Gå til innhold

Er det vårt eller huseiere ansvar?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Huseier har byttet inngangsdøren vår, vi fikk bare utlevert en nøkkel til den nye døren med beskjed om at vi kunne slipe opp en nøkkel til. Er det vi som skal betale for dette, eller kan vi kreve at huseier dekker dette? 

Anonymkode: e555e...ea7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det koster 100,- å slipe opp en nøkkel. Jeg slipte bare opp til vår dør. Falt meg ikke inn å spørre huseier. Tenker at det klarer man selv om man trenger flere nøkler enn huseier deler ut. 

Anonymkode: ca92f...321

• Liker 27
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Huseier har byttet inngangsdøren vår, vi fikk bare utlevert en nøkkel til den nye døren med beskjed om at vi kunne slipe opp en nøkkel til. Er det vi som skal betale for dette, eller kan vi kreve at huseier dekker dette? 

Hva står i kontrakten? Skal dere ha en eller to nøkler? Hvis to = huseiers ansvar

Anonymkode: a6e42...429

• Liker 4
Skrevet

Det koster lite å få ny nøkkel! Ville virkelig ikke lagd noe problem ut av det 

• Liker 13
Skrevet
Akkurat nå, SoWhat? skrev:

Det koster lite å få ny nøkkel! Ville virkelig ikke lagd noe problem ut av det 

Hadde nok ikke tenkt så nøye gjennom det, hadde det ikke vært for at vi har svært dårlig økonomi og trenger hver eneste krone for å ikke gå i minus hver måned... 

TS

Gjest theTitanic
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde nok ikke tenkt så nøye gjennom det, hadde det ikke vært for at vi har svært dårlig økonomi og trenger hver eneste krone for å ikke gå i minus hver måned... 

TS

Jeg ville likevel ikke lagd oppstyr rundt en hundrelapp. Det virker veldig smålig.

Skrevet (endret)
3 minutter siden, theTitanic skrev:

Jeg ville likevel ikke lagd oppstyr rundt en hundrelapp. Det virker veldig smålig.

Det handler ikke om smålighet... En hundrelapp kan dekke mye mat

Endret av AnOnYm jEnTe.
  • Liker 9
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva står i kontrakten? Skal dere ha en eller to nøkler? Hvis to = huseiers ansvar

Anonymkode: a6e42...429

Nøkler er ikke nevnt i kontrakten

TS

Skrevet

Det er huseier som er ansvarlig.

Anonymkode: fef2a...658

Skrevet

hvor mange står dere på kontrakten? Står dere to, så skal hver få sin egen nøkkel. Kun en, da må dere slipe selv. Spør eier om lov først

Anonymkode: 7d7df...904

• Liker 3
Skrevet

Hvis dere hadde laget stor krangel av en nøkkel hjemme hos meg tror jeg ikke dere hadde fått fornyet leiekontrakten når den gikk ut altså. Vil ha leieforhold uten styr, ved konstant mas blir det hellere ny leieboer neste gang. Velg dine kamper er litt beste tips. Evt avtal at huseier betaler men at dere fikser nøkkelen.

Anonymkode: 3f88d...f6c

• Liker 7
Skrevet

Slip en ekstra nøkkel.

Er du ikke en voksen person?

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde bare slipt en ekstra nøkkel.

Men forstår at det er trangt økonomisk. Det går jo an å spørre pent om de kan slipe opp en ekstra for dere? Dere framstår kanskje litt hjelpesløse på den måten, men det er jo lov å si at det er krevende økonomisk for tiden. Men tror ikke at dere kan kreve noe, i hvert fall. 

Anonymkode: 28e93...d2d

• Liker 1
Skrevet

Og når dere flytter ut, skal dere levere begge nøklene tilbake? Eller kaste den dere betalte for?

Rett skal være rett. Leietaker skal ikke sponse nøkler til huseier.

Anonymkode: 7dea5...9ed

• Liker 4
Skrevet

Hold tilbake kostnaden ved neste husleie? Trekk fra summen når dere flytter ut/returnerer nøkkel?

Skrevet

Hvis det ikke er nevnt antall i kontrakten, så må dere nok ordne en til selv. Men går an å spørre pent selvfølgelig, si dere har det trangt økonomisk. 

Anonymkode: 99215...b76

Gjest Villfisker
Skrevet

Dette er en bagatell. Hadde ikke lagd noe oppstyr av dette. Når du leier, trenger du gode referanser. Jeg hadde ny nøkkel, og ikke tenkt noe over det. Ikke alle kamper det er verdt å ta, selv om man har rett. 

Skrevet

Prisen for ny nøkkel varierer, alt ettersom hvilken type nøkkel det er, jeg har betalt alt fra 100 til over 500. Jeg har aldri opplevd å få færre enn tre sett med nøkler når jeg har leid (én til hver av leietakerne og reservenøkler). Eller, det har hendt at det har manglet ett eller to sett, da har enten leietager kopiert opp selv eller jeg har gjort det og sendt over en kopi av kvitteringen og beløpet har blitt trukket fra neste måneds husleie.

Det stemmer sikkert at antall nøkler skal spesifiseres i leiekontrakten for at det skal være utleiers ansvar (utover ett sett), men, dere som mener at TS fremstår som gjerrig ved å «krangle» på et utlegg på 100 kroner – det er da vel enda mer smålig og gjerrig av en utleier som tjener 5000–15000 kroner på å ha leietaker boende å bli snurt over å trekke 100–500 kroner fra husleia for et utlegg til noe som tilhører bopelen, eller?

Og, dette:

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Og når dere flytter ut, skal dere levere begge nøklene tilbake? Eller kaste den dere betalte for?

Rett skal være rett. Leietaker skal ikke sponse nøkler til huseier.

Hvis leietaker betaler, så er nøkkelen leietakers. Da hadde jeg tatt den med meg eller kasta den når jeg flytta.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har alltid slipt nye nøkler selv og betalt for det - men om dere sliter økonomisk så ser jeg ingenting galt i å sende en melding/mail til huseier for å sjekke. Han/hun får jo disse nøklene igjen, så sånn sett så bør de ikke kunne protestere på å måtte betale.

Jeg hadde sendt en mail/sms og spurt om det fantes en til nøkkel til døren dere kan få benytte, og om ikke så ønsker dere å få slipt en ny nøkkel slik at dere har en hver. Spør om det er OK at summen på xxx kroner trekkes fra neste leie. Nevn at du gjerne kan ordne med dette selv og sende kvittering el.lignende.

Om huseier av en eller annen grunn nekter, så får dere heller betale selv. Ikke verdt å lage noe mer mas ut av :)

Anonymkode: 35fe0...dd2

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, Imsen skrev:

Prisen for ny nøkkel varierer, alt ettersom hvilken type nøkkel det er, jeg har betalt alt fra 100 til over 500. Jeg har aldri opplevd å få færre enn tre sett med nøkler når jeg har leid (én til hver av leietakerne og reservenøkler). Eller, det har hendt at det har manglet ett eller to sett, da har enten leietager kopiert opp selv eller jeg har gjort det og sendt over en kopi av kvitteringen og beløpet har blitt trukket fra neste måneds husleie.

Det stemmer sikkert at antall nøkler skal spesifiseres i leiekontrakten for at det skal være utleiers ansvar (utover ett sett), men, dere som mener at TS fremstår som gjerrig ved å «krangle» på et utlegg på 100 kroner – det er da vel enda mer smålig og gjerrig av en utleier som tjener 5000–15000 kroner på å ha leietaker boende å bli snurt over å trekke 100–500 kroner fra husleia for et utlegg til noe som tilhører bopelen, eller?

Og, dette:

Hvis leietaker betaler, så er nøkkelen leietakers. Da hadde jeg tatt den med meg eller kasta den når jeg flytta.

Veldig dårlig råd, hvis leietager tar med seg, kvitter seg med eller roter bort nøkkel så er det leietageren som er ansvarlig for ny lås og det kan bli veldig dyrt.

Anonymkode: a33bc...96d

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...