Gå til innhold

Hvordan sender man inn spørsmål til "Eides språksjov"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er fan av NRK-programmet "Eides språksjov" med Linda Eide. Men jeg lurer på en ting: Hvordan sender man inn spørsmål til språksjovet? E-post? Tradisjonelt brev? Eller gjør man det kanskje på nrk.no? Jeg skulle gjerne sende inn et spørsmål angående det norske alfabetet og bokstaver vi ikke bruker i norske ord.

Anonymkode: e7b3b...f6d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du er fan av programmet vet du vel at de viser frem kontaktinfo under vignetten «respons» i hvert eneste program??

Anonymkode: 9afab...b89

• Liker 6
Skrevet

[email protected], opplyses i programmet. For øvrig lurer jeg veldig på hvilke bokstaver i alfabetet du ikke bruker? Jeg bruker alle.

Anonymkode: 95ead...e57

• Liker 4
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

[email protected], opplyses i programmet. For øvrig lurer jeg veldig på hvilke bokstaver i alfabetet du ikke bruker? Jeg bruker alle.

I norske ord er det f.eks. ikke vanlig å bruke bokstavene q, w, x og z.

• Liker 1
Skrevet
46 minutter siden, Grønt blad skrev:

I norske ord er det f.eks. ikke vanlig å bruke bokstavene q, w, x og z.

Jeg bruker alle disse i dagligtale, det gjør nok du og når du tenker deg om, eller har du et veldig fattig språk.

F.eks;

Quiz, quadriceps, quickstep, aquevit, iq, tequila

Waldorfsalat, watt, web, weekendtur, whiskey, wienerbrød, workshop, 

Xylofon, sex, lux, maxi, grand-prix, cervix

Zoo, nazi, hertz, jazz, ozon, pizza

Pluss at det finnes flere navn med disse bokstavene, Quatar, Quentin, Walter, Edward, Xander, Felix, Zara, Fritz. 

• Liker 1
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker alle disse i dagligtale, det gjør nok du og når du tenker deg om, eller har du et veldig fattig språk.

F.eks;

Pluss at det finnes flere navn med disse bokstavene, Quatar, Quentin, Walter, Edward, Xander, Felix, Zara, Fritz. 

Quiz, Waldorf, zylofon og zoo er ikke norske ord, det er ord som vi kar fått i gave fra andre språk.

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Quiz, Waldorf, zylofon og zoo er ikke norske ord, det er ord som vi kar fått i gave fra andre språk.

Hvis det var de eneste ordene du klarte å lese som ikke stammer fra "norsk" opprinnelig så bekrefter det bare påstanden min om at du har et fattig språk. De færreste ord i vårt språk er opprinnelig norske, de aller fleste er låneord, hovedsaklig fra dansk. 

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

F.eks;

Men ingen av disse ordene er opprinnelig norske (skjønner at jeg burde vært mer presis). De er det vi kaller låneord. 😊

• Liker 1
Skrevet

Det har kanskje noe med at de "norske" ordene kommer fra norrønt og da ble skrevet med runer. "Runealfabetet" hadde 24 tegn. 

Anonymkode: c279e...ce6

• Liker 2
Skrevet
10 timer siden, Grønt blad skrev:

Men ingen av disse ordene er opprinnelig norske (skjønner at jeg burde vært mer presis). De er det vi kaller låneord. 😊

Opprinnelig norsk er norrønt, og da skrev man med runer. Det nærmeste vi kommer i dag er islandsk, og i såfall burde vi brukt det islandske alfabetet med særbokstaver som edd og thorn. Det latinske alfabetet ble først kjent ved kristningen av Norge, og overtok etterhvert for runene. Så blandet språket seg med utenlandske ord etterhvert som handel med andre deler av verden økte, og språket ble forenklet. Fra reformasjonen har dansk vært det dominerende skriftspråket i Norge. Første etter 1814 begynte skriftspråket en fornorskingsprosess baser på folks uttale, og det har vært flere reformer på dette helt opp i våre dager. Så hva du tenker på som opprinnelig norsk er ikke godt å si, med unntak av enkelte ord som fremdeles kan spores tilbake (fjord, vind, tak, sjø, ull, dag, kveld, mord, gryte f.eks) så er det opprinnelige norske språk tapt og finnes kunne i fragmenter i vårt språk i dag.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Opprinnelig norsk er norrønt, og da skrev man med runer. Det nærmeste vi kommer i dag er islandsk, og i såfall burde vi brukt det islandske alfabetet med særbokstaver som edd og thorn. Det latinske alfabetet ble først kjent ved kristningen av Norge, og overtok etterhvert for runene. Så blandet språket seg med utenlandske ord etterhvert som handel med andre deler av verden økte, og språket ble forenklet. Fra reformasjonen har dansk vært det dominerende skriftspråket i Norge. Første etter 1814 begynte skriftspråket en fornorskingsprosess baser på folks uttale, og det har vært flere reformer på dette helt opp i våre dager. Så hva du tenker på som opprinnelig norsk er ikke godt å si, med unntak av enkelte ord som fremdeles kan spores tilbake (fjord, vind, tak, sjø, ull, dag, kveld, mord, gryte f.eks) så er det opprinnelige norske språk tapt og finnes kunne i fragmenter i vårt språk i dag.

Så tverr du er da. 

Anonymkode: bf85e...4b9

Skrevet
11 timer siden, Grønt blad skrev:

Det er svært mange ord som er enten låneord eller fremmedord.

For eksempel er onkel, tante og kommune låneord.

Anonymkode: da4d2...e36

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så tverr du er da. 

Anonymkode: bf85e...4b9

Tverr? Fordi jeg ikke er enig med ts i at norsk språk er et gammelt og entydig språk? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...