AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #1 Skrevet 21. januar 2020 Hei Jeg vurderer å utdanne meg til sykepleier, samtidig som jeg går rundt med en drøm om å bli psykolog🧐 Lønn og arbeidstider har også litt betydning. Noen som vet om det er stor forskjell her? Hva med å eventuelt ta sykepleie først, så studere psykologi underveis? Er det en idé? Anonymkode: 283ef...8f0
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #2 Skrevet 21. januar 2020 Jeg tror det er stor forskjell på lønn, ihvertfall mellom en sykepleier og en psykologspesialist. Husk at du kan ta videreutdanning slik at du blir psykiatrisk sykepleier. Da blir du light-psykolog. Anonymkode: 87476...e65 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #3 Skrevet 21. januar 2020 Psykolog profesjonsstudiet og sykepleien er nok vanskelig å kombinere/ta samtidig, begge er studier med mye oppmøte og også obligatorisk (avhenger fra sted til sted). Anonymkode: 2af9f...c74 5
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #4 Skrevet 21. januar 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Psykolog profesjonsstudiet og sykepleien er nok vanskelig å kombinere/ta samtidig, begge er studier med mye oppmøte og også obligatorisk (avhenger fra sted til sted). Anonymkode: 2af9f...c74 Tusen takk for svar. Det jeg tenkte var å først bli sykepleier, så jobbe som det samtidig som jeg studerer til psykolog. Høres dette dumt ut? Anonymkode: 283ef...8f0
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #5 Skrevet 21. januar 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar. Det jeg tenkte var å først bli sykepleier, så jobbe som det samtidig som jeg studerer til psykolog. Høres dette dumt ut? Anonymkode: 283ef...8f0 Hva er poenget med det hvis du egentlig ønsker å bli psykolog? Det er bortkastet tid og penger. Begge yrker gir gode jobbmuligheter, men psykolog tjener betydelig mer og har mindre/ingen turnusjobbing. Anonymkode: a77e7...4e2 8
Cerasus Skrevet 21. januar 2020 #6 Skrevet 21. januar 2020 26 minutter siden, AnonymBruker said: Tusen takk for svar. Det jeg tenkte var å først bli sykepleier, så jobbe som det samtidig som jeg studerer til psykolog. Høres dette dumt ut? Anonymkode: 283ef...8f0 Ja, imo. Profesjonsstudiet i psykologi er en heltidsutdanning. Kanskje du kan klare å jobbe litt kveld/helg som sykepleier under studietiden, men hva er poenget med å ta en treårig bachelor i sykepleie først om du uansett skal studere i seks år etterpå for å bli psykolog? Det blir 9 år med utdanning. Det er nok også lite sannsynlig at du vil få ekstra lønnsmessige eller andre formelle fortrinn som psykolog kun fordi du evt har en sykepleieutdanning i bunn. Jeg vil i alle fall anbefale deg å velge én av dem. 3
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #7 Skrevet 21. januar 2020 Har du karakterer til å komme inn på profesjonsstudiet i psykologi eller må du pusse på de? Anonymkode: 865ab...53e 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #8 Skrevet 21. januar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du karakterer til å komme inn på profesjonsstudiet i psykologi eller må du pusse på de? Anonymkode: 865ab...53e Det var det jeg tenkte og. Sykepleien og profesjonsstudiet i psykologi har ikke samme snitt for å komme inn. Jeg har pr i dag 5 i alle fag, og jeg når ikke opp til profesjonsstudiet enda.. Anonymkode: dd884...2c1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #9 Skrevet 21. januar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det var det jeg tenkte og. Sykepleien og profesjonsstudiet i psykologi har ikke samme snitt for å komme inn. Jeg har pr i dag 5 i alle fag, og jeg når ikke opp til profesjonsstudiet enda.. Anonymkode: dd884...2c1 Da er det bedre å bruke tiden på å ta opp fag og evt jobbe ved siden av enn å ta opp studielån i tre år for å bli sykepleier. To av de årene får du ikke tilleggspoeng for heller. Hvis det er psykolog du helst vil bli da, selvsagt. Anbefaler deg å finne ut av det først. Å ta begge utdanningene er ingen god idé. Du vil ikke få støtte fra Lånekassen for det siste året av psykolog-utdanningen, du vil få høyere studielån - og tapt arbeidsinntekt i tre år. Hvis du tjener 550 000 som nyutdannet psykolog er det 1,65 millioner kroner bare der. Anonymkode: a77e7...4e2 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #10 Skrevet 21. januar 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror det er stor forskjell på lønn, ihvertfall mellom en sykepleier og en psykologspesialist. Husk at du kan ta videreutdanning slik at du blir psykiatrisk sykepleier. Da blir du light-psykolog. Anonymkode: 87476...e65 Nei. Like lite som du blir light-kirurg som operasjonssykepleier, eller light-lege som sykepleier. Anonymkode: 8e8fc...bb5 7
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #11 Skrevet 21. januar 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror det er stor forskjell på lønn, ihvertfall mellom en sykepleier og en psykologspesialist. Husk at du kan ta videreutdanning slik at du blir psykiatrisk sykepleier. Da blir du light-psykolog. Anonymkode: 87476...e65 Du verden 😅 Anonymkode: 865ab...53e 5
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #12 Skrevet 29. april 2021 Jeg tar opp denne tråden, da jeg er i lignende situasjon. Hva endte du opp med å gjøre? Jeg har gått 1 år på sykepleien, men har søkt psykologi profesjon til høsten og vurderer å bytte. Anonymkode: dbbd5...c3b
Majer Skrevet 5. mai 2021 #13 Skrevet 5. mai 2021 (endret) Jeg tenker at det er greit å bytte til psykologi om det er det man ønsker, men om du vil drive et eget sted må det være supert å være utdannet som begge deler. Da kan du håndtere medisiner i tillegg. Har man kommet et stykke ut i sykepleien kan det være lurt å fullføre, jobbe nattevakter og studere mens man er på jobb. Da får man masse relevant erfaring. Endret 5. mai 2021 av Majer
Gjest Kastanjefrø Skrevet 5. mai 2021 #14 Skrevet 5. mai 2021 Majer skrev (38 minutter siden): Jeg tenker at det er greit å bytte til psykologi om det er det man ønsker, men om du vil drive et eget sted må det være supert å være utdannet som begge deler. Da kan du håndtere medisiner i tillegg. Har man kommet et stykke ut i sykepleien kan det være lurt å fullføre, jobbe nattevakter og studere mens man er på jobb. Da får man masse relevant erfaring. Hvordan skal du håndtere medisiner uten rett til å skrive ut resept når du driver for deg selv?
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #15 Skrevet 5. mai 2021 Kastanjefrø skrev (16 minutter siden): Hvordan skal du håndtere medisiner uten rett til å skrive ut resept når du driver for deg selv? Psykologer kan ikke skrive ut medisiner. Det er det psykiater som gjør. Anonymkode: 1559a...c86
Gjest Kastanjefrø Skrevet 5. mai 2021 #16 Skrevet 5. mai 2021 (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Psykologer kan ikke skrive ut medisiner. Det er det psykiater som gjør. Anonymkode: 1559a...c86 Jeg har aldri sagt det motsatte. Om du evner, anbefaler jeg deg å lese innlegget jeg siterte🤡 Spørsmålet er altså hvordan personen ser for seg at en som er utdannet psykolog og sykepleier skal kunne håndtere medisiner, når vedkommende ikke kan skrive de ut. Endret 5. mai 2021 av Kastanjefrø
Majer Skrevet 5. mai 2021 #17 Skrevet 5. mai 2021 (endret) Kastanjefrø skrev (3 timer siden): Jeg har aldri sagt det motsatte. Om du evner, anbefaler jeg deg å lese innlegget jeg siterte🤡 Spørsmålet er altså hvordan personen ser for seg at en som er utdannet psykolog og sykepleier skal kunne håndtere medisiner, når vedkommende ikke kan skrive de ut. Ved å ha en lege- fortrinnsvis psykiater tilgjengelig. Man må ha en lege ansatt ved mange typer private avdelinger. Ved Memira jobber det optikere og sykepleiere på heltid mens de henter inn ulike øyespesialister til å utføre ulike operasjoner. Disse øyelegene jobber med driftstilskudd på andre klinikker ved siden av. Ved dermatologiske klinikker har det blitt, eller så skal det bli et krav om at lege må godkjenne før man setter i gang botoxbehandling og at vedkommende skal være tilgjengelig, men trenger ikke være fulltidsansatt eller til stede. For at en psykiater skal skrive ut medisiner er det naturlig at han eller hun er tilstede så lenge det ikke er snakk om medisiner pasientene allerede har på resept. Endret 5. mai 2021 av Majer
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #18 Skrevet 5. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 21.1.2020 den 7.57): Tusen takk for svar. Det jeg tenkte var å først bli sykepleier, så jobbe som det samtidig som jeg studerer til psykolog. Høres dette dumt ut? Anonymkode: 283ef...8f0 Jeg gjorde det. kjekt mtp at man tjener endel som spl ekstravakt men ville nok heller tatt psykologi right away.. men komboen spl og psykolog er veldig bra da, men obs: du får ikke nødvendigvis igjen for det lønnsmessig Anonymkode: f946c...8d0 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #19 Skrevet 5. mai 2021 Kastanjefrø skrev (3 timer siden): Jeg har aldri sagt det motsatte. Om du evner, anbefaler jeg deg å lese innlegget jeg siterte🤡 Spørsmålet er altså hvordan personen ser for seg at en som er utdannet psykolog og sykepleier skal kunne håndtere medisiner, når vedkommende ikke kan skrive de ut. Man jobber kun som en av rollene. Er man ansatt som psykolog så jobber man kun som dette - og motsatt. Skal en arb.giver kunne bruke personens begge yrker/ kompetanse må vedkommende også lønne deretter, og det er det ikke så mange som gjør. Anonymkode: f946c...8d0
Gjest Kastanjefrø Skrevet 5. mai 2021 #20 Skrevet 5. mai 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Man jobber kun som en av rollene. Er man ansatt som psykolog så jobber man kun som dette - og motsatt. Skal en arb.giver kunne bruke personens begge yrker/ kompetanse må vedkommende også lønne deretter, og det er det ikke så mange som gjør. Anonymkode: f946c...8d0 God dag mann økseskaft. Hvorfor siterer du meg når du 1. ikke argumenterer mot noe jeg har sagt 2. sier noe alle vet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå