AnonymBruker Skrevet 20. januar 2020 #1 Skrevet 20. januar 2020 Lurer på hvorfor folk vil ha dagmamma enn å sende barnet til barnehagen? er ikke barnehage billigere? Er det for å få ekstra service? Hva er årsaken Anonymkode: 88c01...b6b
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2020 #2 Skrevet 20. januar 2020 Dagmamma og barnehage koster omtrent det samme. Prisen for dagmamma er stort sett kontantstøtte pluss vanlig barnehagepris. Går barnet i barnehage, får du ikke kontantstøtte. Mange velger dagmamma fordi de ikke har fått plass i barnehagen enda. Noen velger dagmamma fordi det kan føles tryggere for små barn å ha én kontaktperson, et mindre lokale/hus og mer stabilitet. I barnehager kan det være utskiftninger, mange barn, store områder osv. Anonymkode: 94d1b...43a 3
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2020 #3 Skrevet 20. januar 2020 Jeg er dagmamma for en 1-åring, og jeg får kontantstøtten i betaling, så foreldrene sparer litt på det. (Jeg passer barnet 3-4 dager i uken.) Hovedgrunnen deres er at de har behov for mer fleksibilitet enn barnehagen kan tilby. Barnehagen stenger 16:30, og noen ganger rekker de ikke å hente før 17-17:30. Mens andre dager jobber far dag og mor kveld, så de trenger bare pass et par timer mens de overlapper, og barnehagen vil helst ha barna levert før kjernetiden starter. I tillegg ville de gjerne vente til barnet er litt større med å utsette det for sykdommene som går i barnehager. Anonymkode: 1e2ca...050 6
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2020 #4 Skrevet 20. januar 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er dagmamma for en 1-åring, og jeg får kontantstøtten i betaling, så foreldrene sparer litt på det. (Jeg passer barnet 3-4 dager i uken.) Hovedgrunnen deres er at de har behov for mer fleksibilitet enn barnehagen kan tilby. Barnehagen stenger 16:30, og noen ganger rekker de ikke å hente før 17-17:30. Mens andre dager jobber far dag og mor kveld, så de trenger bare pass et par timer mens de overlapper, og barnehagen vil helst ha barna levert før kjernetiden starter. I tillegg ville de gjerne vente til barnet er litt større med å utsette det for sykdommene som går i barnehager. Anonymkode: 1e2ca...050 Ser selv absolutt fordeler i dagmamma. jobbet selv i mange barnehager, jobber ennå. Og barna har ikke det så veldig bra. mange små gråter og vil inn fordi de fryser, men får ikke lov. De blir kjeftet på med en veldig streng måte. Dratt opp av hetta osv. Er selv 19, og vil aldri i livet sende mitt barn i framtid til barnehage Anonymkode: 88c01...b6b 5
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2020 #5 Skrevet 20. januar 2020 Pass hjemme. Fleksibilitet. Mindre stress. Kan sette retningslinjer for dagen selv. Mer oppmerksomhet. Individuelle tilpasninger. Ingen sykdommer. Bestemmer kosthold. Pris er underordnet når fordelene er så store. Anonymkode: b48cf...c84 3
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2020 #6 Skrevet 20. januar 2020 Er da ikke alle steder som har full barnehagedekning å da er dagmamma ett greit alternativ. Anonymkode: aa9fe...33d 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2020 #7 Skrevet 20. januar 2020 Har også snakket med flere foreldre som trenger dagmamma som sier at de synes at barnet er for liten til å begynne i barnehage enda. Jeg skjønner de veldig godt. Anonymkode: aa9fe...33d 4
Kvepp Skrevet 20. januar 2020 #8 Skrevet 20. januar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ser selv absolutt fordeler i dagmamma. jobbet selv i mange barnehager, jobber ennå. Og barna har ikke det så veldig bra. mange små gråter og vil inn fordi de fryser, men får ikke lov. De blir kjeftet på med en veldig streng måte. Dratt opp av hetta osv. Er selv 19, og vil aldri i livet sende mitt barn i framtid til barnehage Anonymkode: 88c01...b6b Men da vil jeg påstå at det er en dårlig barnehage. Har selv jobbet på småbarnsavdeling å det var mye gråt der,men de ansatte var kjempe flink og omsorgsfull med barna. Her er det også sånn at de helst skal være ute så og så lenge,men likevel så følger vi barnas behov å går inn med barn som er kalde. Da har vi en voksen inne med de barna som er kalde og resten av de voksne ute. 4
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2020 #9 Skrevet 20. januar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ser selv absolutt fordeler i dagmamma. jobbet selv i mange barnehager, jobber ennå. Og barna har ikke det så veldig bra. mange små gråter og vil inn fordi de fryser, men får ikke lov. De blir kjeftet på med en veldig streng måte. Dratt opp av hetta osv. Er selv 19, og vil aldri i livet sende mitt barn i framtid til barnehage Anonymkode: 88c01...b6b Da har du jobbet i dårlige bhg. Anonymkode: d1717...663 3
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2020 #10 Skrevet 20. januar 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Da har du jobbet i dårlige bhg. Anonymkode: d1717...663 Helt enig! Det har ikke vært sånn i noen av barnehagene jeg har jobbet i. Anonymkode: aa9fe...33d 3
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2020 #11 Skrevet 20. januar 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er dagmamma for en 1-åring, og jeg får kontantstøtten i betaling, så foreldrene sparer litt på det. (Jeg passer barnet 3-4 dager i uken.) Hovedgrunnen deres er at de har behov for mer fleksibilitet enn barnehagen kan tilby. Barnehagen stenger 16:30, og noen ganger rekker de ikke å hente før 17-17:30. Mens andre dager jobber far dag og mor kveld, så de trenger bare pass et par timer mens de overlapper, og barnehagen vil helst ha barna levert før kjernetiden starter. I tillegg ville de gjerne vente til barnet er litt større med å utsette det for sykdommene som går i barnehager. Anonymkode: 1e2ca...050 Når er barnet "stort nok" for sykdommer i barnehagen? Sykdom i barnehagen skjer ikke bare på småbarnsavdeling, men er gjentakende hos eldre barn også. Dessuten er det naturlig å bli mye syk som liten, det er immunforsvaret som blir mer robust og utvikler seg! For all del, jeg er for å vente med og sende barn i barnehagen til de er minst halvannet, men å utsette barnehagestart fordi man er redd for sykdommer? Da tror jeg man får seg en overraskelse den dagen barnet starter der... Anonymkode: fd461...9aa 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2020 #12 Skrevet 20. januar 2020 14 minutter siden, AnonymBruker said: Når er barnet "stort nok" for sykdommer i barnehagen? Sykdom i barnehagen skjer ikke bare på småbarnsavdeling, men er gjentakende hos eldre barn også. Dessuten er det naturlig å bli mye syk som liten, det er immunforsvaret som blir mer robust og utvikler seg! For all del, jeg er for å vente med og sende barn i barnehagen til de er minst halvannet, men å utsette barnehagestart fordi man er redd for sykdommer? Da tror jeg man får seg en overraskelse den dagen barnet starter der... Anonymkode: fd461...9aa Ikke spør meg, jeg forteller bare hva foreldrene har sagt. Barnet skal begynne i bhg når det er ca 2,5 år. De tenker kanskje at et litt større barn tåler det bedre? Men nå var det uansett noe annet som var hovedgrunnen, som sagt. Anonymkode: 1e2ca...050
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2020 #13 Skrevet 20. januar 2020 Bruker dagmamma da det er mulighet for levering tidligere enn i bhg, da rekker vi jobb også 👍🏼 Anonymkode: 8ba03...709
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2020 #14 Skrevet 20. januar 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke spør meg, jeg forteller bare hva foreldrene har sagt. Barnet skal begynne i bhg når det er ca 2,5 år. De tenker kanskje at et litt større barn tåler det bedre? Men nå var det uansett noe annet som var hovedgrunnen, som sagt. Anonymkode: 1e2ca...050 min begynte når han var 2 år å ha var mye syk likevel. Han hadde bare gått en uke i barnehagen før han ble syk. Å det første året var han mye syk i det hele tatt. Anonymkode: aa9fe...33d
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #15 Skrevet 21. januar 2020 Hadde dagmamma til min yngste datter da hun ikke fikk plass i barnehagen nært oss da hun var 1 år. Dagmammaen var en venninne med barn på samme alder som skulle være hjemme et halvt år ekstra. Hun var hos dagmammaen 4 dager i uka og hjemme med meg 1 dag. Etter det begynte hun i barnehagen. Synes det var en fin løsning. Anonymkode: 8afcd...bf4
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #16 Skrevet 21. januar 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hadde dagmamma til min yngste datter da hun ikke fikk plass i barnehagen nært oss da hun var 1 år. Dagmammaen var en venninne med barn på samme alder som skulle være hjemme et halvt år ekstra. Hun var hos dagmammaen 4 dager i uka og hjemme med meg 1 dag. Etter det begynte hun i barnehagen. Synes det var en fin løsning. Anonymkode: 8afcd...bf4 Høres ut som en fin løsning Anonymkode: aa9fe...33d
Gjest Alterego666 Skrevet 21. januar 2020 #17 Skrevet 21. januar 2020 Dersom man betaler svart, kan man heve kontantstøtte og spare penger. Bakdeler: - Ingen formell kompetanse - Dagmamma kan bli syk - Ingen oppfølging og kontroll fra kommunen - Dersom det skjer noe med barnet vil det ikke ha samme forsikringer og oppfølging som en kommunal eller privat barnehage er pliktig å ha - Dagmamma har ingen offisiell inntekt og vil havne i fattigdomsfella og bli minstepensjonist.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #18 Skrevet 21. januar 2020 32 minutter siden, Alterego666 said: Dersom man betaler svart, kan man heve kontantstøtte og spare penger. Bakdeler: - Ingen formell kompetanse - Dagmamma kan bli syk - Ingen oppfølging og kontroll fra kommunen - Dersom det skjer noe med barnet vil det ikke ha samme forsikringer og oppfølging som en kommunal eller privat barnehage er pliktig å ha - Dagmamma har ingen offisiell inntekt og vil havne i fattigdomsfella og bli minstepensjonist. Man får kontantstøtte selv om man betaler dagmamma hvitt. En dagmamma kan også fint ha formell kompetanse, f.eks. en barnehagelærer som er i permisjon med eget barn. Anonymkode: 1e2ca...050 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå