AnonymBruker Skrevet 19. januar 2020 #1 Skrevet 19. januar 2020 Sønnen vår begynte i barnehage i høst. Han var 1 1/2 år da han begynte. Høsten har vært helt forferdelig pga sykdom. Han har vært enormt mye syk! Feber, forkjølet, falsk krupp, den fjerde barnesykdom og you name it. Listen er lang og sykedagene våre er for lengst brukt opp. Har måttet bruke avspasering og ferie også. I tillegg har vi måttet være hjemme fra arrangement på fritiden pga sykdom. Og vi voksne blir også smittet. Jeg var forberedt på at barnehageoppstart kunne bli preget av sykdom, men dette omfanget hadde jeg ikke regnet med. Jeg mener at barnehagen er altfor slappe med å si nei til syke barn! Syke barn burde ikke få komme inn. Når jeg er i barnehagen så hører og ser jeg barn som hoster stygt, snørrer og ikke er friske! Ped leder er en ung søt jente som er super forsiktig. Tør ikke si fra. Jeg mener de burde stoppe foreldrene når de kommer med sine syke barn. Er det greit at jeg snakker med barnehagen og klager på dette? Anonymkode: 4ee0c...8dd 1
Bloms Skrevet 19. januar 2020 #2 Skrevet 19. januar 2020 Jeg tenker at man ikke kan hele tiden ta seg fri bare fordi barnet snørrer og hoster. Men om de har feber, allmenntilstanden er dårlig, har sykdom som vannkopper/omgangssyke og alle disse her, så sier det seg selv at de bør være hjemme. Og da må bhg si noe 13
Lacy Skrevet 19. januar 2020 #3 Skrevet 19. januar 2020 De fleste foreldre er nok i samme knipa som det dere er, og det er innmari vondt og slitsomt når man får samvittighetskvaler ovenfor både jobb og poden. Det er dessverre sånn at dersom barna har vært frie for oppkast/diaré i 48 timer, feber 24 timer og almentilstanden er grei, kan de hoste opp to lunger uten at bhg kan kreve å holde dem hjemme... Tenker at dere kan snakke med bhg om overholdelse av 24/48 t, renslighet og hygiene, samt generelt renhold på avdelingene, vaske leker og slikt for å få bukt med evt smitte...
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2020 #4 Skrevet 19. januar 2020 En del av de sykdommene ungene plukker opp i barnehagen smitter jo før barna blir syke, så man kan ikke gardere seg mot alt. Ellers har jo foreldre tydelig ulik terskel for hva de regner som "syk nok til å være hjemme". Noen er hjemme bare det er litt host og snørr, andre lar ikke ungene være hjemme før de er så tydelig reduserte at barnehagen sender dem hjem,.. Jeg har sett foreldre prøve å levere unger med feber sammen med en flaske Paracet og sagt at om de gir litt medisin i løpet av dagen så går det nok fint.. Anonymkode: 08ede...0f3 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2020 #5 Skrevet 19. januar 2020 Så lenge barna blir sendt feberfrie i barnehagen og andre karantenedager er overholdt, er det ikke noe å klage på. Husker selv at barnet og jeg var nesten konstant syk det første halvåret etter oppstart. Er slik det er det. Anonymkode: 26089...0e2 3
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2020 #6 Skrevet 19. januar 2020 Hvis han er veldig mye syk kan det være hans immunforsvar som er litt svakt også, f.eks. dersom han har udiagnostisert barneastma. Anonymkode: fdcf3...b3f 1
Nerine_ Skrevet 19. januar 2020 #7 Skrevet 19. januar 2020 (endret) Noen barn er snørrete omtrent hele vinteren, de kan ikke være hjemme av den grunn. I utgangspunktet er det feber, oppkast/diare og nedsatt allmenntilstand som er grunn til å holde et barn hjemme. Det er også helt normalt at barn er mye syke etter oppstart i bhg, da skal de gjennom "alt" før immunforsvaret er bedre rustet. Du blir vel ikke hjemme selv heller bare pga tett nese eller litt småhoste? Endret 19. januar 2020 av Nerine_ 6
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2020 #8 Skrevet 19. januar 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sønnen vår begynte i barnehage i høst. Han var 1 1/2 år da han begynte. Høsten har vært helt forferdelig pga sykdom. Han har vært enormt mye syk! Feber, forkjølet, falsk krupp, den fjerde barnesykdom og you name it. Listen er lang og sykedagene våre er for lengst brukt opp. Har måttet bruke avspasering og ferie også. I tillegg har vi måttet være hjemme fra arrangement på fritiden pga sykdom. Og vi voksne blir også smittet. Jeg var forberedt på at barnehageoppstart kunne bli preget av sykdom, men dette omfanget hadde jeg ikke regnet med. Jeg mener at barnehagen er altfor slappe med å si nei til syke barn! Syke barn burde ikke få komme inn. Når jeg er i barnehagen så hører og ser jeg barn som hoster stygt, snørrer og ikke er friske! Ped leder er en ung søt jente som er super forsiktig. Tør ikke si fra. Jeg mener de burde stoppe foreldrene når de kommer med sine syke barn. Er det greit at jeg snakker med barnehagen og klager på dette? Anonymkode: 4ee0c...8dd Barnehagepersonell er konfliktskye og vil ikke si nei til foreldre som kommer med barna, selv om de ikke er friske. Resultatet blir dessuten at folk lyver om siste oppkast og sier ungen er helt fin igjen. Noe den kanskje er, men er en stor sittefare for alle andre. Det burde vært tusen år i fengsel for dem som sender smittsomme barn i bhg. Anonymkode: 3a9fd...5cb 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2020 #9 Skrevet 19. januar 2020 Her var det likt det første halve året. Hjemme annenhver uke med høy feber, ikke uvanlig at ungen kunne ha 39-40 i feber i mange dager, sjelden han var hjemme mindre enn 1 uke per runde med sykdom. Jeg sender han i bhg om han er i hundre, men hoster og snørrer litt. Har god dialog med bhg, og de sier at jeg så klart ikke kan være hjemme bare pga det. Men om høsten er ille, og han virker sliten, og dårlig søvn, så holder jeg han hjemme. Du kan nok snakke med barnehagen, spørre hvordan rutinene deres er. Kanskje foreslå at de setter inn regler om at alle barn skal vaske hendene når de kommer i bhg? Det vet jeg noen barnehager har. Også være nøye med karantenetiden. Det handler om å være tett på når barnet kommer. Vet hvor frustrerende er, men helt normalt, desverre. Vi hadde vell en 7-8 virusinfeksjoner, 1 omgangssyke, og 1 runde med dobbel ørebetennelse og lungebetennelse 4-5 første månedene. Anonymkode: 2ed5d...8ee
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2020 #10 Skrevet 19. januar 2020 Innafor? Nei. Barn ER mye syke, særlig det første året. Å skylde på en ped.leder for sykt barn,ny god. Ikke bli de kjipe foreldrene som skal klage på alt og alle Anonymkode: 1410f...60a 5
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2020 #11 Skrevet 19. januar 2020 Det høres slitsomt ut å være sånn som blir smittet av alt de kommer i kontakt med, men jeg tror egentlig ikke det vil hjelpe så mye for dere om barna holdes litt mer hjemme. Min niese gikk i allergibarnehage der ingen fikk komme om det var antydning til snør eller host, og de smittet ikke hverandre i barnehagen, men de levde jo i verden med resten av oss, så hun var faktisk mer hjemme fra barnehagen enn det vi var i oppstarten. Det som nok vil hjelpe mest er å bli flinkere på håndhygiene og at gutten din ikke får spise på lekene som de andre spiser på. Altså må barnehagen være med på dette. I tillegg kan det kanskje hjelpe å spise mer variert om dere ikke gjør det. (Det er litt sent nå å utsette han for mer bakterier før han begynte i barnehagen. Anonymkode: 538e9...125
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2020 #12 Skrevet 19. januar 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: Barnehagepersonell er konfliktskye og vil ikke si nei til foreldre som kommer med barna, selv om de ikke er friske. Resultatet blir dessuten at folk lyver om siste oppkast og sier ungen er helt fin igjen. Noe den kanskje er, men er en stor sittefare for alle andre. Det burde vært tusen år i fengsel for dem som sender smittsomme barn i bhg. Anonymkode: 3a9fd...5cb Forskjell på omgangssyke og forkjølelse. Inkubasjonstiden for mange virus er så lang at ditt barn kan være smittebærer for vannkopper nå uten at dere har mulighet til å vite det. Jeg skjønner selvsagt at sykdom er kjipt, men det er virkelig en del av småbarnslivet. Anonymkode: 1410f...60a 1
mammahjarte Skrevet 19. januar 2020 #13 Skrevet 19. januar 2020 Det er faktisk heilt normalt diverre, mange er mykje sjuke første året i barnehage. Enkelte er enormt mykje vekke. Ta det opp med ho direkte først, hjelper ikkje det kan du ta det eit ledd over.
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2020 #14 Skrevet 19. januar 2020 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det høres slitsomt ut å være sånn som blir smittet av alt de kommer i kontakt med, men jeg tror egentlig ikke det vil hjelpe så mye for dere om barna holdes litt mer hjemme. Min niese gikk i allergibarnehage der ingen fikk komme om det var antydning til snør eller host, og de smittet ikke hverandre i barnehagen, men de levde jo i verden med resten av oss, så hun var faktisk mer hjemme fra barnehagen enn det vi var i oppstarten. Det som nok vil hjelpe mest er å bli flinkere på håndhygiene og at gutten din ikke får spise på lekene som de andre spiser på. Altså må barnehagen være med på dette. I tillegg kan det kanskje hjelpe å spise mer variert om dere ikke gjør det. (Det er litt sent nå å utsette han for mer bakterier før han begynte i barnehagen. Anonymkode: 538e9...125 Hva mener du med at barnet ikke skal på spise på leker som andre barn spiser på? Skal hu lære en 1-åring å ikke putte leker i munnen da? Anonymkode: 21d6d...8f5 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2020 #15 Skrevet 19. januar 2020 22 minutter siden, AnonymBruker said: Hva mener du med at barnet ikke skal på spise på leker som andre barn spiser på? Skal hu lære en 1-åring å ikke putte leker i munnen da? Anonymkode: 21d6d...8f5 Og ikke bare det, barnehagen skal også passe på at barnet ikke putter noe i munnen 🙈 Anonymkode: 1410f...60a 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2020 #16 Skrevet 19. januar 2020 Snakk med barnehahen. Om be dem i det minste bli mer oppmerksomme på hygienen! Vask hender på barna før måltid og vask ved henting. Noen bhg er sløve Anonymkode: 6bdf2...7ac
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2020 #17 Skrevet 19. januar 2020 Barn skal ikke holdes hjemme om de bare er snørrete og hoster. Det kan vedvare i mange uker etter en infeksjon. Noen blir mer syle enn andre men er det helt ekstremt får dere be om utredning for feks astma, refluks eller immunsvikt. Anonymkode: c7945...f76
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2020 #18 Skrevet 19. januar 2020 Du vet at du får nye "sykt barn dager" fra 01.01.20? Anonymkode: fe3f7...cc4
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2020 #19 Skrevet 19. januar 2020 Dette er dessverre ikke uvanlig. Begge mine var mer syke enn friske det første året i barnehagen. Det er en tøff tid for både liten og stor. Egentlig burde man ha flere sykedager det første barnehageåret til ungene. Anonymkode: 113e1...491
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2020 #20 Skrevet 20. januar 2020 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Og ikke bare det, barnehagen skal også passe på at barnet ikke putter noe i munnen 🙈 Anonymkode: 1410f...60a Noen barn putter absolutt alt i munnen. Jobber med 1-2 åringer, så det vet eg alt om. Om barnehagene skal se til at et barn ikke skal få spise på leker andre har hatt i munnen så blir det sittende med nada leker. Bøker, klosser, dukker, you name it. Barn putter ting i munnen av nysgjerrighet for å utforske. Det kan man faktisk ikke unngå. Leker vaskes heller regelmessig. Anonymkode: 21d6d...8f5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå