AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #1 Skrevet 21. januar 2020 Så jeg har nå bodd i Oslo i et halvt år, er fra Nord-Norge. Og jeg har fått beskjed en del ganger at jeg mumler og/eller snakker utydelig. Jeg har vært på så mange deler av landet og aldri fått beskjed om at jeg verken mumler eller snakker utydelig. Det hender jeg stokker ordene noen ganger om jeg blir for ivrig. Jeg synes helt ærlig at dette er veldig slitsomt og ekkelt, og har derfor faktisk sluttet å snakke til de som kommenterer dette eller rett og slett aldri forstår hva jeg formidler. jeg legger heller ikke merke til det selv og føler jeg snakker tydelig. Har også spurt typen og han skjønner godt hva jeg sier.. Kan dialekten min være problemet mitt? Burde jeg kanskje begynne å legge om? Anonymkode: c7cd4...3e3
Skiftenøkkel Skrevet 21. januar 2020 #2 Skrevet 21. januar 2020 synes du skal holde på dialekten 🙂 12
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #3 Skrevet 21. januar 2020 Er nordlending og har bodd i Oslo i 15 år. Aldri hatt problemer meg å gjøre meg forstått. Men jeg mumler ikke og jeg uttaler ordene uten å stokke om eller være utydelig. Øv deg på å snakke skikkelig. Kvasi-østlandsk er bare vondt i ørene Anonymkode: d90ee...ac9 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #4 Skrevet 21. januar 2020 Jeg er også fra Nord-Norge og bodde flere år i Oslo. Hadde ingen problemer med å gjøre meg forstått uten å måtte bytte dialekt, det var kun noen få ord enkelte ikke forsto. Anonymkode: ee8c2...1bf 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #5 Skrevet 21. januar 2020 Hold på dialekten. Folk i din omgangskrets venner seg til den etterhvert. Kanskje du kan snakke litt høyere. Har også opplevd søringer som ønsker at du snakker ganske høyt. Anonymkode: bef9a...c75 3
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #6 Skrevet 21. januar 2020 Er fra Sunnmøre og opplever at folk fra auslandet ikkje forstår meg, annsåg det egentlig som deira problem 😂 Anonymkode: 81dd8...6bd 7
skruf Skrevet 21. januar 2020 #7 Skrevet 21. januar 2020 At oslofolk liksom ikke forstår de som kommer fra nord-Norge er ren vrangvilje og deres problem. Kunne kanskje forstått at de ikke hadde forstått enkelte ord og uttrykk hadde du snakket skikkelig sogning, men ikke dialekter nordfra. Sørg for å ikke mumle og snakk tydelig, og for alt i verden ikke begynn å legge om til knoting på østlandsk. Vær stolt av den dialekten du har og hold på den. 12
Krok1 Skrevet 21. januar 2020 #8 Skrevet 21. januar 2020 Jeg lurer på om tempoet er problemet? Se nordlendingene jeg kjenner snakker rasende fort og om man ikke er vant til dialekten kan det være vanskelig å oppfatte. Diksjon, med gode konsonanter, er også bra. Uansett hvordan man prater. Men synes ikke du skal kvitte deg med dialekten din bare fordi du har flyttet til Oslo, det er ikke slik at østlending er mer norsk 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #9 Skrevet 21. januar 2020 11 minutter siden, Krok1 skrev: Jeg lurer på om tempoet er problemet? Se nordlendingene jeg kjenner snakker rasende fort og om man ikke er vant til dialekten kan det være vanskelig å oppfatte. Diksjon, med gode konsonanter, er også bra. Uansett hvordan man prater. Men synes ikke du skal kvitte deg med dialekten din bare fordi du har flyttet til Oslo, det er ikke slik at østlending er mer norsk Jeg kan til tider snakke veldig fort selv ja, så kanskje det er en del av problemet! Men hvordan i alle dager skal man legge av seg disse «vanene»?😅 husker en kollega skulle parodiere meg, da begynte han å snakke så laaaaangsomt og dro ordene veeeeldig Anonymkode: c7cd4...3e3
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #10 Skrevet 21. januar 2020 25 minutter siden, skruf skrev: At oslofolk liksom ikke forstår de som kommer fra nord-Norge er ren vrangvilje og deres problem. Kunne kanskje forstått at de ikke hadde forstått enkelte ord og uttrykk hadde du snakket skikkelig sogning, men ikke dialekter nordfra. Sørg for å ikke mumle og snakk tydelig, og for alt i verden ikke begynn å legge om til knoting på østlandsk. Vær stolt av den dialekten du har og hold på den. Skal forsøke det! Men jeg hører tydeligvis ikke selv når jeg begynner å mumle og snakke utydelig, så er litt vanskelig å ha fokuset på å ikke gjøre det... Anonymkode: c7cd4...3e3
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #11 Skrevet 21. januar 2020 Jeg er vestlending og de vrangeste jeg har møtt er trøndere. Fy f altså! Bodde i Trondheim 1 år, østlendinger er bare merkelig, de trodde jeg var svensk, noe som forbauser meg siden Sverige er så nært når du er på Østlandet + mange svensker jobber der Anonymkode: b9c42...7fa 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2020 #12 Skrevet 29. januar 2020 Bare å bytte til østlandsk vel.. Anonymkode: 827f6...58a
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2020 #13 Skrevet 29. januar 2020 Kjenner igjen problemet. Er selv fra Helgeland og opplever at folk på Østlandet ofte ikke skjønner hva jeg sier. Regner med at det er fordi de ikke har hørt den før. Synes du skal holde på den, folk får bare lære seg å forstå. Anonymkode: bb8b6...cc4 3
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2020 #14 Skrevet 29. januar 2020 Det der er bare tull, jeg snakker brei vestlands dialekt og Oslo folka forstår hva jeg sier. Anonymkode: ce687...ba5 2
Chiyo Skrevet 29. januar 2020 #15 Skrevet 29. januar 2020 Noen Oslofolk kan være litt frekk når det kommer til andres dialekt. En venninne av meg fikk kjeft når hun snakket i telefonen på trikken. Personen var ikke sint fordi hun hadde snakket i telefonen på trikken (noen liker ikke det), han var sint fordi hun snakket bergensk i Oslo. Det er ikke den eneste gangen jeg har hørt om slike erfaringer i vår kjære hovedstad. Ikke bry deg om det. Bare forsett å bruke dialekten din! Jeg kan skjønne at det er litt forvirrende hvis noen bruker dialektord som få forstår, men man trenger ikke endre hele dialekten sin. 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2020 #16 Skrevet 29. januar 2020 Tromsøværing her! Bor og jobber i Oslo, det har jeg gjort i snart 2 år. Opplever av og til at enkelte sliter med å forstå hva jeg sier, men da oftest våre «nye landsmenn». Ellers har jeg ikke det problemet, og det ville ikke falt meg inn å legge om til østlandsk noensinne. Dialekta beholder jeg, den er tross alt en del av hvem jeg er. 😊 Anonymkode: 8e55c...112 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2020 #17 Skrevet 29. januar 2020 På 21.1.2020 den 9.09, AnonymBruker skrev: Jeg er vestlending og de vrangeste jeg har møtt er trøndere. Fy f altså! Bodde i Trondheim 1 år, østlendinger er bare merkelig, de trodde jeg var svensk, noe som forbauser meg siden Sverige er så nært når du er på Østlandet + mange svensker jobber der Anonymkode: b9c42...7fa Jeg syns også trøndere er verst. Opplever at noen av de kan være veldig nedlatende. Østlendinger derimot, mye enklere å snakke med. Anonymkode: 3c398...467
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2020 #18 Skrevet 29. januar 2020 45 minutter siden, Chiyo skrev: Noen Oslofolk kan være litt frekk når det kommer til andres dialekt. En venninne av meg fikk kjeft når hun snakket i telefonen på trikken. Personen var ikke sint fordi hun hadde snakket i telefonen på trikken (noen liker ikke det), han var sint fordi hun snakket bergensk i Oslo. Det er ikke den eneste gangen jeg har hørt om slike erfaringer i vår kjære hovedstad. Ikke bry deg om det. Bare forsett å bruke dialekten din! Jeg kan skjønne at det er litt forvirrende hvis noen bruker dialektord som få forstår, men man trenger ikke endre hele dialekten sin. Jeg bor i Bergen men er ikke bergenser, men er det noen som snakker høyt og masete i telefonen på bussen, så er det østlendinger (studenter) 😀 Anonymkode: 842dd...441
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2020 #19 Skrevet 29. januar 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg bor i Bergen men er ikke bergenser, men er det noen som snakker høyt og masete i telefonen på bussen, så er det østlendinger (studenter) 😀 Anonymkode: 842dd...441 Det er jeg enig i. Syns ofte det er østlendinger som snakker høyt, slik at hele bussen får med seg samtalen. Men trøndere, for noen nedlatende mennesker. Heller østlendinger og bergensere enn trøndere Anonymkode: 3c398...467
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2020 #20 Skrevet 29. januar 2020 Jeg er også nordlending som bor i Oslo, og har vært fristet til å legge om dialekten litt. Men løsningen min ble heller å beholde dialekten, men å luke ut de "verste" lokaluttrykkene og konsentrere meg om å snakke tydelig. Nå opplever jeg sjelden problemer med å bli forstått. Anonymkode: 35d82...6ee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå