AnonymBruker Skrevet 18. januar 2020 #1 Skrevet 18. januar 2020 Jeg får ikke til å vende omeletten sånn at den blir sånn fin og fast. Alt bare faller sammen, så det ser mer ut som en eggerøre Har prøvd med både 3 og 6 egg men går ikke. Hvordan gjør dere det? Anonymkode: 63d63...271
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2020 #2 Skrevet 18. januar 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg får ikke til å vende omeletten sånn at den blir sånn fin og fast. Alt bare faller sammen, så det ser mer ut som en eggerøre Har prøvd med både 3 og 6 egg men går ikke. Hvordan gjør dere det? Anonymkode: 63d63...271 1 egg og litt vann/salt - og rull den, ikke vend den... Anonymkode: 2a394...38e 1
Zienna Skrevet 18. januar 2020 #3 Skrevet 18. januar 2020 Jeg visper sammen 2 egg, litt pepper og litt salt. Steker i liten, godt oppvarmet stekepanne med en liten klatt margarin i. Bruker slikkepott for å dra røren forsiktig inn mot midten. Tar det hele av varmen og skrur ned varmen. Når eggemassen får en tynn skorpe øverst, setter jeg stekepannen tilbake på plata. Samtidig vipper jeg den ene halvparten av omeletten over den andre halvparten. Da eser omeletten ut i høyden. Da er den klar til servering!
applestories Skrevet 18. januar 2020 #4 Skrevet 18. januar 2020 Visper to egg med salt, pepper og kanskje en liten dæsj melk (type en spiseskje). Steker i en liten til middels stor stekepanne i litt olivenolje, på middels varme. Drar litt på røren slik at alt stivner. Lar stå på varmen mens jeg kutter opp grønnsaker, skinke og ost. Legger dette på, venter et minutt til osten er smeltet. Da skal omeletten være perfekt brunet på undersiden. Snur den aldri i pannen, men vender ene halvdelen over den andre. Jeg har også opplevd at omeletten faller fra hverandre, skjer helst når jeg lager til andre. Har ingen god forklaring på hvorfor dette skjer. Skulle tro det var fordi det var for mye væske, eggehvite/plomme-forholdet har kanskje noe å si der.
Heisenberg Skrevet 18. januar 2020 #5 Skrevet 18. januar 2020 En omelett bør helst ikke snus i pannen men rulles eller brettes. Den skal fortsatt være myk og nesten «rå» på overflaten. Om du ønsker den fast kan du prøve å steke på svak varme med lokk på panna. Når den da har blitt ganske fast er den lettere å snu som en pannekake. Personlig synes jeg det er på grensen til blasfemi å ihjelsteke en omelett på denne måten men mannen foretrekker den sånn. 3
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #6 Skrevet 17. februar 2020 Synest det er enkler om du bruker ei stor stekepanne, så den blir tynnere. Jo trykker, jo vanskeligere. Selv bruker jeg kun 2 egg, visper rundt og tilsetter salt og pepper. Heler ned på en varm panne. Lar den stå i fred til den er ferdig og flipper over. Anonymkode: a27e9...dcd
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #7 Skrevet 17. februar 2020 Bruker lokk... Har ikke engang tenkt tanken på å snu den. Av og til bretter jeg den over fyllet om det er den stilen. Anonymkode: 3b72b...462 1
SoWhat? Skrevet 17. februar 2020 #8 Skrevet 17. februar 2020 Bruker 4 til 6 egg. Vispes med salt og pepper. Har oppi purreløk, oppskåret skinke eller spekeskinke. Eller iblant pølsebiter. Da bruker jeg agurk og tomater oppi. Venter til den stekt til den har en litt fast overflate. Klarer fint å snu den med riktig stekespade.
Pinkee Skrevet 17. februar 2020 #9 Skrevet 17. februar 2020 Visper egg med olivenolje, tilsetter salt og pepper. Steker den i form i airfryer. Nå den har stivnet tilstrekkelig, legger jeg på ost, skinke, vårløk el, og steker videre til den er ferdig. Da hever den seg kjempefint. Og blir passe gjennomstekt. Beste måten!
Belima Skrevet 17. februar 2020 #10 Skrevet 17. februar 2020 1 minutt siden, Pinkee skrev: Visper egg med olivenolje, tilsetter salt og pepper. Steker den i form i airfryer. Nå den har stivnet tilstrekkelig, legger jeg på ost, skinke, vårløk el, og steker videre til den er ferdig. Da hever den seg kjempefint. Og blir passe gjennomstekt. Beste måten! Hvorfor bruker du olivenolje i eggerøre?
Pinkee Skrevet 17. februar 2020 #11 Skrevet 17. februar 2020 2 minutter siden, Belima skrev: Hvorfor bruker du olivenolje i eggerøre? Fordi det er godt, og så blir omeletten veldig luftig og fin av det. Og, så går jeg på lavkarbo, og prøver meg litt uten meieriprodukter. Derav forsøket med olje i stedet for fløte.
Belima Skrevet 17. februar 2020 #12 Skrevet 17. februar 2020 1 minutt siden, Pinkee skrev: Fordi det er godt, og så blir omeletten veldig luftig og fin av det. Og, så går jeg på lavkarbo, og prøver meg litt uten meieriprodukter. Derav forsøket med olje i stedet for fløte. Ok, selv bruker jeg ikke noe annet enn egg i mine omeletter, men bruker litt vann eller fløte i eggerøre. Har du laget omelett i airfryeren uten olje og merket forskjell?
Pinkee Skrevet 17. februar 2020 #13 Skrevet 17. februar 2020 5 minutter siden, Belima skrev: Ok, selv bruker jeg ikke noe annet enn egg i mine omeletter, men bruker litt vann eller fløte i eggerøre. Har du laget omelett i airfryeren uten olje og merket forskjell? Liker ikke omelett av bare egg, det smaker stekt egg. 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #14 Skrevet 17. februar 2020 8 minutter siden, Pinkee skrev: Fordi det er godt, og så blir omeletten veldig luftig og fin av det. Og, så går jeg på lavkarbo, og prøver meg litt uten meieriprodukter. Derav forsøket med olje i stedet for fløte. Jeg blander med litt vann jeg Sånn omtrent 1 ss kaldt vann til hvert egg. Anonymkode: c7316...6b8 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #15 Skrevet 17. februar 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg blander med litt vann jeg Sånn omtrent 1 ss kaldt vann til hvert egg. Anonymkode: c7316...6b8 Vann døyver ikke eggesmaken noe særlig på samme måte so olje eller smør/fløte. Anonymkode: d8d17...450 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #16 Skrevet 17. februar 2020 Jeg knekker så mange egg jeg vil ha i en bolle. Visper rundt med en gaffel. Heller det hele i en stekepanne. Så kaver jeg egg fra kanten inn mot midten noen ganger til den er mer fast enn rennende, salter og peprer og fyller eventuelt i annen godis (ost, sopp, skinke etc) og så mens midten er gooey bretter jeg post haste omeletten sammen og serverer. Anonymkode: 5ec4c...707
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #17 Skrevet 17. februar 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Vann døyver ikke eggesmaken noe særlig på samme måte so olje eller smør/fløte. Anonymkode: d8d17...450 Men, hvorfor skal du lage omelett hvis du må døyve smaken av hovedingrediensen fordi du ikke liker den? Anonymkode: c7316...6b8
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #18 Skrevet 17. februar 2020 Jeg synes det er så rart at dere ser ut til å ville ha en mushy omelett? Jeg bruker panne og lokk på svak varme først, og så under grillen i stekeovnen til slutt. Blir fluffy og fin. 😋 Anonymkode: a9a98...eca
Faema98 Skrevet 17. februar 2020 #19 Skrevet 17. februar 2020 Jeg har aldri brukt noen oppskrift for å lage omelett, men visper sammen så mange egg jeg trenger, litt salt og vann (evt fløte til helgefrokosten). Har alt i en middels varm stekepanne og rører den ikke. Den får stå helt i fred mens jeg fikser fyllet. Har på fyll når den nesten har satt seg, kun toppen som er litt flytende. Feks chorizo, jalapeños og ost. Så setter jeg hele stekepanna i stekeovnen på ca 180-200 grader til osten smelter og omeletten er fast og fin. Så "heller" jeg omeletten over på en fat og halvveis i "hellinga" vipper jeg den over slik at omeletten bretter seg på fatet og serverer med kuttet tomat, agurk og kanskje litt brød med smør for å være kar. Imponerte svigermor hvertfall, stolt av det! Men da jeg var liten lagde moren ofte en åpen omelett som hun delte opp som en pizza og serverte på brødskiver med salat til. Open omelette - it's a thing! Den MÅ ikke brettes eller rulles
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå