Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber i en ia-bedrift i en kommune. I akkurat denne bedriften har jeg vært ansatt siden april 2013, men jobbet i en annen bedrift i samme kommune siden januar 2013. Slik jeg har forstått det har jeg 24 egenmeldinger fra første gang jeg er syk til samme periode neste år, ikke kalenderår før jeg starter på nytt med nye egenmeldingsdager. Så hvis jeg f.eks var syk første gang i mai har jeg 24 egenemeldingsdager jeg kan bruke innen et år fra den datoen til egenmeldingene mine starter på null igjen. Stemmer ikke dette?

Spørsmålet mitt da er: gjelder dette for meg fra jeg ble ansatt i den første bedriften i kommunen i januar 2013 eller fra første gang jeg ble syk i den jobben jeg har nå, som jeg har hatt siden april 2013?

Det er ikke det at det har noe å si, jeg har aldri brukt opp alle de 24 egenmeldingsdagene mine eller noe, men jeg prøver å forstå systemet. 

Anonymkode: 68b24...917

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette teller fra den datoen du bruker din første egenmelding, ja. Deretter 12 mnd.

Om bedriften er i samme kommune har ikke noe å si, om det ikke er samme arbeidsgiver. Om du f.eks jobbet på to sykehjem i samme kommune vil det henge sammen. Men om du har jobbet i x bedrift og y bedrift er det to ulike arbeidsgivere

Anonymkode: 56966...50e

Skrevet

Takk for svar. :)

Jeg jobbet på noe lignende som to forskjellige sykehjem i samme kommune, så da antar jeg det er fra min første egenmelding i kommunen. Kommunen er jo arbeidsgiver, ikke f.eks "Sykehjem A"?

Skrevet

Og hvorfor i alle dager har du begynt å tenke på dette? 
Hvilken relevans har det til deg nå i 2020?

Anonymkode: d014a...b35

• Liker 2
Skrevet

For å få benytte egenmelding må fu ha vært ansatt i 2 mndhs arbeidsgiver. 

Men jeg også lurer på hva du skal med denne informasjonen nå 7 år etter du startet.

Anonymkode: 22f49...b6e

Skrevet

Et relatert spørsmål. Har man 24 "separate" dager, eller teller man "bolker" på en måte? Mener å ha hørt noe om det? At det ikke spiller noen rolle om man er borte 1 eller 3 dager, for man mister uansett de 3 dagene på en måte. Eller?

Anonymkode: 26c27...9eb

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et relatert spørsmål. Har man 24 "separate" dager, eller teller man "bolker" på en måte? Mener å ha hørt noe om det? At det ikke spiller noen rolle om man er borte 1 eller 3 dager, for man mister uansett de 3 dagene på en måte. Eller?

Man har 24 dager og kan bruke inntil 8 dager sammenhengene. Er man borte en dag, bruker man en dag. Er man borte fem, bruker man fem. 

Anonymkode: 5ca24...ac3

Skrevet

TS: Dagene dine resepter seg 12 måneder etter sist brukte egenmelding. Det er jo naturligvis ikke slik at man har 24 dager fordelt på alle årene man er ansatt.

Hvis du brukte f.eks 2 dager i mai 2019, så har igjen 22 dager frem til mai 2020. Etter dette resettes «potten» og du har 24 dager. 

• Liker 1
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og hvorfor i alle dager har du begynt å tenke på dette? 
Hvilken relevans har det til deg nå i 2020?

Når man er hjemme og er syk har man god til å tenke da vel? Nei da, men jeg prøver å forstå systemet, og det tror jeg at jeg har gjort nå.

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

For å få benytte egenmelding må fu ha vært ansatt i 2 mndhs arbeidsgiver. 

Men jeg også lurer på hva du skal med denne informasjonen nå 7 år etter du startet.

Anonymkode: 22f49...b6e

For å forstå systemet, og ha kontroll på når jeg kan "viske bort" egenmeldingene som ikke "teller" mer/begynner på nytt igjen.

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når man jobber i en IA-bedrift er det separate dager, hvis man ikke jobber i IA er det ikke separate dager.

Man har 24 dager og kan bruke inntil 8 dager sammenhengene. Er man borte en dag, bruker man en dag. Er man borte fem, bruker man fem. 

Hos en IA-bedrift, ja. 

TS: Dagene dine resepter seg 12 måneder etter sist brukte egenmelding. Det er jo naturligvis ikke slik at man har 24 dager fordelt på alle årene man er ansatt.

Hvis du brukte f.eks 2 dager i mai 2019, så har igjen 22 dager frem til mai 2020. Etter dette resettes «potten» og du har 24 dager. 

Takker. :) Jeg trodde ikke at man hadde 24 dager fordelt på alle årene altså. ;) 

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når man er hjemme og er syk har man god til å tenke da vel? Nei da, men jeg prøver å forstå systemet, og det tror jeg at jeg har gjort nå.

For å forstå systemet, og ha kontroll på når jeg kan "viske bort" egenmeldingene som ikke "teller" mer/begynner på nytt igjen.

Men systemet har jo ingenting med når du startet i jobb. Og absolutt ingenting med fravær du hadde i 2013.
Det eneste som spiller noen rolle, er fravær de siste 12 mnd...

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...