Gå til innhold

uetisk og ulovlig tvangsutkastelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så jeg bor i en studentbolig på bsn. Alle fakturaene mine var ajour utenom en fra september som jeg har vært så smart å ikke betalt og helt glemt. Idag kom namsfogden på døra sammen med politiet og en fra bsn og krevde en betaling på under kant av 20.000kr ellers ville jeg bli kastet ut innen 10min. 
Jeg var jo åpenbart helt stum siden jeg skjønte ingenting.
Tilslutt når jeg klarte å tenke igjen spurte jeg: "Har jeg fått noe brev/noe som helst beskjed på dette?"
Namsfogden: "Ja, det har blitt sendt ut brev for ca to uker siden. *kikker ned på arket sitt*. Men dette har kommet i retur.*Ser like overrasket ut som meg*"
Jeg: "Ok.... Hva betyr det?"
Namsfogden: "Brevet kom aldri frem så det ble sendt tilbake til oss."
Jeg: "Hvordan forventer du da jeg skal være klar over situasjonen?"
Namsfogden: "Nei, det eneste kravet er at brevet blir sendt". Så han antydet veldig åpenbart at om brevet kom frem eller ei hadde absolutt ingenting å si.
Jeg spurte de om noe som helt form for papirer, ark dokumentasjon for noe av dette. De ga meg absolutt ingenting. Eneste jeg fikk var et ark over mine fakturaer og hvilken av dem som var betalt. Alle var ok utenom september og januar. Så de krevde at dette ble betalt umiddelbart. 
Jeg spurte de om de hadde noen ark får hvordan regnestykket ble nesten 20k (leia mi varierer fra 5.5-6.5K). De tok en telefon og skribla ned noen tall på bunnen av et ark og sa dette er totalt summen. 

På dette tidspunktet var jeg bare oppgitt over meg selv (selvsagt min feil at september regning ikke er betalt), og over hvor uprofesjonelt namsfogden handlet. Vi diskuterte litt frem og tilbake, men tilslutt orket jeg ikke mer så betalte beløpet (som de påstod at jeg skyldte, uten noe som helst form for dokumentasjon. Da de tilogmed innrømte selv at jeg ikke har mottatt brevet om tvangsutkastelse om skyldig beløp ikke er betalt. 

Så har jeg noe grunnlag for å blande inn advokater eller ta opp dette videre på egenhånd? (Er klar over at jeg er skyldig for alt av renter og inkasso kostnader).

Tilleggsinfo: 

Inkasso selskapet er conecto. 
Vi har alle felles rom hvor alle postkassene er samlet, min er markert med navn og hus nr. Og ja, jeg har fått alt annet av post som skal frem til meg. 
Jeg fikk ingen ark eller dokumentasjon for noe av dette, tiltross for at jeg spurte gjentatte ganger. Utleier sa han skulle legge dette i min postkasse etterpå, men fikk dette aldri. 
Jeg bor i en dublett, og roomien min var her under hele hendelsen og fikk med seg alt, men har var aldri på noe tidspunkt med i samtalen. 
Av det jeg skjønte betalte jeg for leie september og januar + alle ekstra kostnader tilknyttet dette. 

Setter pris på alle tips og svar, og om det så ender opp med at hele situasjonen er min egen feil er det greit. Men vil veldig gjerne ha all fakta på bordet og vite hva som er innenfor lovens grense, fordi for meg virker dette totalt urimelig for øyeblikket. Fant en inkasso for september tilbake i oktober, eneste jeg finner av dokumentasjon på dette.

Om noe er uklart eller tynt så bare spør:)

Anonymkode: 78c1d...321

Skrevet
Sitat

Dersom inkassobyrået kan dokumentere at inkassovarselet er sendt på ein forsvarleg måte, så hjelper det ikkje at det blir forseinka i posten, kjem bort eller av ein annan grunn ikkje blir motteke. Til dømes er kravet sendt på ein god nok måte dersom det er sendt til adressa du har oppgitt.

https://www.forbrukerradet.no/forside/okonomi-og-betaling/inkasso-2/

Du kan kontakte Finansklagenemda hvis du mener:

• Inndrivelse av et krav du har gitt beskjed om at du er uenig i
  • Kravet er ikke korrekt varslet (ikke mottatt varsel/formfeil i varsel)
  • Du har vært utsatt for inkassometoder som har utsatt deg for urimelig påtrykk, skade eller ulempe
  • Du har blitt avkrevd for høyt inkassosalær

https://www.finkn.no/

Det er gratis å klage til Finansklagenemda. 

• Liker 4
Skrevet

Hvorfor har du ikke betalt husleia (spesielt fra september) hvis du hadde pengene stående på konto? Trodde du at de skulle glemme den? Du skulle selvfølgelig betalt for januar også, men jeg forstår ikke hvorfor du ikke har betalt, når du tross alt hadde pengene. Det hadde spart deg for mange tusen kroner. Hverken Conecto eller namsmannen jobber gratis og du slipper garantert ikke unna påløpte kostnader.

Anonymkode: 4274f...0c8

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har du ikke betalt husleia (spesielt fra september) hvis du hadde pengene stående på konto? Trodde du at de skulle glemme den? Du skulle selvfølgelig betalt for januar også, men jeg forstår ikke hvorfor du ikke har betalt, når du tross alt hadde pengene. Det hadde spart deg for mange tusen kroner. Hverken Conecto eller namsmannen jobber gratis og du slipper garantert ikke unna påløpte kostnader.

Det står jo at Ts har glemt det? En glipp.

Anonymkode: 9f304...328

• Liker 4
Skrevet

Vel, kravet er kun at brevet skal være sendt. Ellers hadde det vært lett for motvillige betalere å bare si «nei jeg har ikke fått noe brev» eller rett og slett bare unnlate å hente posten.. 

Jeg hadde ikke orket å lage mer drama ut av det der, det er til syvende og sist din egen feil at du glemte leia. Med å ansette en advokat er jeg redd du bare bruker penger du aldri vil få utbytte av i denne saken. 

Anonymkode: 159cb...1c9

• Liker 2
Skrevet

Dette burde jo virkelig ikke vært lov. Du bør sjekke det. Også bør du lage automatisk betaling på husleie, så du ikke glemmer igjen. Du glemmer neppe å stoppe den, når du flytter ut. ;) 

Anonymkode: a0d58...556

Skrevet

Dette er jo bare din egen feil, du kan ikke skylde på noen andre. 

Anonymkode: 23e56...ebe

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det står jo at Ts har glemt det? En glipp.

Anonymkode: 9f304...328

Men det er ikke mulig. Selv om ts påstår ikke å ha fått brev fra namsmannen om tidspunkt for utkastelsen, så har det kommet minst et brev hver 14.dag siden 15. September. Så jeg nekter å tro at det er en glipp. Jeg har selv bodd på BSN og han som er sjef der, tok til og med personlig kontakt med roomien min for å høre om det hadde skjedd noe da hun var for sen med å betale husleie og ikke betalte etter å ha fått en purring også. Og de sender purringer både på mail, i postkassen og på beboersiden (min side). Så jeg kjøper ikke ts sin unnskyldning.

• Liker 7
Skrevet

altså, du har "glemt" å betale husleie, hvordan i alle dager kan man glemme noe sånt? om de har sendt brev å fått det i retur har de faktisk alt sitt på det rene. namsmannen ha rett, så lenge de har sendt brev så har de gjort alt etter boka

Anonymkode: c31e1...221

• Liker 2
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette burde jo virkelig ikke vært lov. Du bør sjekke det. Også bør du lage automatisk betaling på husleie, så du ikke glemmer igjen. Du glemmer neppe å stoppe den, når du flytter ut. ;) 

Anonymkode: a0d58...556

vel, det er lov. ho har ikke betalt og kan dermed kastes ut. så lenge de har sendt brev så har de sitt på det rene selv om det ble sendt i retur

Anonymkode: c31e1...221

Skrevet

Er det virkelig sånn at namsmannen tar imot penger i handa uten å gi en kvittering? 

Namsfogden er politiet, så det er jo litt rart at vedkommende kommer sammen med politiet.

Her var det mye som virket litt snodig for den som er ukjent med måten dette utføres på.

Anonymkode: a72f0...b37

• Liker 3
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg vet ikke hvordan det er mulig å gå glipp av at man ikke har betalt husleie? Det er tross alt et ganske stort beløp som blir stående på konto?

Jeg forstår heller ikke hvorfor du har "glemt" både september og januar? Ser du på husleiebetaling som så avansert at du tar det hvis du kommer på det? Husleie har jeg alltid - ALLTID - hatt avtalegiro eller fast betaling på så lenge det har vært mulig (det vil si etter at brevgiro og lignende forhistoriske betalingsmetoder utgikk).

Namsmann eller husvert har ikke ansvar for at brevet kommer frem til deg. De har ansvar for å sende deg varsel. Resten av betingelsene for ditt leieforhold skal stå i din kontrakt med henvisning til gjeldende husleielovs paragrafer.

I praksis betyr dette:

* ved inngåelse av leieforholdet har du signert betingelsene som gjelder for leieforholdet. 

* selv om husvert og namsmann må følge husleieloven betyr ikke det at du kan late som at det å betale husleie er noe du tar som du kommer.

* mislighold av husleiebetaling er utkastelsesgrunn

* selv om det skal sendes varsel om utkastelse betyr ikke det at det er noe krav om at du har fått det og lest det for at du skal kunne kastes ut

* du skal selvsagt ha kvittering på at du har betalt. Den skal du kreve i morgen. 

• 3 uker senere...
Skrevet

Hei.

Du har selv skjønt at dette er din feil. Så jeg dropper å kommentere dette forholdet. Det er det andre som tydeligvis tar seg av.

Jeg vil anbefale deg å be om en detaljert oversikt over hele kravet på kr 20 000, fordelt, på hovedstol, forsinkelsesrente, samlede gebyrer, samlede purreomkostninger, andre omkostninger påløpt grunnet mislighold.

Når du har fått dette, kan du sjekke hvilket husleiebeløp renteberegninger er basert på og hvor stor forsinkelsesrenten er, som er brukt. Den er for tiden 9,50%

Lenke til forskrift

https://www.regjeringen.no/no/tema/okonomi-og-budsjett/renter/forsinkelsesrente-/id429404/

Videre kan du sjekke inkassogebyrene.

Men, du skulle førts ha mottatt

1.      et inkassokrav, 14 dagers betalingsfrist

2.      så et nytt inkassokrav med betalingsoppfordring, 14 dagers betalingsfrist

3.      så et varsel fra namsmannen, med (1 – en måneds svarfrist?)

Har du ikke mottatt noe av dette?

Det at ett, kanskje to brev kommer på avveie skjønner jeg, men 3 – tre stykk, stiller jeg meg meget tvilsom til.

I tillegg det at namsmannen ikke var kjent med at hans brev var kommet i retur.

Meget påfallende.

Jeg hadde også bedt om å få kopier av alle brevene, samt brevet namsmannen har fått i retur.

Hva er adressen på disse brevene?

Utleier vet jo hvor du bor, så hvor er alle disse brevene sendt?

Dette fremstår som noe merkelig.

Hvis de er sendt til en annen adresse, så hvorfor??

Hvorfor varierer husleien fra kr 5 550,- til kr 6 500,- ?

Dette er ikke en konspirasjonsteori, men det kan ha skjedd feil/glipp fra avsenders side. Hvis det har skjedd, vil du

i beste fall kunne slippe å betale alt, unntatt skyldig husleie, og eventuelt forsinkelsesrente.

Med vennlig hilsen

TBergh

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...