AnonymBruker Skrevet 19. januar 2020 #1 Skrevet 19. januar 2020 Hvordan er deres 10 åring ( spesielt guttene) og dette med venner. Leker de ofte med venner, eller er de mer hjemme og feks spiller ? Leker de med en fast ( typ bestevenn) eller varierer de på hvem de leker med? er så usikker på sønnen min om dagen. Føler han bryter veldig det mønstret han har pleid å ha ift å leke, være ute, hvem han leker med osv. Har tenkt dette er alderen også, en slags fase nå hvor han går ut av fasen liten gutt, men heller ikke ungdom. han bryter litt opp på en måte. Litt vanskelig å vite hva som er « naturlig» eller om han sliter med noe vi ikke får tak på. skulle gjerne hørt fra dere andre guttemammaer i den alderen hvordan dere har det. Anonymkode: b8e08...64c
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2020 #2 Skrevet 19. januar 2020 Jeg lurer også på dette. Jeg har en 7-åring som er litt utenfor klassemiljøet. Han har ingen venner på fritiden 😢 Anonymkode: ede6b...652
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2020 #3 Skrevet 19. januar 2020 Ingen bestevenn, men kanskje 1-2 han er nærmere enn de andre. De leker fint sammen både i friminutt og fritid. Ca 10-12 pluss/minus. Varierer litt hvem som er sammen ettersom hvem som har anledning. En del spilling. Trener også noen ganger i uka. Om sommeren mye ute. Sykkel, trampoline, fotball. Noe aking på vinter. Anonymkode: 94980...670
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2020 #4 Skrevet 19. januar 2020 Min gutt er 11, men kan prøve å huske tilbake til hvordan det var da han var 10 år. Han har kanskje én bestevenn, men mange gode venner. Jeg vil si han har fem kompiser han jevnlig er sammen med på fritiden pluss et par som er med litt nå og da. Det går litt opp og ned, noen dager er de ikke så gode venner men andre dager er de erteris. Min sønn er ikke så god på å gå på besøk til andre, men han får stadig besøk eller ringer hverandre og avtaler å spille samtidig som de snakker. Noen uker er det masse venner, andre uker få. Han trenger litt ro rundt seg i perioder,så det varierer. De spiller også mye sammen på PS4/xBox osv. Hvis de leker er det gjerne gjemsel i kjelleren eller at de går ut i hagen eller på skolen og finner på ting, hopper på trampoline, gjør parkour, sparskesykkel/sykkel og lignende. Trening med to gode kompiser én gang i uka, de var flere før men nå har noen falt av. På skolen har min sønn en utfordring siden de fleste andre gutter elsker fotball mens min hater det. Han har stort sett noen å være sammen med i friminuttene likevel, takket være flinke lærere som ser alle barna og hjelper de. Jeg har ikke snakket med sønnen min, så dette er hva jeg tenker om det sosiale rundt min sønn. Anonymkode: 770bc...cf1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2020 #5 Skrevet 19. januar 2020 Jente som straks blir 10. Leker mye på fritid og skole med 5-6 stk. 2 av de er mest nær. Gutt 12 år. Treffer nesten aldri noen på fritiden med mindre vi inviterer med noen til svømmehall, kino og lignende aktiviteter. Sitter MYE med tlf hvor han er på YouTube, TikTok osv. Evig bekymring her så skjønner hvordan du har d. Anonymkode: 45bb6...6ed
Trollis Skrevet 19. januar 2020 #6 Skrevet 19. januar 2020 Takk for svar til dere som har svart høre gjerne fra flere!
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2020 #7 Skrevet 19. januar 2020 10 år og oppover er dn alder gutter gjerne begynner å bryte fra det og være barn, til og bli tennåring. Det vil derfor medføre endringer i hverdags. Det er også den alderen da førpuberteten begynner, føtter vokser, armene strekker seg, 11 år og svette begynnercå bli en greie. Følelser og jenter blir noe "annet" enn før. Det kan gjerne gjøre barna mer tilbaketrukkne og tankefulle. Vennskap får en ny bertydning. Snakk gjerne med barnet og de kroppslige forandringene som er på vei, og hvor naturlig det er. Google det litt. Mye å finne på nett. Anonymkode: 838de...9a0
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2020 #8 Skrevet 19. januar 2020 Jente 9 år. Har 4 nære venninner hun er mye sammen med på fritiden. Men, har flere andre venner hun også er med. Hun er mye på besøk og har mye besøk. Veldig populært med overnatting. Spiller ikke. Men, jeg vet at flere gutter i klassen hennes spiller. Din sønn er 10 år. Jeg syns det du beskriver høres ganske så normalt ut. Har en sønn på 16 år selv. Men, jeg ville helt klart satt grenser i forhold til spilling. Samtidig som det er der mye av det sosiale foregår. Må være en grei balansegang. Anonymkode: 24202...3b6
Trollis Skrevet 20. januar 2020 #9 Skrevet 20. januar 2020 19 timer siden, Trollis skrev: 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Jente som straks blir 10. Leker mye på fritid og skole med 5-6 stk. 2 av de er mest nær. Gutt 12 år. Treffer nesten aldri noen på fritiden med mindre vi inviterer med noen til svømmehall, kino og lignende aktiviteter. Sitter MYE med tlf hvor han er på YouTube, TikTok osv. Evig bekymring her så skjønner hvordan du har d. Anonymkode: 45bb6...6ed Akkurat sånn her også. Søster 9 år leker masse med mange forskjellige, og har flere nære venner. Hvis hun spiller og er på skjerm er det sammen med venner. vanskelig dette med disse gutta. Vår gutt spiller og snakker med venner på ps4 daglig, men vil oftere det nå enn å gå ut og sykle, spille fotball, henge med venner «live» osv.. er jo bekymra, men er det unødvendig?
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2020 #10 Skrevet 20. januar 2020 Min gutt er 11. Han sleit en del fra ca 7-10 år. Hadde ingen venner, interesserte seg ikke for fotball som de andre gutta. Men så fikk han lov å spille spill online, og ble gjennom dette kjent med gutter på hans alder lokalt. De snakker sammen via hodetelefoner. Dette har gitt gutten min en helt ny selvtillit og mestringsfølelse. Så nå har han langt flere venner, er mer sosial og fornøyd. Anonymkode: 4517b...6cc
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2020 #11 Skrevet 20. januar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Min gutt er 11. Han sleit en del fra ca 7-10 år. Hadde ingen venner, interesserte seg ikke for fotball som de andre gutta. Men så fikk han lov å spille spill online, og ble gjennom dette kjent med gutter på hans alder lokalt. De snakker sammen via hodetelefoner. Dette har gitt gutten min en helt ny selvtillit og mestringsfølelse. Så nå har han langt flere venner, er mer sosial og fornøyd. Anonymkode: 4517b...6cc Så bra og fint for gutten din treffer han disse vennene utenom spill online også? Det er det jeg tenker på ift gutten min. Tenker at det ikke kan være bra at alt sosialt er via headsetet! Men kanskje jeg er gammeldags.. Anonymkode: b8e08...64c
Kemila Skrevet 20. januar 2020 #12 Skrevet 20. januar 2020 Gutt, straks 10 år. Har 6 nære venner, og ellers et stort nettverk . Dette mye pga av fotballen. Han får besøk nesten hver dag. Da blir det en del gaming innendørs nå på vinteren, men også mye fotball og andre aktiviteter ute. Han er veldig opptatt av venner. Har også blitt kjent med nye venner i nærområdet via gaming. Både litt yngre og eldre. Det er et veldig stort fotballmiljø her, og ser desverre at de få som ikke spiller fotball ofte ramler litt utenfor. Alle de nærmeste vennene bor bare få minutter gange fra oss.
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2020 #13 Skrevet 20. januar 2020 Han har en vennegjeng på 6 stykker, hvorav en av dem er bestevenn. Denne gjengen har holdt seg mer eller mindre stabil de siste 4 årene. Utenom disse vennene har han et stort nettverk grunnet fotball. 10åringer og oppover er ofte i en fase hvor de forsøker å finne ut av dette med vennskap. Hvem de selv er, hvem som er lik seg etc. Det er ikke unormalt at barn i den alderen kan ha flyktige vennskap, venner «byttes ut» osv. Ville forsøkt å snakke om temaet med sønnen din for å få tak på hva han selv føler rundt det. Anonymkode: b15d9...d10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå