Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Opplever at mange som kun jobber dagtid syntes "synd" på meg som jobber turnus. Har i flere tilfeller hørt folk si at de egentlig ville bli sykepleier/andre utdannelser som ofte krever turnusarbeid, men valgte noe annet fordi de ikke vil jobbe turnus.

Jeg bare forstår ikke. Hva er galt med å jobbe turnus? 

Man kan ha fri en vanlig mandag. Kan dra å handle i fred og ro uten, dra til frisøren, vaske huset og slippe stress på ettermiddagen. Og det å ha en kveldsvakt i ny og ne er jo også helt fantastisk. Kanskje sove litt frampå (kommer jo ann på situasjonen man er i med barn selvsagt), ha en rolig og fin formiddag. Gjøre ting i fred og ro, slippe stress. Syntes det er så deilig med den alenetiden.

Det kan jo selvsagt være kjipt å jobbe helg, men syntes det veier opp for godene med fridager midt i uka. Helgene (for min del iallefall) er også de vaktene som jeg liker best å jobbe. Brukerne skal jo få helgefølelse. Vi finner kanskje på litt morsomme ting, ikke sjefer/vaktmestere som går rundt lite telefoner som ringer.. vi lager god mat o det er alltid en fin og rolig stemning i helgene. 

Man tjener jo også fort et par tusenlapper mer når man jobber turnus pga. tilleggene.

Jeg bare lurer på HVA det er som gjør at mange ser på turnus som en negativ ting? Jeg for min del syntes "synd" på de som må stå opp tidlig mandag-fredag uten mulighet for alenetid, ha tid til å dra til frisør/legetime/handle i fred/gjøre ærend/vaske og klargjøre ting når barna er på skolen etc.. 

Hilsen ei som snart skal på jobb og gleder seg til å ta "helg" i ettermiddag. :)

Anonymkode: d3a50...ec2

• Liker 18
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er gift med en som går turnus. Og fungerer utmerket både for han og for forholdet. Han er ofte hjemme på dagtid og kan ta i mot handverkere og fikse praktiske ting. Jeg er alltid her og tar unna det som må gjøres kveld og helg. Og vi synes begge det er godt med litt alenetid. 

Det som ikke hadde fungert var om han måtte gå 3-6 delt, slik bla sykepleiere må. Da hadde det vært for mange helger som gikk med. 

Det som er ganske kjedelig er at det stadig er jobb gjennom jula, i påsken, 17.mai. At det er veldig vanskelig å ha fri i Juli, da det er lettest for meg å ta fri. Og at han ikke finnes fleksibel når han først er på vakt, så da er det alltid jeg som må trå til og flekse om noe må fikses på det tidspunktet. 

Anonymkode: 74f1c...dcd

• Liker 3
Skrevet

Jobber 100% i turnus og har bare èn eneste ukefridag på seksukers turnus. Jobber nesten bare 6-timers vakter og arbeidsgiver klarer da å presse inn flere vakter. Har en drøss med sen-tidlig skift, som gjør meg helt ødelagt av søvnmangel etter tidligvakten. Jeg får aldri fri når andre har fri, kan bare glemme å reise på hytta i påsken - for jeg har aldri flere dager på rad fri. Samme i jula - jeg kan aldri reise hjem til familien min for selv om jeg har fri julaften må jeg garantert jobbe lille julaften, første juledag +++. Aldri sammenhengende fri i høytider. Å ha sommerferie sammen med mannen min kan jeg bare drite i, han har fellesferie og jeg får fri max en uke i fellesferien, resten må tas før/etter. For ikke å snakke om alt jeg går glipp av med ungene, alle helgene når familieaktiviteter foregår, 17. Mai-feiringer osv. Jeg takler også svært dårlig å jobbe til ulike tider, kroppen min trenger en fast døgnrytme. «Å sove lenge» gir meg ingenting annet enn mer søvnkluss og kortere dag. Du virker ganske ignorant som ikke forstår at turnusarbeid kan være en utfordring for folk, se litt lenger enn din egen nesetipp. Supert at du trives, men det høres ut som du har en god turnus og at kroppen din takler det. Vær glad for det. 

Jeg har heldigvis fått meg en 80% dagjobb fra 1. Mars, og gleder meg som bare det. Da vet jeg at jeg har fri en dag i uka fast, jeg har fri alle helger og alle høytider. Jeg kan ta feriedager i jula og avspasere i påsken som vanlige folk, og jeg tror jeg får deltatt mye mer i familielivet vårt fremover :) Tjener mindre ja, men det ser jeg som en investering i egen helse og familien. 

Anonymkode: f3512...a42

• Liker 7
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jobber 100% i turnus og har bare èn eneste ukefridag på seksukers turnus. Jobber nesten bare 6-timers vakter og arbeidsgiver klarer da å presse inn flere vakter. Har en drøss med sen-tidlig skift, som gjør meg helt ødelagt av søvnmangel etter tidligvakten. Jeg får aldri fri når andre har fri, kan bare glemme å reise på hytta i påsken - for jeg har aldri flere dager på rad fri. Samme i jula - jeg kan aldri reise hjem til familien min for selv om jeg har fri julaften må jeg garantert jobbe lille julaften, første juledag +++. Aldri sammenhengende fri i høytider. Å ha sommerferie sammen med mannen min kan jeg bare drite i, han har fellesferie og jeg får fri max en uke i fellesferien, resten må tas før/etter. For ikke å snakke om alt jeg går glipp av med ungene, alle helgene når familieaktiviteter foregår, 17. Mai-feiringer osv. Jeg takler også svært dårlig å jobbe til ulike tider, kroppen min trenger en fast døgnrytme. «Å sove lenge» gir meg ingenting annet enn mer søvnkluss og kortere dag. Du virker ganske ignorant som ikke forstår at turnusarbeid kan være en utfordring for folk, se litt lenger enn din egen nesetipp. Supert at du trives, men det høres ut som du har en god turnus og at kroppen din takler det. Vær glad for det. 

Jeg har heldigvis fått meg en 80% dagjobb fra 1. Mars, og gleder meg som bare det. Da vet jeg at jeg har fri en dag i uka fast, jeg har fri alle helger og alle høytider. Jeg kan ta feriedager i jula og avspasere i påsken som vanlige folk, og jeg tror jeg får deltatt mye mer i familielivet vårt fremover :) Tjener mindre ja, men det ser jeg som en investering i egen helse og familien. 

Det høres ut som om du går i en skrekkelig dårlig turnus. Her er det en fagforening som ikke har gjort en god jobb.

Anonymkode: 569fc...7e9

• Liker 23
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bør kontakte fagforbundet. Dette er ikke helsefremmende på noen måte. 

• Liker 15
Skrevet

Liker best å ha fri når ungene har fri. Å jobbe helger og kvelder suger lut! Går glipp av masse med barna

Anonymkode: ab13b...f3d

• Liker 4
Skrevet

Helt enig med deg!

• Liker 3
Skrevet
10 minutter siden, Kvalitet skrev:

Det er helt innenfor regelverk. 

Anonymkode: 7f21d...264

• Liker 2
Skrevet

Kunne skrevet innlegget selv,  jeg har tenkt det samme mange ganger.  Elsker turnus!!

Anonymkode: 9b5a0...76b

• Liker 10
Skrevet

Jeg jobber ikke turnus og holder på å gå i veggen av rutinepreget. Jeg kunne godt ha tenkt meg å hatt fri på hverdager noen ganger. Jeg tror ikke det hadde gjort meg så mye å jobbe helg noen ganger.

Men, jeg hadde ikke taklet nattevakter, jeg er for avhengig av søvn til faste tider. Jeg tror i så fall jeg måtte ha vært nattevakt i flere år av gangen og snudd helt om. Men det går ikke med barn.

Anonymkode: 2469a...0ae

• Liker 1
Gjest YtreYtterst
Skrevet

Jeg jobber turnus. Siden jeg har ENK ved siden av har jeg valgt å jobbe 70 prosent, så jeg har uansett fri et par dager i uken. Det som plager meg med turnus er helgejobbing og mangelen på rutiner. Jeg liker å kunne legge meg og stå opp til samme tid hver dag, og det skjer ofte ting i helgene som jeg gjerne skulle brukt tid på fremfor å være på jobb. Det er bare snakk om hver fjerde helg, men det er mer enn nok for meg. 

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt innenfor regelverk. 

Anonymkode: 7f21d...264

Mulig det er innenfor regelverket, men fagforbundet er opptatt av helsefremmende turnus. For å yte godt i arbeidslivet, må man også ha en god fritid😊

• Liker 8
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Opplever at mange som kun jobber dagtid syntes "synd" på meg som jobber turnus. Har i flere tilfeller hørt folk si at de egentlig ville bli sykepleier/andre utdannelser som ofte krever turnusarbeid, men valgte noe annet fordi de ikke vil jobbe turnus.

Man kan ha fri en vanlig mandag. Kan dra å handle i fred og ro uten, dra til frisøren, vaske huset og slippe stress på ettermiddagen. Og det å ha en kveldsvakt i ny og ne er jo også helt fantastisk. Kanskje sove litt frampå (kommer jo ann på situasjonen man er i med barn selvsagt), ha en rolig og fin formiddag. Gjøre ting i fred og ro, slippe stress. Syntes det er så deilig med den alenetiden.

Det kan jo selvsagt være kjipt å jobbe helg, men syntes det veier opp for godene med fridager midt i uka. Helgene (for min del iallefall) er også de vaktene som jeg liker best å jobbe. Brukerne skal jo få helgefølelse. Vi finner kanskje på litt morsomme ting, ikke sjefer/vaktmestere som går rundt lite telefoner som ringer.. vi lager god mat o det er alltid en fin og rolig stemning i helgene. 

Man tjener jo også fort et par tusenlapper mer når man jobber turnus pga. tilleggene.

Jeg bare lurer på HVA det er som gjør at mange ser på turnus som en negativ ting? Jeg for min del syntes "synd" på de som må stå opp tidlig mandag-fredag uten mulighet for alenetid, ha tid til å dra til frisør/legetime/handle i fred/gjøre ærend/vaske og klargjøre ting når barna er på skolen etc.. 

Hilsen ei som snart skal på jobb og gleder seg til å ta "helg" i ettermiddag. :)

Jeg elsker også. Jobbe turnus,og barna mine har blitt fleksible og selvstendige av det. Har jobba reusert og ofte vært hjemme når barna kom fra skolen,hentet tidlig i bhg osv. Jeg tror at mange,spesielt, damer ikke vil jobbe turnus fordi de skal ha kontrollen hjemme,de slipper ikke mannen og barna til,de tror kanskje de er uunnværlige og må ordne og huske alt. Hørte ei mamma som sa en gang at hun kunne aldri jobbet 17.mai for hvem skulle pyntet barna da? Altfor mange mødre er for kontrollerende og hadde hatt godt av å slappe av litt, og jeg er sikker på at mann og barn har godt av litt tid uten mor også, da får de en helt spesiell kontakt. Hos oss har det fungert supert.

Anonymkode: 5e13d...bd2

• Liker 4
Skrevet

Jeg har jobbet 20 år i turnus, og har stort sett syns det var greit. Men for noen år siden ble jeg syk av det, og det er ikke sykdom som forsvinner. Jeg har også fått store søvnproblemer, og selv om jeg nå har gått over i en jobb uten nattevakter og med betydelig mindre vakt/helg/helligdagsbelastning, så bedrer ikke dette seg. Vet ikke hvor lenge du har jobbet turnus ts, men de fleste kommer faktisk til et punkt der det blir problematisk. Det er ikke uten grunn at gjennomsnittsalderen på sengeposter på sykehus er lav, folk leter etter bedre turnus etterhvert som arbeidstiden innhenter dem. Forskning som viser hvor farlig turnusarbeid er skal man heller ikke kimse av. Jeg tok videreutdanning og har nå en turnus mange drømmer om, nesten ikke helg og høytid, og muligheter for kun dagarbeid hvis man ønsker. Jeg har 2-3 seinvakter i mnd, rett og slett fordi jeg liker å ha noen formiddager til å få unna time hos lege, tannlege, avtaler med håndtverkere, rekke butikker o.l. og at det gjør godt å ha en rolig morgen innimellom. Men hadde jeg visst det jeg vet i dag for tyve år siden, så hadde jeg aldri ofret helsen for turnusarbeid. Jeg merket ikke plagene da jeg jobbet de verste skiftene, men nå er de her for fullt. 

Anonymkode: e5a96...3fc

• Liker 2
Skrevet

Jobbet turnus i flere år og det var virkelig drepen! Det var kjipt før vi fikk barn, men etter det var det helt jævelig! Fri en tilfeldig onsdag gir meg ingenting, da var jeg så utslitt av å jobbe så uregelmessig at jeg uansett bare måtte sove ut og ødelegge døgnrytmen min. Etter at jeg fikk barna tenkte jeg at ingenting i verden er verd å gå glipp av jul og 17. Mai med dem. Glad jeg kom meg ut av det.

Anonymkode: 41365...34c

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det høres ut som om du går i en skrekkelig dårlig turnus. Her er det en fagforening som ikke har gjort en god jobb.

Anonymkode: 569fc...7e9

1 time siden, Kvalitet skrev:

Ja den er dårlig, men fullt lovlig og godkjent av tillitsvalgte. Sånn er det mange steder, jeg vil påstå etter alle mine år som arbeidstaker, student i praksis etc at en god turnus er sjeldnere enn en dårlig. 

• Liker 3
Skrevet

Har 5 barn og jobber turnus, synes det er helt supert! Barnehagebarna kan får fri en hverdag med meg som vi bruker til noe hyggelig. Vi har rolige morgener og jeg får gjort unna masse husarbeid når mann og barn er på jobb/skole/barnehage så kommer de hjem til middag og ryddig hus og kan kose seg sammen mens jeg er på jobb. Har jobbet turnus i 18 år og har ikke gått glipp av mer enn en 17 mai feiring og aldri jobbet julaften eller nyttårsaften. Har nok av kollegaer som gjerne jobber disse dagene. Ville ikke byttet til dagjobb for alt i verden!

Anonymkode: ac9b1...45a

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en helsefaglig 3 årig utdanning og skal snart jobbe 3 dager og ha en uke fri. Passer meg utmerket! Ungene mine får da ha mamma hjemme en hel uke i slengen 🙂 Jeg har jobbet turnus i 6 år (2 delt) og trives godt med det. 

Anonymkode: 6c1b6...fbe

• Liker 2
Skrevet
46 minutter siden, Kvalitet skrev:

Mulig det er innenfor regelverket, men fagforbundet er opptatt av helsefremmende turnus. For å yte godt i arbeidslivet, må man også ha en god fritid😊

Den nye forretningsmodellen er rovdrift, det vet dessverre de fleste ansatte i dag. Særlig i turnusyrker. Fagforeningen og arbeidstilsynet ser som regel en annen vei, og det er den som varsler som blir den store stygge ulven.

Så ja, jeg skjønner godt at folk skyr turnus. 

Anonymkode: 3a752...41c

• Liker 2
Skrevet

Jeg har trivdes med å jobbe turnus i de periodene jeg har hatt vikariater med fast skiftplan, men i de periodene jeg ikke har det og blir tilkalt ved behov er det slitsomt. Da har jeg opplevd mange ganger å jobbe til midnatt en dag og å skulle på igjen neste morgen klokka 8. Eller å jobbe til 22 og på'n igjen klokka 6. Ettersom jeg bor et stykke unna arbeidsplassen, bruker omtrent en time hver vei, blir det ikke mange timene med søvn og jeg er helt ødelagt når tidligskiftet er over. 

Anonymkode: 44a6e...57e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...