AnonymBruker Skrevet 18. januar 2020 #1 Skrevet 18. januar 2020 Hva har den andre forelderen med foreldreansvar rett på når det handler om barnehage? kan han bestemme Henting/bringing eller andre ting? Han har samvær torsdager ca kl 4 så jeg mater barnet alltid før 4 tiden eller ca 4 Anonymkode: 5511a...113
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2020 #2 Skrevet 18. januar 2020 La far hente i bhg! Mye bedre for barnet Anonymkode: c8f06...65e 3
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2020 #3 Skrevet 18. januar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: La far hente i bhg! Mye bedre for barnet Anonymkode: c8f06...65e er dette noe far få bestemme selv i barnehagen? han er ganske vanskelig og kommunisere med.. så vil ikke at plutselig barnet blir hentet uten og få noe som helst beskjed om det Anonymkode: 5511a...113
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2020 #4 Skrevet 18. januar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: er dette noe far få bestemme selv i barnehagen? han er ganske vanskelig og kommunisere med.. så vil ikke at plutselig barnet blir hentet uten og få noe som helst beskjed om det Anonymkode: 5511a...113 En far kan hente sitt eget barn i barnehagen, ja. Anonymkode: 4630b...a23 7
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2020 #5 Skrevet 18. januar 2020 Han kan hente i barnehagen ja. Og det burde han når han har samvær slik at han også får en relasjon til de som jobber i barnehagen. Fint for de som jobber i barnehagen også, å vite hvem far er og få snakket med han ved henting. Anonymkode: d59d6...e22 9
absinthia Skrevet 18. januar 2020 #6 Skrevet 18. januar 2020 Det mest vanlige er at den andre forelderen henter i barnehagen. Ofte synes barnet at det er stas at begge foreldre synes i barnehagen og at venner får se begge foreldrene deres.
Gjest Chroma Skrevet 18. januar 2020 #7 Skrevet 18. januar 2020 Hva er problemet med at han henter i barnehagen? Du trenger vel ikke beskjed om når han henter hvis han skal ha samvær på torsdager? Og ja, han kan nok hente med mindre du sier i barnehagen at han ikke skal få lov.
absinthia Skrevet 18. januar 2020 #8 Skrevet 18. januar 2020 Akkurat nå, Chroma skrev: Hva er problemet med at han henter i barnehagen? Du trenger vel ikke beskjed om når han henter hvis han skal ha samvær på torsdager? Og ja, han kan nok hente med mindre du sier i barnehagen at han ikke skal få lov. Dersom denne forelderen har foreldreansvar, kan hun ikke forby ham å hente i barnehagen, uten noen form for godkjennelse på dette fra f.eks politi. I barnehagen er folk med delt ansvar likeverdige, såfremt det ikke er noe annet som er i veien for det. 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2020 #9 Skrevet 18. januar 2020 Er ikke det kidnapping om far henter barnet utenom mor får vite? vis det ikke står noe om det eller avtalt? Anonymkode: 5511a...113
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2020 #10 Skrevet 18. januar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Er ikke det kidnapping om far henter barnet utenom mor får vite? vis det ikke står noe om det eller avtalt? Anonymkode: 5511a...113 Du har problemer.. Selvfølgelig kan han hente på sin samværsdag. Og da kan han "mate barnet". Eller gi det mat.. Anonymkode: 8f05d...f60 4
Gjest Chroma Skrevet 18. januar 2020 #11 Skrevet 18. januar 2020 3 minutter siden, absinthia skrev: Dersom denne forelderen har foreldreansvar, kan hun ikke forby ham å hente i barnehagen, uten noen form for godkjennelse på dette fra f.eks politi. I barnehagen er folk med delt ansvar likeverdige, såfremt det ikke er noe annet som er i veien for det. Er du helt sikker? Vi har delt foreldreansvar, men barnet bor hos meg, og jeg fikk spm fra barnehagen om far kunne hente.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2020 #12 Skrevet 18. januar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er ikke det kidnapping om far henter barnet utenom mor får vite? vis det ikke står noe om det eller avtalt? Anonymkode: 5511a...113 Barnehagen har selvfølgelig ingen myndighet til å ikke levere barnet til en forelder som har foreldreansvar... Anonymkode: e6dfc...4ec 5
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2020 #13 Skrevet 18. januar 2020 1 minutt siden, Chroma skrev: Er du helt sikker? Vi har delt foreldreansvar, men barnet bor hos meg, og jeg fikk spm fra barnehagen om far kunne hente Ikke jeg som svarte, men ja - det eneste bhg kan gjøre er å gi deg beskjed dersom far henter Anonymkode: 48041...1d7 3
Gjest Chroma Skrevet 18. januar 2020 #14 Skrevet 18. januar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ikke jeg som svarte, men ja - det eneste bhg kan gjøre er å gi deg beskjed dersom far henter Anonymkode: 48041...1d7 Okei.
absinthia Skrevet 18. januar 2020 #15 Skrevet 18. januar 2020 (endret) 14 minutter siden, Chroma skrev: Er du helt sikker? Vi har delt foreldreansvar, men barnet bor hos meg, og jeg fikk spm fra barnehagen om far kunne hente. Aner ikke hvorfor de spurte slik, når en har delt ansvar , så har en delt ansvar. Det er mest vanlig at den forelderen barnet bor fast hos informerer, når den andre skal hente, men vi har ikke lov til å nekte en forelder med anvar for barnet og hente den. Vi kan informere den andre forelderen om at barnet er hentet av en av foreldrene. Dersom dette blir et problem og noen driver og henter barn når de ikke har samvær og den andre forelderen ikke aner noe, må vi informere dem om at de må gjøre gode avtaler seg i mellom, be dem kontakte familierådgivning og så melder vi til slutt til barnevernet, fordi slik maktkamp ikke er bra for barn. - I sistnevnte tilfelle vil foreldrene få oppfølging/ rådgiving til å bli bedre på samarbeid fra BV eller instanser BV vil henvise dem til. I tilfeller vi visste at noe var galt og en forelder sa at vi ikke skulle sende barnet med den andre forelderen, ble vi bedt om å ringe politiet for rådgiving fra dem, selv om det enda ikke lå noen kjennelse. Politiet sa da gjerne at de ikke ville sluppet barnet med den andre forelderen om den skulle dukke opp og at vi ville få støtte derfra, selv om foreldre enda hadde delt ansvar. Dette ble ikke et problem, da forelderen som ikke skulle hente, aldri kom og hentet i perioden det var snakk om. - Dette var spesiele tilfeller og ikke noe som dreier seg om mennesker i en ganske standard livssituasjon. Endret 18. januar 2020 av absinthia 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2020 #16 Skrevet 18. januar 2020 31 minutter siden, absinthia skrev: Aner ikke hvorfor de spurte slik, når en har delt ansvar , så har en delt ansvar. Det er mest vanlig at den forelderen barnet bor fast hos informerer, når den andre skal hente, men vi har ikke lov til å nekte en forelder med anvar for barnet og hente den. Vi kan informere den andre forelderen om at barnet er hentet av en av foreldrene. Dersom dette blir et problem og noen driver og henter barn når de ikke har samvær og den andre forelderen ikke aner noe, må vi informere dem om at de må gjøre gode avtaler seg i mellom, be dem kontakte familierådgivning og så melder vi til slutt til barnevernet, fordi slik maktkamp ikke er bra for barn. - I sistnevnte tilfelle vil foreldrene få oppfølging/ rådgiving til å bli bedre på samarbeid fra BV eller instanser BV vil henvise dem til. I tilfeller vi visste at noe var galt og en forelder sa at vi ikke skulle sende barnet med den andre forelderen, ble vi bedt om å ringe politiet for rådgiving fra dem, selv om det enda ikke lå noen kjennelse. Politiet sa da gjerne at de ikke ville sluppet barnet med den andre forelderen om den skulle dukke opp og at vi ville få støtte derfra, selv om foreldre enda hadde delt ansvar. Dette ble ikke et problem, da forelderen som ikke skulle hente, aldri kom og hentet i perioden det var snakk om. - Dette var spesiele tilfeller og ikke noe som dreier seg om mennesker i en ganske standard livssituasjon. Ikke kommunikasjon med barnefar, men han har mye familie rundt som henter/leverer barnet. Synes han selv burde stå for henting/levering, men jobben er viktigst for ham. Anonymkode: 7073b...971
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2020 #17 Skrevet 18. januar 2020 Her må dere faktisk bli enige. Har dere delt foreldreansvar, må dere bli enige om henting osv. Har han kun samvær på torsdager av en spesifikk årsak, og det fins grunner til at han ikke burde hente i barnehagen, så må jo dette fremkomme av avtalen deres. Jeg ser ikke problemet med at han henter i barnehagen, med mindre særlige grunner tilsier at han ikke burde det. Hvis det handler om mat/middag, så bør vel far kunne ordne middag til barnet etter han er hentet? Anonymkode: 1e196...2b9
absinthia Skrevet 18. januar 2020 #18 Skrevet 18. januar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ikke kommunikasjon med barnefar, men han har mye familie rundt som henter/leverer barnet. Synes han selv burde stå for henting/levering, men jobben er viktigst for ham. Anonymkode: 7073b...971 Jeg forstår deg, men jeg tror kanskje at det er en av kamelene du er nødt til å svelge akkurat nå, dersom barnet ikke sliter med dette. Av og til kan det være nødvendig, for at kommunikasjonen skal bedre seg. Du får tenke som en gjør i både oppdragelse av barn og dyredressur isforholdene til dette - masse positiv oppmerksomhet på det som er bra og ikke driv innlæring med mange ting av gangen. 😉 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2020 #19 Skrevet 18. januar 2020 har hørt at man får en liste som man skriver på hvem som får hente/bringe dette er den som har fast bosted som får har jeg hørt, men vet ikke om han kan hente eller får andre i familien til og hente, er bekymra han plutselig henter barnet når han vil siden de ikke kan nekte han.. Anonymkode: 5511a...113
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2020 #20 Skrevet 19. januar 2020 Stakkars menn i Norge som får barn. Å risikere å bli mistenkeliggjort fordi du vil hente ditt eget barn i barnehage. Anonymkode: a2cc5...bdb 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå