Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg skal prøve å gjøre dette kort: Jeg er utdannet barnevernspedagog, det er få jobber utlyst og mange som kjemper om de samme jobbene, så jeg har i over ett år jobbet som assistent med lønn som fagarbeider i skole og sfo. Siden i høst, rundt august har jeg ikke trivdes, og tok det opp med nærmeste leder i september. Har hatt flere møter med to ledere, har også snakket med verneombud. Jeg er fagorganisert, men rådet deres er bare å søke nye jobber (noe jeg også gjør hver gang jeg ser en stilling ledig)

Jeg trives ikke på grunn av veldig dårlig kommunikasjon fra en av to kollegaer, vi jobber veldig tett og ting blir utrolig slitsomt med den ene jeg jobber med fordi hen ikke klarer enkle ting som å gi beskjed eller svare barn når de spør om noe. Hen rett og slett unngår "kampene" med de barna som er utfordrene, også må jeg og den andre kollegaen ta de. Etter jeg har sagt ifra til ledelsen, så skjer det ingenting, de sier at jeg må bruke den ene lederen til veiledning. Jeg føler meg bare helt ubrukelig, som om det er jeg som er uendelig vanskelig å jobbe med. Føler ikke det er jeg som trenger veiledning, føler det er den som er vanskelig å samarbeide med som virkelig hadde trengt dette.

Så, nå har ledelsen stilt spørsmål til min motivasjon, da jeg var sykmeldt i 14 arbeidsdager før jul, og lurer på om jeg vil jobbe der videre. Vikariatet mitt går ut denne måneden. De vil vite det innen imorgen om jeg sier ja eller nei. De sier de vil ha meg der, men bare hvis jeg er motivert og ikke blir sykemeldt.

Er dette lov å si? Hva gjør jeg? Vær snill med meg, jeg har det ikke så lett pga dette.

Anonymkode: b0bc1...b55

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du vil fortsette sier du ja og sier du er motivert. Når du har signert kontrakt går du til tillitsvalgte og legger frem problemet

Anonymkode: 2ee15...0d5

• Liker 1
Skrevet

Altså, det med sykemelding må være en spøk. Hva om du sklir på glatten og brekker noe? 
Klarer du deg økonomisk om du sier nei? Kan du ta opp dette med kommunikasjonen som er en belastning og fortelle dem at pga dette er det mest fristende å si nei, kanskje de vil beholde deg og er mer villig til å ta tak i dette for å slippe å gå gjennom prosessen med en ny vikar? 
Mye spørsmål her, som bare du kan svare på. Tolker det dithen at du har stanget hodet i veggen en stund. Om du vil stange en siste gang, kan du risikere å brenne broen. 

Anonymkode: 8dc91...c28

• Liker 3
Skrevet

Du sier ikke hva du selv ønsker? Vil du fortsette? Eller har du lagt planer om noe annet, siden du visste at vikariatet går ut nå? 

Jeg tror du må legge saken om kollegaen din død om du skal fortsette. Hvordan han snakker med barna må nesten barna ta med ledelsen, om de opplever det som et problem. Du har allerede meldt fra. 

Dette er ikke veldig godt håndtert av ledelsen, hverken din melding om kollegaen eller måten de spør om du vil fortsette på. Å gi kort varsel om et svar er også lite ok. For å være ærlig høres det ikke ut som de ønsker å satse på deg. 

Hvis du trenger pengene og ikke har fått deg annen jobb får du bare ta tilbudet om videre vikariat, for så å søke ny jobb samtidig. Men da må du smile og late som alt er greit. Ikke lag mer styr om kollegaen. 

Anonymkode: 47315...caa

Skrevet

TS her. Jeg er nettopp blitt tillitsvalgt, og har en del kontakt med hovedtillitsvalgt, og vedkommende vet at jeg har vært sykmeldt pga jobbsituasjonen. Jeg føler jeg har gjort alt jeg kan i situasjonen min, uten at det hjelper eller at jeg føler meg sett og hørt.

Jeg trenger selvfølgelig pengene, men jeg klarer bare ikke mer. Jeg vet ikke hva som er rimelig grunn til å si opp, om jeg kan snakke med legen og fortelle (igjen) hvordan jeg har hatt det, også evt nav?

3 hours ago, AnonymBruker said:

Altså, det med sykemelding må være en spøk. Hva om du sklir på glatten og brekker noe? 
Klarer du deg økonomisk om du sier nei? Kan du ta opp dette med kommunikasjonen som er en belastning og fortelle dem at pga dette er det mest fristende å si nei, kanskje de vil beholde deg og er mer villig til å ta tak i dette for å slippe å gå gjennom prosessen med en ny vikar? 
Mye spørsmål her, som bare du kan svare på. Tolker det dithen at du har stanget hodet i veggen en stund. Om du vil stange en siste gang, kan du risikere å brenne broen. 

Ja, det er nettopp dette jeg har gjort, har forklart, men de sier at ansvaret ligger på meg når det gjelder min trivsel, og at jeg må bare bruke min nærmeste leder til veiledning...

Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker said:

Du sier ikke hva du selv ønsker? Vil du fortsette? Eller har du lagt planer om noe annet, siden du visste at vikariatet går ut nå? 

Jeg tror du må legge saken om kollegaen din død om du skal fortsette. Hvordan han snakker med barna må nesten barna ta med ledelsen, om de opplever det som et problem. Du har allerede meldt fra. 

Dette er ikke veldig godt håndtert av ledelsen, hverken din melding om kollegaen eller måten de spør om du vil fortsette på. Å gi kort varsel om et svar er også lite ok. For å være ærlig høres det ikke ut som de ønsker å satse på deg. 

Hvis du trenger pengene og ikke har fått deg annen jobb får du bare ta tilbudet om videre vikariat, for så å søke ny jobb samtidig. Men da må du smile og late som alt er greit. Ikke lag mer styr om kollegaen. 

Jeg vil jobbe med barna, det er de som gjør at jeg har "holdt" så lenge, men det begynner å gå utover hvordan jeg er med de, fordi jeg går rundt og er trist og ting føles så ekkelt ut på jobb, jeg prøver å unngå ledelsen, og sånn føler jeg at det ikke skal være på en arbeidsplass.

Det jeg har uthevet i fet skrift: Barna må ta det med ledelsen? Barn på 5-6 år?

Skrevet

Kanskje du bare burde sykmelde deg før kontrakten går ut. Da får du sykepenger inntil du blir friskmeldt. Nå får jeg sikkert kjeft her!

Skrevet

Jeg ville søkt en annen (selv om den var urelevant) jobb først, innenfor noe helt annet om nødvendig. Som noen andre skrev, virker ikke som om de satser på deg egentlig, med tanke på at de mener det er ditt ansvar (nei, det er ledelsens ansvar å ordne opp med andre ansatte, ikke ditt) og at de bare vil ha deg mot garanti at du ikke blir sykmeldt (det kan selvfølgelig ingen garantere sånn 100%). 

Høres egentlig useriøst ut, og det er den viktigste grunnen til at jeg ville ha søkt meg til noe annet. 

Anonymkode: 3a461...825

Skrevet

Du var med andre ord sykmeldt i omtrent hele desember (som hadde 15 arbeidsdager)? Hvis det stemmer, sender det ut et meget dårlig signal rett før kontrakten går ut. Hvis ledelsen vet at du mistrives, skjønner jeg at de stiller spørsmål angående din motivasjon. Det med fremtidig sykmelding kan de ikke si noe på da. Hvis jeg var deg, ville jeg stilt meg selv spørsmål om hvorfor de skal fortsette å ha deg, hvis det finnes noen med større motivasjon? 

Anonymkode: c924d...b35

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du var med andre ord sykmeldt i omtrent hele desember (som hadde 15 arbeidsdager)? Hvis det stemmer, sender det ut et meget dårlig signal rett før kontrakten går ut. Hvis ledelsen vet at du mistrives, skjønner jeg at de stiller spørsmål angående din motivasjon. Det med fremtidig sykmelding kan de ikke si noe på da. Hvis jeg var deg, ville jeg stilt meg selv spørsmål om hvorfor de skal fortsette å ha deg, hvis det finnes noen med større motivasjon? 

Anonymkode: c924d...b35

De har jo tydeligvis gitt TS en svarfrist for bestemme om hun vil fortsette eller ikke, så ledelsens inntrykk er jo da godt nok til å tilby fortsettelse i det minste. Hadde ikke inntrykket vært godt nok, så hadde man heller ikke fått tilbud om å fortsette, så ord som at man vil ha en der, men bare hvis man ikke blir sykmeldt og er motivert, er i så måte bare skremselspropaganda. Noe som bør være en grunn til at man heller søker seg bort spør du meg, i tillegg til at ledelsen ikke tar tak i andre vanskelige ansatte selvsagt, men legger ansvaret på en ansatt (noe som egentlig er et lederansvar). 

Anonymkode: 3a461...825

Skrevet
På 19.1.2020 den 20.40, AnonymBruker skrev:

Jeg vil jobbe med barna, det er de som gjør at jeg har "holdt" så lenge, men det begynner å gå utover hvordan jeg er med de, fordi jeg går rundt og er trist og ting føles så ekkelt ut på jobb, jeg prøver å unngå ledelsen, og sånn føler jeg at det ikke skal være på en arbeidsplass.

Det jeg har uthevet i fet skrift: Barna må ta det med ledelsen? Barn på 5-6 år?

Ut ifra hva du forteller her ville jeg søkt ny jobb. Og vurdert om dette er noe Arbeidstilsynet burde vite om. Hvis det er gitt varsel på en person som jobber med barn og det ikke er fulgt opp, i tillegg til at du nærmest blir oppfordret om å si opp, er dette ikke greit. 

Skrevet

TS igjen. Da har jeg sagt ifra at jeg takker nei til forlenget vikariat. Jeg opplever at jeg har gjort det rette. Nærmeste leder har ikke sagt noe til meg, ikke engang svart på mail. Helt utrolig. Det er fortsatt ganske dritt på jobb, men nå vet jeg at det bare er 8 dager igjen på jobb. Skummelt, men jeg er så letta.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...