AnonymBruker Skrevet 20. januar 2020 #1 Skrevet 20. januar 2020 Vi har jo mange unødige jobber i dag som kan tas over av teknologi. Problemet er at vi ser på jobb som meningsfullt, alle skal like det. Viktige jobber på bunnen blir dårlig betalt, som ofte er de viktigste jobbene i samfunnet. Som renovasjon og renhold, du ser jo hva som skjer når man stopper å hente søppel eller å vaske. Samfunnet stopper helt opp. Fin artikkel om dette i aftenposten: Har du en tullejobb? Anonymkode: 4197a...cd8 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2020 #2 Skrevet 20. januar 2020 Nrk var det såklart... 🙂 Anonymkode: 4197a...cd8 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2020 #3 Skrevet 20. januar 2020 Grei artikkel med noen gode betraktninger i, men den glemmer å betrakte noe essensielt i arbeidslivet. Det er ikke slik at dødtid (spennet mellom faktisk jobbing og total tid brukt på arbeidsplassen) alltid er negativt, det er mange som har stillinger der tilgjengeligheten er like viktig, og ikke minst kunnskap til å utføre arbeidsoppgavene når det trengs. Dødtid trenger heller ikke være negativt når det f. eks. brukes på kompetanseheving, sosalisering (viktig for et produktivt arbeidsmiljø) osv. Men klart, det kan være en utfordring at nesten ingen har fått redusert arbeidstid i det hele tatt som følge av utviklingen. Det er også et problem (som artikkelen for så vidt ikke går inn på) at arbeidsbyrden når det gjelder betalt arbeid i samfunnet er svært ujevnt fordelt. Noen jobber ekstremt mye, mens andre mindre, noe som fører til ujevne bidrag til velferdsstaten. Tror ikke det er bare for skatteviljen over tid. Anonymkode: 537e8...8ef 5
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2020 #4 Skrevet 20. januar 2020 Jeg er undulatterapaut. Hver eneste dag forbauses jeg over at folk faktisk betaler meg. Anonymkode: 9d4a9...ab9 11
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2020 #5 Skrevet 20. januar 2020 Jeg tenker ikke at jobb må være meningsfullt, den skal kreve litt av intellektuelt, betale fritiden min og ikke være for stressende slik at den stjeler energi. Jobber med digital markedsføring og det er i og for seg meningsløst. Anonymkode: fefbb...08e 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2020 #6 Skrevet 20. januar 2020 Hva som er en tullejobb er det jo mange meninger om. Jeg er journalist, og mange mener jo at vi er de dummeste menneskene som vandrer på denne planeten 😅 Men jeg vil jo argumentere for hvorfor jobben vi gjør er viktig - og at den ikke kan overtas av roboter riktig ennå i hvert fall. Eller - deler av jobben er jo overtatt av teknologien, så klart. Men selve møtet med mennesker og å skrive sakene er det heldigvis fortsatt mennesker som gjør ☺️ Anonymkode: 8f125...b90 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2020 #7 Skrevet 20. januar 2020 Jeg tenker at vi kunne jobbet mye mindre i dag. Å hatt det bedre med oss selv. Anonymkode: 4197a...cd8 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2020 #8 Skrevet 20. januar 2020 Ja, jeg har en tullejobb. 100%. Anonymkode: 7581c...95e
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2020 #9 Skrevet 20. januar 2020 Jeg jobber med it support. Det hadde ikke vært bruk for meg hvis du hadde giddet å lære deg hvordan systemet virker. Takk for at du ikke gidder. ❤️ Anonymkode: b0a5f...aba
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #10 Skrevet 21. januar 2020 I fremtiden vil vi jobbe med å utvikle hverandre i form av fokus på personlig utvikling. Det har allerede startet nå med de workshopen det er reklame om på fb støtt og stadig. Noen vil vel ha fysiske jobber hvor de hjelper andre med noe. Jobber som politi, brannkobstabel, helse er jobber som alltid vil være blant anna.. Anonymkode: d048d...36a
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #11 Skrevet 21. januar 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber med it support. Det hadde ikke vært bruk for meg hvis du hadde giddet å lære deg hvordan systemet virker. Takk for at du ikke gidder. ❤️ Anonymkode: b0a5f...aba I staten er det i hvert fall umulig å lære seg systemene godt nok, for i det du har lært deg det nogenlunde, så kommer de med et nytt system. Så du har nok jobb så lenge du vil ha det. Anonymkode: cbccb...940
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #12 Skrevet 21. januar 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber med it support. Det hadde ikke vært bruk for meg hvis du hadde giddet å lære deg hvordan systemet virker. Takk for at du ikke gidder. ❤️ Anonymkode: b0a5f...aba Ingen årsak Er forresten kjempefornøyd med IT support på min arbeidsplass. Jeg synes det er tullete om jeg skal bruke tiden min på å lære meg IT systemet, lønnskjøring, sortere post eller andre administrative oppgaver. Vil gjerne bruke tiden min på kjerneoppgaver, og det vil arbeidsgiver at jeg gjør også. Men ser at på mange arbeidsplasser kan støttefunksjonene bli ett mål i seg selv, da blir det mange tullejobber. Rareste er at tullejobbene da også stjeler av tiden til de som produserer og ikke avlaster dem slik det burde være. Anonymkode: e7e05...c9b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå