AnonymBruker Skrevet 20. januar 2020 #1 Skrevet 20. januar 2020 Hvordan regner nav ut bidraget når det ikke er samværskontrakt ? Eksen nekter å signere noe kontrakt, jeg har barnet helt så og si helt alene og han har unndratt seg å betale noe for barnet. Følger aldri opp avtaler vi setter. Søkte bidrag nå og far nekter for det samværet jeg har oppgitt. Ikke krysset på hvor mange netter han har barnet. Han ber nav om å utsette søknaden. Han prøvde å presse meg med at han skulle signere samværskontrakt mot at han slapp å betale bidrag, noe jeg nektet. Hva skal jeg gjøre herfra? Må jeg dokumentere samværet eller blir det han som må dokumentere dette? Eller regner bare nav ut ifra det som er oppgitt fra min side ? Siden far verken vedkjenner seg at det er samvær i det hele tatt? Anonymkode: d9879...678
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2020 #2 Skrevet 20. januar 2020 Vil tro at de tar 0 eller det du oppgir. Han kan ihvertfall ikke utsette det ved å nekte avtale. Og dette liksom-pressmiddelet hans kan du bare se bort fra. Hva slags gevinst skulle det være for deg i en samværsavtale? Det er ingen sanksjoner mot ham hvis han bryter den. Hvis du bryter den derimot, da er det «sabotasje». Uten avtale kan du dirigere samværet uten særlig risiko så lenge du tilbyr en rimelig mengde. Stole på ham kan du åpenbart uansett ikke. Anonymkode: 0fcbb...cae 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2020 #3 Skrevet 20. januar 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vil tro at de tar 0 eller det du oppgir. Han kan ihvertfall ikke utsette det ved å nekte avtale. Og dette liksom-pressmiddelet hans kan du bare se bort fra. Hva slags gevinst skulle det være for deg i en samværsavtale? Det er ingen sanksjoner mot ham hvis han bryter den. Hvis du bryter den derimot, da er det «sabotasje». Uten avtale kan du dirigere samværet uten særlig risiko så lenge du tilbyr en rimelig mengde. Stole på ham kan du åpenbart uansett ikke. Anonymkode: 0fcbb...cae Jeg tilbyr hyppig samvær. Men da unnskylder han seg at han skal jobbe eller ikke har bil til å levere/hente ungen. Jeg har måttet kjørt og hentet ungen til alle samvær. Enda til ta meg fri fra arbeid for å kjøre ungen. Noe jeg er dritt lei av mildt sagt. Vi hadde en muntlig avtale på at han skulle føre over et beløp hver mnd i mellomtiden til han kom seg på fotene økonomisk (halve barnehage regningen) . Men det opphørte og tålmodigheten min var oppbrukt. Det var da han begynte med å presse meg. Nå har han ungen fredag-søndag annenhver helg. Har tilbydd enda mere, men han sier han ikke kan. Så da gidder jeg ikke å spørre mer. Jeg sa at da fikk han spørre om han ville ha ungen mer. Han begynte da å kreve delt bosted, men mindre samvær. Noe jeg sa meg uenig om. Jeg sa at delt bosted er for foreldre som samarbeider godt og kan dele den økonomiske byrden sammen. Han lyver og har svindlet meg for penger både før og etter bruddet. Eneste grunnen til at jeg ikke har anmeldt forholdet er fordi at jeg ikke vil være den som setter faren til sønnen min i fengsel. Fortvilt hele situasjonen. Vurderer å gjøre det snart så kanskje han lærer.. Anonymkode: d9879...678
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2020 #4 Skrevet 20. januar 2020 Høres ut som det bare er å slutte med å levere til samvær. Anonymkode: 0fcbb...cae
Hr. Aktiv Skrevet 20. januar 2020 #5 Skrevet 20. januar 2020 Nav gjør som mor sier i mitt tilfelle ihvertfall. Her har vi dom med 50-50, men mor nekter å skrive samværsavtale etter gjeldende dom. Vi har ingen samværsavtale så her må jeg betale etter 0% samvær fordi mor har oppgitt det. Har påklaget dette med bevis på at jeg har noe samvær og vedlagt domskjennelsen, men det blir bare forkastet av nav. Så du får etter det samvær du oppgir til nav.
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2020 #6 Skrevet 20. januar 2020 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tilbyr hyppig samvær. Men da unnskylder han seg at han skal jobbe eller ikke har bil til å levere/hente ungen. Jeg har måttet kjørt og hentet ungen til alle samvær. Enda til ta meg fri fra arbeid for å kjøre ungen. Noe jeg er dritt lei av mildt sagt. Vi hadde en muntlig avtale på at han skulle føre over et beløp hver mnd i mellomtiden til han kom seg på fotene økonomisk (halve barnehage regningen) . Men det opphørte og tålmodigheten min var oppbrukt. Det var da han begynte med å presse meg. Nå har han ungen fredag-søndag annenhver helg. Har tilbydd enda mere, men han sier han ikke kan. Så da gidder jeg ikke å spørre mer. Jeg sa at da fikk han spørre om han ville ha ungen mer. Han begynte da å kreve delt bosted, men mindre samvær. Noe jeg sa meg uenig om. Jeg sa at delt bosted er for foreldre som samarbeider godt og kan dele den økonomiske byrden sammen. Han lyver og har svindlet meg for penger både før og etter bruddet. Eneste grunnen til at jeg ikke har anmeldt forholdet er fordi at jeg ikke vil være den som setter faren til sønnen min i fengsel. Fortvilt hele situasjonen. Vurderer å gjøre det snart så kanskje han lærer.. Anonymkode: d9879...678 Jeg var som deg. Helt frem til fredag som var. Sktev også om det her inne. Jeg har tøyd egne grenser til det ytterste i over 10 år for å ikke være den som saboterer samværet, jeg ville til retten for å tvinge barnefar til og følge opp samværet. Men isteden i sammarbeid med FVK skal heller jeg kutte ut. Kutte ut å ordne opp for faren. Fikse alle gangene han ikke kan møte, hente/levere, jeg gjorde alt for å planlegge å avtale samvær. Tok ikke han kontakt lesset jeg han ned med mas om at det måtte skje. Selv om jeg selv ikke ville en gang. Fordi barnet fortjener det... men jeg tok feil. For vet du hva!!! Det er ikke våres problem, jobben vår som en god mor er IKKE å løpe etter barnefar og ta ansvaret for han. Han må ta ansvar selv. Vi.. vi skal støtte barnet vi, "beklager kid'n min, pappa klarer det ikke i dag heller". Så trlste og støtte. La barnefar ta ansvaret selv. Du verken nekter eller saboterer noe som helst.. jeg skal selv gi faen nå. Tar barnefar kontakt, ok så gjør han det, gjør han det ikke så drit i det. Vil han ha samvær etter avtale ER DET OPP TIL HAN OG KREVE DET. Ikke tving han til noe han ikke vil. Det bare sliter deg ut og det er ikke det du skal. Og du skal heller ikke sette livet på vent frem til helgen, får du ikk noe beskjed en dag eller to før så legg egne planer med barnet. Lev, friheten er på lovlig vis din. Slutt å diskuter med han. Han får selv inkalle til meklingsmøte hos FVK, ellers er d bare tull alt han sier. Spør deg selv. Tror du han kommer til og forandre seg? Tvilsomt. Du kan ikke forandre han. OG JO! Du kan anmelde han for forhold mot deg, det har ingen betydning for barnet. Eller er det moralen her? Å lære barnet å akseptere slikt så man skal ikke stå opp for seg selv og la seg bli tråkket på? fordi??? Nei. Sett grenser å gi faen. Barnefar er voksen og klarer seg selv.. og ordne selv. Det er IKKE din feil. Anonymkode: df2d7...f8a 4
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2020 #7 Skrevet 20. januar 2020 Og vedr bidrag. Det finnes en samværsoversikt for antall netter. Regn ut. Du skal også da trekke i fra de nettene far ikke har holdt avtalen. Anonymkode: df2d7...f8a
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2020 #8 Skrevet 20. januar 2020 Søk om bidragsforskudd fra nav isteden Anonymkode: df2d7...f8a
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2020 #9 Skrevet 20. januar 2020 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Søk om bidragsforskudd fra nav isteden Anonymkode: df2d7...f8a Jeg får det nå da jeg søkte om det samtidig med barnebidraget. Forskuddet kom ganske fort. men behandlingstiden på barnebidrag er lengre og de krever mer dokumentasjon osv. Eneste de ba meg ettersende var plan for ferier, dette ettersendte jeg. Så fikk jeg tilsendt de papirene far sendte inn. Der han skrev at han motsatte seg bidraget, ønsket utsettelse og at han mente vi ikke hadde muntlig avtale og at han har engasjert advokat. Fyren fatter ikke at han er pliktig som forelder å forsørge barnet sitt. Har spurt om vi skal skrive en privat avtale, men det har han ikke gått med på. ts Anonymkode: d9879...678
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2020 #10 Skrevet 20. januar 2020 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg var som deg. Helt frem til fredag som var. Sktev også om det her inne. Jeg har tøyd egne grenser til det ytterste i over 10 år for å ikke være den som saboterer samværet, jeg ville til retten for å tvinge barnefar til og følge opp samværet. Men isteden i sammarbeid med FVK skal heller jeg kutte ut. Kutte ut å ordne opp for faren. Fikse alle gangene han ikke kan møte, hente/levere, jeg gjorde alt for å planlegge å avtale samvær. Tok ikke han kontakt lesset jeg han ned med mas om at det måtte skje. Selv om jeg selv ikke ville en gang. Fordi barnet fortjener det... men jeg tok feil. For vet du hva!!! Det er ikke våres problem, jobben vår som en god mor er IKKE å løpe etter barnefar og ta ansvaret for han. Han må ta ansvar selv. Vi.. vi skal støtte barnet vi, "beklager kid'n min, pappa klarer det ikke i dag heller". Så trlste og støtte. La barnefar ta ansvaret selv. Du verken nekter eller saboterer noe som helst.. jeg skal selv gi faen nå. Tar barnefar kontakt, ok så gjør han det, gjør han det ikke så drit i det. Vil han ha samvær etter avtale ER DET OPP TIL HAN OG KREVE DET. Ikke tving han til noe han ikke vil. Det bare sliter deg ut og det er ikke det du skal. Og du skal heller ikke sette livet på vent frem til helgen, får du ikk noe beskjed en dag eller to før så legg egne planer med barnet. Lev, friheten er på lovlig vis din. Slutt å diskuter med han. Han får selv inkalle til meklingsmøte hos FVK, ellers er d bare tull alt han sier. Spør deg selv. Tror du han kommer til og forandre seg? Tvilsomt. Du kan ikke forandre han. OG JO! Du kan anmelde han for forhold mot deg, det har ingen betydning for barnet. Eller er det moralen her? Å lære barnet å akseptere slikt så man skal ikke stå opp for seg selv og la seg bli tråkket på? fordi??? Nei. Sett grenser å gi faen. Barnefar er voksen og klarer seg selv.. og ordne selv. Det er IKKE din feil. Anonymkode: df2d7...f8a Jeg kjenner jeg er utbrent og sliten av å fikse opp for en mannegutt hele tiden. Han klikket på meg da han fikk brev fra nav at jeg hadde søkt om bidrag. Han mente at han ikke skulle bidra til min husholdning. Forklarte han at han er pliktig å forsørge ungen sin. Det er penger som skal brukes til ungen. Det koster å ha barn. Da sa han at jeg skulle betale han bidrag når han hadde guttungen. Jeg måtte bare le.. virkelig ? Fyren er helt blåst. Jeg har fikset opp for han alltid når vi bodde sammen. Han var utakknemlig og en forvent liten drittunge. Var mer moren hans enn samboeren hans. Er så glad jeg endelig sparket han ut døren. Tok meg flere år å «kvinne» meg opp til det. Jeg ble lengre enn jeg egentlig ønsket pga ungen. Ble gravid og han lovet gull og grønne skoger. Jeg må bare slutte å tilrettelegge for han, du har rett i det. Jeg må begynne å si nei, fiks det selv. Han har glemt å hente ungen i barnehagen ved flere anledninger fordi jeg ikke har orket å mint han på planlagt samvær. Noe han burde ha oversikt på selv. Endt med at jeg må hente og levere til han. Jeg jobber senvakter når ungen har pappahelg. Ofte jeg har måttet fikset barnevakt i siste liten. Heldigvis er foreldrene mine og søsteren min behjelpelig. Familien hans bryr seg ikke om ungen, så de kan aldri stille opp heller. Har spurt flere ganger. Ang svindelen så ligger det dypt inne å gjøre det. Jo mer han irriterer meg jo mer har jeg lyst til det. Lære han ei lekse.. stå opp for megselv. Gått gjennom flere år med psykisk vold. Følt meg så overkjørt og brukt. Egentlig er jeg livredd konsekvensene. Redd for hva han sier om meg om jeg gjør dette, hva slags løgner han kan finne på. Ts Anonymkode: d9879...678
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2020 #11 Skrevet 20. januar 2020 Som jeg har skrevet til deg tidligere, du trenger kun å sannsynliggjøre samværet du oppgir. Feks sms-utvekslinger, epost o.l https://lovdata.no/nav/rundskriv/r55-02-for § 9 første ledd – Fastsettelse av samvær [Tilføyd 12/08, endret 10/11, 10/13, 10/14, 7/15] Det er det ikke noe krav til at en samværsavtale skal være skriftlig. Både skriftlige og muntlige avtaler eller offentlig fastsatt samvær danner grunnlag for et fradrag i det bidraget som er utregnet etter forskriften §§ 1 til 7 og § 10 første ledd. Det gjelder også dersom den bidragspliktige har samvær med barnet etter at det er fylt 18 år. Omfanget av samværet og alderen på barnet har betydning for størrelsen på samværsfradraget, jf. nedenfor under forskriften § 9 fjerde og femte ledd. Både tidligere skriftlige avtaler og offentlige avgjørelser kan endres gjennom en muntlig avtale. NAV Forvaltning skal uten nærmere vurdering legge til grunn avtalen mellom foreldrene, eller avgjørelsen fra fylkesmannen (fra før 1. april 2004) eller domstolen. Det samme gjelder når partene har inngått rettsforlik om samværet, og når fylkesmannen har stadfestet en avtale om samvær. Dette gjelder uansett når avgjørelsen (inkl. rettsforlik) eller avtalen ble inngått så lenge ingen av partene opplyser at avgjørelsen eller avtalen ikke følges opp. Se kommentarene til § 9 andre ledd om uenighet om samvær som oppstår senere. Det er ikke nødvendig at partene uttrykkelig bekrefter at de har inngått en muntlig avtale. Det avgjørende er at de gjennom sin adferd viser at de har akseptert en samværsordning av et visst omfang. I slike tilfeller kan det legges til grunn at det foreligger en avtale om samvær, og deretter må spørsmålet om det faktiske omfanget av avtalen fastslås. Selv om det ikke er noe krav at det må foreligge et skriftlig avtaledokument undertegnet av både den bidragspliktige og bidragsmottakeren, bør det fortrinnsvis forsøkes innhentet skriftlig bekreftelse på at de har en avtale om samværet og omfanget av denne. Dette bør fortrinnsvis oppgis på tilleggsblanketten som hver av dem fyller ut og skriver under i forbindelse med kravet om fastsettelse Noen foreldre har fleksible avtaler, det vil si at den bidragspliktige og barnet har samvær i uregelmessige perioder. Foreldrene bør da oppfordres til å angi et gjennomsnittlig samvær som kan legges til grunn for samværsfradraget. Har partene en skriftlig avtale, bør denne i utgangspunktet kreves framlagt. Hvis dette likevel ikke gjøres, må opplysningene som foreldrene gir om samværet, legges til grunn. Dersom foreldrene bekrefter skriftlig, eller gir muntlige opplysninger som nedtegnes i et forvaltningsnotat, at de har en muntlig eller skriftlig avtale, men er uenige om omfanget av samværet, det vil si hva avtalen går ut på, skal det minste oppgitte samværet legges til grunn for samværsfradraget. Dette gjelder selv om opplysningene tilsier forskjellig samværsklasse. Dersom en av foreldrene ikke gir noen opplysninger om omfanget av samværet, legges opplysningene fra den andre av foreldrene til grunn for samværsfradraget. Dette gjøres uavhengig av om det er en førstegangssøknad eller om NAV tidligere har fastsatt barnebidrag i saken og benyttet en annen samværsklasse. Det er ikke relevant hvordan endringen i samvær kommer til uttrykk. Det vil si at forskriften § 9 første ledd skal benyttes uavhengig av om parten opplyser at partene har inngått en ny avtale, at samværet har endret seg eller at samværsavtalen ikke følges. Formålet med bestemmelsen er at den parten som ikke medvirker til å opplyse saken, heller ikke skal dra fordel av å forholde seg passiv. Partens passivitet kan være et uttrykk for enighet. Parten har en sterk oppfordring til å belyse samværssituasjonen dersom vedkommende er uenig i den andres opplysninger. Resultatet av passivitet er at NAV legger til grunn at partene er enige. Den som har unnlatt å gi opplysninger om samværet, kan likevel klage på vedtaket med den begrunnelsen at det er lagt feil samværsfradrag til grunn. Anonymkode: 90dd9...c1c
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2020 #12 Skrevet 20. januar 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som jeg har skrevet til deg tidligere, du trenger kun å sannsynliggjøre samværet du oppgir. Feks sms-utvekslinger, epost o.l https://lovdata.no/nav/rundskriv/r55-02-for § 9 første ledd – Fastsettelse av samvær [Tilføyd 12/08, endret 10/11, 10/13, 10/14, 7/15] Det er det ikke noe krav til at en samværsavtale skal være skriftlig. Både skriftlige og muntlige avtaler eller offentlig fastsatt samvær danner grunnlag for et fradrag i det bidraget som er utregnet etter forskriften §§ 1 til 7 og § 10 første ledd. Det gjelder også dersom den bidragspliktige har samvær med barnet etter at det er fylt 18 år. Omfanget av samværet og alderen på barnet har betydning for størrelsen på samværsfradraget, jf. nedenfor under forskriften § 9 fjerde og femte ledd. Både tidligere skriftlige avtaler og offentlige avgjørelser kan endres gjennom en muntlig avtale. NAV Forvaltning skal uten nærmere vurdering legge til grunn avtalen mellom foreldrene, eller avgjørelsen fra fylkesmannen (fra før 1. april 2004) eller domstolen. Det samme gjelder når partene har inngått rettsforlik om samværet, og når fylkesmannen har stadfestet en avtale om samvær. Dette gjelder uansett når avgjørelsen (inkl. rettsforlik) eller avtalen ble inngått så lenge ingen av partene opplyser at avgjørelsen eller avtalen ikke følges opp. Se kommentarene til § 9 andre ledd om uenighet om samvær som oppstår senere. Det er ikke nødvendig at partene uttrykkelig bekrefter at de har inngått en muntlig avtale. Det avgjørende er at de gjennom sin adferd viser at de har akseptert en samværsordning av et visst omfang. I slike tilfeller kan det legges til grunn at det foreligger en avtale om samvær, og deretter må spørsmålet om det faktiske omfanget av avtalen fastslås. Selv om det ikke er noe krav at det må foreligge et skriftlig avtaledokument undertegnet av både den bidragspliktige og bidragsmottakeren, bør det fortrinnsvis forsøkes innhentet skriftlig bekreftelse på at de har en avtale om samværet og omfanget av denne. Dette bør fortrinnsvis oppgis på tilleggsblanketten som hver av dem fyller ut og skriver under i forbindelse med kravet om fastsettelse Noen foreldre har fleksible avtaler, det vil si at den bidragspliktige og barnet har samvær i uregelmessige perioder. Foreldrene bør da oppfordres til å angi et gjennomsnittlig samvær som kan legges til grunn for samværsfradraget. Har partene en skriftlig avtale, bør denne i utgangspunktet kreves framlagt. Hvis dette likevel ikke gjøres, må opplysningene som foreldrene gir om samværet, legges til grunn. Dersom foreldrene bekrefter skriftlig, eller gir muntlige opplysninger som nedtegnes i et forvaltningsnotat, at de har en muntlig eller skriftlig avtale, men er uenige om omfanget av samværet, det vil si hva avtalen går ut på, skal det minste oppgitte samværet legges til grunn for samværsfradraget. Dette gjelder selv om opplysningene tilsier forskjellig samværsklasse. Dersom en av foreldrene ikke gir noen opplysninger om omfanget av samværet, legges opplysningene fra den andre av foreldrene til grunn for samværsfradraget. Dette gjøres uavhengig av om det er en førstegangssøknad eller om NAV tidligere har fastsatt barnebidrag i saken og benyttet en annen samværsklasse. Det er ikke relevant hvordan endringen i samvær kommer til uttrykk. Det vil si at forskriften § 9 første ledd skal benyttes uavhengig av om parten opplyser at partene har inngått en ny avtale, at samværet har endret seg eller at samværsavtalen ikke følges. Formålet med bestemmelsen er at den parten som ikke medvirker til å opplyse saken, heller ikke skal dra fordel av å forholde seg passiv. Partens passivitet kan være et uttrykk for enighet. Parten har en sterk oppfordring til å belyse samværssituasjonen dersom vedkommende er uenig i den andres opplysninger. Resultatet av passivitet er at NAV legger til grunn at partene er enige. Den som har unnlatt å gi opplysninger om samværet, kan likevel klage på vedtaket med den begrunnelsen at det er lagt feil samværsfradrag til grunn. Anonymkode: 90dd9...c1c Takk for utfyllende svar. Var dette jeg var ute etter. Noe de på nav ikke engang opplyste til meg 🙄 ts Anonymkode: d9879...678
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #13 Skrevet 21. januar 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for utfyllende svar. Var dette jeg var ute etter. Noe de på nav ikke engang opplyste til meg 🙄 ts Anonymkode: d9879...678 De vet ikke reglene selv. Derfor jeg poster regelverket, så kan du selv henvise dem til dette. Da får de fort ut fingeren. Dessverre lang erfaring med de 🙄 Anonymkode: 90dd9...c1c
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #14 Skrevet 21. januar 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: De vet ikke reglene selv. Derfor jeg poster regelverket, så kan du selv henvise dem til dette. Da får de fort ut fingeren. Dessverre lang erfaring med de 🙄 Anonymkode: 90dd9...c1c Ja merket det. Fått flere forskjellige svar av folk når jeg ringer. var en fyr som sa at jeg ikke fikk noe stønad når far nektet å endre adressen sin og signere kontrakt. Så snakket jeg med det lokale nav kontoret og de sa noe helt annet. De fikset slik at jeg fikk ordnet alt og pengene kom fort inn på konto. Ble litt papirarbeid, men det gikk i orden heldigvis 👍👍 varierende kompetanse på de over telefonen har jeg merket.. ts Anonymkode: d9879...678
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #15 Skrevet 21. januar 2020 Det er meget varierende kompetanse over hele linja hos Nav. Man må selv søke seg fram til rette informasjon, uansett hva det gjelder. Ring tre ganger, så får du tre forskjellige svar 🙄 De nekta meg også diverse stødnader pga barnet stod på fars adresse, men leita fram paragrafene og fikk det gjennom til slutt. Men det tok unødvendig mange måneder! Har også hjulpet mange andre innen andre områder hvor nav har tatt feil! Og søk! Alltid søk, for da får man vedtak. Vedtak kan klages på. Aldri stol på hva noen sier, stol kun på paragrafer. Mange nav-ansatte sier ‘nei, det vil du få avslag på’ Da er det mange som ikke søker. Anonymkode: 90dd9...c1c
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #16 Skrevet 21. januar 2020 12 timer siden, Hr. Aktiv skrev: Nav gjør som mor sier i mitt tilfelle ihvertfall. Her har vi dom med 50-50, men mor nekter å skrive samværsavtale etter gjeldende dom. Vi har ingen samværsavtale så her må jeg betale etter 0% samvær fordi mor har oppgitt det. Har påklaget dette med bevis på at jeg har noe samvær og vedlagt domskjennelsen, men det blir bare forkastet av nav. Så du får etter det samvær du oppgir til nav. Hva mener du med at dere har dom på 50/50 men ingen samværsavtale? Nekter hun deg barna slik at reelt samvær er mindre (eller 0%). Jeg hadde utfordringer med min eksmann, han hadde kun dagsamvær uten overnatting og jeg håpet det ville bli overnatting (og forsøkte å tilrettelegge for det), men barnet vegret seg og retten hadde bestemt at barnet ikke skulle presses. Nav la til grunn timessamværet som var reelt, men faren klaget og mente han skulle få fratrekk fordi det kunne ha vært overnatting og feriesamvær... noe det ikke var. Nav beregner utfra reelt samvær om ikke samværsavtale er skrevet, og jeg vil tro at de hører på moren om faren ikke svarer når spurt. Anonymkode: eae1e...7ce
Hr. Aktiv Skrevet 21. januar 2020 #17 Skrevet 21. januar 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva mener du med at dere har dom på 50/50 men ingen samværsavtale? Nekter hun deg barna slik at reelt samvær er mindre (eller 0%). Jeg hadde utfordringer med min eksmann, han hadde kun dagsamvær uten overnatting og jeg håpet det ville bli overnatting (og forsøkte å tilrettelegge for det), men barnet vegret seg og retten hadde bestemt at barnet ikke skulle presses. Nav la til grunn timessamværet som var reelt, men faren klaget og mente han skulle få fratrekk fordi det kunne ha vært overnatting og feriesamvær... noe det ikke var. Nav beregner utfra reelt samvær om ikke samværsavtale er skrevet, og jeg vil tro at de hører på moren om faren ikke svarer når spurt. Anonymkode: eae1e...7ce Ja vi har dom på 50/50, men hun i gjennom sin advokat nekter å skrive samværsavtale. Kommer ingen vei med dette jeg.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #18 Skrevet 21. januar 2020 20 minutter siden, Hr. Aktiv skrev: Ja vi har dom på 50/50, men hun i gjennom sin advokat nekter å skrive samværsavtale. Kommer ingen vei med dette jeg. Det er mye mellom himmel og jord, men har man dom har man samværsavtale så sant ikke det er skjedd noe i etterkant. Når foreldre er så fiendtligstilt at en har en dom så må begge parter signere på denne før en får forlate rettslokalet. Det jeg har brukt mest tid på i retten er nettopp dette, å avtale tidspunkt m.v. for det klarte vi jo ikke selv. Og, om hun nekter så skal du kunne gå i retten igjen eller få hjelp av sakkyndig. Det du skriver skurrer for meg. Anonymkode: eae1e...7ce
Hr. Aktiv Skrevet 21. januar 2020 #19 Skrevet 21. januar 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er mye mellom himmel og jord, men har man dom har man samværsavtale så sant ikke det er skjedd noe i etterkant. Når foreldre er så fiendtligstilt at en har en dom så må begge parter signere på denne før en får forlate rettslokalet. Det jeg har brukt mest tid på i retten er nettopp dette, å avtale tidspunkt m.v. for det klarte vi jo ikke selv. Og, om hun nekter så skal du kunne gå i retten igjen eller få hjelp av sakkyndig. Det du skriver skurrer for meg. Anonymkode: eae1e...7ce Kan gå rettens vei ja, men da sies det at det blir ny sak lik den gamle og ikke bare for å håndheve den allerede gjeldende dommen. Da kan jeg i verste fall miste samvær totalt da sist gang kom de fra det med stygge beskydninger uten bevis mens mine bevis ble forkastet. Jeg kan ikke risikere at jeg mister barna mine. Da har de ingen far lenger selv om jeg flyttet like ved der de nå bor.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #20 Skrevet 21. januar 2020 56 minutter siden, Hr. Aktiv skrev: Kan gå rettens vei ja, men da sies det at det blir ny sak lik den gamle og ikke bare for å håndheve den allerede gjeldende dommen. Da kan jeg i verste fall miste samvær totalt da sist gang kom de fra det med stygge beskydninger uten bevis mens mine bevis ble forkastet. Jeg kan ikke risikere at jeg mister barna mine. Da har de ingen far lenger selv om jeg flyttet like ved der de nå bor. Ikke kupp tråden min. Du har skrevet om dette tidligere i en annen tråd. Du kan heller henvise til den takk. ts Anonymkode: d9879...678 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå