AnonymBruker Skrevet 19. januar 2020 #1 Skrevet 19. januar 2020 Jeg jobber to kvelder i uka i butikk. Har planer om å dra på interrail i sommerferien, siden jeg leste på nettet at man har krav på 3 uker sammenhengende ferie i perioden 1.juni-1.september eller noe slikt. Men arbeidsgiveren min sier at dette ikke stemmer for vår bedrift, og at jeg kun kan ta maks 1 uke ferie sammenhengende! Har arbeidsgiveren rett, med at de kan lage egne regler for deres bedrift som ikke følger ferieloven? Hilsen forvirret 17-åring. Anonymkode: 14537...712
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2020 #2 Skrevet 19. januar 2020 Nei alle må følge ferieloven Anonymkode: 56fca...3cc 8
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2020 #3 Skrevet 19. januar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber to kvelder i uka i butikk. Har planer om å dra på interrail i sommerferien, siden jeg leste på nettet at man har krav på 3 uker sammenhengende ferie i perioden 1.juni-1.september eller noe slikt. Men arbeidsgiveren min sier at dette ikke stemmer for vår bedrift, og at jeg kun kan ta maks 1 uke ferie sammenhengende! Har arbeidsgiveren rett, med at de kan lage egne regler for deres bedrift som ikke følger ferieloven? Hilsen forvirret 17-åring. Anonymkode: 14537...712 De må følge ferieloven, men arbeidsgiver kan bestemme når i perioden ferien skal tas. Anonymkode: dbce6...1d9 8
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2020 #4 Skrevet 19. januar 2020 Du har rett. Du får be han komme med en lovtekst som motbeviser ferieloven da Anonymkode: 6cfa2...df8 4
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2020 #5 Skrevet 19. januar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: De må følge ferieloven, men arbeidsgiver kan bestemme når i perioden ferien skal tas. Anonymkode: dbce6...1d9 Men jeg kan ta fri i tre sammenhengende uker? Er ikke så farlig for meg akkurat når det er (så lenge det er i skolens sommerferie), men må ha tre uker fri sammenhengende Anonymkode: 14537...712
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2020 #6 Skrevet 19. januar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: De må følge ferieloven, men arbeidsgiver kan bestemme når i perioden ferien skal tas. Anonymkode: dbce6...1d9 Hun sa at det er butikkens policy og at alle må følge den, og at de kanskje hadde ansatt en annen i stedet hvis de visste at jeg skulle reise bort i ferien. Er veldig redd for å få sparken for det tok sykt lang tid å få jobb! Anonymkode: 14537...712
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2020 #7 Skrevet 19. januar 2020 Kanskje er det egne regler for ekstrahjelper om det er det det er. De er jo ansatt for nettopp ferieavvikling og ekstrahjelp. Anonymkode: 3af73...b42 7
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2020 #8 Skrevet 19. januar 2020 Du kan ikke få sparken for det, med mindre det er et ferievikariar du er ansatt i. Kan bli litt fryst ut da.. men ville stått i det. Anonymkode: e0674...102
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2020 #9 Skrevet 19. januar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Hun sa at det er butikkens policy og at alle må følge den, og at de kanskje hadde ansatt en annen i stedet hvis de visste at jeg skulle reise bort i ferien. Er veldig redd for å få sparken for det tok sykt lang tid å få jobb! Anonymkode: 14537...712 Dette er ikke gyldig oppsigelsesgrunn, så du har ditt på det tørre. Det er vel og fint å ha en policy, men loven går over disse. Han må følge ferieloven som alle andre. Men han kan styre når dere får fri. Alle kan ikke ta 3 uker fri i fellesferien, det sier seg selv Anonymkode: e87fb...af0 3
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2020 #10 Skrevet 19. januar 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kanskje er det egne regler for ekstrahjelper om det er det det er. De er jo ansatt for nettopp ferieavvikling og ekstrahjelp. Anonymkode: 3af73...b42 Stillingstittelen min er deltidshjelp da, ikke ekstrahjelp. Har jobbet der i over er halvt år nå, har ikke jobbet noe veldig mye mer i feriene, men har jo byttet til meg noen ekstra vakter her og der når andre har spurt om jeg kan jobbe for dem da, men har ikke blitt satt opp ekstra. Anonymkode: 14537...712
Voyager Skrevet 19. januar 2020 #11 Skrevet 19. januar 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men jeg kan ta fri i tre sammenhengende uker? Er ikke så farlig for meg akkurat når det er (så lenge det er i skolens sommerferie), men må ha tre uker fri sammenhengende Anonymkode: 14537...712 Så lenge det ikke er sesongarbeid så har du rett på tre sammenhengende uker. Men arbeidsgiver bestemmer hvilke uker (tror det er mellom 1 mai og 31 september eller noe) så du kan ikke bestemme at det skal være i skolens sommerferie. det er ofte da de fleste vil ha ferie, og det passe ikke alltid med bedriftens behov. 13
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2020 #12 Skrevet 19. januar 2020 3 minutter siden, Voyager skrev: Så lenge det ikke er sesongarbeid så har du rett på tre sammenhengende uker. Men arbeidsgiver bestemmer hvilke uker (tror det er mellom 1 mai og 31 september eller noe) så du kan ikke bestemme at det skal være i skolens sommerferie. det er ofte da de fleste vil ha ferie, og det passe ikke alltid med bedriftens behov. Vi er bare 5 ansatte og alle unntatt meg er godt voksne damer uten barn i skolealder og ingen av dem ville ta ut ferie i fellesferien fordi det er dyrere å reise da, så skjønner ikke hvorfor det er et problem for arbeidsgiveren (som jobber et annet sted) å gi meg fri da, har til og med sagt at det var greit for de andre men likevel gjør hun en stor sak ut av det! Anonymkode: 14537...712
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2020 #13 Skrevet 19. januar 2020 Just now, AnonymBruker said: Vi er bare 5 ansatte og alle unntatt meg er godt voksne damer uten barn i skolealder og ingen av dem ville ta ut ferie i fellesferien fordi det er dyrere å reise da, så skjønner ikke hvorfor det er et problem for arbeidsgiveren (som jobber et annet sted) å gi meg fri da, har til og med sagt at det var greit for de andre men likevel gjør hun en stor sak ut av det! Anonymkode: 14537...712 Da får du få med deg tillitsvalgte og be om et møte. Anonymkode: e87fb...af0 7
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2020 #14 Skrevet 19. januar 2020 Ferieloven § 3.Lovens ufravikelighet Loven her kan ikke fravikes til skade for arbeidstaker med mindre det er særskilt fastsatt i loven at en bestemmelse kan fravikes ved avtale. Avtale som fraviker loven til skade for arbeidstaker, må inngås skriftlig for å kunne påberopes av arbeidsgiver. For øvrig: https://delta.no/dine-rettigheter/ferie/hvor-lang-ferie-har-du-rett-p Meld deg inn i fagforbundet og spør sjefen din om han vil diskutere hans teorier om ferie med en fagforeningsadvokat. Anonymkode: d4788...2f6 2
Traktor Skrevet 19. januar 2020 #15 Skrevet 19. januar 2020 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ferieloven § 3.Lovens ufravikelighet Loven her kan ikke fravikes til skade for arbeidstaker med mindre det er særskilt fastsatt i loven at en bestemmelse kan fravikes ved avtale. Avtale som fraviker loven til skade for arbeidstaker, må inngås skriftlig for å kunne påberopes av arbeidsgiver. For øvrig: https://delta.no/dine-rettigheter/ferie/hvor-lang-ferie-har-du-rett-p Meld deg inn i fagforbundet og spør sjefen din om han vil diskutere hans teorier om ferie med en fagforeningsadvokat. Anonymkode: d4788...2f6 Fungerer dårlig å melde seg inn i et fagforbund for å be om hjelp til et eksisterende problem. Blir som å tegne forsikring mens huset brenner. 8
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2020 #16 Skrevet 19. januar 2020 Meld deg inn i fagforening asap. Det kan du lett få nytte av! 3 uker har du rett på. Gå inn på linken og les deg litt opp på ferieloven. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-04-29-21 Det som står i loven, er det ‘dårligste’ avtalen som kan lages. Mange bedrifter har tariffavtaler som er bedre enn loven. Med det samme kan du også kikke litt på arbeidsmiljøloven: har du feks kontrakt? https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62 Anonymkode: 48bc6...77c 2
abc123detvardet Skrevet 19. januar 2020 #17 Skrevet 19. januar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hun sa at det er butikkens policy og at alle må følge den, og at de kanskje hadde ansatt en annen i stedet hvis de visste at jeg skulle reise bort i ferien. Kontakt Arbeidstilsynet. De vil si seg sterkt uenig. 3
Gjest Nina1975 Skrevet 19. januar 2020 #18 Skrevet 19. januar 2020 Send han meldinger angående dette, slik at du har det skriftlig.
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2020 #19 Skrevet 20. januar 2020 Alt arbeidsgivere prøver seg på... de er vel den eneste bedriften i Norge hvor ferieloven ikke gjelder, eller? Arbeidsgiver kommer ingen vei med dette, du har krav på tre ukers sammenhengende ferie, selv om du jobber deltid. MEN du har ikke krav på å få avviklet ferien din i skolens sommerferie, så interrail-turen kan likevel ryke hvis arbeidsgiver finner ut at hen skal være vanskelig - men innenfor ferielovens rammer denne gang. Anonymkode: a1152...a98 3
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2020 #20 Skrevet 20. januar 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi er bare 5 ansatte og alle unntatt meg er godt voksne damer uten barn i skolealder og ingen av dem ville ta ut ferie i fellesferien fordi det er dyrere å reise da, så skjønner ikke hvorfor det er et problem for arbeidsgiveren (som jobber et annet sted) å gi meg fri da, har til og med sagt at det var greit for de andre men likevel gjør hun en stor sak ut av det! Anonymkode: 14537...712 Du har rett til tre uker sammenhengende i følge ferieloven med mindre dere har avtalt tariffavtale som tilsier noe annet, men du har dessverre ikke rett på å få det i skolens ferie så lenge den tas mellom 1. juni og 30. september. Men dersom det jo lar seg gjøre som du skriver, så er det jo merkelig at sjefen likevel setter seg på bakbeina. Kan hende du har en leder som vil være "sjef" og vise seg, mange av dem i arbeidslivet. Ville ha tatt kontakt med fagforeningen. Anonymkode: a975d...066
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå