AnonymBruker Skrevet 18. januar 2020 #1 Skrevet 18. januar 2020 Her er jenta mi sine besteforeldre (fars side) ganske overlykkelige med henne men jeg vet ikke om jeg overdriver da.. men her har farmor allerede begynt og si at hun tenkte hun skulle kjøpe inn en fin sekk og utstyr hun så i butikken som hu så til jenta mi når hun snart begynner på barnehagen.. ja så kos ja.. men dette er jo noe jeg selv ønsker og kjøpe inn til mitt barn.. og føler at de kjøper inn alt det jeg sier jeg skal kjøpe til henne.. (er ikke sammen med barnets far) er jeg urimelig fordi jeg ønsker selv og ha ansvar får alle sånne ting? Anonymkode: d4b63...20c
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2020 #2 Skrevet 18. januar 2020 På den positive siden vil du ha penger til overs og vil få råd til rettskrivingskurs Anonymkode: 7dbff...2ca 47
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2020 #3 Skrevet 18. januar 2020 Kjøp du også da, så blir dere begge fornøyde. Uten noe drama til og med. Anonymkode: 1217f...33f 3
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2020 #4 Skrevet 18. januar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: På den positive siden vil du ha penger til overs og vil få råd til rettskrivingskurs Anonymkode: 7dbff...2ca ja det er positivt ja men jeg har god økonomi til og handle utstyr selv, Og det er ganske stas å handle inn til første barnehagestart, skole.. Anonymkode: d4b63...20c
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2020 #5 Skrevet 18. januar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kjøp du også da, så blir dere begge fornøyde. Uten noe drama til og med. Anonymkode: 1217f...33f 1 sekk blir jo brukt hele tiden i barnehagen Anonymkode: d4b63...20c
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2020 #6 Skrevet 18. januar 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: På den positive siden vil du ha penger til overs og vil få råd til rettskrivingskurs Anonymkode: 7dbff...2ca Er det mulig😜 ikke fortell hva du tenker å kjøpe om du vil kjøpe det selv. Hadde tatt i mot det jeg hadde fått Anonymkode: cb61c...e13 11
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2020 #7 Skrevet 18. januar 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: På den positive siden vil du ha penger til overs og vil få råd til rettskrivingskurs Anonymkode: 7dbff...2ca Gi deg nå.. ikke si meg at du er sånn person som retter på barnet ditt om hun/han sier «jej elsker dej».. hold deg til tråden isteden for og tråkke ned på folk! Anonymkode: d4b63...20c 5
Gjest Geirfuglen Skrevet 18. januar 2020 #8 Skrevet 18. januar 2020 Luksusproblem, må vel dette kunne kalles.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2020 #9 Skrevet 18. januar 2020 Foreslå noe annet de kan kjøpe, feks matboks, det er lov å si at man ønsker å kjøpe selv enkelte ting. Noen besteforeldre blir veldig ivrige. Vi har en sånn bestemor vi og, hun har turet på med påskeegg, julestrømper, ønsker å arrangere bursdager og kjøpe 17 mai antrekk. Av og til er selvfølgelig koselig, men feks påskeegg og julestrømper, første 17 mai antrekk og slike ting har jeg sagt i fra at jeg synes er hyggelig å ordne med selv. Og det er det jo! alt handler om å sette litt naturlige grenser i noe som skal være en lang relasjon. Besteforeldre må få lov å skjemme bort litt, men de trenger ikke ta over helt. Anonymkode: fb8e0...b09 5
Peter007 Skrevet 18. januar 2020 #10 Skrevet 18. januar 2020 (endret) 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her er jenta mi sine besteforeldre (fars side) ganske overlykkelige med henne men jeg vet ikke om jeg overdriver da.. men her har farmor allerede begynt og si at hun tenkte hun skulle kjøpe inn en fin sekk og utstyr hun så i butikken som hu så til jenta mi når hun snart begynner på barnehagen.. ja så kos ja.. men dette er jo noe jeg selv ønsker og kjøpe inn til mitt barn.. og føler at de kjøper inn alt det jeg sier jeg skal kjøpe til henne.. (er ikke sammen med barnets far) er jeg urimelig fordi jeg ønsker selv og ha ansvar får alle sånne ting? Anonymkode: d4b63...20c Ja begge deler er feil. Noen er Ikke lett å gjøre til lags. Jeg skjønner deg på en måte men det stadig det motsatte som det blir klaget over. Se det positive. Endret 18. januar 2020 av Peter007 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2020 #11 Skrevet 18. januar 2020 Da kommer du med innspill til hvilken sekk du ønsker, osv også kjøper bestemor det. Så kan du gi de pengene du skulle brukt til. UNICEF. Anonymkode: 771fc...b75 12
Alvario Skrevet 18. januar 2020 #12 Skrevet 18. januar 2020 Så fantastisk heldig du er som virker til å ha fin kontakt med eks svigermor og at hun vil bidra. Det kunne jo like gjerne vært far som ville kjøpt sekken, eller tenker du at alle slike innkjøp skal gjøres av deg? Her har også besteforeldre sett for seg å bidra inn på forskjellig vis og mye har vi funnet en balanse på og ett par ting har vi sagt vi ønsker å gjøre selv. F.eks første skolesekken til alle kjøper bestemor, men jeg, hun og barnet går ut å kikker sammen, spiser lunsj, er innom frisøren og lager en koselig dag sammen. Mormoren hadde fast overnatting en av de første juledagene med de eldste barnebarna. Vi hadde derimot lyst til å ha dem hjemme disse dagene, så da har det i 16 år vært fast tradisjon at de overnatter hos mormor og morfar den siste helgen før jul. Noen andre gaver som vi har sett på som helt ubrukelige, men besteforeldrene på begge sider har villet gi barnebarna fordi alle de store har fått det har vi ikke kommentert med annet enn å takke for gaven. Det var viktigere for dem å få gleden av å gi dette spesielle enn det var for oss at de skulle endre gaven. Kommunikasjon og tanken om at vi ikke eier alt ved ungene våre er nok det viktigste for å finne best mulig løsninger å unngå konflikter. I tillegg til å kunne «bite» i seg litt underveis. 6
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2020 #13 Skrevet 18. januar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Foreslå noe annet de kan kjøpe, feks matboks, det er lov å si at man ønsker å kjøpe selv enkelte ting. Noen besteforeldre blir veldig ivrige. Vi har en sånn bestemor vi og, hun har turet på med påskeegg, julestrømper, ønsker å arrangere bursdager og kjøpe 17 mai antrekk. Av og til er selvfølgelig koselig, men feks påskeegg og julestrømper, første 17 mai antrekk og slike ting har jeg sagt i fra at jeg synes er hyggelig å ordne med selv. Og det er det jo! alt handler om å sette litt naturlige grenser i noe som skal være en lang relasjon. Besteforeldre må få lov å skjemme bort litt, men de trenger ikke ta over helt. Anonymkode: fb8e0...b09 selvfølgelig skal de få skjemme bort barnet litt men av og til blir det for mye og ting man selv ønsker og ha ansvar får, då skal ikke farmor ,farfar bli fornærmet for jeg ønsker og fikse fleste ting feks julestrømpe osv skjip eller ikke så ønsker jeg ikke at barnet skal ha 2 påske egg osv.. for dette pleaser dem.. då er hele meiningen borte.. Anonymkode: d4b63...20c
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2020 #14 Skrevet 18. januar 2020 2 minutter siden, Alvario skrev: Så fantastisk heldig du er som virker til å ha fin kontakt med eks svigermor og at hun vil bidra. Det kunne jo like gjerne vært far som ville kjøpt sekken, eller tenker du at alle slike innkjøp skal gjøres av deg? Her har også besteforeldre sett for seg å bidra inn på forskjellig vis og mye har vi funnet en balanse på og ett par ting har vi sagt vi ønsker å gjøre selv. F.eks første skolesekken til alle kjøper bestemor, men jeg, hun og barnet går ut å kikker sammen, spiser lunsj, er innom frisøren og lager en koselig dag sammen. Mormoren hadde fast overnatting en av de første juledagene med de eldste barnebarna. Vi hadde derimot lyst til å ha dem hjemme disse dagene, så da har det i 16 år vært fast tradisjon at de overnatter hos mormor og morfar den siste helgen før jul. Noen andre gaver som vi har sett på som helt ubrukelige, men besteforeldrene på begge sider har villet gi barnebarna fordi alle de store har fått det har vi ikke kommentert med annet enn å takke for gaven. Det var viktigere for dem å få gleden av å gi dette spesielle enn det var for oss at de skulle endre gaven. Kommunikasjon og tanken om at vi ikke eier alt ved ungene våre er nok det viktigste for å finne best mulig løsninger å unngå konflikter. I tillegg til å kunne «bite» i seg litt underveis. jeg har ikke god dialog med farmor eller farfar men de sender sms av spørsmål. Far har ikke økonomi til og kjøpe visse ting selv og han bryr seg ikke om det heller. det er derfor jeg har ansvar for slike ting Anonymkode: d4b63...20c
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2020 #15 Skrevet 18. januar 2020 Husk å få kvitteringen også, i tilfelle du trenger å bytte. For det er ikke alltid besteforeldre ser alle behov barnet har. Eller skriv ønskeliste på hvilke ting du ønsker deg/trenger til barnet, både merke, modell og farge. Det er jo veldig veldig hyggelig at de har lyst til å bidra. Hvis du er detaljert på nøyaktig hva du tenker å kjøpe beholder du styringen. Skjønner godt at du vil fikse julestrømpe og påskeegg selv. Men barnet tar ikke skade av å få dobbelt heller. Så lenge det er din som blir det «ordentlige». Du får vurdere hvilke kamper det er viktig for deg å ta, og hvilke ting du tenker du ikke trenger å bestemme. De ønsker sikkert å ha et nært forhold til barnebarnet, og få oppleve at barnet bli glad over ting de har gitt/ordnet. Anonymkode: 2c469...8e6 2
Svigermor Skrevet 18. januar 2020 #16 Skrevet 18. januar 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: jeg har ikke god dialog med farmor eller farfar men de sender sms av spørsmål. Far har ikke økonomi til og kjøpe visse ting selv og han bryr seg ikke om det heller. det er derfor jeg har ansvar for slike ting Anonymkode: d4b63...20c Da prøver de vel å kompensere for sønnen sin. La dem nå kjøpe ting til barnebarnet sitt, de har nok stor glede av det. 5
Fjaselina Skrevet 18. januar 2020 #17 Skrevet 18. januar 2020 Eg tenker også at det er fint at du får hjelp til å kjøpe nødvendig utstyr, og det er ikkje så viktig at du sjølv har kjøpt den sekken, faktisk;) Fint at du får beskjed om at dei har lyst til å handle, for då kan du evt gje tilbakemelding om det er ein type du har sett på. 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2020 #18 Skrevet 18. januar 2020 40 minutter siden, Fjaselina skrev: Eg tenker også at det er fint at du får hjelp til å kjøpe nødvendig utstyr, og det er ikkje så viktig at du sjølv har kjøpt den sekken, faktisk;) Fint at du får beskjed om at dei har lyst til å handle, for då kan du evt gje tilbakemelding om det er ein type du har sett på. Selvfølgelig kan man ha lyst til å feks kjøpe første skolesekken selv, det er jo litt spesielt. Mange måter besteforeldre kan bidra på om de ønsker det, men noen ting er ekstra moro og koselig for foreldrene å ordne med også. Anonymkode: fb8e0...b09
Fjaselina Skrevet 18. januar 2020 #19 Skrevet 18. januar 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig kan man ha lyst til å feks kjøpe første skolesekken selv, det er jo litt spesielt. Mange måter besteforeldre kan bidra på om de ønsker det, men noen ting er ekstra moro og koselig for foreldrene å ordne med også. Anonymkode: fb8e0...b09 Eg er veldig pragmatisk slik;) Funkar det? Flott, så er det godt nok. Følelsar er for meg ikkje knytta til kven som har opna lommeboka. 4
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2020 #20 Skrevet 18. januar 2020 2 minutter siden, Fjaselina skrev: Eg er veldig pragmatisk slik;) Funkar det? Flott, så er det godt nok. Følelsar er for meg ikkje knytta til kven som har opna lommeboka. Da misforstod du hva jeg mente. Anonymkode: fb8e0...b09
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå