AnonymBruker Skrevet 18. januar 2020 #1 Skrevet 18. januar 2020 Har skrevet dette som et svar inne i en annen tråd, men da det ikke kom noen svar tar jeg sjansen på å skrive det som et eget innlegg. Har en gutt i førskole alder som vi mistenker kanskje har ADHD, men barnehagen deler ikke vår bekymring. De har gjort en kartlegging siden like før jul. Samtidig beskriver de en gutt som glemmer og trenger flere beskjeder dersom noe skal gjøres. Som trenger ro rundt seg dersom han skal klare å konsentrere seg om lek, tegning eller det å lese en bok. Og som sliter med å sitte i ro i samlingsstund etc. Hjemme opplever vi at energinivået er skyhøyt, som en motor som bare går og går. Enkle beskjeder blir glemt. Han glemmer gjerne hva han holder på med, f.eks. kan han glemme at han holder på å kle på seg, selv om buksa er halvveis på og han går å snubler i den. TV-seing foregår ofte opp ned, oppå sofaryggen, med å stupe kråke osv, alt sammen i løpet av 5-10 minutter. Bordaktiviteter får vi han ikke med på. Og leking generelt er vanskelig, da det går fra det ene til det andre og han sjelden finner ro. Med mindre det er noe han finner svært interresant. Han er en smart gutt, med godt ordforråd og stor trang til å finne ut hvordan ting fungerer. Stortsett blid og hyggelig, med et veldig glimt i øyet. Vi er veldig usikre på om vi skal be om utredning da barnehagen ikke deler vår bekymring. Hva tenker dere med egen erfaring? Anonymkode: 759e4...7ae
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2020 #2 Skrevet 18. januar 2020 Hvor gammel er han da? Anonymkode: a114c...044 1
Gjest theTitanic Skrevet 18. januar 2020 #3 Skrevet 18. januar 2020 Uten bhg med på laget så kan det bli vanskelig. PPT/BUP er heller ikke veldig begeistret for å gi ADHD diagnoser til barn under skolealder med mindre barnet har store vanskeligheter. Noe ditt barn ikke ser ut til å ha. Å være motorisk urolig trenger ikke bety ADHD. Barn er forskjellige.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2020 #4 Skrevet 18. januar 2020 Jeg ville fulgt magefølesen uansett hva barnehagen sier,men blir nok vanskeligere når ikke barnehagen tror det samme. Her hadde jeg både helsesøster,lege og barnehagen med på at det kunne være asperger så han ble utredet siste året i barnehage.Han fikk ingen diagnose selv om jeg følte meg 110% sikker på at det var asperger,han hadde omtrent alle symtomene å slitet veldig i hverdagen. Men ville uansett fått barnet utredet om du mistenker ADHD,er jo godt mulig du har rett. Anonymkode: 4f744...c53
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2020 #5 Skrevet 18. januar 2020 Det er uhyre sjelden at barn får en adhd-diagnose før de har begynt på skolen. Vår gutt fikk diagnosen først som 8-åring, og var ifølge lege ved bup som diagnostiserte ham et klassisk eksempel på adhd-barn. Husk at gutten din er liten. Gutter ligger gjerne et godt stykke etter jenter på samme alder, og dette kan være normal umodenhet. Jeg føler at det i dagens samfunn forventes i overkant mye av små barn. Da jeg vokste opp gikk de færreste i barnehage. Vi var aktive, og lekte fritt ute og hjemme/hos hverandre dagen lang. Ingen forventet at vi slulle lære noe særlig, eller greie å sitte rolig lenge av gangen før vi begynte på skolen det året vi fylte 7. Var det spesiell tvil om vi var såkalt skolemodne ble vi testet før skolestart, og kunne eventuelt vente ett år med å begynne i første klasse, eller man kunne «dumpe», og begynne i første klasse på nytt året etter, om det underveis viste seg at det var hensiktsmessig. Da var vi åtte år. To år eldre enn dagens førsteklassinger. Tre år eldre enn førskolebarna i barnehagen. Jeg synes dette er verdt å ha i bakhodet. Barn, og spesielt gutter, på fem-seks år, er ikke laget for å sitte stille og konsentrere seg. Anonymkode: 29e8e...419 3
absinthia Skrevet 18. januar 2020 #6 Skrevet 18. januar 2020 Hva skal du gjøre med en diagnose om han får en nå? Man må uansett tilrettelegge etter barnet, når en ser at barn sliter med å sitte stille, at de skifter aktivitet litt vel ofte, at de ikke klarer to beskjeder osv... Jeg ville ventet til han har gått et par år på skolen for å se hvordan det fungerer der. Barn må få lov til å være litt mer ukonsentrert og aktiv enn et medium barn, uten at man trenger å få en diagnose. Det viktigste spørsmålet er: Hvordan fungerer han sosialt? Har han venner? - Dersom ja, så har dette ingen hast. - For ordens skyld så har jeg et barn selv med diagnosen. 3
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2020 #7 Skrevet 18. januar 2020 Slik du beskriver det, ville jeg sett det an. Anonymkode: fe65d...70a
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2020 #8 Skrevet 18. januar 2020 Ingen som jobber i barnehage har kompetanse til å konkludere med dette. Dette ville jeg overhodet ikke tatt på alvor, syns faktisk det rett og slett er uprofesjonelt av en barnehageansatt å si noe slikt. Om du har mistanke om ADHD, og mener at han har behov for hjelp i forhold til dette, så ville jeg absolutt bedt om utredning. Anonymkode: 6d4b8...3b2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2020 #9 Skrevet 18. januar 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingen som jobber i barnehage har kompetanse til å konkludere med dette. Dette ville jeg overhodet ikke tatt på alvor, syns faktisk det rett og slett er uprofesjonelt av en barnehageansatt å si noe slikt. Om du har mistanke om ADHD, og mener at han har behov for hjelp i forhold til dette, så ville jeg absolutt bedt om utredning. Anonymkode: 6d4b8...3b2 Tja, de kan ha kompetanse i form av at de kan se om barnet virker unormalt aktiv/urolig i forhold til barn flest. Som foreldre har en ens eget barn å sammenligne med, mens de i barnehagen har erfaring fra mange barn og antagelig flere barn som det har vært ønske om utredning av tidligere. Så deres syn på saken er ikke verdiløst. Anonymkode: fe65d...70a 6
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2020 #10 Skrevet 19. januar 2020 Min gutt er også akkurat sånn. I bhg sa de han var helt normal. Det eneste han skilte seg ut på i følge dem var at han brukte laaang tid på å kle av og på seg når de skulle inn og ut fordi han hele tiden ble distrahert og glemte hva han holdt på med. Da han hadde gått 1 år på skolen fikk vi telefon fra læreren med beskjed om at han burde utredes. Vi vet ikke ennå om han får en diagnose, men her ble i alle fall problemene tydeligere på skolen enn i bhg. Tror det er ganske vanlig. Anonymkode: 615a7...c37
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2020 #11 Skrevet 19. januar 2020 Vent med utredning. Dere har krav på tilrettelegging. Fokuser på at barnet skal få hjelpen den trenger videre med til skolen og så ny vurdering om utredning er nødvendig. Anonymkode: f0682...c7a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå