AnonymBruker Skrevet 18. januar 2020 #1 Skrevet 18. januar 2020 Betaler dere alt med en gang? Jeg ser at hausken har fått 24 mnd rentefri nedbetalingsplan. Noen som har brukt det? hvor lenge har dere spart ? Deler dere det ? Har hørt at hos noen så er det damen så betaler mest, synes det er litt feil? vi skal privat igjen snart, men er så dyrt. Har hatt et forsøk privat for noen år siden. Da betalte vi nesten 100tusen, med alt, mange fryseforsøk og medisiner. Anonymkode: e4a1e...279
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2020 #2 Skrevet 18. januar 2020 Vi har felles økonomi. Betalte alt på en gang. Hadde ikke spart, vi har alltid noen hundretusener på sparekonto. Anonymkode: 43c91...69c
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2020 #3 Skrevet 18. januar 2020 Vi har brukt totalt 300 000. Oppsparte midler. Anonymkode: 49b3c...1a5
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2020 #4 Skrevet 18. januar 2020 Synes også at felles økonomi og sparepenger burde være en selvfølge når man skal få barn. Anonymkode: 43c91...69c 3
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2020 #5 Skrevet 18. januar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har brukt totalt 300 000. Oppsparte midler. Anonymkode: 49b3c...1a5 Hvor mange forsøk var det? Anonymkode: e4a1e...279
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2020 #6 Skrevet 18. januar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Synes også at felles økonomi og sparepenger burde være en selvfølge når man skal få barn. Anonymkode: 43c91...69c Enig:) Anonymkode: e4a1e...279 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2020 #7 Skrevet 18. januar 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har brukt totalt 300 000. Oppsparte midler. Anonymkode: 49b3c...1a5 Vi betalte selvfølgelig halvparten hver. Anonymkode: 49b3c...1a5
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2020 #8 Skrevet 18. januar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvor mange forsøk var det? Anonymkode: e4a1e...279 Nå har det blitt totalt fem forsøk. I de 300 000 er det regnet med medisiner, fire ferskforsøk, et fryseforsøk og reise. Anonymkode: 49b3c...1a5 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2020 #9 Skrevet 18. januar 2020 Hadde villet spart opp penger. Utrolig kjipt å måtte betale på noe i to år som kanskje ikke går. Anonymkode: 2d590...e82 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2020 #10 Skrevet 18. januar 2020 Vi betalte alt på en gang. Mannen betalte for pakken, jeg betalte for utredningen og medisiner. Vi har ikke felles økonomi, han tjener litt mer enn meg (og er mer økonomisk etablert), men jeg tjener også greit. Så at han tok det store utlegget dom ble mer og jeg tok medisinene + litt som ble mindre fungerte bra. Anonymkode: 91646...092
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2020 #11 Skrevet 19. januar 2020 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Hadde villet spart opp penger. Utrolig kjipt å måtte betale på noe i to år som kanskje ikke går. Anonymkode: 2d590...e82 Ja, det er jo sant.. tenkte ikke på det! Anonymkode: e4a1e...279
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2020 #12 Skrevet 19. januar 2020 Vi er ikke av dem som har mange hundretusen på konto. Er vel ikke vanlig som akademiker med bolig sentralt i Oslo å ha det, i hvertfall ikke blant mine venner. Vi sparte opp til privat forsøk mens vi prøvde i det offentlige. Med sparepengene og litt feriepenger kjøpte vi en 3 pakk hos medicus. Har vel brukt rundt 110.000 nå på mine 6 forsøk (4 offentlige og to i medicus). Neste forsøk blir det første hvor vi ikke får refusjon. Vi har felles økonomi og setter alt unntatt lommepenger inn på felleskonto. Anonymkode: efb86...fdc 1
Gjest Geirfuglen Skrevet 19. januar 2020 #13 Skrevet 19. januar 2020 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Synes også at felles økonomi og sparepenger burde være en selvfølge når man skal få barn. Anonymkode: 43c91...69c Vi har ikke helt felles økonomi og vi har begge egne sparepenger selv om vi har barn. For min del er dette viktig. For eksempel har jeg gått noe ned i stilling for at jeg er litt mer hjemme med sønnen vår, og da har jeg egen sparekonto til min pensjon pga dette. Selv om vi har vært sammen i mange år, har man aldri noen garanti. Dette blir på siden, men det var kanskje ditt svar også. Vi har felles sparekonto som vi har brukt av, også må vi fortsette å spare til de neste forsøkene. Blir litt smalhans da sikkert. Til det eventuelt tredje tenker vi faktisk å ta det samtidig som vi skal ta opp lån i forbindelse med oppussing av hus.
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2020 #14 Skrevet 19. januar 2020 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi er ikke av dem som har mange hundretusen på konto. Er vel ikke vanlig som akademiker med bolig sentralt i Oslo å ha det, i hvertfall ikke blant mine venner. Vi sparte opp til privat forsøk mens vi prøvde i det offentlige. Med sparepengene og litt feriepenger kjøpte vi en 3 pakk hos medicus. Har vel brukt rundt 110.000 nå på mine 6 forsøk (4 offentlige og to i medicus). Neste forsøk blir det første hvor vi ikke får refusjon. Vi har felles økonomi og setter alt unntatt lommepenger inn på felleskonto. Anonymkode: efb86...fdc Har du kontroll på hva dine venner har på sparekonto? 🤔 Anonymkode: 43c91...69c 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2020 #15 Skrevet 19. januar 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du kontroll på hva dine venner har på sparekonto? 🤔 Anonymkode: 43c91...69c Kan godt hende de med jevne mellomrom snakker/diskuterer økonomi, er ikke så rart å vite sånn ca. hvordan ens venner er stilt økonomisk. Anonymkode: 6390c...7cf 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2020 #16 Skrevet 19. januar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan godt hende de med jevne mellomrom snakker/diskuterer økonomi, er ikke så rart å vite sånn ca. hvordan ens venner er stilt økonomisk. Anonymkode: 6390c...7cf Har aldri vært borti noen som diskuterer hvor mye penger de har på sparekonto eller på bok. En ting er å diskutere økonomi, men noe helt annet å gå i detalj om hva man har på konto. Anonymkode: 43c91...69c
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2020 #17 Skrevet 19. januar 2020 I og med at vi satset på hverandre og felles barn hadde vi fellesøkonomi. Vi betalte for tre forsøk privat etter tre mislykkede og to avbrutte i det offentlige. Kontant. Når det ikke gikk satt vi strek. Det er måte på hvor mye man skal herje med egen kropp, hormoner, forhold og følelser, når sannsynligheten for å lykkes er så forsvinnende liten. Anonymkode: 62439...604
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2020 #18 Skrevet 19. januar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har du kontroll på hva dine venner har på sparekonto? 🤔 Anonymkode: 43c91...69c Om man nærmer seg 40 år blir selvfølgelig saken en annen. Da har man ikke tid til å vente til man får spart opp. Anonymkode: 2d590...e82
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2020 #19 Skrevet 19. januar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har du kontroll på hva dine venner har på sparekonto? 🤔 Anonymkode: 43c91...69c Haha, skulle du virkelig henge deg opp i den detaljen? Men ja, jeg vet godt at vennene mine ikke har hundretusener stående på sparekonto. Nå snakker jeg selvsagt ikke om alle jeg kjenner, men kanskje de 10 nærmeste. Noen har som meg, fortsatt BSU for å spare der etter boligkjøp, men det er jo bundet kapital. De fleste i min vennegjeng har nylig oppgradert bolig og i den forbindelse snakker vi åpent om økonomi. Jeg vet både hvor mye folk har lånt, hva de tjener og hvor mye de har spart i tillegg til hvilken hjelp de har fått av foreldre etc. For meg er det langt mer naturlig å snakke om økonomi enn å snakke om sex for eksempel. I tillegg har jeg et par andre venner som har gått gjennom ivf og i den forbindelse har vi snakket om hvordan vi får råd til det. Det er veldig fint at du har hundretusener stående på konto, men for folk i etableringsfasen i sentrale strøk er det faktisk ikke så vanlig. Det gjør en ikke til dårlige porensielle foreldre eller økonomiske uansvarlige, det er bare konsekvensene av å ønske å bo i Oslo hvor man fort må låne 5x inntekten. De fleste av vennene mine har også et relativt stort studielån etter 5 og 6 år lange studieløp. Anonymkode: efb86...fdc 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå