Gå til innhold

Kresent vegetarbarn - trenger tips!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håper det er noen erfarne vegetarianere/vegetarforeldre her med råd:) Et av barna i huset har etter eget ønske vært vegetarianer det siste halvåret, eller pescetarianer heter vel, da hun spiser sjømat. Problemet er at hun er litt kresen, og jeg er usikker på om hun får i seg det hun trenger av næringsstoffer. Hun spiser ikke så mye fet fisk, og det varierer om hun spiser mat med linser/bønner/kikerter. Hva bør jeg tenke på? Jeg kan sikkert lure enkelte matvarer inn i pastasaus f.eks. Hvilke tilskudd bør hun ev få? Vi tar oss en tur til legen for blodprøver, men erfaringsmessig vet ikke nødvendigvis fastleger så mye om kosthold.. 

Anonymkode: 31e9b...c09

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hennes valg – hennes ansvar. 

Anonymkode: 2887b...a6d

• Liker 2
Gjest Red Queen
Skrevet

Hei TS,

Ignorer gladlaksen over her.

Kjempeflott at du støtter datteren din, hurra for deg! Det er en spennende alder hvor kidsa utforsker mye forskjellig, som steg i det å 'finne seg selv'. Kult at hun har foreldre som gir henne rom til å gjøre dette. For alt vi vet så kan dette være en fase, eller det kan være noe som vedvarer i mange år, kanskje til og med livet ut. Uansett, næringsrik mat og ikke minst litt kunnskap om riktig ernæring er kjekt å få med seg i ryggsekken.

Jeg vil anbefale å lese litt opp i de offentlige kosthodsrådene som er tilgjengelige f.eks på nett. Det kan virke litt skummelt til å begynne med, men det er absolutt ikke så vanskelig å få dreisen på som en kanskje frykter. Mange bekymrer seg for eksempel over om vegetarianeren/veganeren får i seg nok proteiner, men dette er absolutt ikke vanskelig (hvor tror en at oksen får proteinene sine fra? Jepp, selvsagt fra planteriket). 

Jeg vil anbefale å besøke denne siden:

https://helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/vegetarisk-kosthold 

Jeg vet ikke hvor gammelt barnet ditt er, men på denne siden vil du for eksempel finne en egen del som omhandler vegetarianisme og barn. (PS: I skrivende stund er siden nede for vedlikehold, men den ventes oppe igjen om kort tid. Prøv igjen i morgen).

Det er forresten mange supre kokebøker der ute som også er vel verdt å titte på. Snart er det jo Mamut-salg i bokhandlerne også, så da er det sikkert mange gode kupp å få med seg.

Lykke til, og igjen; supert at du engasjerer deg så for å supporte datteren din! :-) 

Skrevet

Jeg er pesceterianer. 

Jeg ville passet på at hun ikke alltid bare spiser seg mett på karbohydrater. Noen retter fungerer det greit å bare ta bort kjøttet (f. Eks wok), mens andre ganger kan det være greit å tilsette noe (linser/bønner /kjøtterstatning). Det tar gjerne litt tid å venne seg til bønner og linser, men man kan gjerne mose de eller lage boller av de. Det finnes mange oppskrifter. Gryter og supper er enkle å veganisere, ville også vurdert en-to vegetarmiddager i uka til hele familien, alle har godt av å spise mindre kjøtt. Ville også brukt kjøtterstatning i ny og be, IKEA har gode grønnsaksboller, ellers har kiwi et godt utvalg (i tillegg til en fantastisk god grønnsakspostei som pålegg. 

Jeg spiser d-vitamin tilskudd (som alle i Norge bør ta om vinteren og tilskudd av vitamin b12. 

• Liker 4
Skrevet

Omega 3 i mandler:)

Anonymkode: faf7d...a36

Skrevet

Melk og egg er viktig. Ville også takk en sjekk hos lege etterhvert å sett om alt av verdier er ok.

Anonymkode: a1d03...133

Skrevet

Totalt misvisende overskrift. En pescetarianer er IKKE en vegetarianer, det er mye enklere å få i seg alt man trenger når man spiser sjømat. 

Anonymkode: f1246...d2a

• Liker 2
Skrevet

Vi hadde matkasser en lang periode, og fikk inspirasjon til nye retter.

Vi har hatt annenhver uke Adams matkasse vegetarkasse (tre vegetariske middager i uken) og annenhver uke Godt leverts Fleksitarianerkasse (tre middager i uken mht vegetar, fisk og kylling / annet).

For tiden har vi ikke matkasser, men bruker mange av oppskriftene vi fikk prøve, og ikke minst erfaringene med hvordan vi kan lage sunne og mettende vegetarretter uten å pøse på med veldig mye karbohydrater

Anonymkode: 8c5c3...ef9

Skrevet

Bare en liten pekefinger;  du må for all del ikke lure inn matvarer ungen ikke vil spise inn i måltider. Dersom dette blir oppdaget kan du skape en slags «matangst». Jeg er ekstremt kresen selv og spiser ikke mat som andre gjør med den største selvfølgelighet, og moren min ble forståelig nok redd for at jeg ikke fikk i meg den næringen kroppen trenger. Så hun lurte meg noen ganger. Dette førte bare til at jeg kun spiste identifiserbar mat, så det ble enda verre... Ellers heier jeg på det at hun må ta ansvar selv for å få i seg det hun trenger av næringsstoffer, og det er de også gjerne veldig motiverte til, i og med at de tar slike valg. 

Anonymkode: 4db20...fb2

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Totalt misvisende overskrift. En pescetarianer er IKKE en vegetarianer,

Anonymkode: f1246...d2a

Dette!

Anonymkode: e7741...190

• Liker 1
Skrevet

Torsk inneholder noe jod. Hvit fisk er bra å inkludere i kostholdet.

Anonymkode: 19954...489

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...