Gå til innhold

Utsatt Omsorgsvikt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

når jeg var 2 år kom den første bekymringsmeldingen på omsorgsvikt. Så kom der flere bekymringsmeldinger. jeg har fått mine barnevernspapirer og synes det var lite papirer på meg. 

Jeg var i barnevernet fra 2år- jeg gikk i 5 eller 6 klasse på barneskolen. Jeg ble fratatt i 5 eller 6 klasse. 

Synes barnevernet jeg skulle blitt frattat før. Bup kalte det jeg ble utsatt for alvorlig omsorgsvikt.

Har fått tilknytningsvansker av omsorgsvikt og dårlig fin motorikk

har noen her fått erstatning for omsorgsvikt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan kan omsorgssvikt gi dårlig finmotorikk?

Anonymkode: 56439...6dd

• Liker 4
Skrevet

Prøver du å presse penger ut av staten?

Anonymkode: 84ff7...23a

• Liker 4
Gjest Emmaa90
Skrevet (endret)
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et barn må stimuleres for å utvikle ferdigheter både fin og grovmotorisk. Om barnet er utsatt for omsorgssvikt og f.eks ikke får mulighet til å leke med små figurer, lego, perling, tegning osv. kan barnet senere slite med finmotorikk.

Endret av Emmaa90
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Prøver du å presse penger ut av staten?

Anonymkode: 84ff7...23a

Ignorer disse Ts. Ja du kan søke om erstatning. Kontakt Stine Sofie stiftelsen så kan de hjelpe deg. 

Anonymkode: a4649...cc2

• Liker 7
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Manglende stimulering kan forårsake motoriske vansker

• Liker 2
Skrevet
21 minutter siden, Emmaa90 skrev:

Et barn må stimuleres for å utvikle ferdigheter både fin og grovmotorisk. Om barnet er utsatt for omsorgssvikt og f.eks ikke får mulighet til å leke med små figurer, lego, perling, tegning osv. kan barnet senere slite med finmotorikk.

Bra forklart👍

• Liker 2
Skrevet

Har lest de andre trådene dine og at du er i påvente av psykolog. Kanskje psykologen kan si noe ift om det er anbefalt å søke erstatning?

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Gorilla skrev:

Har lest de andre trådene dine og at du er i påvente av psykolog. Kanskje psykologen kan si noe ift om det er anbefalt å søke erstatning?

Kan høre om det når jeg får psykolog.

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, Lady1995 skrev:

Bra forklart👍

Heldigvis kan du i stor grad trene opp finmotorikken din igjen (du kan søke hjelp hos en dyktig fysioterapeut.) Har ikke noe svar angående erstatning, men lykke til 💛

Anonymkode: e2e5e...acf

• Liker 1
Skrevet

Anbefaler deg å ta kontakt med Rettferd for Taperne. Det er en frivillig organisasjon som hjelper deg med å søke erstatning for tapt barndom. Jeg er midt i samme prosess selv og de har vært gode å ha. 

Anonymkode: ceb49...41d

Gjest Emmaa90
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Heldigvis kan du i stor grad trene opp finmotorikken din igjen (du kan søke hjelp hos en dyktig fysioterapeut.) Har ikke noe svar angående erstatning, men lykke til 💛

Kom borti anonymknappen :)

Skrevet

Kan vel trene opp fin- og grovmototikk i voksen alder?

Anonymkode: f24b6...056

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Desverre er det ikke like lett å trene opp finmotorikkken i voksen alder. Det er en sårbar periode for all utvikling. Og perioden for utvikling av finmotorikkken er i tidlig barneår. Derfor vil man aldri kunne utvikle finmotorikkken på samme måte i voksen alder. Den kan trenes opp ved hjelp av finmotorisk øvelser, men muligheten til å utvikle en presis finmotorisk er nok frastjålet TS. 

Du burde antagelig vært tatt ut av dette hjemmet mye før TS. Du har fått varige men som følge av omsorgssviken, som kunne ha vært unngått. Jeg ville absolutt vurdert og søke erstatning for dette. Prat med psykologen din om det, hun/han kan hjelpe deg.  Kommunale instanser skjelver i buksene når psykologen stillet opp. Av god grunn. 

Anonymkode: cc45c...42b

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kan vel trene opp fin- og grovmototikk i voksen alder?

Anonymkode: f24b6...

Så enkelt er det ikke. Har du ikke lært disse grunnleggende fundamentale egenskapene som barn, så er det ekstremt krevende å bygge videre på som voksen. 

• Liker 2
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anbefaler deg å ta kontakt med Rettferd for Taperne. Det er en frivillig organisasjon som hjelper deg med å søke erstatning for tapt barndom. Jeg er midt i samme prosess selv og de har vært gode å ha. 

Anonymkode: ceb49...41d

Takk for tipset

Skrevet

Er nok lurt at du prater med psykolog om dette.

Men det er jo heller ikke alltid lett for barnevernet å se omsorgssvikt. Kommer vel an på graden av det.

Jeg ble selv utsatt for grusomme ting som barn, fra jeg var baby. Kjærlighet og omsorg var ikke eksisterende. Men min mor var svært opptatt av at jeg måtte være fin på håret og ha pent tøy på meg. Her kom barnevernet inn i bildet da jeg var baby. For jeg var på legevakta med skade da jeg var 3 mnd gammel, og foreldrene mine var fulle. Men de tok meg ikke. Var først da jeg var 16 år at jeg fikk flytte, da hadde jeg selv mast på barnevernet fra jeg var 13 år. Fortalte det og til en lærer som ikke gjorde noe. 

Jeg har aldri vurdert å søke om erstatning. Jeg har ingen motoriske problemer, alltid vært flink i idrett, tegning osv. Jeg har nok litt tilknytningsvansker, men ikke i alvorlig grad. Jeg klarer å slippe mennesker inn, jeg bruker bare litt lenger tid. Og jeg beskytter meg selv, jeg er vant til at alle svikter. Så får jeg meg kjæreste, så elsker jeg han bare så mye, at går han, så klarer jeg meg veldig bra. 

Anonymkode: 15236...6e1

• Liker 1
Skrevet

Prøv å lær deg å ikke rygge bilen inn hvis du har biler bak deg. Alt annet er greit med de som sliter kognitivt. 

Anonymkode: 8da54...d41

Gjest Emmaa90
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Desverre er det ikke like lett å trene opp finmotorikkken i voksen alder. Det er en sårbar periode for all utvikling. Og perioden for utvikling av finmotorikkken er i tidlig barneår. Derfor vil man aldri kunne utvikle finmotorikkken på samme måte i voksen alder. Den kan trenes opp ved hjelp av finmotorisk øvelser, men muligheten til å utvikle en presis finmotorisk er nok frastjålet TS. 

Tror for så vidt vi er enige, som sagt jeg skrev i «stor grad» :) Ja det er mer krevende å lære nye ting som voksen, kontra å lære det i «gullalderen» for den gitte egenskap. Tolker det slik at TS er født i 1995, så da er hun fortsatt ung og kroppen, hjernen og nervesystemet er jo som kjent veldig plastisk. Men det krever jo en innsats og energi - er ikke gitt at TS akkurat nå har den energien om hun jobber mye med sin psykiske helse osv, men kanskje etterpå? Eller kanskje et (re)habiliteringsopphold eller to med fokus på finmotorikk kan være givende i en slik situasjon, ville også kunne gitt en liten «pause» fra hverdagen 💛 man skal aldri svartmale en slik situasjon og stjele håp når det er stort potensiale for bedring. 

Gjest Alterego666
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ignorer disse Ts. Ja du kan søke om erstatning. Kontakt Stine Sofie stiftelsen så kan de hjelpe deg. 

Anonymkode: a4649...cc2

Du kan også kontakte Foreningen rettferd for taperne. De har kjempet for barnevernsbarn i Oslo, og jobber kanskje også med din kommune. Lykke til. Noen hundre tusen er en liten erstatning for tapt barndom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...