AnonymBruker Skrevet 19. januar 2020 #1 Del Skrevet 19. januar 2020 Jeg bor i en 4-mannsbolig med en leilighet under meg. Det er veldig lytt fra leiligheten under. Jeg skal skifte gulv i stue/kjøkken og lurer på hva som er best å legge under parketten for å dempe luftstøy? Jeg ser feks at huntonit har 36 mm plater som skal dempe luftstøy. Det er også et gjennomgående pipeløp fra leilighet under min og opp. Mye lyd kommer gjennom pipa. Vil det hjelpe å montere brannplater på utsiden av pipe i min leilighet? Jeg har ikke ildsted og inspeksjonsluka er i en bod ved siden av stua. Takknemlig for erfaringer og råd. Anonymkode: e870b...1a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kvinne35+ Skrevet 19. januar 2020 #2 Del Skrevet 19. januar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg bor i en 4-mannsbolig med en leilighet under meg. Det er veldig lytt fra leiligheten under. Jeg skal skifte gulv i stue/kjøkken og lurer på hva som er best å legge under parketten for å dempe luftstøy? Jeg ser feks at huntonit har 36 mm plater som skal dempe luftstøy. Det er også et gjennomgående pipeløp fra leilighet under min og opp. Mye lyd kommer gjennom pipa. Vil det hjelpe å montere brannplater på utsiden av pipe i min leilighet? Jeg har ikke ildsted og inspeksjonsluka er i en bod ved siden av stua. Takknemlig for erfaringer og råd. Anonymkode: e870b...1a8 Har ingen svar men vil bare si at det hørtes slitsomt ut med all den støyen under deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2020 #3 Del Skrevet 19. januar 2020 Den lyden ved pipa, der må i såfall isolasjon legges VELDIG tett skal der fungere Anonymkode: c06f8...37c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oppgitt78 Skrevet 19. januar 2020 #4 Del Skrevet 19. januar 2020 (endret) 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg bor i en 4-mannsbolig med en leilighet under meg. Det er veldig lytt fra leiligheten under. Jeg skal skifte gulv i stue/kjøkken og lurer på hva som er best å legge under parketten for å dempe luftstøy? Jeg ser feks at huntonit har 36 mm plater som skal dempe luftstøy. Det er også et gjennomgående pipeløp fra leilighet under min og opp. Mye lyd kommer gjennom pipa. Vil det hjelpe å montere brannplater på utsiden av pipe i min leilighet? Jeg har ikke ildsted og inspeksjonsluka er i en bod ved siden av stua. Takknemlig for erfaringer og råd. Anonymkode: e870b...1a8 Hvis du bruker slike plater, så må du legge gulvspon på toppen, før du kan legge nytt parkett/laminatgulv. Da bygger gulvet fort over 6cm i høyden, og da må vanligvis dører løftes også. Det er ikke en god løsning, egentlig.. Hunton leverer noe som heter silencio parkettunderlag, i forskjellige tykkelser. Du må måle hvor mye du kan bygge gulvet opp, uten at det kommer i konflikt med dører/innredninger/osv, og så velge platetykkelse utifra det. Pipa kan bygges inn, og da isoleres med ønsket isolasjonstykkelse (5-10cm holder vanligvis for lyd). Det skal også være 10 cm klaring mellom pipa og veggkassen, samt muligheter for å kunne inspisere senere (luker). Enkleste måten er å bygge denne kassen av 48mm reisverk, og bruke 5cm isolasjon. Endret 19. januar 2020 av Oppgitt78 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy_B Skrevet 19. januar 2020 #5 Del Skrevet 19. januar 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg bor i en 4-mannsbolig med en leilighet under meg. Det er veldig lytt fra leiligheten under. Jeg skal skifte gulv i stue/kjøkken og lurer på hva som er best å legge under parketten for å dempe luftstøy? Jeg ser feks at huntonit har 36 mm plater som skal dempe luftstøy. Det er også et gjennomgående pipeløp fra leilighet under min og opp. Mye lyd kommer gjennom pipa. Vil det hjelpe å montere brannplater på utsiden av pipe i min leilighet? Jeg har ikke ildsted og inspeksjonsluka er i en bod ved siden av stua. Takknemlig for erfaringer og råd. Anonymkode: e870b...1a8 Du kan legge asfaltplater under parketten. Ville vurdert isolasjon i bjelkelaget med det samme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oppgitt78 Skrevet 19. januar 2020 #6 Del Skrevet 19. januar 2020 3 minutter siden, Daisy_B skrev: Du kan legge asfaltplater under parketten. Ville vurdert isolasjon i bjelkelaget med det samme. Asfaltplater kan være litt myke til dette formålet, men de fungerer OK lydmessig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2020 #7 Del Skrevet 19. januar 2020 14 minutter siden, Oppgitt78 skrev: Hvis du bruker slike plater, så må du legge gulvspon på toppen, før du kan legge nytt parkett/laminatgulv. Da bygger gulvet fort over 6cm i høyden, og da må vanligvis dører løftes også. Det er ikke en god løsning, egentlig.. Hunton leverer noe som heter silencio parkettunderlag, i forskjellige tykkelser. Du må måle hvor mye du kan bygge gulvet opp, uten at det kommer i konflikt med dører/innredninger/osv, og så velge platetykkelse utifra det. Pipa kan bygges inn, og da isoleres med ønsket isolasjonstykkelse (5-10cm holder vanligvis for lyd). Det skal også være 10 cm klaring mellom pipa og veggkassen, samt muligheter for å kunne inspisere senere (luker). Enkleste måten er å bygge denne kassen av 48mm reisverk, og bruke 5cm isolasjon. Ja, det var Hunton jeg tenkte på. Vet du hvor mange mm jeg bør ha for at det skal hjelpe? Har Boen noe tilsvarende ? Lurer egentlig på hva som ligger under parketten i stua. Forrige eier har lagt nytt gulv på et soverom og vi hører ingenting fra de under på dette rommet. Jeg skal få inn en snekker til å se på det. Anonymkode: e870b...1a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Morten1 Skrevet 19. januar 2020 #8 Del Skrevet 19. januar 2020 Viktig og skille mellom underlag til parkett som demper lyden nedover kontra lyd som kommer under ifra og opp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oppgitt78 Skrevet 19. januar 2020 #9 Del Skrevet 19. januar 2020 (endret) 22 minutter siden, Morten1 skrev: Viktig og skille mellom underlag til parkett som demper lyden nedover kontra lyd som kommer under ifra og opp. Disse underlagene fra hunton demper i praksis ganske greit begge veier, men den beste løsningen for å bli kvitt lyd nedenfra er vanligvis at det monteres lydbøyler i himlingen i leiligheten under.. Endret 19. januar 2020 av Oppgitt78 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oppgitt78 Skrevet 19. januar 2020 #10 Del Skrevet 19. januar 2020 (endret) 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det var Hunton jeg tenkte på. Vet du hvor mange mm jeg bør ha for at det skal hjelpe? Har Boen noe tilsvarende ? Lurer egentlig på hva som ligger under parketten i stua. Forrige eier har lagt nytt gulv på et soverom og vi hører ingenting fra de under på dette rommet. Jeg skal få inn en snekker til å se på det. Anonymkode: e870b...1a8 Har bare vært borti de fra Hunton. Du bør bruke den tykkeste du får plass til.. Et annet alternativ kan være noe sånt som dette: https://www.gulvmax.no/produkt/underlag-silence-25db/?gclid=EAIaIQobChMInLX6rMOO5wIVyKQYCh2veATgEAQYAyABEgKPNPD_BwE Ikke det aller beste, men alt hjelper! Endret 19. januar 2020 av Oppgitt78 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå