AnonymBruker Skrevet 20. januar 2020 #1 Skrevet 20. januar 2020 Jeg vil ha et lyst eikegulv, men sliter med å se hva som blir best da jeg bare kan se på nettet. Har vært innom lokale butikker, men de har så dårlig utvalg, så jeg må kanskje bare satse og bestille rett hjem fra nettet. Vurderer dette: (https://www.pergo.no/nb-NO/laminat/elegant-plank/l0235-04430_seashell-oak-plank) Men det står at det er hvitt, og da blir jeg redd for om det faktisk er hvitt, eller hvitere enn på bildet. Synes det ser flott ut på bildet. Noen som vet sånn ca hvordan det egentlig ser ut? Vil ikke ha et helt hvitt gulv. Det viktigste for meg er at det er lyst, tåler litt vann, er enstavs, og ikke har fas. Også må det ikke være for dyrt, og disse to syntes jeg var rimelige. Det står foreløpig mellom disse to: Seahsell oak Eller dette, som heter Beige sand oak: Det synes jeg også ser veldig fint ut, men jeg er så redd for at det kommer til å se helt annerledes ut når jeg får det i posten. Noen med erfaringer/tips? Anonymkode: 61b85...805
Oppgitt78 Skrevet 20. januar 2020 #2 Skrevet 20. januar 2020 (endret) Det bør vel være mulig å få bestilt noen prøver av de gulvene du vurderer? Pergo selger iallfall prøver.. Endret 20. januar 2020 av Oppgitt78 2
newman01 Skrevet 21. januar 2020 #3 Skrevet 21. januar 2020 Jeg syns det er penest med lange bord. De du har sett på ser ut til å være ca. 130cm. Pergo har Long Plank på 200cm. Ellers er tykkelse på kun 8,5mm. Hva har du i huset fra før? Dersom du har parkett eller laminat fra før med tykkelse på 15mm kan det fort bli litt krøll med dørterskler, lister, overgang til andre gulv osv...
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #4 Skrevet 21. januar 2020 Betyr pris noe for deg? Pergo - Romantic oak er på salg nå hos Coop obs bygg, til 189 kr pr meter. Den er veldig lik den du viser. https://coop.no/sortiment/obs-bygg/gulv-og-tilbehor-fd22aaa0/laminatgulv-cc2b0f59/pergo-l0323-1-stav-kampanje-roman?variantCode=160354&gclid=CjwKCAiA35rxBRAWEiwADqB37zLJWO9jQprOq-Ab87qLK2_TmMDn7ejV1pqc6utL7FEJLt9L9upPTRoCQtkQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds Anonymkode: 8f3a4...be2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #5 Skrevet 21. januar 2020 Ellers, anbefaler å bli med i Facebook-gruppe Husbygging og oppussing. Så søker du i gruppa på gulvnavn. Tror alle gulv jeg søkte, var det laget flere tråd om, og folk postet bilder av sine gulv. Da er det enklere å se, på bilder fra hjemme hos andre, enn promotion-bildene til produsenten. Anonymkode: 8f3a4...be2 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #6 Skrevet 21. januar 2020 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Betyr pris noe for deg? Pergo - Romantic oak er på salg nå hos Coop obs bygg, til 189 kr pr meter. Den er veldig lik den du viser. https://coop.no/sortiment/obs-bygg/gulv-og-tilbehor-fd22aaa0/laminatgulv-cc2b0f59/pergo-l0323-1-stav-kampanje-roman?variantCode=160354&gclid=CjwKCAiA35rxBRAWEiwADqB37zLJWO9jQprOq-Ab87qLK2_TmMDn7ejV1pqc6utL7FEJLt9L9upPTRoCQtkQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds Anonymkode: 8f3a4...be2 Pris er viktig for meg, ja! Fint tips, men det har fas. Flott ellers da Anonymkode: 61b85...805
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #7 Skrevet 21. januar 2020 2 timer siden, newman01 skrev: Jeg syns det er penest med lange bord. De du har sett på ser ut til å være ca. 130cm. Pergo har Long Plank på 200cm. Ellers er tykkelse på kun 8,5mm. Hva har du i huset fra før? Dersom du har parkett eller laminat fra før med tykkelse på 15mm kan det fort bli litt krøll med dørterskler, lister, overgang til andre gulv osv... Ja, godt tips. Skal se om jeg finner noe litt lengre (men da må det være til samme pris, og så må de andre kriteriene være på plass også). Har parkett fra før, men mener det skal være plass under terskler. Skal selvfølgelig dobbeltsjekke dette før jeg bestiller noe Anonymkode: 61b85...805
newman01 Skrevet 21. januar 2020 #8 Skrevet 21. januar 2020 Plass under terskler vil jeg tro det blir. Du bør jo fjerne gammel parkett før du legger nytt. Men om du erstatter et 15mm gulv med et på 8,5mm får du et lavere gulv der du legger nytt, med fall ned fra f.eks. soverom. I tillegg kan det bli krøll med dørkarm/terskel osv. De gamle listene rundt dør stopper ofte på parketten. Og kjøper du et tynnere gulv blir det 5-7mm glippe under listene. Da må du eventuelt kjøpe underlagsplater til å ha under parketten, slik at ny høyde på gulvet blir likt som det gamle. Og det øker fort prisen på gulvet med 50kr/m2 for Hunton Silencio-plater på 5,5mm. 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #9 Skrevet 21. januar 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Pris er viktig for meg, ja! Fint tips, men det har fas. Flott ellers da Anonymkode: 61b85...805 hvis du er redd for fas pga vask, så kan hende du kan gå og snake med flere. Vi kjøpte selv 4 fas gulv etter å ha snakket med dagligleder i en coop obs bygg butikk, der han forklarte oss at det er nettopp gulv uten fas der skille mellom gulvplanker blir mer synlig etter tid, og styggere. Gulv med fas har ikke samme problem, pluss at laminat med fas ser mer naturlig ut. Jeg er enig nå etter å ha eid pergo i ett år. Men som sagt, snakk med flere. Anonymkode: 8f3a4...be2
Oppgitt78 Skrevet 21. januar 2020 #10 Skrevet 21. januar 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: hvis du er redd for fas pga vask, så kan hende du kan gå og snake med flere. Vi kjøpte selv 4 fas gulv etter å ha snakket med dagligleder i en coop obs bygg butikk, der han forklarte oss at det er nettopp gulv uten fas der skille mellom gulvplanker blir mer synlig etter tid, og styggere. Gulv med fas har ikke samme problem, pluss at laminat med fas ser mer naturlig ut. Jeg er enig nå etter å ha eid pergo i ett år. Men som sagt, snakk med flere. Anonymkode: 8f3a4...be2 Jeg er tilbøyelig til å være enig i dette.. Gulv med fas er mindre utsatt for skader, og holder seg oftest penere over tid. En bør være litt forsiktig med vann, men det blir fort en vane.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #11 Skrevet 21. januar 2020 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: hvis du er redd for fas pga vask, så kan hende du kan gå og snake med flere. Vi kjøpte selv 4 fas gulv etter å ha snakket med dagligleder i en coop obs bygg butikk, der han forklarte oss at det er nettopp gulv uten fas der skille mellom gulvplanker blir mer synlig etter tid, og styggere. Gulv med fas har ikke samme problem, pluss at laminat med fas ser mer naturlig ut. Jeg er enig nå etter å ha eid pergo i ett år. Men som sagt, snakk med flere. Anonymkode: 8f3a4...be2 Kanskje jeg må revurdere dette da. Har nemlig hørt at skitt mye lettere samler seg i skillene, og det var hovedargumentet mitt. Anonymkode: 61b85...805 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå