Gå til innhold

Er det helt forferdelig å gi matglass til barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg gjør det ca 2-3 ganger i uken, barn på 1,5 som får det sånn nestle glass.. 

Anonymkode: 402d7...041

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er det selvsagt ikke, og du er ikke alene om å gjøre det, heller. Hvis det hadde vært så forferdelig, og så sjeldent, ville det ikke blitt solgt så masse av det. 

Anonymkode: 500f0...f1c

• Liker 21
Skrevet

Nja, man bør vel i utgangspunktet holde seg unna det, men det finnes dog verre ting. Det beste er jo å lage mat fra bunn av. 

Jeg lager alltid babymat selv, gjerne i helgene og fryser ned. Men en sjeldent gang så gir jeg også glass. 

Anonymkode: d760e...cdf

• Liker 1
Skrevet

Det går helt fint ts, ikke la folk gi deg dårlig samvittighet for det. De selger masse fordi folk bruker det. 

Anonymkode: 402d8...51b

• Liker 26
Skrevet

Nei. Jeg gjorde det, "barnet" er nå 22 og høyst oppegående. 

Anonymkode: 440e2...b6e

• Liker 15
Skrevet

Det er ikke noe problem. Er ikke som om du fullforer ungen på moste erter i brun saus liksom. 

Anonymkode: a2795...01b

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor skulle det være et problem? Det er jo ikke giftig liksom? Det er sunn og næringsrik mat laget etter alle kunstens regler. Det er ikke hjemmelaget, men det er jo ikke noe galt med det for det. Disse matfrikene må snart roe seg ned!

Anonymkode: a575f...dfb

• Liker 35
Skrevet

Vi gjorde det, valget Var enten det eller å la ungen sulte. Den nekta nemlig alt av hjemmelaget babymat. Samme hvor enkelt eller fancy man prøvde å lage det fra bunnen var det dønn umulig å få det inn i munnen. Og man skal ikke drive tvang når det kommer til mat så da ble valget enkelt for oss, drite i å lage hjemmelaget og heller kjøpe det vi viste ungen spiste. Nå som 5 åring spiser ungen variert.

Anonymkode: f25cb...86b

• Liker 8
Skrevet

Ja. For meg er det omtrent som å gi ungen en boks kattemat, grøsser ved tanken. Hvis du selv selv med god appetitt kan spise disse glassene som et mellommåltid så er det dog mindre forkastelig. Men jeg fir ikke barnet mitt noe jeg får frysninger av tanken på å spise selv, og som vil lære ungen at mat helst ikke skal smake noe som helst.

Anonymkode: 677b2...c34

• Liker 2
Skrevet

Ingen problem? Mine barn fikk slike middagsglass til de var ganske store når vi hadde lite barnevennlig mat til middag, eller de fikk det til lunsj☺️

Anonymkode: b209e...a87

• Liker 10
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja. For meg er det omtrent som å gi ungen en boks kattemat, grøsser ved tanken. Hvis du selv selv med god appetitt kan spise disse glassene som et mellommåltid så er det dog mindre forkastelig. Men jeg fir ikke barnet mitt noe jeg får frysninger av tanken på å spise selv, og som vil lære ungen at mat helst ikke skal smake noe som helst.

Hva er begrunnelsen din? Maten smaker da helt ok.

• Liker 13
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er begrunnelsen din? Maten smaker da helt ok.

Begrunnelsen min er at jeg synes det både smaker og lukter som kattemat (ja, jeg tok litt boksemat på fingeren og smakte for å sammenligne), og jeg brekker meg av tanken. Hvis du synes det smaker helt ok lurer jeg på hvordan maten du vanligvis spiser smaker...

Skrevet

Klart det er helt greit å gi slike glass. Alt for mange "perfekte" mødre henger ut andre som ikke gjør alt som dem. Middagsglass er helt ok, å ikke ha det striglet, sterilt og ordentlig hjemme til enhver tid er også helt ok. 

Ikke bry deg om mammapolitiet. Så lenge ungen får mat, kjærlighet og det den ellers trenger så er det revnende likegyldig hva andre måtte mene om det. 

Jeg er forøvrig oppfostret på nøyaktig det samme som foreldrene mine spiste til middag, bare most med gaffel og det gikk bra med min generasjon og som ikke fikk dedikert babymat. Middagsglassene er nok mye mer næringsrike og "korrekte" enn det jeg vokste opp på. 

Har aldri hørt om en unge som dør av å ikke få hjemmelaget, økologisk, spesialtilpasset mat😊

• Liker 19
Skrevet
26 minutter siden, altflyter skrev:

Klart det er helt greit å gi slike glass. Alt for mange "perfekte" mødre henger ut andre som ikke gjør alt som dem. Middagsglass er helt ok, å ikke ha det striglet, sterilt og ordentlig hjemme til enhver tid er også helt ok. 

Ikke bry deg om mammapolitiet. Så lenge ungen får mat, kjærlighet og det den ellers trenger så er det revnende likegyldig hva andre måtte mene om det. 

Jeg er forøvrig oppfostret på nøyaktig det samme som foreldrene mine spiste til middag, bare most med gaffel og det gikk bra med min generasjon og som ikke fikk dedikert babymat. Middagsglassene er nok mye mer næringsrike og "korrekte" enn det jeg vokste opp på. 

Har aldri hørt om en unge som dør av å ikke få hjemmelaget, økologisk, spesialtilpasset mat😊

Eh, hele poenget er jo nettopp at barna skal spise samme maten som foreldrene, og IKKe ha spesialtilpasset mat, eller kjip smakløs kjøpemos mens de andre får vanlig god mat 🙄

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eh, hele poenget er jo nettopp at barna skal spise samme maten som foreldrene, og IKKe ha spesialtilpasset mat, eller kjip smakløs kjøpemos mens de andre får vanlig god mat 🙄

Mange jeg kjenner lager egen hjemmelaget babymat som de fryser ned og har liggende. De så på en venninne med store øyne da hun laget vanlig middagsmat til ungen (minus salt så klart) og bare moste det.... Noen av ingrediensene var visst ikke "godkjent" ut ifra alderen på ungen... 

• Liker 3
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeez.

Anonymkode: d10cd...32c

• Liker 6
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Begrunnelsen min er at jeg synes det både smaker og lukter som kattemat (ja, jeg tok litt boksemat på fingeren og smakte for å sammenligne), og jeg brekker meg av tanken. Hvis du synes det smaker helt ok lurer jeg på hvordan maten du vanligvis spiser smaker...

Så fordi du synes maten smaker som kattemat så er det noe alvorlig galt med de som ikke synes det?

• Liker 11
Skrevet

Ungen vår ELSKER mat på glass, og det er så strenge regler for hva som kan være i at vi har null kvaler. Barnet får i tillegg smake på det vi spiser.

Vi lagde mat i begynnelsen, men etter 8 mnd falt det ikke i smak mer. Har selv smakt på glassene og jeg kunne ha spist de selv.

Anonymkode: bb889...f04

• Liker 10
Skrevet

Jeg gir matglass fordi det er det barnet (14 mnd) foretrekker. Alt er sunt og alle ingridiensene er milde tilpassa for en liten baby. Ikke ha dårlig samvittighet, disse hysteriske mødrene er som oftest gjennomsyret av egne komplekser og derfor er de besatte av å passe/se ned på alle andre.

• Liker 12
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ungen vår ELSKER mat på glass, og det er så strenge regler for hva som kan være i at vi har null kvaler. Barnet får i tillegg smake på det vi spiser.

Vi lagde mat i begynnelsen, men etter 8 mnd falt det ikke i smak mer. Har selv smakt på glassene og jeg kunne ha spist de selv.

Anonymkode: bb889...f04

Da er det tydeligvis noe galt med deg siden du kunne ha spist de selv - ifølge en annen som har svart her😆

Ja til matglass sier jeg bare!!🙌

• Liker 14

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...