Gå til innhold

Har arbeidsgiver lov å endre turnus uten å spørre om det passer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber turnus. Vi har årsturnus. Men turnusen pleier alltid å bli noe endret på før sommeren. Feks kan noen ha sluttet, noen er blitt sykemeldt osv slik at noen dager må fylles opp eller man må bytte feks fra senvakt til tidlig osv. Og arbeidsgiver har jo rett til å endre så lenge man får turnus 4? uker før. 

Greien er at jeg har 5 dager fri på rad i juli. Ferie har jeg i august. Jeg jobber redusert, så jeg er redd for at leder plutselig kan endre slik jeg må jobbe mer / bytte noen av dagene mine slik jeg likevel ikke får de 5 dagene fri på rad. Hvilke rettigheter har man da? Vet om andre som plutselig har fått sin turnus endret slik. Jeg ønsker fri de dagene fordi min kjæreste har fri da, det er sommer og kanskje vi kunne reist en tur på hytten eller tatt en weekendtur. 

Anonymkode: 1767c...461

Skrevet

Normalt skal du ha 2 ukers varsel hvis det er  endring i turnus.

Skrevet
1 minutt siden, ToveM skrev:

Normalt skal du ha 2 ukers varsel hvis det er  endring i turnus.

Ok. Men har man ingenting man skulle sagt da? Hvis jeg bestiller en tur så kan vel ikke arbeidsgiver nekte meg å dra? Men hva om jeg ikke har bestilt og skal "bare på hytten"?

Skrevet

Kan du ikke bare spørre om det er greit at du bestiller deg en tur da. Siden det passer perfekt med hans fridager. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Men har man ingenting man skulle sagt da? Hvis jeg bestiller en tur så kan vel ikke arbeidsgiver nekte meg å dra? Men hva om jeg ikke har bestilt og skal "bare på hytten"?

Du sier bare at du har betalt for billetter, selv om det er en liten hvit løgn. Arbeidsgiver har i utgangspunktet ikke noe med hva du skal. 

Når det er sagt, så har arbeidsgiver lov til å endre turnus uansett, men terskelen blir gjerne litt høyere hvis du sier du har bestilt billetter. Sikkert mange som vil moralisere og si det er umoralsk å lyve, men hvis du ikke gir arbeidsgiver noen gode grunner til å ikke beordre deg eller endre turnus, så vil du bli fullstendig overkjørt. Arbeidslivet i dag er tøft, og man må selv verne om fritiden så godt det lar seg gjøre. 

Anonymkode: 4d6ab...8e6

• Liker 1
Skrevet

Arbeidsgiver har styringsrett og så lenge fristen holdes for endring så har du dessverre lite å si. Du kan varsle at du ønsker å få fri de dagene, så kan sjefen prøve og ikke endre. Men du har ikke rett på fri

Anonymkode: e65fd...399

• Liker 2
Skrevet

Si fra allerede nå at du kommer til å være bortreist de dagene. Jeg jobber også turnus, og vi noterer slike ting fortløpende. Da vet sjefen hvem som ikke har mulighet til å bytte eller ta ekstravakter.

Anonymkode: 9db8b...84b

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Arbeidsgiver har styringsrett og så lenge fristen holdes for endring så har du dessverre lite å si. Du kan varsle at du ønsker å få fri de dagene, så kan sjefen prøve og ikke endre. Men du har ikke rett på fri

Anonymkode: e65fd...399

Ja. Men står ikke noen steder i ny turnus at den endres før sommeren. Hvis det hadde stått så kunne jeg forstått at arbeidsgiver forventer at man ikke planlegger/bestiller noe før endringen har skjedd.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Men står ikke noen steder i ny turnus at den endres før sommeren. Hvis det hadde stått så kunne jeg forstått at arbeidsgiver forventer at man ikke planlegger/bestiller noe før endringen har skjedd.

En god arbeidsgiver vil gå i dialog og høre om endringene passer, men de har styringsrett og at man skal på ferie er ingen unnskyldning så lenge fristen holdes. En ikke så god arbeidsgiver har full rett til å endre på hele sommerturnusen så lenge de holder seg innafor fristen. 

Anonymkode: d8cfd...b18

Skrevet

Her må endringer i fast turnus for oss faste drøftes med oss eller tillitsvalgt før endringen kan utføres

Anonymkode: 93866...04c

Skrevet

Hos oss varsles turnusendring i god tid, og turnus skal alltid diskuteres med tillitsvalgt. God tid betyr 3 mnd før. Da får man ikke ny turnus, men beskjed om at "1.august blir det ny turnus". Snakk med sjefen og meld fra.

Anonymkode: 5f485...2fa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...