Gå til innhold

Koke byggryn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan koker dere byggryn? Trenger de bløtlegges først? Hvor lenge koker dere dem?

Anonymkode: b71cf...b5c

Skrevet

Bløtlegger over natta.

Har jeg dårlig tid har jeg hurtig-byggris som bare tar 20min fra tørr tilstand.

Skrevet
16 timer siden, loveli skrev:

Bløtlegger over natta.

Har jeg dårlig tid har jeg hurtig-byggris som bare tar 20min fra tørr tilstand.

Så de må bløtlegges? Blir ikke helt klok på det som står på pakken, det står de bør bløtlegges før bruk i bakst men ikke noe i forbindelse med koking

Skrevet

Jeg lar de ligge i bløt over natta før jeg koker de dagen etter.

Anonymkode: f3ac1...b33

Skrevet

Jeg har bare pleid å koke dem uten bløtlegging. Mener jeg har brukt ca 20 minutter, men husker ikke 100 % sikkert. 

Anonymkode: 500df...f99

Skrevet

Bløtlegger over natta jeg også. Så koker jeg dem i ca 20 min.

Skrevet

Ikke meningen å kapre tråden her, men når vi først er inne på koking av byggryn: kan man forhåndslage byggrynsgrøt? For så å oppbevare i kjøleskapet et par dager og spise den kald? Eller blir den dårlig av det?

Skrevet
3 minutter siden, Eun said:

Ikke meningen å kapre tråden her, men når vi først er inne på koking av byggryn: kan man forhåndslage byggrynsgrøt? For så å oppbevare i kjøleskapet et par dager og spise den kald? Eller blir den dårlig av det?

Det tror jeg går fint. Har ikke prøvd med grøt, men ferdigkokte byggryn holder seg i alle fall i kjøleskapet noen dager. 2-3 dager har jeg hatt det i kjøleskap.

Skrevet
Akkurat nå, Muskath skrev:

Det tror jeg går fint. Har ikke prøvd med grøt, men ferdigkokte byggryn holder seg i alle fall i kjøleskapet noen dager. 2-3 dager har jeg hatt det i kjøleskap.

Supert, takk for svar! Syns byggrynsgrøt er veldig godt, men gidder liksom ikke å stå og koke grøt i 15 minutter hver morgen 😁

• 2 uker senere...
Skrevet

Hvor lenge koker dere byggryn som ikke er bløtlagt? Skulle laget noe nå men har ikke bløtlagt dem🤔

Skrevet
På 21.1.2020 den 16.05, Eun skrev:

Det gjør jeg. Koker av 1 liter melk og porsjonerer i bokser til frokost. Da holder det fint  fra søndag kveld til fredag morgen i kjøleskap, men kan også fryses. 

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, pulverheksa skrev:

Det gjør jeg. Koker av 1 liter melk og porsjonerer i bokser til frokost. Da holder det fint  fra søndag kveld til fredag morgen i kjøleskap, men kan også fryses. 

Takk for svar! Hvor mye byggryn bruker du til 1 liter melk? Bløtlegger du først? Og hvor lenge koker du?

Skrevet
16 timer siden, Eun skrev:

Takk for svar! Hvor mye byggryn bruker du til 1 liter melk? Bløtlegger du først? Og hvor lenge koker du?

Jeg bruker oppskriften fra Grete Roede.  2 dl tørre byggryn, 1 l ekstra lett melk og litt salt. Bløtlegger grynene i vann i rundt 8 timer. Skyller grynene før jeg koker dem i melk.   Synes det er helt greit om grøten er litt tynn, den tykner av å stå utover i uka.  Blir den for tykk sper jeg med litt melk før jeg varmer den opp, men vanligvis spiser jeg den bare kald blandet med litt fruktyoghurt.  Høres sikkert kipt ut, men klokken seks om morningen må det være enkelt. 

Skrevet
5 timer siden, pulverheksa skrev:

Jeg bruker oppskriften fra Grete Roede.  2 dl tørre byggryn, 1 l ekstra lett melk og litt salt. Bløtlegger grynene i vann i rundt 8 timer. Skyller grynene før jeg koker dem i melk.   Synes det er helt greit om grøten er litt tynn, den tykner av å stå utover i uka.  Blir den for tykk sper jeg med litt melk før jeg varmer den opp, men vanligvis spiser jeg den bare kald blandet med litt fruktyoghurt.  Høres sikkert kipt ut, men klokken seks om morningen må det være enkelt. 

Tusen takk for svar! Det hørtes ikke kjipt ut i det hele tatt - et høres helt perfekt ut for meg 😁 Tipper jeg spiser det med litt cottage cheese (for ekstra protein) og bær/frukt.

Skrevet

Byggryn skal bløtlegges over natta og langtidskokes for å bli best. Grøt kokes på svak varme i mange timer, byggotto skal koke lenge for å bli supergod :)  God mat skal ikke hurtigkokes. 

Anonymkode: 5f2e2...69d

Annonse
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Byggryn skal bløtlegges over natta og langtidskokes for å bli best. Grøt kokes på svak varme i mange timer, byggotto skal koke lenge for å bli supergod :)  God mat skal ikke hurtigkokes. 

Hvor lenge koker du dem?🙂 hvis det skal brukes som byggris?

Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

:)  God mat skal ikke hurtigkokes. 

Derfor koker jeg alltid egg i minst 12 timer. Da er de passe grågrønne og lukter helt spesielt.

:ironi:

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, Brunhilde skrev:

Derfor koker jeg alltid egg i minst 12 timer. Da er de passe grågrønne og lukter helt spesielt.

:ironi:

Du ser ikkje forskjellen på egg og byggryn? Prøv å langtidskoke byggryn og grøt så skal du merke forskjellen. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Du ser ikkje forskjellen på egg og byggryn? Prøv å langtidskoke byggryn og grøt så skal du merke forskjellen. 

Du ser ikke et ironiflagg som vifter deg under nesa? Nei, med din innstilling til mat så overrasker det meg vel egentlig ikke. God helg, kos deg med hva du nå måtte finne på å langtidskoke. :)

• Liker 2
  • 2 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Skal de kokes med eller uten lokk? Vet ikke hvilken forskjell det utgjør, men jeg har kokt med og det koker alltid over og det er så irriterende😒 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...