Gå til innhold

Har jeg spist for mye, for lite eller nok i dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes det er ekstremt vanskelig å få i seg riktig mengde mat nå som jeg har kutta ut sukker, snacks og juice. Er 165 og 68 kg, skal ned 8 kg.

Frokost - 1 skål gresk yoghurt (10% fett) med litt nøtter, gryn, honning og kanel

Kaffe med en skvett geitemelk

Middag - stekte bønner og wok-grønnsaker. Var sulten etter å ha vært ute med barn, gått tur, husarbeid mm. Så ble tre porsjoner av denne pluss en halv tacolefse til.

mellommål - hasselnøtter, 2 dadler, 2 kornmo bakt knekkebrød med norvegia

Kvelds - 2 brødskiver med masse makrell i tomat. En stor bit rødkål.

Kan jeg nå målene mine med et slikt kosthold?

Anonymkode: cf7ca...6c3

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du må spise mye oftere mellom frokost og middag. Mellommåltidet ditt, 2/3 av middagen din og kanskje kveldsmaten din burde ligget mellom frokost og middag. 
Du spiser nok men for få ganger ila dagen og i feil mengder.

Endret av sstinemor
Skrevet

Takk fro innspill. Ble sen frokost i dag, siden det er søndag. Serverte barna først, og drakk den kaffekoppen en stund før jeg lagde frokost og gikk ut. Men skal prøve å spise jevnere gjennom dagen. HI

Skrevet
2 minutter siden, sstinemor skrev:

Du må spise mye oftere mellom frokost og middag. Mellommåltidet ditt, 2/3 av middagen din og kanskje kveldsmaten din burde ligget mellom frokost og middag. 
Du spiser nok men for få ganger ila dagen og i feil mengder.

Nei, det må hun ikke. Om hun spiser 1 eller 8 ganger om dagen har ekstremt lite betydning. Forbrenningen er ikke en bryter man slår på hver gang man spiser. Faktisk så fungerer termostaten litt bedre om man spiser i kort vindu og har en lengre faste ila et døgn.

Til TS:

Når du skriver 3 posjoner av middag, så betyr det kanskje at posjonen var litt liten i utgangspunktet eller at du hadde spist for lite samme dag og var skrubbsulten? Jeg ville nok ha putta litt mer proteiner i kosten, de metter godt og har større termisk effekt i kroppen enn karbohydrater og fett, du blir dermed raskere mett. Bønner er proteinkilde, men det blir mye bønner før du kommer opp i gode mengder proteiner, som mangler jo i kosten din fra før. Du burde spise rundt 100gr protein minimum.

• Liker 2
Skrevet

Det var nok snarere 2 og en halv porsjon middag ja, pluss litt salatbladet og agurk som fylte opp fatet noe. HI

Skrevet

Umulig å si. Hvor mye er en skål? Hva er en porsjon? Hvor mye nøtter? Hva er masse makrell i tomat?

du må nesten starte å veie maten. Myfitnesspal er en et godt verktøy for å legge inn konsumet ditt. 

Som påpekt tidligere, antall måltid eller når du spiser har ikke noe å si. 

Anonymkode: 83eb1...843

• Liker 1
Skrevet

Kommer an på hvor aktiv du er. Høres ut som du spiser mer enn jeg gjør i løpet av en dag. Spiser aldri 3 porsjoner middag

Anonymkode: ae2eb...6e8

• Liker 1
Skrevet

Det er fort mye kalorier i nøtter, så spørs jo hvor mye du spiser. Det er også bedre å spise sjeldent og droppe mellommåltidene for å holde insulinnivået lavt. 3 porsjoner middag høres også veldig mye ut. Du spiser ihverfall mer enn meg og jeg trener mye og går ikke ned i vekt.

Anonymkode: 02882...dfd

Skrevet

Takk for svar! Jeg er veldig glad i mat ja. Trener ikke aktivt styrke men er det jeg vil kalle hverdagsaktiv. Er sjelden sulten før 11-12 på dagen, har derimot et vanvittig sug etter mat og snacks på kvelden. Har derfor kutta helt ut godteri og snacks som jeg kunne spise veldig mye av. Men kroppen protesterer litt og krever mat, kan fort gå i flere timer og bare tenke på mat på kvelden. HI

Skrevet

Den eneste måten å finne det ut på er å telle kalorier. Jeg har gått ned 12 kg og prøvd mange ganger å "kutte godteri", generelt "spise sunnere". Det funket aldri fordi jeg ikke hadde oversikt over mengder. Kronisk underestimerte.

Anonymkode: 1e15d...445

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...