Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sønn på to år. Jeg har 100% fast stilling i kommunen, ia bedrift. Jeg var hjemme med ham fredag forrige uke pga falsk krupp natt til fredag. Vi var på legevakta om natta. Så har han fortsatt og være syk i helga og jeg har vært hjemme med ham i dag også. Var hos legen i dag pga mistanke om lungebetennelse (han har vært veldig dårlig hele helga)., spurte legen etter sykmelding pga at jeg var borte fredag og at lør og søn telles med som to dager. Man kan kun ha 3 dager i strekk sammenhengende. Og i dag var da min fjerde dag hjemme. Da sa legen at det hadde ikke legen noe med. Jeg får ikke sykmelding fra fastlege pga det. Sykehus kunne ha skrevet sykmelding på meg hvis han ble innlagt.

Må jeg bruke avspasering eller feriedag? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel sånn at sykemelding (fra fastlegen iallfall) bare gjelder egen sykdom.

Anonymkode: bd689...871

• Liker 3
Skrevet

Du bruker syktbarndager. Du og far til barnet har 10 dager hver dere kan være hjemme i året.

• Liker 9
Skrevet

Du skal ikke ha sykemelding. Derimot skal du få legeerklæring på sykt barn utover 3 dager. 

• Liker 5
Skrevet

Du trenger ikke legeerklæring når du bruker sykt barn dager. Disse kan tas ut inntil 10 dager sammenhengende om du vil

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, ~umulia~ skrev:

Du bruker syktbarndager. Du og far til barnet har 10 dager hver dere kan være hjemme i året.

Mange steder må man ha legerklæring på at barnet er sykt hvis man er hjemme utover 3 dager i strekk. 

Hvis TS ikke kan dele dagene mellom seg og far må hun sørge for å få en legerklæring så hun kan være hjemme mer enn 3 dager. 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, Siri_H skrev:

Mange steder må man ha legerklæring på at barnet er sykt hvis man er hjemme utover 3 dager i strekk. 

Hvis TS ikke kan dele dagene mellom seg og far må hun sørge for å få en legerklæring så hun kan være hjemme mer enn 3 dager. 

Ja, men ikke når hun jobber i IA bedrift.

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, ~umulia~ skrev:

Ja, men ikke når hun jobber i IA bedrift.

Jeg jobber i en stor kommune, som er IA bedrift. Der er det fortsatt krav om legeerkæring utover 3 dager sammenhengende sykt barn. 

IA regelverket omhandler egen sykdom, jeg har ikke klart å finne noe i IA avtalen som handler om sykt barn, men kanskje du har det mer klart i mente enn meg. Det eneste jeg klarer å lese ut av IA avtalen er at ansatte i IA bedrifter som er syke utover 3 dagers ikke trenger sykemelding. Men det handler jo ikke om sykt barn. 

• Liker 3
Skrevet
30 minutter siden, Siri_H skrev:

Jeg jobber i en stor kommune, som er IA bedrift. Der er det fortsatt krav om legeerkæring utover 3 dager sammenhengende sykt barn. 

IA regelverket omhandler egen sykdom, jeg har ikke klart å finne noe i IA avtalen som handler om sykt barn, men kanskje du har det mer klart i mente enn meg. Det eneste jeg klarer å lese ut av IA avtalen er at ansatte i IA bedrifter som er syke utover 3 dagers ikke trenger sykemelding. Men det handler jo ikke om sykt barn. 

OK, jeg jobber i fylkeskommune og trenger ikke å levere legerklæring. Dette begrunnes i personalhåndbok med at vi er IA bedrift. Men mulig det er en særavtale hos oss 😊

Skrevet

Sykehuset kunne heller ikke ha skrevet sykemelding til deg. Sykemelding er kun for egen sykdom. Sykehuset kunne eventuelt ha skrevet ut pleiepengeattest, men da måtte tilstanden ha fylt kriteriene for det. Du må se hva som står i personalhåndboken din.

Anonymkode: d67de...774

• Liker 3
Skrevet

Har du ikke rett på åtte dager i strekk uten sykemelding i en ia-bedrift?

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, Rararara skrev:

Har du ikke rett på åtte dager i strekk uten sykemelding i en ia-bedrift?

Jo, men det gjelder egen sykdom. 

Anonymkode: b0c8f...244

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor teller lørdag og søndag med som fraværsdager? :klo: Skulle du vært på vakt da? Hvis du kun skulle ha jobbet fredag og mandag har du brukt 2 sykt barn dager, ikke 4. 

Uansett behøver du kun legeerklæring på at barnet er sykt og må ha en foresatt hjemme ut over 3 dager. Du kan bruke hele kvota di i strekk om du vil det.

Anonymkode: 8a874...8c5

• Liker 1
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor teller lørdag og søndag med som fraværsdager? :klo: Skulle du vært på vakt da? Hvis du kun skulle ha jobbet fredag og mandag har du brukt 2 sykt barn dager, ikke 4. 

Uansett behøver du kun legeerklæring på at barnet er sykt og må ha en foresatt hjemme ut over 3 dager. Du kan bruke hele kvota di i strekk om du vil det.

Anonymkode: 8a874...8c5

Vet ikke hvordan det er med sykt barn-dager, men i IA-bedrifter telles lørdag og søndag som sykedager om man er syk fra fredag og over helga. 

Anonymkode: f013e...bdd

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vet ikke hvordan det er med sykt barn-dager, men i IA-bedrifter telles lørdag og søndag som sykedager om man er syk fra fredag og over helga. 

Anonymkode: f013e...bdd

Ikke når det gjelder omsorgsdager. Kun ved egenmelding :) 

Anonymkode: 7c3f4...70c

• Liker 2
Skrevet

Her er det mye synsing, og heldigvis noen som kan regelverket. 

Barns sykdom omfattes ikke av IA-regelverk, og er det samme uansett hvor man jobber. Eneste som påvirker dette er om man er alene om omsorgen, har mer enn to barn, eller har kronisk syke barn med vedtak om utvidet rett til syke-barn-dager. 

Man har i hovedsak 10 dager man kan benytte når man har behov for det, enten barnet er sykt eller den som normalt passer barnet er syk. Om det er krav om erklæring ved bruk av mer enn 3 dager må dette være noe som står i bedriftens personalhåndbok, da det ikke står noe om dette i loven. 

Ved barns sykdom regnes KUN de dagene man skulle jobbet, så helg er unntatt, i motsetning til egen sykdom. Syke-barn-dager beregnes også i hht kalenderår, så 1/1 hvert år får man 10 nye dager. 

Anonymkode: e234c...f8b

• Liker 1
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er det mye synsing, og heldigvis noen som kan regelverket. 

Barns sykdom omfattes ikke av IA-regelverk, og er det samme uansett hvor man jobber. Eneste som påvirker dette er om man er alene om omsorgen, har mer enn to barn, eller har kronisk syke barn med vedtak om utvidet rett til syke-barn-dager. 

Man har i hovedsak 10 dager man kan benytte når man har behov for det, enten barnet er sykt eller den som normalt passer barnet er syk. Om det er krav om erklæring ved bruk av mer enn 3 dager må dette være noe som står i bedriftens personalhåndbok, da det ikke står noe om dette i loven. 

Ved barns sykdom regnes KUN de dagene man skulle jobbet, så helg er unntatt, i motsetning til egen sykdom. Syke-barn-dager beregnes også i hht kalenderår, så 1/1 hvert år får man 10 nye dager. 

Anonymkode: e234c...f8b

Nja, du burde gjerne lese lovverket? 

Klippet fra § 9-7.Dokumentasjon av sykdom

«Fra den fjerde dagen kan arbeidsgiveren kreve at barnets eller barnepasserens sykdom blir dokumentert med legeerklæring.»

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1997-02-28-19/KAPITTEL_5-5-2#§9-5

Anonymkode: 7c3f4...70c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...