Gå til innhold

Starte i barnehage annen krets enn hvor skolen ligger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et dilemma. Er en barnehage vi så gjerne ønsker å la poden starte i. Problemet er at denne ligger i en annen skolekrets enn der ungen kommer til å gå. 

Er dette problematisk? Vil det være vanskelig for barnet mtp. etablerte vennskap fra barnehagen når skolen begynner? Er det vanlig at «alle» begynner på skolen sammen med vennene fra barnehagen? Er redd barnet plutselig mister alle vennene sine når førsteklasse kommer, og hele resten av klassen er venner fra barnehagen...

Takknemlig for erfaringer

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, mwl skrev:

Har et dilemma. Er en barnehage vi så gjerne ønsker å la poden starte i. Problemet er at denne ligger i en annen skolekrets enn der ungen kommer til å gå. 

Er dette problematisk? Vil det være vanskelig for barnet mtp. etablerte vennskap fra barnehagen når skolen begynner? Er det vanlig at «alle» begynner på skolen sammen med vennene fra barnehagen? Er redd barnet plutselig mister alle vennene sine når førsteklasse kommer, og hele resten av klassen er venner fra barnehagen...

Takknemlig for erfaringer

Ja det er jo det som vil skje. "Alle" de andre kjenner hverandre fra før, men h*n blir jo kjent. Det kommer an på barnet hvor lang tid det vil ta.

Anonymkode: 0b05b...a8b

• Liker 1
Skrevet

Min datter gikk i barnehage i en annen krets enn skolen og det første halve året i 1.klasse var tøft. Hun savnet vennene sine, det tok litt tid å få nye, alt var nytt og det var vanskelig.

Jeg ville ikke frivillig valgt det. Vi fikk barnehage der vi fikk og fikk aldri plass i skolekretsen vi bor i. 

Anonymkode: 820c9...500

Skrevet

Det kommer sikkert litt an på hvor mange barnehager og skoler det er der, og hvor lett det er å få plass i den barnehagen man vil ha. I klassen til sønnen min kom de fra minst 5 forskjellige barnehager. Fra hans barnehage var det han og to til, men han er ikke så mye sammen med dem lenger. Han fikk ny bestevenn (fra en annen barnehage) etter noen uker i 1. klasse, og de er fortsatt bestevenner nå i 4. klasse.

Så min erfaring er at vennskap fra barnehagen ikke trenger å ha så mye å si, men det kan jo hende det er annerledes andre steder.

Anonymkode: ef299...53e

Skrevet

Mitt barn gikk i en annen barnehage enn sin skolekrets. Gikk veldig bra det. Er heller ikke sånn at alle fra en klasse gikk i samme barnehage. I tillegg kan det komme noen tilflyttende. Og om dere er en del i nærmiljøet og leker, kanskje etterhvert starter på noe allidrett eller lignende, vil jo kanskje barnet allerede kjenne noen før skolestart.

Anonymkode: 5630b...650

Skrevet

Takk for svare alle sammen. Vanskelig dette... kan jo gå alle veier uansett! Kan jo også skje at barnet går i barnehage i samme skolekrets, men likevel ikke har noe særlig med venner på skolen. Det er nemlig snakk om en gårdsbarnehage, og det er det bare en av i kommunen her... Som vi har veldig lyst til at barnet vårt skal gå i. 

Vi får vel tenke oss godt om. 

Skrevet

Vi bor forresten i en by, så er mange barnehager i en skolekrets her. 

Skrevet

Vi hadde/har barna i barnehage i en annen krets. Tilfeldigheter gjorde at et av de andre barna skulle begynne i klasse med vårt barn nå i høst. Innen høstferien, var ikke de venner lenger. Barn har en utrolig evne til å bli kjent med andre barn og finne sine venner uansett. I kretsen til vår skole, ligger det 9! barnehager. Det sier seg selv da at det er mange av ungene som ikke kjenner hverandre ved skolestart. 

Skrevet

Jeg tror jeg ville valgt den barnehagen du har mest lyst på hvis dette er en barnehage du vet er bra. 
Vi har prøvd begge deler: eldste gikk i Friluftsbarnehage med ganske få barn og fra ulike skolekretser. De var to som begynte på samme skole men havna ikke i samme klasse. Gikk helt fint men jeg så jo at de var en ganske stor gjeng fra den største barnehagen som sikker hadde det ennå lettere. Uansett varte ikke de relasjonene lenge da de finner sine egne venner utenfor barnehagegjengen ganske fort. 

Nå med minste valgte vi den store i skolekretsen da vi har flyttet og det ble for tungvint med den lille. Mange barn her fra samme krets men jeg angrer egentlig veldig på valget og sørger litt over alt det fantastiske eldste fikk oppleve i sin barnehage som minste ikke får. 

Vil også legge til at her på skolen har det alltid vært flere barn som kommer fra ulike barnehager utenfor skolekretsen. Mitt inntrykk er at det er slik overalt. 

Anonymkode: 8343c...aaa

• Liker 2
Skrevet

Vi hadde barnet i en barnehage i en annen skolekrets, og byttet når vi fikk plass i barnehage i riktig skolekrets ved 4 år. Da hadde barnet 2 år før skolestart på å bli kjent med de barna der. Både vi og pedagogene i den gamle og nye barnehagen mente det ville være bedre for barnet å slippe å være helt ny og alene på skolen hvor det forventes at man skal sitte stille, og man ikke kan ha med foreldre og bestemme selv når man skal ha korte dager. I tillegg har de tid til å hjelpe barna å få venner i barnehagen, mens på skolen må man finne venner selv. 

Anonymkode: 96495...af8

Skrevet

Jeg valgte, og stod på liste lenge, på den barnehagen som ligger ved skolen. Her skal absolutt alle førskolegruppen til samme skole, og det er nært samarbeid mellom skolen og barnehagen på våren før skolestart for å gjøre overgangen lettere. Her er den samme barnehagegjengen fortsatt venner langt oppover klassene, og det er en stor fordel å komme fra denne barnehagen fordi det er så mange som skal over. Så her hadde jeg overhodet ikke vært tvil. Men er jo forskjell på de forskjellige stedene.

Anonymkode: 32d4f...e42

Skrevet

Hvis det er små forhold (få barnehager som sogner til samme barneskole, få klasser på trinnet), så kan jo barnet oppleve at mange av de andre allerede kjenner hverandre, og det kan ta litt tid å komme inn i miljøet.

Hos oss, i en større by, er det veldig mange barnehager som ligger i skolekretsen, mange som flytter til skolekretsen rett før skolestart, og relativt mange klasser på trinnet, så det vil ikke være så mange som kjenner hverandre i hver klasse uansett.

Hvis det er en perfekt barnehage ville jeg latt barnet gå der nå, og er den fortsatt perfekt de siste årene i barnehagen ville jeg tenkt at det oppveiet for andre ting. Oppleves den ikke lenger perfekt når barnet har blitt større, kan dere jo søke om å bytte barnehage det siste året før skolestart.

Anonymkode: 076c5...680

Skrevet
25 minutter siden, mwl skrev:

Vi bor forresten i en by, så er mange barnehager i en skolekrets her. 

Det gjør jo at ditt barn i alle fall ikke kommer som en av få som ikke kjenner de fleste andre. Ville gått for den barnehagen dere ønsker, og så heller sett an nærmere skolestart dersom barnet viser seg å trenge lang tid for å bli trygg på nye situasjoner og mennesker. I utgangspunktet tror jeg likevel det bør kunne gå fint, siden barna som begynner kommer fra mange forskjellige barnehager fra før. Kanskje kan barnet ditt etter hvert bli kjent med noen jevnaldrende i nabolaget uavhengig av barnehage også?

Skrevet

Spiller absolutt ingen rolle. Datteren min begynte på skole med fire fra barnehagen, derav en av bestevennene. Hun leker ikke med noen av dem, kun med nye venner på skolen. 

Anonymkode: 42d55...219

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...