Gå til innhold

Er det meg eller dem det er noe galt med?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Beklager langt innlegg, takk til den som gidder å lese!

Jeg trenger å få vite om jeg bare har vært ufattelig uheldig med venner eller om det er meg det er noe galt med. Jeg føler dette nærmest er tragikomisk og om det virkelig går an å ha så uflaks med valg av venner.  

Kan kanskje starte med å si at jeg er en dame som ikke har hatt en så grei start på livet, barndommen og tenårene var jeg en hakkekylling, altså mobbeoffer. Spesielt jentene har vært veldig stygge mot meg. Jeg har alltid fått høre som trøst fra andre at det er utseende mitt som har gjort dette, at jeg er «pen», men jeg har alltid hatt dårlig selvtillit, så dette ser jeg strengt tatt ikke selv. 
Jeg har også alltid hatt vanskelig for å stå opp for meg selv og har også slitt mye med det i voksen alder, men er flinkere til dette nå. Gått MYE i terapi. 

I løpet av få år har jeg mistet 3 venninner. Jeg kan starte med venninne A. Dette var ei bestevenninne fra barneskolen. Hun valgte jeg å kutte ut etter at hun la seg ut etter kjæresten min ( nå eks ) og klinte med han på byen. Denne venninnen var i tillegg selv gift. Etter dette beklaget hun, men kom med unnskyldninger om at han hadde nok vært utro med noen andre uansett og at han hadde vært så «på» henne.Ett over 20 år gammelt venskap ble avsluttet. 

Venninne B ble jeg kjent med for nesten ti år siden. På denne tiden var jeg veldig psykisk syk, sterk angst og klarte kun å omgås sosialt med alkohol innabords. Her hadde jeg selvfølgelig all feil for at vennskapet ikke fikk utviklet seg videre og det var fordi jeg aldri turte å møte henne utenom fest og fyll. Avslo alltid invitasjoner. Men ble veldig lei meg den gangen under en fest hvor en venn av henne kommenterte at venninna mi snakket jo dritt om meg og venninne B da innrømte til meg at ja, hun hadde sagt jeg var veldig spesiell og rar. Etter dette ble jeg veldig skeptisk til venninne B og bedre ble det ikke da hun ville være med i body fitness og jeg sa ( jeg har også hatt spiseforstyrrelser ) at jeg syntes hun er fin som hun er og ikke burde gå inn i så mye kroppspress. Etter dette skrev hun et rasende innlegg på bloggen sin om at venninner måtte slutte å være så misunnelige og heller komme seg opp av sofaen og slutte å spise godteri. Har ikke kuttet ut B, men vi har veldig lite kontakt.

Venninne C ble jeg kjent med via venninne B. Jeg må da starte med å si at venninne B hadde sagt mye stygt om henne også. Venninne C og jeg ble gode venner, men jeg oppdaget dessverre at hun endret personlighet når det var flere til stede. Spesielt hvis det var gutter. Da var det om å gjøre og tøffe seg, henge meg ut og sette seg selv i et bedre lys. Alt fra hvor dårlig kokk jeg er, at jeg kjører treigt ( hun selv har ikke en gang sertifikat ) til å si høyt at jeg har hatt kjønnssykdom. Sistnevte stemmer ikke. Det ironiske var at venninne C tidligere fortalte meg at hun hadde hatt klamydia. Under fester kunne hun også si andre hånlige ting som, «ja, herfra ser jeg godt at du har hairextensions! i en spydig tone. Moren min som hilste på venninne C kommenterte også etterpå at hun merket at C var veldig ute etter å drite meg ut. 
Jeg valgte å kutte C helt ut og slettet henne også på Facebook. Da hun ikke en gang gadd å sende meg en bursdagshilsen ( og jeg vet hun garantert fikk med seg at jeg hadde bursdag siden vi har flere felles venner som gratulerte meg ) så valgte jeg å slette henne. 

Venninne D har jeg kjent siden ungdomsskolen. Henne valgte jeg å kutte ut da hun også under en fest begynte å flørte med en jeg hadde datet i flere mnd. Hun sa rett ut at hun ville ha sex med han. Dagen etterpå var unnskyldningen hennes at hun bare ville teste mine følelser for han... Denne venninnen har også flere ganger oppigjennom årene lånt klær av meg og ikke gitt dem tilbake fordi hun ikke «finner de». Så deretter har jeg sett bilde av henne på Facebook med mine klær. Hun har vel vært det man kan kalle en snylter. Hun spurte f.eks meg om jeg kunne kjøpe en pakke bind til henne fordi hun ikke hadde råd, for deretter å gå selv og kjøpe seg røyk og to store Redbull bokser..

Både venninne B og C snakket dritt om D og venninne D var veldig til å snakke dritt om venninne C.

Så kommer grunnen til at jeg føler for å skrive dette innlegget akkurat nå: på lørdag scroller jeg gjennom Facebook og ser at det har blitt holdt fest for venninne B, jeg har ikke blitt invitert og jeg skjønner jo godt hvorfor når jeg ser festen er hos venninne C. Men så får jeg i tillegg se at venninne D er på festen, hun som har snakket så dritt om venninne C og som venninne C og D har snakket så dritt om også. De har altså blitt venner. 

Jeg begynner liksom å lure på om det er jeg som er blind på meg selv, at jeg er ei ræva venninne eller om det bare er jeg som har hatt ufattelig uflaks med venner?

Anonymkode: 664bf...b09

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo ikke så lett å svare på, men du sitter i alle fall igjen med dårlige vennskap. Kanskje du bør komme deg ut av det miljøet du er i og få nye venner. Vennskap tar tid, og man brenner seg litt underveis på det man trodde var en venn, men som ikke var det.. Men en god venn overlever det meste av angst, småkranglingi osv, så virker som dine venner ikke var av det gode slaget.. men krysser fingrene for deg at det dukker opp ekte venner snart. 

hilsen meg som var Viggo venneløs i noen år pga alvorlig sykdom.. men som de siste året har fått nye venner jeg føler jeg har kjent hele livet.. 

Anonymkode: c4a7f...813

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke så lett å svare på, men du sitter i alle fall igjen med dårlige vennskap. Kanskje du bør komme deg ut av det miljøet du er i og få nye venner. Vennskap tar tid, og man brenner seg litt underveis på det man trodde var en venn, men som ikke var det.. Men en god venn overlever det meste av angst, småkranglingi osv, så virker som dine venner ikke var av det gode slaget.. men krysser fingrene for deg at det dukker opp ekte venner snart. 

hilsen meg som var Viggo venneløs i noen år pga alvorlig sykdom.. men som de siste året har fått nye venner jeg føler jeg har kjent hele livet.. 

Anonymkode: c4a7f...813

Jeg skal flytte til nytt fylke i år og håper det hjelper. Takk for svar. :) 

Ts

Anonymkode: 664bf...b09

• Hjerte 1
Skrevet

Det er ikke noe galt med deg, men de du hadde som venninner var virkelig dårlige venner vil jeg si. Bra du kuttet dem ut og heller kan få en ny start med andre nye og bedre venninner

• Liker 3
Skrevet

Jeg trodde at sånne falske venner ikke fantes lengre enn på ungdomsskolen så jeg har brent meg på godtroenhet om folk! Kan relatere veldig godt til det du skriver og nå har jeg desverre ingen venner i livet. Det føles tryggere, men forferdelig ensomt. En venn jeg har årlig kontakt med sier at det desverre er noen sånne erfaringer man gjør seg gjennom livet og at man aldri skal stole på noen. Om vennskap skal være så overfladiske så vil jeg ikke ha dem uansett, for jeg er et følelsesmenneske som liker medmenneskelig kontakt for å bygge ekte relasjoner.  Ikke nå mer. 

Anonymkode: 84f9a...3ee

• Liker 2
Skrevet

Dessverre tror jeg personer som sliter med selvtillit, og ikke er god på å sette grenser tiltrekker seg venninner som bevisst eller ubevisst ser en mulighet til å fremheve seg selv på bekostning av andre, eller ihvertfall få lov til å utfolde seg uten mye motbør. Det betyr ikke at det er noe galt med deg som er sånn, men det kan være en forklaring, at du har fått venninner som tenker de slipper unna med å snakke dritt, flørte med typen din og snylte. Og det har de vel til dels også, så lenge du ikke har konfrontert dem. Det betyr ikke at det er noe galt med deg, sånt er kjempevanskelig. Og vanligere enn man skulle tro. 

Det virker imidlertid som om du har vært ekstra uheldig, blir ganske satt ut av å lese hvordan "venninnene" dine oppfører seg. 

• Liker 3
Skrevet

Mitt inntrykk TS, er at mange opplever venner/venninner som kan oppføre seg sånn.

Venninne C som du ble kjent med via venninne B, er jo også fort samme type person som B. Høres ut som du har hatt uflaks, men hvis du er voksen 30-40 år, så føler jeg nesten ikke at du har hatt nevneverdig uflaks engang - folk flest opplever kjipe ting med både venninner/kameratgjenger som skuffer stort. Men selvsagt ekstra trist og vanskelig å bære hvis man ikke har et par andre venner med bedre egenskaper.

Syns heller ikke du høres ut som en ræva venninne :)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...