 45845...7cf

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...