Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vært på jobbintervju, og viste en attest fra tidligere jobb. 

Jeg hadde ikke så godt forhold til tidligere sjef, så har han ikke som referanse, men viste attesten. Har en kollega og en frivillig leder som referanser

Intervjueren skrev ned navnet, tror de ringer sjefen? Gjør de det når jeg ikke har satt han som referanse?

er det lov? 

Burde jeg ringe den tidligere sjefen og forberede han? Synes det er ubehaglig å ringe han.

Anonymkode: 5cc0f...bd4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De fleste ringer den personen som står som ref. Men det vanligste er også å føre opp sjefen, derfor blir mange nysgjerrige når disse ikke er oppført og ringer dem allikevel. De har fullt lov til det. 
Jeg førte ikke opp min ekle sjef sist jeg søkte på jobb, men ny arbeidsgiver etterspurte allikevel hans kontaktinfo. Har også opplevd at andre enn mine referanser har blitt ringt, uten at jeg var forberedt på det.

Anonymkode: 7b926...729

• Liker 1
Skrevet

Det kan være at tidligere sjef blir oppringt uansett ja. Det er ufint, men så vidt meg bekjent ingen lov mot dette, arbeidsgivere ansetter stort sett med den fremgangsmåten de ønsker (bortsett fra i det offentlige der det er krav til utlysning, ansiennitet osv. Men heller ikke der er det forbudt å ringe tidligere arbeidsgivere selv om disse ikke står oppført som referanse). 

Anonymkode: 974da...7c8

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ville snakket med tidligere sjef om hva han evt vil si.

Endret av Safir
  • Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Safir skrev:

Ville hatt en referanse du kan stole på. En dårlig referanse kan gjøre det veldig vanskelig for deg å få jobb, Hadde en bekjent som var veldig dyktig sykepleier men en dårlig referanse ødela mange jobbmuligheter. Når hun fjernet denne referansen fikk hun godt betalt jobb som sykepleier med en gang. 

Godt tips! Men ca fem meter til venstre for det ts lurte på:)

Anonymkode: 7b926...729

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...