Gå til innhold

Jeg har flyttet til en «hvit» kommune/bydel, og har et stort problem med hvordan skolen praktiserer segregering.


Anbefalte innlegg

Gjest 3 er nok
Skrevet

Før jeg skriver videre vil jeg presisere at ja, vi er etnisk norske, vi har middels økonomi. Nei, jeg er ikke rasistisk, tvert imot er jeg engasjert i antirasisme og har hele livet jobbet med og for vanskeligstilte i vårt samfunn.

her vi bor nå er de aller fleste hvite/etnisk norske og over middels bemidlet. Da mitt ene barn begynte på skolen ble hun satt i en klasse med 24 elever, og kun to andre var norske. I de tre andre paralellklassene er det nesten utelukkende etnisk norske barn. De to andre norske barna som går i mitt barns klasse har vedtak på 100% assistent, og jeg antar skolen ser på disse barna som krevende. 
 

ja, dette går utover mitt barns læring, som på tidligere skole lå langt over gjennomsnittet, hadde pensum to-tre klassetrinn over og hadde ble ansett som så begavet at hun ble tatt ut av ordinær skole for eget opplegg i regi av kommunen som drev med et pilotprosjekt. I forbindelse med dette ble barnet testet og hadde en iq på 131. Barnet snakker også tre språk.

den nye skolen evner ikke å møte barnet og dets evner. Jeg tenker at dette er fordi barnet går i en klasse som krever mye ressurser som skolen ikke har. Mange av elevene snakker ekstremt dårlig norsk. Noen henger LANGT tilbake matematisk også.

jeg er ikke irritert på skolen pga mitt barns manglende oppfølging (vi sørger for læring hjemme, men det er tydelig at barnet ikke blir stimulert på skolen), men jeg lurer oppriktig på skolens agenda her? Hva er hensikten? Inndelingen er ikke gjort på bakgrunn av adresser. Mine barn har etternavn som kan høres utenlandske ut, men vi er norsk-britiske. Jeg mistenker at skolen bevisst har satt alle ikke-etnisk norske/skandinavene i en klasse og at skolen har rasistiske baktanker med dette. Jeg ser også at mange av familiene er ressurssvake, og hva slags stimuli gir dette barna?

like barn leker best-mentaliteten skolen praktiserer er ikke ok. 
 

hva kan jeg gjøre med dette, og hva burde jeg gjøre med dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Cool story bro

 

 

*snikrasisme avslørt

Anonymkode: 76bf9...7da

  • Liker 13
Skrevet

Du får klage angående ditt barn. Barnet har krav på undervisning tilpasset sitt nivå. Hvorfor får hen ikke fortsette på samme pilotprosjekt som tidligere?
For øvrig vet du ingenting om hvorfor de har delt opp som de har. 21 stk på samme trinn med innvandrerbakgrunn var forresten veldig mye, og høres ikke ut som en særlig hvit bydel.

Anonymkode: df75d...70a

  • Liker 7
Skrevet

Dette høres helt ille ut, og skolen må ikke få fortsette slik. Det er fristende å si "Bytt skole!", men det løserjo bare problemet for ditt barn, ikke alle de andre.

Jeg synes du bør gå til media, fortrinnsvis sammen med noen av de andre foreldrene i klassen (noen av de utenlandske, altså), ettersom det vil gi mer troverdighet.

 

Anonymkode: daf29...b14

  • Liker 7
Skrevet

Høres veldig merkelig ut at det er så mange med minoritetsbakgrunn i en «hvit bydel». 21 av 24 barn, og fire parallellklasser, som sikkert er like store - da er det altså over 20 % minoritetselever ved skolen. Det er veldig mye.

Ut over det, hvis historien stemmer, så er dette selvsagt helt forkastelig, 

Anonymkode: 112b9...103

  • Liker 5
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Cool story bro

 

 

*snikrasisme avslørt

Anonymkode: 76bf9...7da

Mulig det, men da jeg bodde i en av de mest invandrertette bydelene i Oslo søkte selv innvandrerne barna sine fra den skolen som hadde 95% elever med minoritet/ innvandrerbakgrunn til den andre skolen som hadde 50/50. Mulig det er enklere for skolen å sette (det de antar vil være) de mest krevende ungene sammen i én klasse, men heldig er det ikke. 

Anonymkode: d484d...aec

  • Liker 3
Skrevet (endret)
15 minutter siden, 3 er nok skrev:

Før jeg skriver videre vil jeg presisere at ja, vi er etnisk norske, vi har middels økonomi. Nei, jeg er ikke rasistisk, tvert imot er jeg engasjert i antirasisme og har hele livet jobbet med og for vanskeligstilte i vårt samfunn.

her vi bor nå er de aller fleste hvite/etnisk norske og over middels bemidlet. Da mitt ene barn begynte på skolen ble hun satt i en klasse med 24 elever, og kun to andre var norske. I de tre andre paralellklassene er det nesten utelukkende etnisk norske barn. De to andre norske barna som går i mitt barns klasse har vedtak på 100% assistent, og jeg antar skolen ser på disse barna som krevende. 
 

ja, dette går utover mitt barns læring, som på tidligere skole lå langt over gjennomsnittet, hadde pensum to-tre klassetrinn over og hadde ble ansett som så begavet at hun ble tatt ut av ordinær skole for eget opplegg i regi av kommunen som drev med et pilotprosjekt. I forbindelse med dette ble barnet testet og hadde en iq på 131. Barnet snakker også tre språk.

den nye skolen evner ikke å møte barnet og dets evner. Jeg tenker at dette er fordi barnet går i en klasse som krever mye ressurser som skolen ikke har. Mange av elevene snakker ekstremt dårlig norsk. Noen henger LANGT tilbake matematisk også.

jeg er ikke irritert på skolen pga mitt barns manglende oppfølging (vi sørger for læring hjemme, men det er tydelig at barnet ikke blir stimulert på skolen), men jeg lurer oppriktig på skolens agenda her? Hva er hensikten? Inndelingen er ikke gjort på bakgrunn av adresser. Mine barn har etternavn som kan høres utenlandske ut, men vi er norsk-britiske. Jeg mistenker at skolen bevisst har satt alle ikke-etnisk norske/skandinavene i en klasse og at skolen har rasistiske baktanker med dette. Jeg ser også at mange av familiene er ressurssvake, og hva slags stimuli gir dette barna?

like barn leker best-mentaliteten skolen praktiserer er ikke ok. 
 

hva kan jeg gjøre med dette, og hva burde jeg gjøre med dette?

Hvordan vet du alt dette? At man ikke er etnisk norsk betyr ikke at man er ressurssvak?

Snakk med helsesøster eller miljølærer angående kartlegging. Eventuelt spes.ped. på trinnet dersom hvert trinn på skolen har en spes.ped. Du kan også prate med leder for trinnet dersom kontaktlærer ikke hører på deg. 

Endret av Matas
  • Liker 7
Skrevet

Dette er jo segregering. Ville nesten gått til avisen hvis det er så svart-hvitt som du sier. Eller i det minste sagt ifra til ledelsen at du stusser veldig på klasseinndelingen her, og spurt på hva slags grunnlag de har delt inn klassene egentlig. 

Anonymkode: be849...d64

  • Liker 6
Gjest 3 er nok
Skrevet

Barnet får ikke fortsette på pilotprosjektet fordi vi har flyttet ut av kommunen. På trinnet til mitt barn er det fire paralleller. Jeg antar det er omlag 90 barn på trinnet totalt, og i de andre klassene er Så godt som alle skandinavere. Stedet er kjent for å være en «rik» og «sossete» forstad, men det er også noen få boligblokker her. Jeg vet at de aller fleste i mitt barn sin klasse leier sokkelleiligheter i området. 

at man ikke er etnisk norsk betyr ikke at man er ressurssvak, men i mange av tilfellene i denne klassen er det nok dessverre tilfellet. Jeg ser store barn som sliter med lesing, skriving, matematikk. Som ikke helt forstår sosiale koder osv. Hvordan jeg vet det? Fordi jeg har gjort en stor innsats med å bli kjent med barna og foreldrene. Invitert hjem, hatt åpent hus, hjulpet til med lekser, servert middag, kjørt de frem og tilbake på treninger og aktiviteter osv. 

 

dette var et oppriktig spørsmål om hva jeg burde gjøre med saken. Tusen takk til dere som svarte på det. Til informasjon har jeg to andre barn på skolen, og jeg opplever ikke segregering i de klassene, men der er heller ikke andelen ikke-skandinavere så høy. 
 

jeg har lyst til å grave i dette, finne ut hvorfor inndelingen er slik, men jeg vet ikke om jeg tør, jeg forstår jo at det kan oppfattes feil.

Skrevet

Om dette er sant, og om du vil hjelpe de barna burde du tatt dette i media. Jeg er ikke etnisk norsk, og dette hadde jeg aldri akspert for mitt barn! Hun hadde ikke gått i denne klassen

Anonymkode: d49ae...be0

  • Liker 4
Skrevet

Hva sier kontaktlærer? Hva sier fau? Og fau-representanten i klassen? Hva sier sosiallærer? Hva sier rektor? 
Hvis ingen har gitt deg et eneste svar, hva sier media, vil tro det er en sak? Anti-rasistisk senter? Og hvilken skole er dette, det er jo veldig interessant? Hva sier kommunens utdanningskontor? Hvor vanskelig er det å bytte skole? Still spørsmålet ditt skriftlig, da havner det i postjournalene og en journalist snapper det sannsynligvis opp. Bruk gjerne ordet segregering, rasisme, og skolens navn i emnefeltet. 

Anonymkode: b0ac1...eb1

  • Liker 3
Skrevet

Interessant innslag.  Jeg kjenner til en annen familie der deres barn var svært begavet og lå langt fremme i flere fag.  Desverre hadde skolen verken evne eller vilje til å følge opp barnet.  Man skulle presse alle inn gjennom skolens A4 undervisning.  Dette medførte at barnet mistet interessen for skolen, det ble på en måte ingen utfordring, ingen læring.

Her var det ingenting med etniske tilhørighet eller rasisme å gjøre.  Bare at skolen valgte enkleste vei, å ha en standardisert A4 undervisning.  Trist å se talenter ikke blir fulgt opp.  Har en mistanke om at dette er ganske vanlig i den norske skolen desverre.

 

Gjest 3 er nok
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva sier kontaktlærer? Hva sier fau? Og fau-representanten i klassen? Hva sier sosiallærer? Hva sier rektor? 
Hvis ingen har gitt deg et eneste svar, hva sier media, vil tro det er en sak? Anti-rasistisk senter? Og hvilken skole er dette, det er jo veldig interessant? Hva sier kommunens utdanningskontor? Hvor vanskelig er det å bytte skole? Still spørsmålet ditt skriftlig, da havner det i postjournalene og en journalist snapper det sannsynligvis opp. Bruk gjerne ordet segregering, rasisme, og skolens navn i emnefeltet. 

Anonymkode: b0ac1...eb1

Jeg vet Ikke hva de sier, for jeg har ikke spurt noen. Først tenkte jeg at jeg overreagerte, var redd jeg tenkte rasistisk. Nå har jeg gått mange runder med meg selv og har funnet ut at min bekymring handler om ALLE barna, ikke bare mitt barn. Jeg reagerer mest fordi jeg føler at mange av barna har lite å spille på i klassen, får ikke utfordret seg ei heller utfoldet selv. Hvordan skal de lære når de snakker morsmål med hverandre hele tiden?
 

klassen har to lærere som jobber 50% Hver i denne klassen og 50% som noe annet (aner ikke hva). De er lite hyggelige og imøtekommende begge to. Mitt barn har egentlig ikke noe forhold til de. Barnet mitt er ganske usynlig. Vi får aldri noen tilbakemeldinger på noe. Jeg mistenker at de er utbrente (selvom de har en assistent som er tilstedet hele skoledagen. Denne assistenten vikarierer visstnok ofte som lærer, iflg. Mitt barn). 

Skrevet

21 av 24 barn i den ene klassen er ikke-norske? Det er da langt i fra en "hvit" skole. Mitt barn går på en "hvit" skole, i ett "hvit" bydel. Av ca 60 elever (hele trinnet) så er det to eller tre som ikke er norske. 

Jeg hadde ikke tolerert det du beskriver. Ikke fordi mesteparten av klassen ikke er norske, men fordi det er en svak klasse med store utfordringer. Synes det er veldig spesielt å dele klassen på den måten og ikke mer blandet.

Anonymkode: f400e...3d7

Skrevet

Har du prøvd å feks snakke med skolen? 🙄

  • Liker 2
Gjest 3 er nok
Skrevet
1 minutt siden, Stina234 skrev:

Interessant innslag.  Jeg kjenner til en annen familie der deres barn var svært begavet og lå langt fremme i flere fag.  Desverre hadde skolen verken evne eller vilje til å følge opp barnet.  Man skulle presse alle inn gjennom skolens A4 undervisning.  Dette medførte at barnet mistet interessen for skolen, det ble på en måte ingen utfordring, ingen læring.

Her var det ingenting med etniske tilhørighet eller rasisme å gjøre.  Bare at skolen valgte enkleste vei, å ha en standardisert A4 undervisning.  Trist å se talenter ikke blir fulgt opp.  Har en mistanke om at dette er ganske vanlig i den norske skolen desverre.

 

På den forrige skolen ble barnet virkelig løftet opp og frem. Barnet blomstret. Dessverre er barnet nå ganske så usynlig på skolen, men jeg håper og tror det får nok stimuli hjemme.

jeg kan ikke påstå at skolens manglende oppfølging av mitt barn handler om en høy andel ikke-norske elever i klassen, det er mulig engasjementet hadde vært fraværende uansett, men jeg tenker på de andre barna, som jeg har erfart at henger langt bak, tilsynelatende ikke får den oppfølgingen de har krav på heller, fordi klassemiljøet er krevende (og ja, jeg tør påstå at det handler om at det består av en blanding av mange ulike kulturer, manglende foreldreengasjement (fordi de kommer fra kulturer der skole ikke er viktig eller prioritert), manglende språkkunnskaper og generelt mye uro og usunne holdninger)

Gjest 3 er nok
Skrevet
Akkurat nå, Mitral skrev:

Har du prøvd å feks snakke med skolen? 🙄

Nei, jeg har ikke det. Jeg var/er redd for at de skal tro jeg er rasistiske. Jeg ville forhøre meg om det er jeg som lager storm i vannglass. Jeg vet ikke hva jeg ønsker eller kan oppnå med det, heller.

Skrevet

Bare husk at selv om barn har vedtak på 100% assistent så er det ikke ensbetydende med krevende barn, det kan være mange årsaker til at et barn har krav på 100% oppfølging. At lærere deles over flere klasser i forhold til fag er veldig vanlig, spesielt på mellomtrinnet. Noen lærere har ansvar for norsk og samfunnsfag, imens andre igjen har ansvar for naturfag og matematikk. Man har ikke kontaktlæreren sin 100% i klasserommet hele tiden. Som lærer arbeider man i team, og hele teamet har gjerne timer i de fleste klassene. 

  • Liker 1
Skrevet

Helt forferdelig sortering. Er dette i det hele tatt lovlig? Virker veldig ødeleggende for læringen og oppveksten hennes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...