AnonymBruker Skrevet 19. januar 2020 #1 Skrevet 19. januar 2020 Hei! Jeg har en to uker gammel baby som jeg fremdeles holder på å bli kjent med. Jeg klarer stort sett å trøste henne ved hjelp av mat, bleieskift eller nærhet, men hun promper, gulper og raper mye, presser/trykker en del og har litt rund mage av og til. Derfor regner jeg med at hun kanskje også har litt vondt i magen, men hun griner aldri av dette (alene). Hvilke kjennetegn finnes typisk på at baby har vondt i magen? Anonymkode: 0cc07...69a
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2020 #2 Skrevet 19. januar 2020 Gråting/sutring og uro er de vanligste tegnene. En baby i barselgruppa ble veldig trøtt hele tiden når magen var vond, siden hun ikke fikk sove skikkelig. Det at baby raper og promper er et godt tegn, ihvertfall er det erfaringen fra min baby. Hvis han bare presser, løfter beina, sutrer og vrir seg uten å prompe, da er det bare å droppe alle planer og gjøre seg klar til et tøft døgn. Anonymkode: e5916...209 1
mangolassie Skrevet 19. januar 2020 #3 Skrevet 19. januar 2020 Er ikke så lett å vite hva som er hva alltid, men om babyen har sovet og er mett, og har nærhet og trygghet, så kan det være luftsmerter som er årsaken om hen fortsatt gråter. Noe som kan hjelpe er å massere magen og sykle med bena, og noe av det beste: når du bytter bleie, hold babyen under lårene/knærne, med babyens rygg mot deg, og hold hen over vasken eller do (i en litt sånn «på huk»-stilling). Dette kan hjelpe veldig med å få ut luft og avføring, og dermed lindre mageplager. 1
boblevann Skrevet 19. januar 2020 #4 Skrevet 19. januar 2020 Min blir kavete når han har luft i magen. Altså urolig, presser mye, prøver å gå med beina, motorisk urolig liksom. Spreller uansett hvordan han blir holdt, bortsett fra i «kolikkgrepet». Har han skikkelig vondt hyler han så det ikke er noen tvil om at han har smerter. Det er en gråt/hyling jeg bare hører når han må ha vondt, den er mye sårere og mer skjærende enn den «vanlige» gråten. Når jeg da har bysset en stund kommer det stort sett rikelig med rap/promp før han sovner fornøyd.
Cer3s Skrevet 19. januar 2020 #5 Skrevet 19. januar 2020 (endret) Ofte så trekker de liksom bein oppunder seg og vrir seg. Mini ble også gjerne klam i henda og på tottene. Bær babyen på magen over ene armen mens du stryker og masserer på ryggen med den andre ❤️ også hjelper det ofte med sykkelbevegelser. Du kan også massere magen forsiktig i sirkelbevegelse med klokka ❤️ Endret 19. januar 2020 av Cer3s Skrev feil
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2020 #6 Skrevet 19. januar 2020 5 timer siden, boblevann skrev: Min blir kavete når han har luft i magen. Altså urolig, presser mye, prøver å gå med beina, motorisk urolig liksom. Spreller uansett hvordan han blir holdt, bortsett fra i «kolikkgrepet». Har han skikkelig vondt hyler han så det ikke er noen tvil om at han har smerter. Det er en gråt/hyling jeg bare hører når han må ha vondt, den er mye sårere og mer skjærende enn den «vanlige» gråten. Når jeg da har bysset en stund kommer det stort sett rikelig med rap/promp før han sovner fornøyd. 18 minutter siden, Cer3s skrev: Ofte så trekker de liksom bein oppunder seg og vrir seg. Mini ble også gjerne klam i henda og på tottene. Bær babyen på magen over ene armen mens du stryker og masserer på ryggen med den andre ❤️ også hjelper det ofte med sykkelbevegelser. Du kan også massere magen forsiktig i sirkelbevegelse med klokka ❤️ Hvor lang tid tar det før det går over da? Jeg er førstegangsmamma og kan veldig lite😳 Anonymkode: 0cc07...69a
boblevann Skrevet 19. januar 2020 #7 Skrevet 19. januar 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor lang tid tar det før det går over da? Jeg er førstegangsmamma og kan veldig lite😳 Anonymkode: 0cc07...69a Er selv førstegangsmamma og mini er bare 10 uker så sitter slett ikke på fasiten jeg heller! Men det er nok veldig individuelt hvor lenge det varer... Min kan skrike i alt fra 10 min til en time, men lenger enn det har jeg ikke opplevd. Så har man jo de stakkar barna (og foreldrene) som har kolikk, de kan jo skrike i timesvis. Kan dessverre ikke gi noe fornuftig svar 🤔 Av og til er det nok å ta han opp så raper han og er fornøyd, andre ganger sovner han plutselig bare igjen uten rap/promp. Enda andre ganger må vi starte et intensivt prosjekt med diverse øvelser for å få lufta ut.. Veldig varierende!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå