Gå til innhold

Kan skolen ta eleven ut av undervisning og holde han inne i friminuttene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten vår har den siste tiden blitt tatt ut av undervisningstimer og holdt inne i friminutter, for å være sammen med en annen gutt i klassen som har hatt/har store aggresjonsproblemer og utfordringer med å styre følelsene sine. Gutten vår er en veldig trygg og rolig gutt, og jeg ser helt klart hvorfor de bruker vår gutt som «speil» for den andre gutten. Guttene går i 2 klasse.

Problemet er at vår gutt slet veldig med å komme inn i elevgruppen, da han hadde gått i en barnehage hvor ingen andre skulle gå på samme skole som han. Vi har brukt mye tid på å jobbe han inn i gruppen, og han har vært svært lei seg til tider. Endelig løsnet det i høst, og nå er han daglig med venner, eller har venner med seg hjem. Vi puster lettet ut! 

Men, så har de altså begynt å bruke han i arbeidet med den andre gutten. Noe som betyr at gutten vår går glipp av undervisning og viktig tid sammen med de andre i klassen i friminuttene. Vi har ikke fått spørsmål på om dette er greit fra skolens side, det er gutten selv som forteller det. Den siste tiden har også den andre gutten begynt å ringe veldig ofte til vår gutt, og vil være med han på fritiden. Jeg får veldig dårlig samvittighet over å i det hele tatt tenke tankene jeg tenker, men jeg ønsker ikke at han skal være så mye med denne gutten :( Vi ser at han har tildels dårlig innflytelse på han (plutselig vil han ikke gjøre lekser, er sint osv, noe vi aldri har hatt problemer med tidligere). Jeg tror gutten vår syns det er litt spennende også, fordi den andre gutten «gjør som han vil» og styrer miljøet og de voksne i klassen veldig. Det har vært stygge episoder (lærer til legevakt for å sy, elev som fikk ødelagt tannen sin fordi denne gutten kastet stein osv), jeg er livredd for at denne gutten skal bli sint på vår gutt og skade han, og jeg er livredd for at gutten vår skal bli påvirket til å gjøre samme tingene som den andre gutten. Men mest av alt blir jeg provosert over at gutten vår går glipp av undervisning. Han er flink på skolen, og det ønsker jeg at han skal fortsette å være. 

Mitt spørsmål er, kan skolen gjøre dette uten å spørre oss først? Kan vi være ærlige og si at dette er en situasjon vi ikke ønsker? 

Jeg er også redd for at gutten vår blitt «utstøtt» av resten av gruppen, da de fleste er veldig redd den andre gutten. Han har som sagt jobbet veldig for å komme inn i gruppen. 

Anonymkode: cf70a...c1a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk med lærer, det der høres ikke lett ok ut

Anonymkode: 53eef...937

• Liker 19
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Snakk med lærer, det der høres ikke lett ok ut

Anonymkode: 53eef...937

Takk for svar. Vi skal snakke med lærer i dag, men jeg ville høre om andre hadde lignende opplevelser, og hva andre tenker om denne situasjonen. 

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gutten vår har den siste tiden blitt tatt ut av undervisningstimer og holdt inne i friminutter, for å være sammen med en annen gutt i klassen som har hatt/har store aggresjonsproblemer og utfordringer med å styre følelsene sine. Gutten vår er en veldig trygg og rolig gutt, og jeg ser helt klart hvorfor de bruker vår gutt som «speil» for den andre gutten. Guttene går i 2 klasse.

Problemet er at vår gutt slet veldig med å komme inn i elevgruppen, da han hadde gått i en barnehage hvor ingen andre skulle gå på samme skole som han. Vi har brukt mye tid på å jobbe han inn i gruppen, og han har vært svært lei seg til tider. Endelig løsnet det i høst, og nå er han daglig med venner, eller har venner med seg hjem. Vi puster lettet ut! 

Men, så har de altså begynt å bruke han i arbeidet med den andre gutten. Noe som betyr at gutten vår går glipp av undervisning og viktig tid sammen med de andre i klassen i friminuttene. Vi har ikke fått spørsmål på om dette er greit fra skolens side, det er gutten selv som forteller det. Den siste tiden har også den andre gutten begynt å ringe veldig ofte til vår gutt, og vil være med han på fritiden. Jeg får veldig dårlig samvittighet over å i det hele tatt tenke tankene jeg tenker, men jeg ønsker ikke at han skal være så mye med denne gutten :( Vi ser at han har tildels dårlig innflytelse på han (plutselig vil han ikke gjøre lekser, er sint osv, noe vi aldri har hatt problemer med tidligere). Jeg tror gutten vår syns det er litt spennende også, fordi den andre gutten «gjør som han vil» og styrer miljøet og de voksne i klassen veldig. Det har vært stygge episoder (lærer til legevakt for å sy, elev som fikk ødelagt tannen sin fordi denne gutten kastet stein osv), jeg er livredd for at denne gutten skal bli sint på vår gutt og skade han, og jeg er livredd for at gutten vår skal bli påvirket til å gjøre samme tingene som den andre gutten. Men mest av alt blir jeg provosert over at gutten vår går glipp av undervisning. Han er flink på skolen, og det ønsker jeg at han skal fortsette å være. 

Mitt spørsmål er, kan skolen gjøre dette uten å spørre oss først? Kan vi være ærlige og si at dette er en situasjon vi ikke ønsker? 

Jeg er også redd for at gutten vår blitt «utstøtt» av resten av gruppen, da de fleste er veldig redd den andre gutten. Han har som sagt jobbet veldig for å komme inn i gruppen. 

De kan nok ikke bare bruke gutten deres til terapi for andre barn sånn uten videre. Han skal få være elev og leke med de han vil og ikke være isolert sammen med de som trenger positiv påvirkning. 

Anonymkode: f3db4...7e5

• Liker 23
Skrevet

Jeg har forståelse for deres situasjon, samtidig så ser vel skolen at din sønn har lykkes ift det sosiale og kanskje han kan hjelpe den andre inn i gruppen også. Den andre gutten har vel noen utfordringer, kanskje om en lykkes med å ta tak i dette nå så blir dette en rolig, trygg og fin gutt han også. 

Som mamma undrer jeg meg over at du ikke ser forskjellen sønnen din og familien deres kan gjøre for denne gutten, inkluder han og sett grenser både for han og ditt barn. Åpne hjerte ditt litt.. og jeg er sikker på at du vil få igjen masse for det.

Helt greit med dialog med skolen, bare husk på at det er enkle fag det er snakk om i 2. klasse. Om sønnen din som klarer seg greit går glipp av en og annen time så går nok det helt fint. 

Anonymkode: c520b...011

• Liker 6
Skrevet

I utgangspunktet kan ikke skolen ta han ut fra ordinær undervisning i den graden som du beskriver her. 

At elever av og til blir med på grupper osv. med barn med spesielle behov tenker jeg er innafor, men det skal ikke være slik at de blir skadelidende i fht. sosialisering og undervisning pga. det. Det høres ut som skolen har en plan som er godt ment, og at de tenker at deres gutt er den som er best rustet til noe slik, men det høres alt for mye ut. 

Jeg ville som mor satt foten ned og sagt at det er uaktuelt at det fortsetter i en slik grad som nå. 

• Liker 10
Skrevet

Jeg hadde satt ned foten og bedt om at gutten min fikk være med på undervisning og ute med vennene sine i friminuttene. Ja, det er kanskje slemt og lite inkluderende, men tenker at mitt ansvar er overfor gutten min - ikke å redde hele verden av diagnostiserte/voldelige/mistilpassede barn som rammeverket for skolen ikke klarer å lage et opplegg for siden alle skal behandles likt på millimeteren... Greit om det hadde vært en gang i blant, men ikke et barn (gutten din) hver gang, hele tiden! 

Og om denne gutten er en «bølle» (uansett om det er hans feil eller ikke) hadde jeg også holdt noe avstand på fritiden. Særlig om denne gutten bare får herje uten at noen (foreldrene hans eller støttepedagoger eller andre) fotfølger og korrigerer oppførselen. Ville ikke likt å se en slik effekt på oppførselen til gutten min som du beskriver - korrigeringen hadde da automatisk blitt at slike folk trenger du ikke omgås?

Anonymkode: cf931...f79

• Liker 18
Skrevet

Ikke for å være kald, men slik du beskriver det er overhodet ikke greit. Mitt ønske som mor, er at barnet mitt skal få like muligheter og likt utgangspunkt i skolen som alle andre. Ikke føle "plikt" over et annet barn,... For det gjør kanskje denne gutten? Og nå adopterer sønnen din noe av hans oppførsel, og det er jo ikke greit. 

Her ville jeg snakket med lærer, og sagt at sønnen din helst vil være ute i friminuttene sammen med vennene sine, og det begynner å gå veldig mye tid nettop til den andre gutten. 

Fælt å si det. Selvfølgelig, man vil jo at han skal få hjelp, men måten skolen gjør det på er ikke greit. 

Anonymkode: 2c94a...ab3

• Liker 4
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dette seriøst??? JEg hadde møtt opp på skolen dagen etter og krevd at dette tok slutt med EN ENESTE GANG. Hvordan i helvette kan de ta ut barnet ditt fra undervisningen og bruke han som "del-terapeut" for denne guten...

For all del, jeg skjønner at de ønsker å hjelpe den andre gutten, men dette er HELT FEIL måte å gjøre det på.

Og så al det der bak foreldrenes rygg. Jeg har seriøst vansker med å skjønne at dette skjer...

Anonymkode: e73b5...3ec

• Liker 9
Skrevet

Snakk med lærer. 

Det å bruke andre elever på denne måten kan være positivt for  begge parter - men ikke den samme hele tiden. Det burde kanskje legges vekt på at det er positivt å være med den andre eleven og at det rulerer på hvem som er med ut. At den andre eleven blir tatt ut alene er ikke positivt på sikt. Når de går i andre klasse så er det viktig å jobbe med klassemiljøet - de skal gå i samme klasse i 5/8 år til. Det viktigste for dere nå er å sørge for at de bruker flere enn bare din sønn og at dere sørger for at han fortsatt er en trygg og stabil gutt. 

Anonymkode: eacd9...1b9

• Liker 4
Skrevet

Snakk med lærer, kan være du ikke har fått hele historien, og at omfanget ikke er så stort. Kanskje har dette kun skjedd en eller to ganger?  Samtidig som dere ovenfor er veldig negative, så tenker kanskje TS at hennes barn har vært utenfor, men nå er inne i gruppen... Hvem vet, kanskje var det en eller flere andre elever som i en periode tok seg slik av TS sitt barn i en overgang, for å få han til å trives?

Hva sier barnet ditt om dette, TS? Uttrykker han misnøye? Han får nok den undervisningen han har krav på, selv om han er ute med denne andre eleven, og kanskje enda bedre med en lærer på deling med en annen. Men hadde reagert på at jeg som mor ikke fikk info, og hadde reagert på endring i adferd og nekting av lekser O. L. Der må du være streng. 

• Liker 7
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dette seriøst??? JEg hadde møtt opp på skolen dagen etter og krevd at dette tok slutt med EN ENESTE GANG. Hvordan i helvette kan de ta ut barnet ditt fra undervisningen og bruke han som "del-terapeut" for denne guten...

For all del, jeg skjønner at de ønsker å hjelpe den andre gutten, men dette er HELT FEIL måte å gjøre det på.

Og så al det der bak foreldrenes rygg. Jeg har seriøst vansker med å skjønne at dette skjer...

Ja, dette er helt seriøst. Jeg ble rimelig paff da gutten vår plutselig fortalte det under en middag, og vi har brukt helgen på å finne ut hvor ofte osv, slik at vi hadde informasjonen vi trenge før vi snakket med skolen. Jeg blir temmelig provosert, for skolen løftet ikke så mye som en lillefing for å hjelpe gutten vår inn i elevgruppen i første klasse, det var vi foreldre som jobbet og gutten selv. Han gikk ofte alene i friminuttene, eller var sammen med 6-7 klasse (storesøsken). Mens nå, når han endelig blir inkludert av de andre barna, så skal de ta han ut!! Jeg blir helt varm :( 

Jeg skjønner også veldig godt at de ønsker å inkludere gutten som sliter, og at det har god effekt å bruke andre elever, men da ville jeg ha foretrukket at de brukte en gruppe, og ikke bare min gutt. Min gutt er et barn, han er ikke spesialpedagog! Det er heller ikke mitt/vårt ansvar å fikse andres barn. 

• Liker 9
Skrevet

Veldig ugreit og jeg hadde straks tatt det opp med skolen. Å bruke en enkeltelev som 'støttekontakt' er en stor oppgave for eleven og en enkel løsning for skolen 

Anonymkode: 3cd33...f3e

• Liker 2
Skrevet (endret)

Dette er ord fra sønnen din, og du har ingen info fra skole på dette? Da ville jeg bedt om en redegjørelse fra lærer om hva som er situasjonen. Det er mulig det har vært en situasjon hvor din sønn har oppført seg dårlig og måtte tilbringe friminutt inne med urokråka. Mange muligheter på forklaringer og best å få det dokumentert fra skolens side. 

Endret av Kaisada
  • Liker 6
Skrevet

Jeg tenker at dette I alle fall kunne gått på rundgang blant alle elevene. Å gå glipp av hvert «24» friminutt hadde vært helt ok, men ikke når det bare blir din gutt. 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, dette er helt seriøst. Jeg ble rimelig paff da gutten vår plutselig fortalte det under en middag, og vi har brukt helgen på å finne ut hvor ofte osv, slik at vi hadde informasjonen vi trenge før vi snakket med skolen. Jeg blir temmelig provosert, for skolen løftet ikke så mye som en lillefing for å hjelpe gutten vår inn i elevgruppen i første klasse, det var vi foreldre som jobbet og gutten selv. Han gikk ofte alene i friminuttene, eller var sammen med 6-7 klasse (storesøsken). Mens nå, når han endelig blir inkludert av de andre barna, så skal de ta han ut!! Jeg blir helt varm :( 

Jeg skjønner også veldig godt at de ønsker å inkludere gutten som sliter, og at det har god effekt å bruke andre elever, men da ville jeg ha foretrukket at de brukte en gruppe, og ikke bare min gutt. Min gutt er et barn, han er ikke spesialpedagog! Det er heller ikke mitt/vårt ansvar å fikse andres barn. 

Altså, til og med jeg blei provosert. A de bruker en gruppe med elever til å hjelpe denne guten er ok, eller at elevene brukes på rundgang og det er litt sånn hver sin uke eller noe sånt.. Det jeg reagerer på er at de bruker KUN guten din, de tar han vekk fra undervisning, de lar han ikke få være med venner i friminuttet.. og at de ikke har spurt dere om dette i det hele tatt er rett og slett kvalmt!

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Altså, til og med jeg blei provosert. A de bruker en gruppe med elever til å hjelpe denne guten er ok, eller at elevene brukes på rundgang og det er litt sånn hver sin uke eller noe sånt.. Det jeg reagerer på er at de bruker KUN guten din, de tar han vekk fra undervisning, de lar han ikke få være med venner i friminuttet.. og at de ikke har spurt dere om dette i det hele tatt er rett og slett kvalmt!

Men vet dere egentlig at det er slik det foregår? Kun sønnens ord på dette. Hva sier skolen? Lite konstruktivt å klage på kg... Ta det med læreren. Blir matt av tigermødre som ikke evner å se andre enn seg og sitt... Det er en kald verden vi lever i. 

Anonymkode: dfda3...f9c

• Liker 9
Skrevet
10 minutter siden, Snabeltann skrev:

Snakk med lærer, kan være du ikke har fått hele historien, og at omfanget ikke er så stort. Kanskje har dette kun skjedd en eller to ganger?  Samtidig som dere ovenfor er veldig negative, så tenker kanskje TS at hennes barn har vært utenfor, men nå er inne i gruppen... Hvem vet, kanskje var det en eller flere andre elever som i en periode tok seg slik av TS sitt barn i en overgang, for å få han til å trives?

Hva sier barnet ditt om dette, TS? Uttrykker han misnøye? Han får nok den undervisningen han har krav på, selv om han er ute med denne andre eleven, og kanskje enda bedre med en lærer på deling med en annen. Men hadde reagert på at jeg som mor ikke fikk info, og hadde reagert på endring i adferd og nekting av lekser O. L. Der må du være streng. 

Jeg skjønner veldig godt hva du skriver, men det var dessverre ikke slik at andre elever i klassen tok seg av min gutt i perioden han ikke var inkludert. Det ble gjort veldig lite fra skolens side for å prøve og inkludere gutten vår, på tross av flere møter med oss foreldre osv. Vi fikk kontakt med andre foreldre på fritiden, og laget avtaler med dem selv. Slik løste problemet seg. 

Om min gutt har oppført seg så dårlig at han skal holdes inne i et friminutt som straff, er det noe som må kommuniseres med oss foreldre. Barnet mitt er absolutt ikke perfekt, men jeg ville ha blitt overrasket om han hadde så dårlig oppførsel, spesielt siden vi alltid får beskjed om at han er en rolig og fin gutt i klassen når vi er på foreldremøter. Da må oppførselen hans ha endret seg drastisk den siste tiden 😬 

Jeg skjønner veldig godt at de ønsker å bruke elevene i klassen til dette «prosjektet», men da burde det rullere, og ikke bare være min gutt. Jeg er redd han blir ekskludert fra gruppen igjen, om han plutselig forsvinner fra undervisning og friminutt. 

Han uttrykker ikke misnøye, tvert i mot, han syns dette som sagt er litt spennende. Han slipper jo tross alt undervisning. Han syns nok også at det er litt spennende å se hvordan den andre gutten egentlig er, fordi han tidligere var veldig redd han (sammen med alle de andre pga uheldige hendelser), og er nok fascinert over hvordan denne gutten bare kan si «nei» når han ikke vil gjøre ting i kravsituasjoner. Det er dette vi har lagt merke til hos vår gutt, at han plutselig begynner å teste ut grenser han aldri tidligere har gjort. Vi har nok vært veldig bortskjemte, for han har alltid vært utrolig pliktoppfyllende og rolig. Aldri vært spørsmål om lekser osv, han har bare gjort det uten noe om og men. Han er lett å korrigere, så jeg er ikke veldig bekymret for hans oppførsel, da er jeg mer bekymret for at han skal bli ekskludert igjen. 

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men vet dere egentlig at det er slik det foregår? Kun sønnens ord på dette. Hva sier skolen? Lite konstruktivt å klage på kg... Ta det med læreren. Blir matt av tigermødre som ikke evner å se andre enn seg og sitt... Det er en kald verden vi lever i. 

Ja, her er en som hadde vært likegyldig om det var hennes barn det gikk ut over.... særlig..

• Liker 2
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At verden er kald, fikk vi virkelig kjenne på da gutten vår gikk alene stort sett hele 1. klasse. Hvorfor mener du det er riktig å bruke en gutt som fra før av er «sårbar», fordi han nettopp er blitt inkludert i elevgruppen? Hvorfor skal vi risikere at vår gutt igjen blir den som går alene? Hvorfor kan ikke skolen bruke en av de elevene i klassen som er godt integrert, og har en stor og stabil vennegjeng? Argumentasjonen din faller på sin egen urimelighet. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...