Gå til innhold

Jeg skal pusse opp kjøkkenet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller, jeg skal bestille meg nytt kjøkken! Kan dere dele deres beste tips som man kanskje ikke tenker på?

Eneste jeg kommer på selv er ekstra bred benkeplate 😋 Hjørneskap med sånne hyller som kommer ut og opp av seg selv kanskje? For å ha f.eks kjøkkenmaskina inni. Så man slipper å bøye seg og løfte ut. Eller har jeg drømt at det finnes? 

Jeg skal bare ha underskap forresten. Og jeg skal ha MASSE skap og skuffeplass! 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er glad for min ekstra brede platetopp. Synes også det er kjekt med to komfyrer. Den ene har mikrobølgeovnfunksjon i tillegg, den andre har dampfunksjon i tillegg. Jeg liker å ha et kjøleskap og et fryseskap på kjøkkenet, istedenfor å måtte gå i fryseren et annet sted eller bare ha en liten frysedel i kjøleskapet. Synes den store vasken min er praktisk, spesielt til rengjøring av stekebrett. Liker også at armaturet har en avtagbar slange, slik at jeg får spylt alt på en enkel måte. Dimbar belysning over benkene er også kjekt. En god ventilator er viktig, og jeg har god oversikt siden det er en sånn som skrår ut fra veggen. Jeg har også bare underskap, og synes det er litt kjipt for ryggen når oppvaskmaskinen skal tømmes.

• Liker 1
Skrevet

Her ble det ekstra bred platetopp, samme komfyrløsning som Daisy B, og en dobbel kjøkkenøy for god arbeidsplass. 

Har ikke skap i det hele tatt, kun skuffer! Det var litt uvant i starten, men angrer overhodet ikke. Trenger aldri å dra ut masse greier for å få tak i det som står innerst.. 😉

Bygget også et lite kjølerom, i stedet for kjøleskap.

Skrevet

Jeg er veldig fornøyd med å ha overskap som går helt til taket, de er ven 100 cm i steden for 80 i høyde, mye ekstra plass. Det andre jeg er fornøyd med er å ha sånn kran på vasken som kan dras ut og få dusjfunksjon. Mye lettere å vaske store ting og selve vasken, samt å skylle sarte ting som salat. 

Anonymkode: 4db75...d41

Skrevet

Jeg foretrekker skuffer fremfor skap, så jeg ville prioritert masse skuffer. 

Skulle jeg gjort noe med kjøkkenet vårt ville jeg hatt mindre vask (vasker trossalt nesten aldri opp), og mer benkeplass. 

Skrevet

Skuffer er løsningen på alt, mye bedre plassutnyttelse enn skap! Og det gjør det faktisk mulig å ha oversikt.

Skrevet

Jeg har også bare skuffer, men synes likevel det er litt tungt for ryggen å ikke ha overskap. 

Skrevet

Pusset opp  mitt tredje kjøkken i fjor, og har endelig fått det akkurat slik jeg vil ha det etter å ha  lært av tidligere feil 

Dropp overskap. Høyskap langs en hel vegg. Mest mulig skuffer. 

To ovner, en kombi-damp, og en kombi-mikro.

Kokende vann og kullsyrevann direkte fra spring 

Ekstra bred platetopp, med soner. 

Takintegrert vifte. Sees ikke, ingenting som samler fett og støv. 

Stort skap med praktiske og uttrekkbare hyller for tørrvarer. 

180 kjøleskap. Ha heller egen fryser, eller fryser i et annet rom, ellers blir det håpløst lite plass. 

En stor øy. 

Løsninger som gjør at ingenting står fast på benken. Vi har kaffetrakter, kjøkkenmaskin, nespresso og så videre i et høyskap. 

Skjulte løsninger for stikkontakter og usb utganger, slik at du maks er en meter unna et uttak uansett hvor på kjøkkenet du er. 

Tenk nøye gjennom hvordan du jobber på kjøkkenet. Det finnes ikke noe mer irriterende enn å måtte løpe tvers over kjøkkenet hver gang du trenger noe til matlaging, eller når du rydder oppvaskmaskin. Alt av dagligservise er maks to skritt unna oppvaskmaskin. Det er et skritt fra platetopp, til godt med benkplass for prepping av mat, til vask. Godt med benkplass rett ved kjøleskap, og ved platetopp. 

Anonymkode: 43e89...553

• Liker 2
Skrevet

Bortsett fra alt som tidligere er nevnt over her, så er jeg veldig fornøyd med at vi har  sokkelskuffer med plass til langpanner etc. Samt er sjalusiskap til brød osv så vi kan trekke ned og gjemme det som er inni. 

Er også fornøyd med å slippe takvifte, vi har vifta i platetoppen. 

Og at vi kan trekke innmaten i hjørneskap helt ut så vi får tak i det som er innerst. 😊

Skrevet

Har nettopp pusset opp kjøkken. Vi har kun skuffer, ingen skap eller overskap. Hadde gjerne tatt et uttrekkbart høyskap, men det ble ikke plass. Bortsett fra det er det eneste jeg er misfornøyd med er at vi ikke valgte hele vegger på alle skuffene, dermed kan ting falle ut på siden. 

Hjørneskuffer! Fantastisk oppfinnelse.

To komfyrer; en med pyrolyse og en med fulldamp.

Blancoculina-blandebatteri som er bøyelig, mye enklere å vaske ting. 80 cm bred vask, lett å få vasket langpanner og skjærefjøler.

Sokkelskuffene er også gull.

Anonymkode: 31f42...246

Skrevet

Jeg har egen benk med skuffer for alt av bakesaker. Den er jeg veldig fornøyd med. Så har jeg oppvaskmaskin hevet, slik at jeg slipper å bøye meg ned for å ta ut eller sette inn. Stor oppvaskkum, supert for stekeplater og store kjeler. 
Har høyskap med skuffer, veldig praktisk og forøvrig kun skuffer i stedet for benkeskap. Har veggskap kun på ene kortveggen. 
Har også innebygd kjølehjørne og fryseskap. Nå skal det nevnes at kjøkkenet er veldig stort.

Anonymkode: d3712...c96

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har egen benk med skuffer for alt av bakesaker. Den er jeg veldig fornøyd med. Så har jeg oppvaskmaskin hevet, slik at jeg slipper å bøye meg ned for å ta ut eller sette inn. Stor oppvaskkum, supert for stekeplater og store kjeler. 
Har høyskap med skuffer, veldig praktisk og forøvrig kun skuffer i stedet for benkeskap. Har veggskap kun på ene kortveggen. 
Har også innebygd kjølehjørne og fryseskap. Nå skal det nevnes at kjøkkenet er veldig stort.

Anonymkode: d3712...c96

Dette valgte jeg på forrige kjøkken, og det er helt fantastisk. 

Årsaken til at jeg nå valgte det bort er 1) at de er en del mindre, og kapasitet var en veldig viktig faktor for oss. 2) jeg ville ha benkplass på begge sider av vask. 

Men om alder og rygg er en faktor ville jeg definitivt valgt dette. 

Anonymkode: 43e89...553

• Liker 1
Skrevet

Dersom dere er en barnefamilie, ville jeg ga gått for to oppvaskmaskiner om mulig. Savner det.

Skrevet

Oppvaskmaskin og komfyr bør opp fra gulvet. Enklere å følge med på maten, og å ta ut at maskinen.

Jeg ville valgt benkeplate ut fra kriteriet om at den må være enkel å vaske, ikke ta til seg flekker, eller måtte pusses for å få fin.

Tenk på fargen på silikonen. Kjøp heller en ekstra dyr en som ikke blir gul.

Jeg drømmer om høyskap med skyvedør, eller sjalusidør, slik at alt av kjøkken- og kaffemaskiner er lett tilgjengelig, men bortgjemt. Åpner du døra så står den ikke ut i rommet.

Hvis du har skikkelig god plass kan du vurdere å ha trådløs støvsuger som står til lading inne i et av skapene. Supertilgjengelig når man smuler på gulvet.

Man får forresten kjøkkenvifter som senkes ned i benken, men da må den være ekstra dyp. Kvik har ekstra dype benkeskap. Stikkontakter kan også senkes ned i benken.

Omg, jeg kom på noe genialt, det finnes egne kraner man kan ha over platetoppen. Den brettes sammen og skyves inn mot veggen, den tar ikke noe plass. Så slipper du å bære kasseroller bort til vasken for å ta vann i dem.

Anonymkode: 4cb28...037

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...