Gå til innhold

Når er det greit å besøke etter ks?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble inspirert av tråden hvor den nybakte bestemoren ikke fikk besøke barnebarnet på sykehuset. 

Historien min er ganske lik skjønner dere. Min kjære svigerdatter skal ha planlagt keisersnitt på en fredag. Vi bor et stykke unna så planen var å kjøre nedover Fredag etter jobb, det tar ca fire timer å kjøre, og reise hjem igjen på Søndag. 

Etter å ha lest tråden så fikk jeg inntrykk av at veldig mange mente det var frekt å forvente å se barnet så fort, at det var uaktuelt med besøk på sykehuset og at bestemor burde holde seg hjemme frem til hun blir invitert. 

Jeg vet at jeg må snakke med sønnen min og svigerdatteren for å avklare hva som er greit, men jeg er redd for at jeg trenger meg på selv om de sier det er greit med besøk. 

Så til dere, hva mener dere er greit? Når passer det med besøk etter et keisersnitt? 

Og har dere noen forslag til en liten oppmerksomhet jeg kan ta med til svigerdatteren min?

Anonymkode: a99af...8e8

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg mottok besøk allerede samme dag med min første. Jeg lå jo i senga, så det var ikke mye pes for min del. Med andre så ble det dagen etter da keisersnittet ble så sent på ettermiddagen.

Jeg var på besøk for ikke lenge siden til ei som hadde KS. Besøket var dagen etter KS.

En gave til svigerdatter kan jo være en god dusjsåpe ig deodorant. Sjekk ut på Rituals, det er det flere gode lukter.

Endret av EvaLena
  • Liker 4
Skrevet

Bare spør først, hvis de sier det er greit, så er det greit. Her måtte alle vente til jeg kom hjem. Var utslitt etter en lang fødsel som endte i KS. 

• Liker 8
Skrevet

Hvorfor sender du ikke meld/ringer og sier noe lignende:

«Nå nærmer det seg veldig keisersnitt, og jeg gleder meg sånn med dere! Men jeg vil bare være litt føre var slik at dere ikke blir rent ned av besøk før dere er klare. Det kan fort bli for mye besøk fra alle og enhver i begynnelsen. Det er viktig at dere får nyte familien sammen uten at besøk renner ned døra. Si i fra hvis dere trenger hjelp med noe og jeg stiller opp med en gang, med hva enn det måtte være, men selv om jeg  gleder meg til å se den lille, må dere få vurdere selv når dere er klare for besøk. Så nyt de første dagene sammen som den nybakte familien, og ta kontakt når det passer at jeg kommer innom en tur. Mamma:) 

Det hadde jeg satt pris på. Og husk: ikke send meld og mas om besøk når du får beskjed om at barnet er født, si gratulerer og la det bli med det. 

Anonymkode: 08bf9...11e

• Liker 13
Skrevet

Ps. Hadde satt pris på å få noe sjokolade, kjeks, brusen jeg liker, en liten care pack med godis:) jeg fikk ingenting til meg selv etter fødselen, følte meg litt glemt. 

• Liker 8
Skrevet

Si til begge to at du gleder deg veldig til å møte ditt barnebarn, og at de må ringe og si fra når de mener at det går, så kommer kommer dere på flekken! Da skjønner de at du er ivrig og gleder deg, men vil vente på klarsignal. Kanskje de allerede nå sier du kan komme fredag. Eller spør dem om de har forslag til når dere bør komme, eller om det er best at dere venter hjemme på klarsignal.

Ta med et søtt antrekk til baby, kanskje en bamse eller pledd eller noe sånt, og kanskje en deilig kvalitets bodylotion til mor?  Og blomster.

Anonymkode: ab4b4...855

• Liker 7
Skrevet

Spør først. Kanskje vil de gjerne se dere samme dag, kanskje vil de helst vente en uke. De klarer nok å si ifra når dere faktisk spør på en hyggelig måte først. Det er jo bare å si at dere er redde for å trenge dere på og at dere vet hvor voldsom omveltning denne perioden kan være (og at man kan bli veldig sliten og groggy etter en operasjon).

• Liker 2
Skrevet

Ville ventet. Er du sikker på at det er lov med besøk? Her på KK i Bergen er det ikke tillatt med besøk. 

Anonymkode: efc66...707

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ble inspirert av tråden hvor den nybakte bestemoren ikke fikk besøke barnebarnet på sykehuset. 

Historien min er ganske lik skjønner dere. Min kjære svigerdatter skal ha planlagt keisersnitt på en fredag. Vi bor et stykke unna så planen var å kjøre nedover Fredag etter jobb, det tar ca fire timer å kjøre, og reise hjem igjen på Søndag. 

Etter å ha lest tråden så fikk jeg inntrykk av at veldig mange mente det var frekt å forvente å se barnet så fort, at det var uaktuelt med besøk på sykehuset og at bestemor burde holde seg hjemme frem til hun blir invitert. 

Jeg vet at jeg må snakke med sønnen min og svigerdatteren for å avklare hva som er greit, men jeg er redd for at jeg trenger meg på selv om de sier det er greit med besøk. 

Så til dere, hva mener dere er greit? Når passer det med besøk etter et keisersnitt? 

Og har dere noen forslag til en liten oppmerksomhet jeg kan ta med til svigerdatteren min?

Anonymkode: a99af...8e8

Ring å spør først. Ikke treng deg på, vis forståelse. Vil de ikke ha besøk på sykehuset, så skal det respekteres. Da kan dere heller treffes når de har kommet seg hjem og i rutiner, når de føler seg klare. 

Skrevet

Jeg tror hele hemmeligheten ligger i å spørre....Om dere blir enige om å komme kjappt på besøk - vær beredt på at besøket allikevel må avlyses om alt ikke gikk som planlagt. Men som sagt, jeg tror man kommer langt med litt ydmyk holdning, og ikke krever eller forventer noe som helst. Jeg har hatt mine keisersnitt på ettermiddag/sen kveld - og fikk besøk dagen etterpå. Var totalt utkjørt, men satte enormt pris på besøk av foreldre og svigerforeldre. Etter vanlig fødsel var jeg i tipp topp form, og hadde besøk noen timer etter at vi kom på barselavdeling.

Besøk i hvert fall ikke svigerdatteren din med holdningen «keisersnitt er da ingenting ifht fødsel» 😅

• Liker 14
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ps. Hadde satt pris på å få noe sjokolade, kjeks, brusen jeg liker, en liten care pack med godis:) jeg fikk ingenting til meg selv etter fødselen, følte meg litt glemt. 

Du tuller nå? Forventer dere gaver til dere selv av de som kommer på besøk? Det er det dummeste jeg har hørt 😂

• Liker 5
Skrevet
11 minutter siden, EvaLena skrev:

Jeg mottok besøk allerede samme dag med min første. Jeg lå jo i senga, så det var ikke mye pes for min del. Med andre så ble det dagen etter da keisersnittet ble så sent på ettermiddagen.

Jeg var på besøk for ikke lenge siden til ei som hadde KS. Besøket var dagen etter KS.

En gave til svigerdatter kan jo være en god dusjsåpe ig deodorant. Sjekk ut på Rituals, det er det flere gode lukter.

Obs, liker Rituals, men kanskje ikke noe for en nybakt mor. Er veldig sterk duft på produktene, så tenker det blir i sterkeste laget for baby som ligger i armene hele tiden? Vet ikke 🙄

Anonymkode: 632ce...98c

• Liker 14
Skrevet

Jeg synes ikke dere skal sette dere i bilen og kjøre på fredag, vent til lørdag- etter at dere har snakket med dem om de orker besøk. De kan jo ikke vite på forhånd hvor slitne de kommer til å være. Kanskje orker de ikke besøk før helgen etter, og det må respekteres. 

Anonymkode: c316e...766

• Liker 2
Skrevet

Det kommer veldig an på hvilket forhold man har til sønn og svigerdatter, tenker jeg. Jeg ville uansett spurt de og avtalt at de ønsker besøk før dere setter dere i bilen ☺️ 

Anonymkode: b6914...a24

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg synes faktisk at man kan vente til familien kommer hjem til seg selv med besøk. La de få ha de få dagene på sykehuset til å komme seg og hvile. 

Gave til mor - veldig fin tanke. Jeg foretrekker uparfyrmerte produkter selv, så bodylotion eller dusjsåpe uten parfyme er fine gaver.

Skrevet

Er det ikke mye hyggeligere å besøke den nye familien hjemme hos dem?

Jeg har hatt besøk på sykehuset, men det er litt stusselig å ha besøk når gjestene knapt nok har en stol å sitte på. Eller være ned i trekkfull lobby/masete kafé.

Men uansett. Spør så får du svar 

Anonymkode: 50f5b...9b2

• Liker 2
Skrevet
14 minutter siden, Oktoberknøttet said:

Du tuller nå? Forventer dere gaver til dere selv av de som kommer på besøk? Det er det dummeste jeg har hørt 😂

Ja, det er jo helt sinnsykt å gi en oppmerksomhet til den som har stått i timesvis med syke smerter for så å presse en vannmelon ut glufsa. Det er jo helt INSANE!!!

• Liker 17
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Obs, liker Rituals, men kanskje ikke noe for en nybakt mor. Er veldig sterk duft på produktene, så tenker det blir i sterkeste laget for baby som ligger i armene hele tiden? Vet ikke 🙄

Anonymkode: 632ce...98c

enig. Jeg brukte ikke parfyme første månedene i det hele tatt. Styr unna ting som bodylotion, kjøp ting som er lette å bruke opp, noe spiselig feks. Dersom mor ikke liker det så kan hun sette det fram som snacks da de får besøk

• Liker 7
Skrevet

Dette er veldig enkelt: det er greit å besøke foreldre og nyfødt barn når de sier det er greit.

Og da skal man ha spurt, ikke fremlagt det som en forventning. 

• Liker 2
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor sender du ikke meld/ringer og sier noe lignende:

«Nå nærmer det seg veldig keisersnitt, og jeg gleder meg sånn med dere! Men jeg vil bare være litt føre var slik at dere ikke blir rent ned av besøk før dere er klare. Det kan fort bli for mye besøk fra alle og enhver i begynnelsen. Det er viktig at dere får nyte familien sammen uten at besøk renner ned døra. Si i fra hvis dere trenger hjelp med noe og jeg stiller opp med en gang, med hva enn det måtte være, men selv om jeg  gleder meg til å se den lille, må dere få vurdere selv når dere er klare for besøk. Så nyt de første dagene sammen som den nybakte familien, og ta kontakt når det passer at jeg kommer innom en tur. Mamma:) 

Det hadde jeg satt pris på. Og husk: ikke send meld og mas om besøk når du får beskjed om at barnet er født, si gratulerer og la det bli med det. 

Den meldingen hadde jeg tolket som at hun ikke ville se barnebarnet🙈

Anonymkode: 1b68a...168

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...