Gå til innhold

Er det virkelig så stygt å være hvit?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hørt kommentarer både på stranda og gata. "SE så hvit hun er!" og lignende. Har også hørt fra mange menn at de helst foretrekker kvinner med fin brunfarge. Det sårer meg litt, har ofte fått kommentarer på at jeg er hvit. Og "Er du aldri ute eller?!" Jo, jeg er ute, men sliter med å få brunfarge. Tør egentlig ikke kle av meg på sommeren om jeg går i sentrum, redd for å tiltrekke meg den type oppmerksomhet. Og jeg holder jo på å daue i varmen selv om jeg går med tynne klær. Får dårlig selvtillitt av å være så hvit! :(

Anonymkode: 4e0da...f18

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og tidligere var det omvendt! Da var man vakrest hvis man var hvit!

Ikke bry deg om det, det er noe folk er lært opp til pga trender, ikke sånn det er! Hvit hud er vakkert, synes jeg! Og da kler du bedre f eks rød leppestift o.l.

Hvis du føler deg fin ER du fin!

Og du er fin!

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

De fleste blir penere når de har fått litt sol på kroppen og har litt glød i fjeset. Jeg er veldig blek om vinteren og føler meg mye styggere enn om sommeren. Hva med litt solpudder i fjeset? Det kan gjøre mye. Men har aldri opplevd at noen bemerker at jeg er for hvit, det er jo litt slemt da.

Anonymkode: 66187...6f4

• Liker 4
Skrevet

Nei, jeg ser ut som en porselensdukke og har ikke problemer med at menn ikke liker meg, så tror det er andre ting som er viktigere for dem enn hudfargen. Det er ganske naturlig at nordmenn som ikke soler seg er hvit, og mange høyt utdannede og oppegående mennesker tar i dag avstand fra solarium for eksempel. 

Anonymkode: a32da...fbc

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Smaken er som baken. Noen liker det, andre ikke. Det som nok reageres mest på, er nok de som skiller seg ut. Det er jo tross alt de man legger merke til. :)

Anonymkode: b5fcc...7dc

• Liker 2
Skrevet

Det er forskjellige måter å være blek på også, da. Noen ser ut som de "skal" være bleke, mens andre bare ser gustne og usunne ut. 

Anonymkode: a324d...189

• Liker 3
Skrevet

Ikke stygt, men er man likblek så assosierer man med at man ser ikke frisk ut. Pleier å se slik ut om vinteren og folk nærmest tror jeg er syk. Har lært å gi blaffen og like meg selv sånn som jeg er. Selvsikkerhet og utstråling er viktigere kvaliteter enn det ytre.

Anonymkode: 4ac8d...51d

Skrevet

Haha Ja, jeg husker også sånne kommentarer fra gamle dager. Det er ganske sykt å tenke på nå hvordan folk på 80-tallet ødela huden sin ved å grille seg i solen. Heldigvis har motene forandret seg. 

Anonymkode: 707b9...210

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes porselenshud er penere enn solbrun. 

Skrevet

Jeg soler meg aldri. Og når jeg ute i sola så bruker huden min veldig langt tid på å blir brun, gjerne i august. Så jeg er hvit hele sommeren. Får ofte kommentarer, men det gidde jeg ikke å bry meg noe om. Jeg synes min melkehvite hud er pen. Har ikke noe i mot å bli brun altså, men jeg jobber ikke for det. 

Anonymkode: 52dfc...171

Skrevet

Hva som defineres som stygt er vel opp til øyet som ser. 

Jeg synes ikke kritthvit er fint, og pleier derfor å ta ansiktssolarium i små mengder i vinterhalvåret for å få litt farge. Synes generelt folk med litt farge ser freshere ut enn de som er helt hvite. 

Angående det at "idealet for lenge siden var jo å være så hvit som mulig", så kan man jo tilføye at det på samme tid var status å være overvektig fordi det var et tegn på rikdom. På begge de punktene har tidene definitivt forandret seg 🤪

Anonymkode: 76bc9...434

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes naturlig er finest, uansett. Så MYE heller naturlig blek enn juksebrun eller skandinaver som har sola seg ihjel-brun (ser så dumt ut).

Anonymkode: 01c3d...e82

• Liker 10
Skrevet

Syns det er fint jeg. Naturlig er pent

Anonymkode: c5870...988

• Liker 2
Skrevet

Syns de f.eks koreanske/japanske skjønnhetsidealene er så utrolig mye finere enn de vestlige. jatakk til porselenshud og slank kropp fremfor ihjelsolet brun kropp. Jo brunere jo styggere.

Anonymkode: 7b0df...698

Skrevet

Har hørt at menn ikke bryr seg om sånt, spesielt hvis de liker deg. 

Anonymkode: 27804...96c

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hørt kommentarer både på stranda og gata. "SE så hvit hun er!" og lignende. Har også hørt fra mange menn at de helst foretrekker kvinner med fin brunfarge. Det sårer meg litt, har ofte fått kommentarer på at jeg er hvit. Og "Er du aldri ute eller?!" Jo, jeg er ute, men sliter med å få brunfarge. Tør egentlig ikke kle av meg på sommeren om jeg går i sentrum, redd for å tiltrekke meg den type oppmerksomhet. Og jeg holder jo på å daue i varmen selv om jeg går med tynne klær. Får dårlig selvtillitt av å være så hvit! :(

Anonymkode: 4e0da...f18

Ignorerer sånne kommentarer. Og om noen som ikke er hvite selv sier det, så kan du jo høyt anklage dem for rasisme.

Jeg selv er veldig hvit, og synes det ser fint og eksklusivt ut. Får mange komplimenter om det fra menn. :)

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg synes som oftest mørke menn/kvinner er finere enn lyse, har vel med personlig preferanse å gjøre... Tror jeg aldri har sett noen veldig lyse mennesker (typ blondt hår, blå øyne, lys hud) som jeg har tenkt "wow så pen/kjekk", men betyr ikke at det er stygt å være hvit, synes bare mørkere mennesker er finere.

Anonymkode: 7f26a...a56

• Liker 1
Skrevet

Det er kun lov å kritisere utseende når det kommer til hvite og tynne.
Ingen sier høylytt "Nei du!! Se på han der a! Han var svart han!" eller "Herregud så tjukk du er, nå må du jaggu slutte å spise så mye!".
Likevel er det innafor å kommentere at noen er veldig hvite eller å si "Guri meg så tynn du er, nå må du se å spise litt mer. Det er jo nesten ikke noe igjen av deg. Kaster du skygge i det hele tatt? Du får passe på at du ikke blåser vekk eller knekker i vinden da!"

Anonymkode: e6944...1bc

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Om du bærer din lyse hud med stolthet skal du se at kommentarene blir færre også. Jeg ble mobbet for min bleke hud i ungdommen, jeg er at typen som ikke blir brun samme hvor hardt jeg prøver og jeg var tenåring på 90-tallet da man knapt kunne bli brun nok. På et tidspunkt bestemte jeg meg for å gjøre det til mitt varemerke og begynte å bruke solfaktor 50+ og sitte i skyggen så mye som mulig, da forsvant de fleste kommentarene, sannsynligvis fordi jeg ikke brydde meg lenger. Om du bærer ditt særpreg med stolthet og ikke bryr deg om hva andre måtte mene så blir det også mindre spennende å peke og le. Og om noen fortsatt sier noe så blir du etterhvert så trygg at det bare preller av.

I dag er jeg stolt av min lyse hud og vil ikke bytte den med noe annet. Jeg mener selv at jeg kler det best, og det er ikke sant at man automatisk ser syk ut med blek hud, jeg ser veldig frisk ut med roser i kinnene og alt. En liten bonus er at jeg knapt har rynker fordi jeg har holdt meg unna solen.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Hehe det er fint så lenge du føler deg vel! 

Jeg gidder ikke stresse med det lenger, jeg har verken former eller farge, og er en blek og spinkel. Men, det er slik jeg ser ut helt naturlig. Det får så være og jeg er fornøyd :) Så jeg får bare være hvit da:) mannen min liker det, så det holder. 

Anonymkode: 0e847...b05

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...