AnonymBruker Skrevet 20. januar 2020 #1 Skrevet 20. januar 2020 Når du er på besøk hos andre og de skal lage mat, hvilke ting ser du ofte at de gjør feil, som du selv ville gjort annerledes? Enten det er valg av metode eller produkter i seg selv. Jeg var på tur i helgen, og en av de jeg reiste med skulle steke slike halvstekte baguetter til frokost. Med en gang de er ferdige, blir de tatt ut og skåret opp med mye makt på brødkniven slik at alt fyllet inni skorpa ruller seg sammen som en pølse og blir deigete. Jeg pleier å la de hvile seg og å skjære de opp forsiktig slik at brødet inni bevarer luftigheten. Videre hadde vi en diskusjon angående boil-in-bag-ris vs ris kjøpt i sekk som man doserer selv. De mener da at det er helt samme risen (det stemmer jo det) og at det derfor har null betydning. Men jeg mener at tilberedningen blir annerledes fordi boil in bag skal koke i vann i X antall minutter i pose og tas ut av vannbad. Vanlig ris skal kokes med passe mengde vann til vannet er dampet bort og trukket inn i risen (enten i panne eller riskoker). Det får en annen og bedre konsistens hvor fargen blir hvit som en tørr snøball og riskornene blir løsere fra hverandre (og er mye billigere)! Med boil in bag ris blir det en mer gråaktig farge som en våt snøball laget av slaps, og en bløt konsistens hvor risen henger sammen som en grøt! Anonymkode: cd276...678 21
Krok1 Skrevet 20. januar 2020 #2 Skrevet 20. januar 2020 Jeg har jo mine metoder og preferanser, men kan ikke si at jeg har merket meg ting som irriterer meg hos andre. (kanskje jeg ser for lite andre som lager mat?) Blir oppgitt når folk kaster fullt brukelige avskjær og rester. Og så merker jeg meg jo at mange ikke kan de tingene for meg er enkelt, fordi jeg har gjort det lenge og ofte. Har laget mat fra bunnen av i mange år, og synes det er enklere enn halvfabrikata. Men folk har ulike preferanser og interesser, ingenting å irritere seg over 23
Populært innlegg Ullvott Skrevet 20. januar 2020 Populært innlegg #3 Skrevet 20. januar 2020 Jeg synes det er verst med de som ikke kan grunnleggende kjøkkenhygiene og bruker samme fjøl og kniv til både kjøtt og grønnsaker, uten å vaske og tørke redskapene i mellom. Særlig ille hvis man først skjærer kylling og deretter kutter opp grønnsaker til rå salat. Å gjennomsteke flotte indre- og ytrefileter er også ille, for det blir skrekkelig tørt, men det blir man i alle fall ikke syk av. 65
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2020 #4 Skrevet 20. januar 2020 Halvstekte baguetter i utgangspunktet..... Når mat kan ligge i plasten i månedsvis før det begynner å mugle. Da vet bør det ringe en liten bjelle med tanke på hva dette gjør med kroppen din. Anonymkode: 56381...65a 22 1
Gjest ti10 Skrevet 20. januar 2020 #5 Skrevet 20. januar 2020 Jeg reagerer på manglende hygiene og at folk er hysteriske for ting som har gått ut på dato. Mange som kaster unødvendig mye mat som godt kunne ha vært brukt.
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2020 #6 Skrevet 20. januar 2020 Ikke så mye på hva jeg ser i praksis, men i teorien feks her inne: Mange mangler kunnskap om bruk av syre i mat, mer presist en siste sitronskvis for å balansere gryter, supper og sauser. Eller man bruker masse fløte og sopp i en saus eller stuing, feks, og gjerne krydder, men ingen sherryeddik e.l. til å balansere melkefett og umami fra soppen. Man går glipp av så utrolig mye smak på den måten! Syren lokker fram og framhever andre smaker på en måte ingenting annet gjør, og har man ikke erfart det eller prøvd det ut aner man ikke hva man går glipp av. Anonymkode: c9666...a70 39
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 20. januar 2020 Populært innlegg #7 Skrevet 20. januar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke så mye på hva jeg ser i praksis, men i teorien feks her inne: Mange mangler kunnskap om bruk av syre i mat, mer presist en siste sitronskvis for å balansere gryter, supper og sauser. Eller man bruker masse fløte og sopp i en saus eller stuing, feks, og gjerne krydder, men ingen sherryeddik e.l. til å balansere melkefett og umami fra soppen. Man går glipp av så utrolig mye smak på den måten! Syren lokker fram og framhever andre smaker på en måte ingenting annet gjør, og har man ikke erfart det eller prøvd det ut aner man ikke hva man går glipp av. Anonymkode: c9666...a70 Mens jeg ofte synes denne skvetten med sitron ødelegger maten. Det gir meg assosiasjoner til surnet kjøtt, og får meg til å miste matlysten. Anonymkode: 8d3bc...275 63 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2020 #8 Skrevet 20. januar 2020 Moren min koker opp cirka 3 liter vann for å koke litt blomkål eller noen gulrøtter til middagen. Kaster dette næringsrike og smakfulle vannet. Jeg koker opp akkurat nok vann til at det dekker grønnsakene, og bruker vannet enten i en saus (også posesaus) eller drikker det som buljong. Ta vare på krafta! Anonymkode: b88e9...002 21
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2020 #9 Skrevet 20. januar 2020 Moren min steker karbonadedeig ved å legge hele greia i en kald panne og så sette på full guffe. Må konsentrere meg for å ikke si noe. Ellers så blir jeg ganske stressa av folk som skal ta ut avokadostenene ved å presse en stor spiss kniv rett ned i ene halvdelen i mens man holder den i hånden. Anonymkode: ef94e...092 26
Million Skrevet 20. januar 2020 #10 Skrevet 20. januar 2020 (endret) Folk som legger rå kylling på skjærefjølen, og bruker fingrene til å flytte den derfra og over i stekepannen, og så griper de f.eks. krydderglassene med rå kyllingbakterier på hendene uten å vaske seg først..... æsj. Jeg fjerner alltid skjærefjølen etter at rått kjøtt har ligget på den, og legger den til vask (f.eks etter at den er brukt til rå kylling), og legger på plass en ny, ren skjærefjøl (jeg har to like). Ellers er jeg ingen kjøkkenmester altså, men akkurat hygienen er jeg nøye på. Jeg har en venninne som stort sett har alt på stell i livet sitt - høy utdannelse, god jobb, gift og flere barn, bor i en flott enebolig verdt masse penger. Men den kjøkkenvifta de har over komfyren.... den er avskyelig. Når hun står og steker mat på komfyren der, venter jeg at hvert øyeblikk vil skitten som henger og bokstavelig talt dingler fra gitteret i viften skal falle ned i maten... jeg har ventet i et år på at hun skal se det og vaske den, men nei. Den skitten hang der i sommer da jeg var på besøk, og den var der i desember da jeg var på besøk. Jeg får meg ikke til å si noe, for det ville sikkert være veldig pinlig for henne. Jeg har allerede kommentert (det bare datt ut av meg) hvor gruelig skitten hundens matskål var. Det var inngrodd skitt i et tykt lag i bunnen av matskålen dens. Da tok hun og vasket den mens jeg så på, og virket litt irritert på meg. Så jeg vil ikke kritisere enda en ting på kjøkkenet hennes.... Endret 20. januar 2020 av Million 42
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2020 #11 Skrevet 20. januar 2020 Temmelig oppgitt over folk som bruker sukkerkulør for å lage brun saus. Anonymkode: 1f5c4...805 30
Hoppetaujenta Skrevet 20. januar 2020 #12 Skrevet 20. januar 2020 Datohysteri ja! Ellers så syns jeg vel at folk er ganske ok på kjøkkenet jevnt over. Jeg vil gjerne ha en l-a-n-g serie med undervisningsprogram om nettopp hygiene og kjøkken/matlaging. Gjentagelser er av det gode og det er veldig få av de som har mat-tv-serier som faktisk sier at man starter med å vaske hendene grundig når man skal noe som helst som heter matlaging. Helt av med ringene, skrubb og ha rene negler før alt under dem havner dypt inni brøddeigen. Børst håret, sett det opp i hestehale evt. ha ei lue på så ikke hår havner i maten. Skjegg og bartehår må også børstes bort før man står over maten. Jeg mener det! 29
CabinCruiser Skrevet 20. januar 2020 #13 Skrevet 20. januar 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Moren min steker karbonadedeig ved å legge hele greia i en kald panne og så sette på full guffe. Må konsentrere meg for å ikke si noe. Ellers så blir jeg ganske stressa av folk som skal ta ut avokadostenene ved å presse en stor spiss kniv rett ned i ene halvdelen i mens man holder den i hånden. Anonymkode: ef94e...092 Hmm,sånn steker jeg også. Hva gjør vi galt? 9
Krok1 Skrevet 20. januar 2020 #14 Skrevet 20. januar 2020 15 minutter siden, AnonymBruker said: Ikke så mye på hva jeg ser i praksis, men i teorien feks her inne: Mange mangler kunnskap om bruk av syre i mat, mer presist en siste sitronskvis for å balansere gryter, supper og sauser. Eller man bruker masse fløte og sopp i en saus eller stuing, feks, og gjerne krydder, men ingen sherryeddik e.l. til å balansere melkefett og umami fra soppen. Man går glipp av så utrolig mye smak på den måten! Syren lokker fram og framhever andre smaker på en måte ingenting annet gjør, og har man ikke erfart det eller prøvd det ut aner man ikke hva man går glipp av. Anonymkode: c9666...a70 Det der er sånt som jeg ikke tenker jeg kan irritere meg over, for det er ganske avansert kunnskaper. Ser at denne tråden kan bli veldig lærerik for mange etterhvert 13
Million Skrevet 20. januar 2020 #15 Skrevet 20. januar 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Temmelig oppgitt over folk som bruker sukkerkulør for å lage brun saus. Anonymkode: 1f5c4...805 Er det ikke det den er til da? 36
Krok1 Skrevet 20. januar 2020 #16 Skrevet 20. januar 2020 2 minutter siden, CabinCruiser said: Hmm,sånn steker jeg også. Hva gjør vi galt? Varm opp panna først. Ikke fyll panna 21 1
Krok1 Skrevet 20. januar 2020 #17 Skrevet 20. januar 2020 (endret) 4 minutter siden, Hoppetaujenta said: Jeg vil gjerne ha en l-a-n-g serie med undervisningsprogram om nettopp hygiene og kjøkken/matlaging. Gjentagelser er av det gode og det er veldig få av de som har mat-tv-serier som faktisk sier at man starter med å vaske hendene grundig når man skal noe som helst som heter matlaging. Helt av med ringene, skrubb og ha rene negler før alt under dem havner dypt inni brøddeigen. Børst håret, sett det opp i hestehale evt. ha ei lue på så ikke hår havner i maten. Skjegg og bartehår må også børstes bort før man står over maten. Jeg mener det! Dette! Kom på en ting jeg irriterer meg over: tv-kokker med langt, løst hår sin går fem og tilbake mellom fjøler og gryter og bruker samme redskap på rått og stekt.... Endret 20. januar 2020 av Krok1 13
Krok1 Skrevet 20. januar 2020 #18 Skrevet 20. januar 2020 12 minutter siden, AnonymBruker said: Mens jeg ofte synes denne skvetten med sitron ødelegger maten. Det gir meg assosiasjoner til surnet kjøtt, og får meg til å miste matlysten. Anonymkode: 8d3bc...275 Prøv med appelsinjuice. Gir syre, men ikke så mye smak 7
Mrs Robinson Skrevet 20. januar 2020 #19 Skrevet 20. januar 2020 I tillegg til altsom er nevnt... Folk som skyller nykokt pasta med kaldt vann burde sendes på arbeidsleir hos Gordon Ramsey 30
Belima Skrevet 20. januar 2020 #20 Skrevet 20. januar 2020 (endret) 16 minutter siden, CabinCruiser skrev: Hmm,sånn steker jeg også. Hva gjør vi galt? Du steker den ikke da, men koker den. Har du en normal stor panne 28 cm, varm panna godt, ha i halvpatren av en 400 gr pakke i panna og brun deigen. Når den er stekt, ta den ut av panna, mer smør/olje og legg resten i panna og stek. Du trenger god varme for å steke deig av forskjellig kjøtt. Svin, kylling, lam og okse. Endret 20. januar 2020 av Belima 11 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå