Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg måtte sjekke hva min egen bruttolønn er (vet netto 😄) jeg har en rimelig basic medarbeiderstilling i et privat firma (trenger maks en bachelor, jeg har ikke fullført det engang, men har jobbet der i 10+ år), jeg har 38000 i mnd brutto, 28000 netto. Med 2000 i barnetrygd og foreldrefradrag på skatt går det greit rundt, med hadde jeg hatt 20000 netto hadde det ikke gått rundt med de utgiftene vi har nå, måtte tatt noen heftige grep. Vi bor i Oslo, eier egen bolig, men har ikke bil. Har ikke bidrag på noen av ungene, vi deler på utgifter til fritidsaktiviteter ol.

Anonymkode: 65a08...535

• Liker 1
Skrevet

20000,- utbetalt er lite. Jeg har utbetalt rundt 34000,- i lønn. Men så har jeg huslån, forsikringer, SFO, strøm, telefon, internett, eiendomsskatt mm. Hadde blitt knagert med bare 20000 i mnd. 

Anonymkode: 43aaf...ce7

Skrevet

Hvor mye du får utbetalt er ikke veldig interessant, det spørs jo hvor mye du skatter. Jeg har 39k, utbetalt 25, feks. Er godt fornøyd med det. 

• Liker 1
Skrevet

Om du har lave bokostnader går det vel. Jeg er alenemor til 2. Hadde aldri overlevd på 20’ utbetalt. Barn koster!

Anonymkode: 2e5f8...618

• Liker 1
Skrevet

jeg hadde ikke klart meg på under 20.000 i måneden i hvert fall, og jeg har ikke barn eller samboer, men heller ingen lån. Fatter ikke hvordan folk får det til å gå rundt, og samtidig leve livet, med en netto lønn på sånn 14.000, som jeg har inntrykk av at veldig mange spesielt jenter/alenemødre har. Jeg har pleid å ligge på minst 30.000 netto mens jeg var ufaglært. Nå studerer jeg på heltid, og har ca 20.000 utbetalt, så er avhengig av full støtte fra lånekassen i tillegg. All ære til de som klarer seg på tjue tusen pr måned i lengre tid. 

Anonymkode: e0be7...a1d

• Liker 1
Skrevet

Alt kommer jo an på hvilke kostnader man han har, og hvilke man eventuelt er villig til å redusere. De dyre tingene i Norge er gjerne bolig, og for mange tett etterfulgt av bil. Greier man å redusere boligutgiftene gjennom f. eks. å betale ned mye av boliglånet, og skaffe en billigere bil (eller ikke ha bil i det hele tatt dersom man greier seg uten) så er mye gjort, og 20K utbetalt kan rekke langt. 

Anonymkode: bbdd6...8a7

Skrevet

Har utbetalt mellom 19-24000 i mnd. To barn mellom 10-12 år alene. Huslån, billig bil, barnetrygd og bidrag på 3000 samlet som går til ungenes ekstra utgifter og kontingenter, lever sparsomt og prioriterer barn og nødvendige utgifter. Ikke noe reising eller annet på meg, kjøper klær og sko på salg, etc.. det er tøft! Men jaggu klarer vi det.

Jeg har hatt mye mindre utbetalt før, da jeg begynte jobbe etter yngste startet barnehage var det noen mnd bare 15000 og jeg ofret overgangsstønad for å komme meg i jobb. (Angrer litt på det igrunn.)

Om man prioriterer og velger smarte løsninger på bolig, bosted, bil og utgifter så klarer man seg på 20000..

Anonymkode: 7e1fe...1a8

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Inspirert av tråden om hvordan man skal klare seg som alenemor. 

Der blir det kommentert at man har veldig dårlig lønn om man tjener 20 000 kr i mnd. 

Jeg har en høgskoleutdanning og får noen flere tusenlapper enn det, MEN jeg har også annsinitet på en del år. Skal snart gå NED i lønn og vil antagelig få utbetalt 20 000kr. Er det virkelig SÅ lav og dårlig lønn? Trodde vi var mange rundt denne månedslønnen.. 

Anonymkode: 63e1c...c8f

Hva som er god lønn er egentlig ikke så interessant. Det kan være folk som tjener det dobbelte av deg som sitter igjen med mye mindre etter at regninger og utgifter er betalt. 

Anonymkode: 5c03d...51a

Skrevet

Jeg har utbetalt 19500kr og jeg klarer meg helt fint. Men jeg er enslig da, egen leilighet, uten bil. Har faste utgifter på 8700kr og bruker ca 5300kr på alt annet(mat, husholdning, hvitevarer, helse, klær, fornøyelser og gaver). Det gir meg hele 5500kr til overs, til sparing eller ferie eller annet. 

Jeg syns jeg har det svært romslig. Men jeg er sparsommelig av natur, noen hadde kanskje slitt. Vi er ulike! 

Anonymkode: 45d03...ecd

• Liker 1
Skrevet

Jeg har 20 000kr på dagpenger, lever godt på dette. Kan spare mye av de hver mnd.

Da er det ingen vits å jobbe for ca 22-23 utbetalt.

Anonymkode: 503ce...a6c

• Liker 1
Skrevet

Om man klarer seg greit eller ikke vil jo avhenge av så mangt. Med det forbruket og de utgiftene jeg har i dag, så ville det vært bra snaut ja. Det vil si - det hadde gått, men det hadde blitt lite «ekstra» for å si det sånn. 20.000 er det jeg i dag bruker hver måned på lån, mat, regninger, fast sparing - ja, igrunn alt det «faste». Men da hadde ikke vært noe til klær, sminke/hudpleie, restaurant, kulturelle arrangement, hobbyer, treningssenter, bensin osv.

Jeg vet at jeg er privilegert som har muligheten til å bruke penger på disse tingene, og det er jeg takknemlig for. Selv om jeg også har jobbet hardt (og fortsatt jobber hardt) for å ha denne økonomiske friheten. 

Anonymkode: 729cc...cd9

Skrevet

Hva man har utbetalt må ses opp mot hva man har av utgifter. Jeg har cirka 26k utbetalt som vel også er definert som lav inntekt, men jeg har faste utgifter (husleie, studielån, forsikringer, telefon) på bare 1/3 av inntekten og føler at jeg har veldig god råd.

Anonymkode: 145a9...ad9

Skrevet

Jeg har ikke så langt over det utbetalt selv. 22/23000 i mnd. Nå har lønna mi gått opp fra i år med 38000 kr så vet ikke hvor mye det blir utbetalt neste mnd. Ikke mye det for så vidt, men jeg har mye fritid med den jobben. Jobber ikke mer en 196 dager i året. 

Skrevet

Der blir det kommentert at man har veldig dårlig lønn om man tjener 20 000 kr i mnd. 

Jeg har en høgskoleutdanning og får noen flere tusenlapper enn det, MEN jeg har også annsinitet på en del år. Skal snart gå NED i lønn og vil antagelig få utbetalt 20 000kr. Er det virkelig SÅ lav og dårlig lønn? Trodde vi var mange rundt denne månedslønnen.. 

For ti år siden fikk jeg samme lønn. Jeg kom igjennom 9årig grunnskole med et nødskrik. Det er faktisk veldig, veldig dårlig for deg om du har høyskoleutdannelse. 

Anonymkode: e5ff0...daa

Skrevet

20.000 utbetalt er passe dårlig, ja. Spesielt om man bor i Stavanger / Sandnes, Oslo / Akershus, Bergen og Tr.heim, og mange bor der. Det er der man finnes mesteparten av Norge og det som ellers er relevant for samfunnet her til lands - enten det gjelder høyere utdanning eller innovativt arbeidsmarked der de fleste arbeidsplasser blir til. 

Må man betale full pris når det gjelder leie eller har nylig kommet inn på boligmarkedet, så er 20.000 veldig dårlig. 

Jeg kan bruke meg selv som eksempel. Hadde jeg måttet leve av 20.000, i og med at jeg akkurat nå har ingen formue eller noe som helst, så vil jeg måtte mest sannsynlig punge ut 8.000 - 8.500 kr, inkl strøm for en liten ett-roms leilighet i noen av disse byene. Så må man legge på internett, telefon, offentlig transport, diverse husartikler, vasking av klær, for ikke å snakke om mat, som nå også er veldig dyrt. Nei, jeg er ikke en dame på ca 50 kg som kan spise like mye som en liten due. Så mat koster. 

Så jeg vil si at beløp på 20.000 tillater ikke at du bygger deg et liv. Det er det som er problemet med en slik lønn. Har man ikke nedbetalt leilighet eller formue på andre måter, så er dette beløpet svært lite å leve av. Kommer det uforutsette utgifter - så sliter man. Har man lyst å bygge formue - helt umulig. Så dette er ikke et beløp man kan leve av - la oss si, de neste 20+ år.  

Dette er sånn beløp du kanskje sliter med i 1 - 2 år, men da må det skje noe, og da mener jeg mer positivt på lønnsfronten. 

Den gjennomsnittelige bruttolønna i Norge nå for tiden er nærmere 570.000 kr og det betyr at man får utbetalt som singel / enslig, et sted mellom 35.000 - 36.000 kr per måned. 

Det er dermed ikke sagt at du må ha minst 35.000 kr utbetalt, men utifra scenarioet der man ikke eier noe (og har heller ikke noe arv å vente), så sliter man hardt om man ikke har en lønn som i det minste har en utbetaling på 25.000 kr. Først da kan man begynne å spare NOE, men fortsatt ikke noe særlig. Dette selvsagt utifra et scenario der man er enslig og ikke har formue. 

Enslige minstepensjonister mottar alt fra 17.500 - 18.500 per måned, inkludert moderat beløp hva gjelder bostøtte, og dette er definitivt ikke noe beløp å skryte av. Mange minstepensjonister er også syke, så det går en del penger der også til apoteket. 

Så per år 2020, er 20.000 netto virkelig ikke noe særlig. Det legger store begrensninger på hverdagen, med mindre du har, som sagt, en nedbetalt leilighet og alt du må punge ut der er strømregning (1.500 kr per måned) og fellesutgifter på kanskje 1.500 - 2.000 per måned.

Anonymkode: c598a...460

• Liker 4
Skrevet

Jeg har utbetalt ca 15 000 i måneden, har ett barn og klarer meg fint på det. Så 20 000 skal gå bra det :) 

Anonymkode: a589e...372

Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg hadde ikke klart meg på under 20.000 i måneden i hvert fall, og jeg har ikke barn eller samboer, men heller ingen lån. Fatter ikke hvordan folk får det til å gå rundt, og samtidig leve livet, med en netto lønn på sånn 14.000, som jeg har inntrykk av at veldig mange spesielt jenter/alenemødre har. Jeg har pleid å ligge på minst 30.000 netto mens jeg var ufaglært. Nå studerer jeg på heltid, og har ca 20.000 utbetalt, så er avhengig av full støtte fra lånekassen i tillegg. All ære til de som klarer seg på tjue tusen pr måned i lengre tid. 

Anonymkode: e0be7...a1d

Nettopp, 20.000 er generelt dårlig. Iallfall under det scenarioet om man ikke har nedbetalt leilighet. Altså, disse som skryter over at de "klarer seg" glemmer ofte at de har i mange tilfeller en samboer som de gjerne ikke har lyst å innrømme at de lener seg mye mer på enn de det ønsker å innrømme. For kvinner er det iallfall lettere om kvinnen ser noenlunde greit ut (så kan hun fort finne seg en produktiv mann). 

Men er du en enslig mann i en slik situasjon, der man må klare seg på 20.000 og betale full leie på leiemarkedet, så er man klassifisert faktisk som en "taper" og går under relativ fattigdom kategorien. 

Jeg tror at EU sin fattigdomsgrense var på rundt 230.000 kroner, så man er akkurat på grensa til relativ fattigdom, noe som betyr at man kan overleve, men det blir som et slags fengsel hvis man må leve av dette resten av livet. Sjansen er også høy at man dør tidligere om man er enslig og må leve ellers av et slikt beløp resten av livet.

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har utbetalt ca 15 000 i måneden, har ett barn og klarer meg fint på det. Så 20 000 skal gå bra det :) 

Anonymkode: a589e...372

Grei trolling dette. Tror vi forholder oss til de definerte fattigdomsgrensene, jeg. 

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre om hvorfor du ville slitt da? Er det pga. svært store utgifter? 

Svært store utgifter? Ikke meg du spør, men jeg betaler 17.000 i måneden i renter og avdrag på boliglånet, og bruker medisiner for over 1000 i måneden. I tillegg kommer strøm, telefon, mat, kommunale avgifter, drivstoff, forsikringer, SFO (men bare i noen få år akkurat det da)... Netflix og TV og fritidsaktiviteter og sånn kan man jo velge bort, og man må ikke ha internett (kan bruke mobildata til de mest nødvendige tingene), men jeg hadde definitivt måttet selge leiligheten om jeg bare hadde 20 000 i måneden. 

Hva er bruttolønnen om man har 20 000 utbetalt - tipper under 300 000 ? (en venninne har svært lav lønn, 330 000 brutto, og hun har 23 000 i måneden utbetalt. )

300 000 er bare såvidt over halvparten av gjennomsnittslønnen - selvsagt er det veldig lavt.

Anonymkode: 0c54e...96d

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde vært glad hvis det hadde vært min netto utbetaling. Det er mer enn hva jeg får i dag.

håper jeg blir kvitt gjelda, så pengene mine strekker til. Noen tusenlapper ekstra i mnd, hadde gitt meg anledning til å  dekke det jeg mangler, og samtidig hjelpe andre som ikke har det godt. Vet hvordan det er, etter noen år på trygd.

Anonymkode: ab4ce...0c6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...